مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

رابطه میان رقص و سلامتی

تاریخ ارسال : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱

رقص بدن

فواید رقص برای کودکان

رقصیدن تقریباً در تمام آداب و رسوم و ملل مختلف وجود دارد. در ادامه این مطلب از مطالب پزشکی سایت سیب، رابطه میان رقصیدن و سلامتی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

رقص چیست؟

رقص، حرکت بدن به روشی موزون، معمولاً با موسیقی و در یک فضای معین، به منظور بیان یک ایده یا احساس، آزادکردن انرژی یا صرفاً لذت‌بردن از خود حرکت است.

رقص برای هزاران سال بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم همه ملل بوده که با اهداف متفاوتی انجام می‌شده است. رقصیدن با هر هدفی که انجام شود از آداب و مناسک عبادی گرفته تا ابراز یک مخالفت سیاسی‌ـ‌اجتماعی یا تنها برای تفریح یا ابراز خصوصیات فردی فواید زیادی برای سلامتی انسان دارد که در این مقاله سعی می‌کنیم به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کنیم.

تاثیر رقص بر سلامت روان

درمان با رقص

تحقیقات مختلف نشان می‌دهند که، یک ساعت رقصیدن بسته به نوع رقص، بین 2۵۰ تا ۵۰۰ کالری انرژی می‌سوزاند که معادل کالری مصرف‌شده در بعضی ورزش‌ها مانند والیبال یا بیسبال است. از طرف دیگر، چون این کالری توسط تمام عضلات و مفاصل بدن مصرف می‌شود باعث تناسب اندام هم می‌شود.

ما برای رقصیدن تقریباً اکثر عضلات ارادی بدن را به کار می‌گیریم. به همین دلیل درصورت تداوم رقص، به‌عنوان یک عادت، قدرت و انعطاف‌پذیری عضلات افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، رقصیدن می‌تواند هماهنگی بین عضلات و مرکز تعادل بدن در مخچه را بهبود بخشد که این موضوع در سنین بالاتر اهمیت بیشتری می‌یابد.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند مصرف کافی کلسیم و ویتامین D برای پیشگیری از پوکی استخوان‌ها در سنین بالا کافی است که تصوری نادرست است. استحکام استخوان‌ها علاوه بر تغذیه مناسب، به داشتن تحرک کافی و واردآمدن فشار به استخوان‌ها نیاز دارد.

رقصیدن، با واردآوردن فشار در جهات مختلف بر استخوان‌ها، باعث افزایش استحکام آن‌ها و جلوگیری از استئوپورزیس (Osteoporosis) و شکستگی استخوان‌ها به‌خصوص در سنین بالاتر می‌شود.

همۀ موارد ذکرشده موجب می‌شود بدن سالم‌تری داشته باشیم و کمتر به بیماری‌های مزمن مبتلا شویم. درمان با رقص بر مبنای همین فعالیت فیزیکی و رهایی بدن از کرختی است.

همچنین بخوانید
چه چیزهایی باعث افسردگی می‌شود؟

رقص و بهبود عملکرد سیستم قلبی‌عروقی و ریه‌ها

رقصیدن باعث افزایش نیاز اندام‌ها و عضلات به خون می‌شود. به همین دلیل ضربان قلب در هنگام رقص به میزان مؤثری افزایش می‌یابد که معمولاً بالاتر از صد ضربان در دقیقه است.

افزایش ضربان قلب باعث تسریع و تسهیل گردش خون در تمامی عضلات و ارگان‌ها می‌شود؛ یعنی علاوه بر بافت‌های حرکتی، به سایر ارگان‌ها مانند قلب، ریه‌ها، طحال و کلیه‌ها نیز خون بیشتری می‌رسد. این امر باعث بهبود عملکرد این ارگان‌ها می‌شود.

مثلاً خون با سرعت بیشتر و به شکل مؤثرتری در رگهای غذادهندۀ قلب یا عروق کرونری جریان می‌یابد که می‌تواند عامل مهمی در پیشگیری از سکته‌های قلبی باشد. افزایش جریان خون در مغز به همین شکل می‌تواند جلوی سکته‌های مغزی را بگیرد. همچنین افزایش جریان خون ریوی باعث افزایش تهویه اکسیژن در ریه‌ها و بهبود عملکرد ریه‌ها می‌شود.

تأثیر رقص بر مغز

تحقیقات نشان داده است که، رقصیدن باعث جلوگیری از تحلیل‌رفتن مادۀ سفید مغز و بهبود عملکرد آن می‌شود. مادۀ سفید نقش بافت نگه‌دارندۀ مغز را دارد و تحلیل‌رفتن آن، در اثر افزایش سن، باعث کاهش سرعت عملکرد مغز و مشکلات حافظه می‌شود که تأثیر رقص بر مغز به تأخیرافتادن این فرایند است.

یک تحقیق مقایسه‌ای شش‌ماهۀ جالب نشان داد که افراد مسن که پیاده‌روی یا تمرینات کششی انجام می‌دادند از تحلیل‌رفتن مادۀ سفید مغز مصون نبودند. کسانی که سه بار در هفته می‌رقصیدند، در طی دورۀ مطالعه، بهبود وضعیت ماده سفید در مغز را نشان دادند.

تأثیر رقص بر سلامت روان

یکی از موارد تأثیر رقص بر سلامت روان، در واقع تأثیر رقص بر افسردگی است. رقص بدن فعالیتی مفرح است که می‌تواند تعادل مواد شیمیایی در مغز را تغییر دهد.

مثلاً رقصیدن باعث افزایش ماده سروتونین در مغز می‌شود که افراد مبتلابه افسردگی دچار کمبود آن هستند. رقص همچنین ترشح مادۀ نوراپی‌نفرین را افزایش می‌دهد که باعث افزایش انرژی در فرد می‌شود. مجموع این عوامل باعث کاهش اندوه و غم، افزایش انرژی فرد افسرده و تمایل او به انجام‌دادن مجدد فعالیت‌های روزمره می‌شود و با این شیوه تأثیر رقص بر افسردگی موجب کاهش علائم افراد افسرده و همچنین کاهش ابتلا به این بیماری می‌شود.

رقصیدن جرئت، جسارت و اعتمادبه‌نفس فرد را افزایش می‌دهد به‌خصوص اگر به‌صورت دو نفره و به همراه جنس مخالف انجام شود. رقصیدن به‌عنوان یک روش درمانی در افرادی که دچار ترس از روابط اجتماعی و اجتماع هراسی (social phobia) هستند یک روش درمانی مؤثر است.

دیگر تأثیر رقص بر سلامت روان فراموش‌کردن استرس و اضطراب است. افرادی که مشاغل پراسترس دارند یا به بیماری‌های اضطرابی دچارند می‌توانند از رقص بدن به‌عنوان یک روش مؤثر جهت کاهش استرس و اضطراب و رسیدن به آرامش روحی و روانی استفاده کنند.

فواید رقص برای کودکان

علاوه بر موارد ذکرشده، فواید رقص برای کودکان شامل موارد زیر نیز می‌شود:

  • سلامت جسمانی را بهبود می‌بخشد. رقصیدن یک ‌شکل عالی از ورزش است و عشق به رقص از سنین پایین می‌تواند به بچه‌ها انگیزه دهد تا در بزرگسالی فعال بمانند؛
  • رشد عاطفی را تقویت می‌کند؛
  • جامعه‌پذیری را تشویق می‌کند؛
  • خلاقیت را تقویت می‌کند؛
  • رشد شناختی را تقویت می‌کند.

و درکل مهم‌ترین فواید رقص برای کودکان رشد عقلی و جسمی سالم است.

تأثیر رقص بر چاکراها

رقصیدن راهی عالی برای رهایی از تنش در بدن، تسکین استرس و فعال‌کردن حس خوب است. همچنین یک‌ راه عالی برای حضور بیشتر در بدن است که چاکرای ریشه را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. برای زنان، واردشدن به نوعی رقص حسی یا رقص شکم هم به چاکراهای ریشه و هم به فضای رحم کمک می‌کند.

همچنین حرکات چاکرای گلو از بسیاری از رقص‌های باستانی الهام گرفته شده است. فرهنگ‌های بسیاری در سراسر کره زمین صدا و رقص را در هم می‌آمیزند تا آگاهی روح را افزایش دهند و این گونه تأثیر رقص بر چاکراها اعمال می‌شود.

همچنین بخوانید
علائم اختلال بیش فعالی کودکان و درمان آن

 

منبع

http://time.com

 

سوالات متداول در مورد فواید رقص

رقص چیست؟

رقص، حرکت بدن به روشی موزون، معمولاً با موسیقی و در یک فضای معین، به منظور بیان یک ایده یا احساس، آزادکردن انرژی یا صرفاً لذت‌بردن از خود حرکت است.

رقص چه تأثیری بر افسردگی دارد؟

رقصیدن باعث افزایش مادۀ سروتونین در مغز می‌شود که افراد مبتلابه افسردگی دچار کمبود آن هستند. رقص همچنین ترشح مادۀ نوراپی‌نفرین را افزایش می‌دهد که باعث افزایش انرژی در فرد می‌شود. مجموع این عوامل باعث کاهش اندوه و غم، افزایش انرژی فرد افسرده و تمایل او به انجام‌دادن مجدد فعالیت‌های روزمره می‌شود.

رقص چه تأثیری بر مغز دارد؟

رقصیدن موجب کاهش سرعت از بین رفتن مادۀ سفید مغز می‌شود.

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر