مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

برای جلوگیری از سرماخوردگی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

تاریخ ارسال : ۰۷ مهر ۱۴۰۰

جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه

سرماخوردگی یک عفونت مسری ویروسی است که ممکن است در اثر تماس مستقیم با فرد ناقل ویروس، استنشاق هوای حاوی ویروس و یا لمس وسایل آلوده به ترشحات ویروسی به فرد سالم منتقل گردد. ویروس های سرماخوردگی همچنین می توانند برای مدتی به صورت نهفته در مجاری تنفسی باقی بمانند و در شرایط مناسب در زمانی که فرد در اثر عواملی نظیر سرما، استرس و خستگی دچار ضعف سیستم ایمنی گردیده است، ایجاد بیماریزایی نمایند.

پس برای سرماخوردگی الزاما به دنبال یک فرد ناقل در اطراف خود نگردید. با توجه به شیوع بیشتر این بیماری در فصول سرد، در مجله پزشکی به راههای ساده و عملی جهت جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه اشاره می نماییم.

جلوگیری از سرماخوردگی

برای پیشگیری از ابتلا به سرما خوردگی باید بهداشت را رعایت کرده و برخی موارد را در سبک زندگی خود اعمال کنید. رعایت این موارد می‌تواند به پیشگیری از سرما خوردگی مخصوصا در فصول سرد کمک کند.

جلوگیری از سرماخوردگی

رعایت بهداشت برای پیشگیری از سرماخوردگی

رعایت بهداشت به طور کلی شامل موارد بسیاری است که می‌تواند به شما کمک کند. در ادامه به بررسی موارد بهداشتی برای جلوگیری از سرما خوردگی در مراحل اولیه خواهیم پرداخت:

شستن دست‌ها

همواره دست‌های خود را بشویید. اولین و کماکان بهترین راه جلوگیری از سرماخوردگی، شستشوی مداوم دستها می باشد. افراد ناقل ویروس با عطسه و یا سرفه کردن ویروس ها را به اشیاء منتقل می کنند که می توانند برای روزها تا هفته ها روی آنها باقی بمانند و پس از انتقال به بدن ما ایجاد بیماری نمایند. شستشوی معمولی با آب و صابون این ویروس ها را از روی دست شما می زداید.

وسایلی مانند تلفن همراه و صفحه کلید کامپیوتر که معمولا شسته نمی شوند، بسیار آلوده هستند و بهتر است پس از لمس آنها دستهایتان را بشویید. همچنین در هنگام سرماخوردگی جهت پرهیز از ابتلای دیگران، از دست دادن و روبوسی خودداری کرده و به سادگی علت دست ندادن را برای دیگران توضیح دهید. روبوسی و دست دادن احتمال جلوگیری از سرما خوردگی را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از سرماخوردگی

بهداشت دست‌ها

با دست آلوده صورت خود را لمس نکنید. چشم ، دهان و بینی مهم ترین راههای ورود ویروس ها به بدن می باشند. این یکی از مهم‌ترین نکات جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه است. پس با دست های آلوده صورت خود را لمس نکنید.

لمس صورت کودکان و یا بوسیدن آنها از مهم ترین راههای ابتلای آنان به سرماخوردگی و یا بالعکس انتقال سرماخوردگی از ایشان به والدینشان می باشد. هنگام عطسه و سرفه صورت خود را با دستانتان نپوشانید. رعایت بهداشت دست‌ها می‌تواند باعث جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی شود.

همچنین بخوانید
هرآنچه که درباره فواید ویتامین C باید بدانید

سبک زندگی مناسب

خواب کافی داشته باشید و از استرس پرهیز نمایید. خستگی و استرس و نخوابیدن باعث تضعیف سیستم ایمنی و افزایش شانس ابتلا به بیماری ها می گردد. کاهش استرس و خواب کافی می تواند نقش مهمی در راه های جلوگیری از سرماخوردگی داشته باشد.

فضای باز

بسیاری از افراد در پاییز دچار سرماخوردگی می‌شوند. یکی از بهترین راه برای جلوگیری از سرما خوردگی پاییز، رفتن در فضای باز است. حتی الامکان از هوای آزاد استفاده نمایید. بسیاری از افراد در فصول سرد برای پرهیز از سرما، جلوی جریان هوای آزاد را در خانه و محل کارشان می گیرند. تنفس در محیط های بسته باعث می گردد تعداد ویروسها در هوای تنفسی افزایش یافته و شانس جلوگیری از سرما خوردگی را کاهش دهد. تا جایی که امکان دارد از تنفس در هوای بسته در کنار فرد مبتلا به سرماخوردگی پرهیز نمایید و اگر امکان پرهیز ندارید، حداقل تهویه مناسب ایجاد نمایید.

جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه

سیگار

سیگار نکشید. رطوبت مخاط بینی و راههای تنفسی به همراه حرکت موجی موهای ظریف داخل مجاری تنفسی (مژکهای تنفسی) به سمت خارج، مهم ترین عامل به دام افتادن ویروسها و باکتریها و جلوگیری از انتقال آنها به بخشهای پایینی مجاری تنفسی و ریه ها می باشد. اگر این سیستم به درستی عمل نکند، شانس جلوگیری از سرما خوردگی کاهش می‌یابد. سیگار کشیدن باعث خشک شدن راههای تنفسی و فلج شدن موقتی مژکهای تنفسی می گردد که باعث می شود ویروسها از این سیستم محافظتی به راحتی عبور کرده و باعث بیماریزایی گردند. کشیدن یک سیگار، مژکهای تنفسی را برای بیش از نیم ساعت فلج می نماید و در درازمدت می تواند باعث آسیب دائمی به این مژکها گردد.

ورزش

ورزش را فراموش نکنید. ورزش مداوم هفتگی به خصوص ورزش های هوازی (آیروبیک) باعث تقویت سیستم ایمنی، افزایش تهویه ریوی و کاهش امکان حضور و تکثیر ویروس ها در ریه ها می گردند. ورزش همچنین با افزایش جریان خون در رگها و کلیه ها، باعث جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی می‌شود. با کمک ورزش شما می‌توانید به جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه کمک کنید.

تغذیه مناسب برای پیشگیری از سرماخوردگی پاییز

مایعات بنوشید. نوشیدن مقادیر مناسب مایعات باعث شستشو و خروج میکروبها از بدن می گردد. چای سبز و یا چای معمولی کم رنگ در کنار آب معمولی بهترین انتخاب برای فصول سرد هستند. آب لیمو شیرین و پرتقال طبیعی مقادیر زیادی ویتامین C دارند که در جلوگیری از سرماخوردگی بسیار مفیدند. اگر آبمیوه طبیعی در دسترس نیست، پودرها و قرص های جوشان ویتامین C را می توانید جایگزین نمایید.

تغذیه سالم

تغذیه مناسب به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می نماید. در فصول سرد سال، بدن نیاز به مصرف کالری بیشتری جهت تولید گرما دارد. شروع رژیم های غذایی افراطی مانند مصرف آب به تنهایی و یا کاهو می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی در این زمان و افزایش شانس ابتلا به سرماخوردگی گردد.

مصرف مایعات و مرکبات

میوه ها و سبزیجات را فراموش نکنید. میوه هایی مانند توت فرنگی، کیوی و تمامی مرکبات دارای ویتامین C فراوان می باشند. سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای با رنگهای مختلف و گوجه فرنگی هم دارای ویتامین C می باشند. ماست و باکتری های مفید آن به ضدعفونی کردن سیستم گوارشی و تقویت سیستم ایمنی کمک می نماید. این میوه‌ها و سبزیجات باعث جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی می‌شوند.

همچنین بخوانید
عوارض مصرف بیش از حد ویتامین سی

منابع:

وبسایت رسمی healthline
وب سایتwebmd

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر