مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

خواص انگور (Grape)

تاریخ ارسال : ۱۸ مهر ۱۳۹۷

فهرست مطالب

خواص انگور (Grape)

حدود هشت هزار سال پیش در منطقه خاورمیانه، انسان شروع به کشت انگور نمود. هرساله بیش از هفتاد میلیون تن انگور در سراسر جهان کشت می شود که البته بخش عمده آن برای تولید شراب به کار برده می شود. انگور همچنین یکی از قدیمی ترین میوه های مورد مصرف ایرانیان است که خواص بسیاری برای سلامتی دارد. در این شماره به خواص متعدد انگور می پردازیم.

ترکیبات انگور: به طور متوسط هشتاد درصد وزن انگور (بین ۷۵ تا ۸۵ درصد بسته به نوع آن) را آب تشکیل می دهد. یک لیوان پر از انگور که در حدود صد گرم وزن دارد، حاوی ۶۷ کالری انرژی، ۱۷ گرم کربوهیدرات، ۶/۰ گرم پروتئین، ۲ میلی گرم سدیم، ۱۹۱ میلی گرم پتاسیم، ۹/۰ گرم فیبر تغذیه ای، ۱۶ گرم قند و ۴/۰ گرم چربی می باشد. میزان چربی های ترانس و کلسترول در انگور صفر می باشد. انگور همچنین دارای ویتامین های A، B، C، K و مواد معدنی شامل کلسیم، منیزیم، آهن و فسفر می باشد.

منافع انگور برای سلامتی: انگور منبع مناسبی برای تامین بخشی از آب، فیبرهای تغذیه ای و انرژی روزانه مورد نیاز بدن می باشد. در اینجا به صورت خلاصه به بخشی از منافع انگور برای سلامتی اشاره می کنیم:

خواص ضد التهاب، عفونت و ضد سرطان انگور: انگور یک منبع غنی از مواد آنتی اکسیدان به نام پلی فنل ها (Polyphenols) و فلاوونوئیدها (Flavonoids) می باشد. مواد آنتی اکسیدان باعث خنثی کردن رادیکال های آزاد (Free Radicals) در بدن می شوند، که از عوامل اصلی اکسیداسیون سلولی، ایجاد سرطان و پیری به شمار می آیند. این مواد همچنین به از بین بردن سلولهای سرطانی (که به طور طبیعی و اجتناب ناپذیر هر روز در بدن تولید شده و باید از بین بروند) کمک می کنند. پس وجود آنتی اکسیدان فراوان در انگور می تواند به کاهش واکنش های التهابی در دستگاه گوارش، ریه ها و سیستم ایمنی و نیز پیشگیری از سرطان ها کمک نماید.

کمک به سلامت قلب و عروق و کاهش فشارخون: وجود آنتی اکسیدان فراوان در انگور می تواند جلوی اکسیدشدن کلسترول LDL و سایر چربی ها را در دیواره عروق گرفته واز آسیب به دیواره رگها و آغاز بیماری تصلب شرائین (atherosclerosis)، بالا رفتن فشارخون و ایجاد بیماری های قلبی – عروقی جلوگیری نماید. پتاسیم فراوان موجود در انگور نیز باعث دفع سدیم از کلیه ها و کاهش فشارخون می گردد که عامل دیگری در کمک به سلامت قلب می باشد.

جلوگیری از یبوست و مشکلات گوارشی: وجود آب و فیبرهای تغذیه ای در انگور باعث تسهیل عبور مواد از دستگاه گوارش و در نتیجه جلوگیری از یبوست می گردد. این امر همچنین باعث کاهش التهاب در روده ها و دفع سموم از دستگاه گوارش می شود. خطر ابتلا به سرطان کولون هم به علت وجود آنتی اکسیدان ها در انگور و نیز افزایش حرکت مواد در روده ها کاهش می یابد.

کمک به کاهش وزن: مصرف انگور در وعده های اصلی غذایی روزانه می تواند با تامین بخشی از کالری و قند مورد نیاز بدن، از پرخوری و یا مصرف غذاهای پرکالری بکاهد. مصرف انگور به عنوان میان وعده غذایی نیز می تواند جلوی گرسنگی شدید افراد پیش از شروع وعده غذای اصلی را گرفته و از این طریق به کاهش کالری دریافتی و کاهش وزن کمک نماید.

کمک به بیماران دیابتی: با وجود این که انگور میوه ای شیرین است، اگر در مصرف آن زیاده روی نشود، می تواند برای بیماران دیابتی هم مفید باشد. قند موجود در انگور به شکل گلوکز و فروکتوز می باشد که درصد فروکتوز در انگور رسیده بیشتر است. فروکتوز بسیار شیرین تر از گلوکز است، ولی باعث افزایش قند خون و ترشح انسولین نمی شود. از این رو مصرف متعادل انگور توسط بیماران دیابتی می تواند نیاز آنها به قند را تامین کند، بدون آن که باعث افزایش شدید قند خون و ترشح زیاد انسولین گردد. برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف ماده خاصی به نام Resveratrol که در انگور یافت می شود، می تواند خطر ابتلا به نوروپاتی دیابتی (Diabetic Neuropathy) که باعث بیحسی، سوزش، خواب رفتن و یا احساس گزگز در نوک انگشتان می گردد و رتینوپاتی دیابتی (Diabetic Retinopathy) که باعث آسیب دائم به عروق شبکیه چشم می شود را بگیرد.

جلوگیری از بیماری های چشم: تحقیقات بر روی ماده شگفت انگیز Resveratrol که در انگور یافت می شود، نشان داده است که مصرف این ماده ممکن است جلوی ابتلا به بیماری های چشم که با پیشرفت سن ایجاد می شوند مانند آب مروارید (Cataracts)، آب سیاه (Glaucoma) و بیماری هایی که به شبکیه چشم آسیب می زنند را بگیرد.

درمان آکنه: به نظر می رسد ماده Resveratrol می تواند جلوی رشد برخی باکتریها از جمله باکتری ایجادکننده آکنه را بگیرد. نتایج یک تحقیق معتبر نشان داد که افزودن Resveratrol به کرم ضدآکنه Benzoyl Peroxide می تواند اثرات درمانی Benzoyl Peroxide را افزایش داده و نیز زمان بازگشت ضایعات آکنه را به تاخیر اندازد. اگرچه مشخص نیست که مصرف خوراکی انگور به درمان جوشهای پوستی و ضایعات آکنه کمک نماید، ولی بی شک مواد آنتی اکسیدان موجود در انگور برای پوست مفید می باشند.

سایر منافع انگور: تحقیقات زیادی بر تاثیر مواد موجود در انگور (به خصوص Resveratrol) در کمک به بیماران مبتلا به آلزایمر، آرتروز (Osteoarthritis)، فشارخون و نیز کنترل قند در بیماران دیابتی در جریان است.

با توجه به منافع زیاد انگور و در دسترس بودن آن در اکثر فصول سال، به نظر می رسد مصرف چند وعده انگور در هفته می تواند به سلامت عمومی بدن کمک کرده و جلوی ابتلا به بسیاری از بیماریها را بگیرد.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/271156.php

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4257953

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر