مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

پوست و زیبایی – هایفو HIFU

تاریخ ارسال : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷

پوست و زیبایی – هایفو HIFU
 
یکی از روش های جدید جوانسازی و لیفتینگ پوست بدون نیاز به عمل جراحی، هایفو نام دارد. در این مقاله به معرفی این روش می پردازیم.
هایفو و روش انجام آن
HIFU مخفف عبارت High-Intensity Focused Ultrasound به معنای امواج اولتراسوند با شدت و تمرکز بالا می باشد. هایفو از امواج مافوق صوت استفاده کرده و با کمک تکنولوژی نوین و با استفاده از ابزاری مانند عدسی، این امواج را در یک نقطه متمرکز می نماید. تمرکز امواج در یک نقطه، باعث افزایش قدرت آنها و تولید اثرات حرارتی در محل تمرکز امواج می گردد. حرارت تولیدشده باعث تخریب رشته های کلاژن و الاستین قدیمی موجود در بافت می گردد. با تنظیم میزان نفوذ امواج اولتراسوند به عمق لایه های مختلف پوست می توان به اثرات مختلف درمانی دست یافت.
روشن سازی
برای درمان پیگمانتاسیون و از بین بردن رنگدانه های کوچک پوستی و روشن کردن پوست از این روش استفاده می گردد. عمق نفوذ امواج در حدود ۵/ ۱ میلی متر بوده و امواج به لایه پوست سطحی (superficial dermis)  نفوذ می کنند. درمان به صورت هفتگی انجام می پذیرد و نتایج درمانی مطلوب معمولا پس از یک ماه ظاهر می گردند.
سفت کردن پوست و درمان چروک های پوستی
برای رسیدن به این هدف، امواج اولتراسوند به لایه اصلی پوست یعنی درم در عمق ۳ میلی متری پوست تابانده شده و دمای لایه درم به حدود ۶۰ درجه‌ سانتی‌گراد میرسد. افزایش حرارت، باعث تخریب رشته های کلاژن و الاستین قدیمی و انقباض رشته های جوان تر موجود می گردد. با ساخت رشته های کلاژن جدید به جای رشته های تخریب شده در طی چند ماه پس از درمان، پوست کشیده شده و چروک ها از بین می روند.
کشیدن پوست و لیفتینگ
برای لیفتینگ پوست باید عمق نفوذ امواج اولتراسوند به ۵/ ۴ میلی متر افزایش یافته و لایه موسوم به SMAS را که در عمقی ترین نقطه پوست و درست بالای عضلات قرار گرفته، هدف قرار دهد. دمای پوست در این نقطه ممکن است تا ۷۰ درجه‌ سانتی‌گراد افزایش یابد. لایه SMAS همان لایه ای است که جراحان زیبایی در هنگام عمل جراحی لیفتینگ روی آن کار می کنند و نقش داربست و پایه ای را دارد که لایه های مختلف پوست بر روی آن قرار گرفته اند. انرژی حرارتی آزاد شده در لایه SMAS باعث انقباض، سفتی و کشیده شدن این لایه می گردد. نتیجه عمل، بالا بردن (لیفتینگ) پوست و تقویت عضلات زیرین می باشد. نتایج معمولا در طی سه ماه پس از عمل ظاهر گردیده و بین یک تا دو سال باقی می مانند.
مزایای هایفو
عدم نیاز به جراحی و بیهوشی، انجام لیفتینگ تنها در یک جلسه، عوارض کم، ماندگاری مناسب، نداشتن خونریزی و پرهیز از خطرات انتقال بیماری ها، نتایج درمانی مطلوب، نداشتن محدوديت سنی، قابليت تكرار، عدم استفاده از اشعه، ایمن بودن روش و نداشتن درد.
استفاده از هایفو برای لاغری
علاوه بر استفاده از هایفو برای جوانسازی و لیفتینگ پوست که معمولا در ناحیه صورت و گردن انجام می پذیرد، از این تکنولوژی برای لاغری موضعی هم استفاده می شود. امواج اولتراسوند در نقاطی که دارای چربی ناخواسته هستند (مانند شکم، بازوها و داخل ران) متمرکز گردیده و تولید حرارت می کنند. دمای حدود ۶۰ درجه‌ سانتی‌گراد باعث آسیب شدید به سلولهای چربی و مرگ احتمالی این سلولها می گردد و گفته می شود که این سلولها در ناحیه مورد نظر برای همیشه از بین می روند (البته تایید این ادعا نیاز به تحقیقات بیشتر دارد). درمان معمولا در چند جلسه انجام می شود و نتایج معمولا ظرف سه ماه کامل می گردد. باید توجه داشت که هایفو کمکی به کاهش وزن نمی نماید و فقط برای لاغری موضعی موثر است.
افرادی که نمی توانند از هایفو استفاده کنند
خانم های باردار، بیماران دیابتی، افراد مبتلا به صرع، کسانی که پروتز فلزی در بدن دارند و کسانی که پیس میکر و یا استنت قلبی دارند، نباید از این تکنولوژی استفاده نمایند. در صورت وجود تبخال یا زخم فعال در ناحیه مورد نظر نیز باید تا بهبودی کامل زخم صبر کرد.
سایر استفاده های درمانی هایفو
هایفو علاوه بر جوانسازی پوست و کمک به لاغری موضعی، در درمان تومورهای پستان، پروستات، کبد و استخوان و درمان فیبروئید تخمدان به کار برده شده است. هایفو در درمان لرزش در بیماری پارکینسون نیز استفاده شده است.
به نظر می رسد که تکنولوژی نسبتا جدید هایفو، روشی کم خطر و آسان برای جوانسازی و لیفتینگ پوست و کاهش چربی موضعی است، با این حال کاربرد این روش به پوست و زیبایی محدود نبوده و در آینده شاهد کاربرد بیشتر این روش در درمان بیماریها خواهیم بود.
دکتر فرزاد فهیم تاش
منبع:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4695420
کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر