مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

بایدها و نبایدهای رژیم غذایی کم کاری تیروئید

تاریخ ارسال : ۱۸ آبان ۱۴۰۰

غذاهای مفید برای کم کاری تیروئید

کم ‌کاری تیروئید، یک اختلال شایع در غدد درون‌ریز بدن است به این معنا که غده تیروئید هورمون کافی برای نیاز بدن را تولید نمی‌کند. تیروئید، تنظیم‌کننده بزرگی برای عملکرد متابولیسم بدن به حساب می‌آید، (افزایش وزن، اغلب اولین علامت قابل توجه کم‌ کاری تیروئید است.) بنابراین مهم‌ترین کاری که برای کاهش وزن و سلامت کلی خود می‌توانید انجام دهید، کاهش وزن و همچنین دریافت درمان مناسب برای کم‌ کاری تیروئید است. از این رو، در این مقاله از سری مقالات پزشکی مجله سلامتی سیب با بهره‌گیری از جدیدترین تحقیقات، بایدها و نبایدهای رژیم غذایی برای کم‌کاری تیروئید را بررسی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

بااین‌حال، ایجاد چند تغییر در رژیم‌غذایی ممکن است به افزایش موفقیت در کاهش وزن شما کمک بیشتری کند؛ به‌طور کلی ترکیبی از مواد غذایی مناسب و دارو می‌تواند به بازیابی عملکرد تیروئید و به حداقل رساندن علائم کمک کند. به‌همین دلیل، افرادی که دارای کم‌ کاری تیروئید هستند، باید علاوه‌بر مصرف دارو، غذاهای مفید برای کم ‌کاری تیروئید را هم مصرف کنند و از غذاهای مضر برای تیروئید کم کار، پرهیز داشته باشند تا بتوانند به روند درمان خود سرعت بخشند.

بهترین رژیم‌غذایی که به افرادی با تیروئید کم‌کار پیش‌نهاد می‌شود، استفاده از غذاهای ارگانیک و طبیعی است. نگهدارنده‌ها، افزودنی‌ها و موادشیمیایی تعادل هورمونی بدن را برهم می‌زنند و جزء غذاهای مضر برای تیروئید کم کاربه شمار می‌آیند. همچنین گواتروژن‌ها یا ایزوسیانات‌ها، ترکیبات شیمیایی گیاهی هستند که تولید یا فعالیت هورمون‌های تیروئید را کاهش می‌دهند و عملکرد تیروئید را کند می‌کنند. این ترکیبات به‌دلیل ویژگی‌های ساختاری خود از توانایی غده تیروئید برای جذب “ید” می‌کاهند.

غذاهای مفید برای کم ‌کاری تیروئید

در میان مواد غذایی و انتخاب این‌که کدام ماده غذایی جز غذاهای مفید برای کم ‌کاری تیروئید است، سوالی که زیاد پرسیده می‌شود این است که ایا سویا برای کم کاری تیروئید مضر است؟

باید گفت سویا و خانواده محصولات مشتق از آن همچون آجیل سویا، شیر سویا، پروتئین سویا و غذاهای تهیه‌شده از سویا نظیر همبرگر، روغن سویا، لسیتین سویا، غذاهای سنتی تهیه‌شده از سویا (تمپه و توفو) دارای قوی‌ترین اثرات ضد تیروئیدی هستند. (لسیتین ترکیبی است که در بسیاری از غذاهای فرآوری‌شده وجود دارد، ولی خوشبختانه وجود آن معمولاً روی بسته‌بندی قید می‌شود.)

دسته بعدی از غذاهای مضر برای تیروئید کم کار سبزیجات هستند.

سبزیجات به‌خصوص خانواده کلم‌ها و به‌ویژه کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، خردل، تربچه، ترب و شلغم اگرچه سرشار از ترکیبات مغذی هستند، اما مصرف بیش‌ازحد این سبزیجات از توانایی تیروئید برای استفاده از ید کم می‌کند و در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کند. باید توجه داشت که مصرف حجم بسیار زیاد این گروه از سبزیجات می‌تواند چنین اختلالی ایجاد کند که معمولاً در رژیم‌غذایی روزانه افراد، متداول نیست.

دسته بعدی از غذاهای مضر، گلوتن یا همان پروتئین گندم است که در محصولات بر پایه غلات حاوی گندم مثل انواع نان و پاستا یافت می‌شود. برای کاهش اثرات ضد تیروئیدی آن سعی کنید از غلات یا محصولات دارای فیبر فراوان استفاده کنید.

شیرینی‌جات و غذاهای حاوی قند اثری بر تیروئید ندارند؛ اما به دلیل این‌که یکی از عوارض کم کاری تیروئید، کندشدن متابولیسم بدن است، مصرف مقادیر زیاد این غذاها با اضافه وزن سریع همراه است. همچنین کافئین از جذب داروهای مکمل هورمون تیروئید جلوگیری می‌کند، به‌همین دلیل توصیه می‌شود که دارو را فقط با آب مصرف کنید.

در مقابل برای داشتن بهترین رژیم غذایی در کم کاری تیروئید بهتر است غذاهای دارای کربوهیدرات‌های سبوس‌دار، سبزیجات غیرنشاسته‌ای، غذاهای غنی از پروتئین مثل ماهی، حبوبات، تخم مرغ (به‌ویژه سفیده تخم‌مرغ)، آجیل و کره‌های حاصل از آجیل مثل کره بادام‌زمینی که انرژی و احساس سیری زیادی را به‌ همراه دارند و خود ایمنی بدن را تحریک نمی‌کند، استفاده کرد. این موادغذایی به ساخت توده‌های عضلانی در بدن کمک خواهد کرد و با ضعف ناشی از کم‌ کاری تیروئید مقابله می‌کنند. داشتن منبع ناکافی موادمغذی، می‌تواند علائم تیروئید را بدتر کند. چراکه سیستم ایمنی بدن را به خطر می‌اندازد.

میوه های مفید برای کم کاری تیروئید

3 ماده مغذی مفید در عملکرد تیروئید

سه ماده مغذی(سلنیوم، روی و ید) برای عملکرد تیروئید مفید هستند:

  • ید، یک ماده معدنی ضروری است که برای ساخت هورمون‌های تیروئید، مورد نیاز است. بنابراین، افراد مبتلا به کمبود ید ممکن است در معرض خطر کم کاری تیروئید قرار بگیرند. کمبود ید بسیار شایع است و تقریبا یک‌سوم جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بااین‌حال، در بین مردم کشورهای توسعه‌یافته مانند ایالات متحده، یعنی جایی که نمک یددار و غذاهای دریایی غنی از ید، به‌طور گسترده در دسترس عموم می‌باشد، کمتر رایج است. اگر کمبود ید دارید، نمک یددار را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید یا غذاهای غنی از ید مانند جلبک دریایی، ماهی، لبنیات و تخم مرغ بیشتر مصرف کنید. (به همین دلیل گفته می‌شود شیر برای تیروئید مفید است.)
  • سلنیوم به “فعال‌کردن” هورمون‌های تیروئید کمک می‌کند تا بدن بتواند از آن‌ها استفاده کند. این ماده معدنی ضروری همچنین دارای مزایای آنتی اکسیدانی است، به این معنی که ممکن است غده تیروئید را در برابر آسیب مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد محافظت کند. افزودن غذاهای غنی از سلنیوم به رژیم غذایی شما یک راه عالی برای افزایش سطح سلنیوم است. این موادغذایی شامل آجیل، ماهی تن، تخم مرغ و حبوبات است. اما به یاد داشته باشید، از مصرف مکمل سلنیوم هم باید خودداری کرد، چراکه مکمل‌ها دوزهای زیادی را ارائه می‌دهند و سلنیوم ممکن است در مقادیر زیاد، سمی باشد.
  • مانند سلنیوم، روی هم به بدن کمک می‌کند تا هورمون‌های تیروئید را “فعال کند”. مطالعات همچنین نشان می‌دهند که روی ممکن است به بدن در تنظیم TSH کمک کند، (TSH، هورمونی است که به غده تیروئید فرمان آزادی هورمون‌های تیروئید را می‌دهد.) کمبود روی در کشورهای توسعه‌یافته، نادر است؛ چراکه روی در عرضه موادغذایی فراوان است. با این وجود، اگر کم‌ کاری تیروئید دارید، سعی کنید بیشتر غذاهای غنی از روی مانند صدف،گوشت گاو و مرغ مصرف کنید.

بهترین رژیم لاغری برای کم کاری تیروئید

رعایت دستورات غذایی که پیش از این گفته شد، بهترین رژیم لاغری برای کم کاری تیروئید هم می‌تواند، باشد، چراکه در کنار رژیم غذایی مناسب، مغزها، میوه‌ها و غلات به خوبی استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی با پروتئین بالاتر به افزایش سرعت متابولیسم بدن کمک می‌کند. به یاد داشته باشید، اندازه هر وعده غذایی وابسته به سن، جنسیت، فعالیت بدنی و سایر شرایط پزشکی هر فرد است، اما بهتر است موارد زیر را در هر وعده رعایت کنیم.

  • صبحانه

در حالت ایده‌آل، یک صبحانه سالم باید بیش از 25% از نیاز غذایی روزانه را تامین کند. در واقع باید از میوه‌های تازه، غلات، لبنیات کم چرب و منابع پروتئینی (مثل تخم مرغ) تشکیل شود. (مصرف شیر برای تیروئید، مفید بوده و توصیه می‌شود در وعده صبحانه از آن استفاده شود. البته شیر کم‌چرب!!)

  • ناهار

باید شامل غلات کامل، سبزیجات، پروتئین بدون چربی و میوه‌ها باشد.

  • شام

باید شامل سبزیجات، غلات کامل، غذاهای دریایی یا هر منبع دیگری از پروتئین بدون چربی و میوه باشد.

  • میان وعده

اگر از خوردن میان‌وعده در بین وعده‌های غذایی لذت می‌برید، تنقلات پخته و میوه‌های خشک انتخاب مناسبی هستند.

در نهایت

به‌یاد داشته باشید، بهترین رژیم لاغری برای کم کاری تیروئید، رژیمی است که شما را از خوردن غذاهای سرخ‌شده دور نگه دارد. همچنین توصیه می‌شود، برای کاهش وزن از یک برنامه‌ورزشی روتین نیز در کنار رژیم غذایی استفاده کنید. گرچه نباید انتظار کاهش شدید وزن در مدت زمان کوتاه را داشته باشید، اما استمرار داشتن در استفاده از رژیم‌غذایی مناسب و ورزش‌ منظم شما را به هدف می‌رساند. اگر کم کاری تیروئید به اندازه کافی درمان نشود، کاهش وزن دشوارتر می‌شود.

رژیم غذایی کم کاری تیروئید

راه‌حل‌هایی که می‌تواند به شما در کنار رژیم و ورزش کمک کند، استفاده از یک دفتر یا نرم افزار کالری شمار است. درواقع ثبت هر آنچه که می‌خورید و می‌نوشید به شما کمک می‌کند تا رژیم‌غذایی متعادلی داشته باشد. رژیمی سرشار از چربی‌های سالم، پروتئین و کربوهیدرات‌‌های مغذی برای عملکرد بهتر تیروئید ضروری است.

سوالات متداول درباره رژیم غذایی کم کاری تیروئید

آیا کم‌کاری تیروئید با یبوست ارتباط دارد؟

بله، کم کاری تیروئید باعث میشود که سرعت سوخت‌وساز بدن به شدت کند شود، پس عملکرد طبیعی گوارش نیز در بدن کند میشود. اختلال در عملکرد گوارش و روده‌ها باعث یبوست شده و افرادی که تیروئید کم‌کار دارند، اکثراً از یبوست دائمی رنج می‌برند.

غذای چرب سالم هم داریم؟

بله، ماهی‌های روغنی، دانه‌های کتان، روغن زیتون و آووکادو به تعادل سطح چربی شما کمک کرده و جز غذاهای چرب سالم به شمار می‌آیند.

دارو مکمل برای ید چی پیشنهاد می‌کنین؟

شما می‌توانید با رعایت رژیم عذایی مناسب، مقدار زیادی ید را دریافت کنید و نیازی به استفاده از مکمل دارویی برای ید نیست، برخی از مطالعات هم نشان داده‌اند که دریافت بیش از حد این ماده معدنی ممکن است به غده تیروئید حتی آسیب هم برساند.

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر