مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

چطور تغذیه و زندگی سالمی برای فرزند خود مهیا کنیم؟

تاریخ ارسال : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱

فواید تغذیه سالم

کودکان در سال‌های اول زندگی به‌شدت از والدین خود الگو می‌گیرند. ازاین‌رو برای تضمین آیندۀ بهتر برای فرزندان شایسته است که والدین روش زندگی سالم و تغذیه صحیح را از سنین پایین و به شکل عملی به کودکان بیاموزند. در این مطلب از مقالات پزشکی جدید در مجلۀ سیب می‌بینیم که تغذیه سالم چیست و تغذیه سالم برای کودکان و نوجوانان باید چگونه باشد.

تغذیه سالم چیست؟

تغذیه سالم به معنای پیروی از عادات تغذیه‌ای است که کمک می‌کند بدن ما سالم باشد. این امر با مصرف مواد غذایی مفید که می‌تواند بیشترین مواد مغذی را برای بدن فراهم کند میسر می‌شود. درعین‌حال باید از مصرف مواد غذایی مضر مانند غذاهای چرب، شور، بسیار شیرین و… نیز اجتناب کرد؛ چراکه این غذاها موجب به وجود آمدن مشکلات فراوانی در سلامت بدن ما می‌شوند.

تغذیه سالم برای کودکان و نوجوانان

سه اصل تغذیه سالم

سه اصل تغذیه سالم عبارت‌اند از:

  1. دریافت و مصرف انرژی باید در توازن باشد. با انجام‌دادن فعالیت‌های مختلف بدن ما انرژی مصرف می‌کند. هر غذایی که مصرف می‌کنیم حاوی مقادیر مختلفی انرژی است. این انرژی دریافتی و انرژی مصرفی بدن ما باید در توازن باشد تا بدن بتواند به‌طور صحیح عملکرد خود را حفظ کند.
  2. باید هر چهار گروه اصلی مواد غذایی؛ یعنی کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی در رژیم غذایی به اندازۀ کافی وجود داشته باشند.
  3. همۀ غذاها ارزش یکسان ندارند. در واقع هر غذا بسته به اینکه حاوی چه مواد غذایی است، ارزش غذایی منحصربه‌فرد خود را دارد. بنابراین شناخت تغذیه‌ای کافی برای اینکه تشخیص دهید چه غذایی مفیدتر و چه غذایی کمتر مفید است اهمیت بسیار زیادی دارد.
همچنین بخوانید
انواع اختلالات تغذیه ای، از شروع تا پایان

فواید تغذیه سالم

بسیاری از مشکلات و بیماری‌هایی که ایجاد می‌شود ناشی از مواد غذایی است که دریافت می‌کنیم. درحقیقت بدن ما از همین مواد غذایی که می‌خوریم ساخته‌ شده است و اگر توجه کافی به غذایی که می‌خوریم نداشته باشیم، دچار مشکلات زیادی خواهیم شد. فواید تغذیه سالم به‌اختصار عبارت‌اند از:

  • عدم کاهش یا افزایش غیرضروری وزن؛
  • عدم ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق، کلیه، کبد و دستگاه گوارش؛
  • سلامت روان بیشتر و پیشگیری از ابتلا به اختلالات اضطرابی و افسردگی؛
  • پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های متابولیک؛
  • و…

تغذیه و زندگی سالم برای فرزند

تغذیه سالم برای کودکان و نوجوانان

در ادامه تغذیه و زندگی سالم برای فرزند را در قالب راهکارهای مختلفی مطرح می‌کنیم؛ چراکه تغذیه سالم برای کودکان و نوجوانان بسیار حیاتی است زیرا آن‌ها در سنین رشد هستند و برای رشد طبیعی و سلامت بهتر باید اصول کلی تغذیه و زندگی سالم را به فرزندان بیاموزید.

  1. عادات صحیح تغذیه‌ای را با مثال به فرزند خود نشان دهید. مثلاً سبزی‌ها، میوه‌ها و غلات کامل را به همراه وعده‌های اصلی غذایی یا به‌صورت میان وعده مصرف کنید. بگذارید فرزندتان ببیند که شما دوست دارید سبزی‌های خام را بجوید؛
  2. برای خرید مواد غذایی در سوپرمارکت، فرزندتان را همراه خود ببرید و به او درمورد خرید مواد غذایی سالم‌تر و فواید آن‌ها توضیح دهید. به کودک خود بگویید که سبزی‌ها، میوه‌ها، غلات کامل، لبنیات و غذاهای پروتئینی از چه منابعی و چگونه به دست می‌آیند. به کودکان اجازه دهید تا پس از آموزش شما، مواد غذایی سالم را انتخاب کنند؛
  3. برای همۀ افراد خانواده یک نوع غذا درست کنید این یک اصل مهم در تغذیه سالم برای کودکان و نوجوانان است. از درست‌کردن غذاهای جداگانه حاضری و مورد پسند کودکان پرهیز کنید؛
  4. عشق و علاقه خود را به فرزندتان با در آغوش گرفتن، بوسیدن و صحبت‌کردن به آن‌ها ابراز کنید، به‌جای آن‌که عشق و علاقه خود را را با دادن شکلات و شیرینی نشان دهید؛
  5. سر میز غذا به همدیگر توجه کنید. درمورد موضوعات شاد و غیرجدی صحبت کنید. تلویزیون را خاموش کنید و با تلفن صحبت نکنید. از پیام‌دادن و چک‌کردن پیام‌ها با تلفن همراه نیز پرهیز کنید. از هرگونه استرس بر سر میز غذا دوری کنید؛
  6. به کودک اجازه دهید از میان چند غذای سالم یکی را انتخاب کند؛
  7. در طول شبانه‌روز به کودک بیش از دو ساعت اجازۀ تماشای تلویزیون یا استفاده از کامپیوتر و تلفن‌های هوشمند را ندهید؛
  8. برای کودک خود یک الگوی غذایی مناسب باشید. غذاهای جدید را خودتان امتحان کنید و مزه و بوی آن‌ها را برای کودک شرح دهید. غذاهای جدید را وقتی کودک گرسنه است پیشنهاد دهید؛ ولی، از به کار بردن زور و اجبار درمورد غذاهای جدید اجتناب کنید.
همچنین بخوانید
بهترین رژیم غذایی از دید علم تغذیه

چنانچه درمورد تغذیه و زندگی سالم برای فرزند سؤالی دارید، می‌توانید سؤال خود را در قسمت نظرات مطرح کنید تا پزشکان سایت سیب پاسخ‌گوی شما باشند.

 

سوالات متداول در مورد تغذیه کودکان و نوجوانان

سه اصل تغذیه سالم چیست؟

سه اصل کلی تغذیه سالم شامل دریافت انرژی به اندازۀ کافی، دریافت مقادیر کافی از همۀ گروه‌های غذایی اصلی و شناختن غذاهای مفید و مضر است.

فواید تغذیه سالم چیست؟

بدن ما از غذایی که می‌خوریم ساخته ‌شده است؛ بنابراین، داشتن یک تغذیه سالم به اندازۀ بسیار زیادی در سلامت بدنمان نقش دارد.

چگونه می‌توان تغذیه و زندگی سالم برای فرزند خود مهیا کرد؟

والدین باید الگوی غذایی فرزند خود باشند و مرحله‌به‌مرحله از همان روزهای ابتدایی زندگی باید تغذیه و سبک زندگی سالم را به کودک خود آموزش دهند.

 

منبع

https://choosemyplateprod.azureedge.net

 

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر