مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

کنترل و درمان رفلاکس معده بدون دارو

تاریخ ارسال : ۱۱ دی ۱۴۰۱

اسید-معده

بسیاری از ما بازگشت اسید معده به سمت بالا که اصطلاحا «ریفلاکس اسید» نامیده می‌شود که در میان عامه مردم به رفلاکس معده مشهور است را تجربه کرده‌ایم. مسلما این اتفاق احساس ناخوشایندی است که بر فعالیت روزمره ما اثر منفی می‌گذارد. به همین دلیل، حتما برای یک بار هم که شده به دنبال راه حلی برای کاهش فوری اسیده معده و یا پیشگیری از آن گشته‌اید.

شاید هم به این نتیجه رسیده باشید که مشکل از رژیم غذایی روزانه شماست و این سوال را پرسیده باشید که برای کاهش اسید معده چه بخوریم؟ اما اگر به پاسخ سوالات خود نرسیده‌اید حتما مطالعه ادامه این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم چراکه قصد داریم در آن به همه آن چیزی که لازم است در مورد اسید معده بالا و کنترل رفلاکس معده بدانید اشاره کنیم؛ با مجله پزشکی سلامت سیب همراه باشید.

رفلاکس معده چیست؟

بازگشت یا رفلاکس اسید از معده به مری که در پزشکی به نام GERD (Gastroesophageal Reflux Disease) شناخته می شود شرایطی بسیار شایع بوده و حدود بیست درصد آمریکایی‌ها، با درجات مختلف، دچار آن هستند.

اما رفلاکس اسید چگونه اتفاق افتاده و چرا اسید معده بالا میاد؟ مری لوله‌ای عضلانی به طول تقریبی ۲۵ سانتی متر است که حلق را به معده وصل می‌نماید. در انتهای مری یک دریچه (اسفنکتر) حلقوی عضلانی وجود دارد که به طور طبیعی اکثر اوقات باید بسته باشد و فقط هنگام عبور غذا یا مایعات از مری به معده باز گردد.

اگر این دریچه (Sphincter) در هنگام هضم غذا یا زمانی که اسید در معده وجود دارد باز شود، محتویات اسیدی معده به درون مری و به سمت بالا برمی گردند و احساس سوزش سر معده (Heartburn) را ایجاد می نمایند.

اسید معده بسیار قوی است و میزان اسیدیته آن بین عدد ۱ تا ۳ قرار می‌گیرد ؛ این میزان اسیدیته حتی می‌تواند فلزات را حل کند (اسیدیته آب و خون در حدود ۷ است – عدد صفر و یک نشانگر بسیار اسیدی و ۱۳ و ۱۴ نشانگر بسیار قلیایی هستند – مقیاس صفر تا ۱۴ است). مخاط‌های معده توانایی مقاومت در برابر این اسید قوی را دارند اما بافت مری نسبت به این میزان اسیدیته مقاوم نیست و در صورت تداوم تماس با اسید دچار آسیب خواهد شد.

این آسیب در ابتدا فقط به صورت احساس ناراحتی و سوزش است ولی در صورت عدم توجه می‌تواند به زخم مری و حتی خونریزی مری منجر شود که یک شرایط اورژانسی جدی پزشکی به شمار آمده و می‌تواند جان بیمار را تهدید نماید.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده‌اند که تماس مداوم مخاط مری با اسید معده می‌تواند به تغییر بافتی مخاط مری منجر گردیده و در دراز مدت شانس ابتلا به سرطان مری را در این افراد افزایش دهد (البته رابطه خطی مستقیم هنوز اثبات نشده است).

 

کاهش فوری اسید معده

چگونه اسید معده را از بین ببریم؟

همانطور که عنوان شد، اسید معده بالا و رفلاکس آن خطراتی جدی را برای سلامتی شما در پی خواهد داشت. اما راهکارهای طبیعی و بدون دارو برای کنترل و از بین بردن این شرایط وجود دارند که در این بخش به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. بهترین راهکارها برای کاهش فوری اسید معده و جلوگیری از ریفلاکس آن عبارتند از:

بعد از غذا دراز نکشید!

پس از غذا تا یک ساعت از دراز کشیدن پرهیز کنید. اگر نیاز به استراحت دارید، یکی دو بالش زیر سرتان بگذارید تا زاویه مری به معده حدود ۴۵ درجه باشد. شب‌ها نیز اگر به پشت می‌خوابید، از بالش بیشتر یا بلندتر استفاده کنید و اگر به پهلو می‌خوابید به پهلوی چپ بخوابید.

 وعده‌های غذایی خود را بیشتر کنید!

یکی از راه‌های درمان اسید معده زیاد این است که در عوض سه وعده بزرگ، وعده‌های بیشتر و کوچک‌تری را در روز میل نمایید. زمانی که معده پر باشد، شانس رفلاکس اسید به مری بیشتر خواهد بود. بنابراین، توصیه می‌شود که در عوض وعده‌های بزرگ، تا جایی که می‌توانید وعده‌های غذایی خود را بیشتر و کوچکتر کنید.

همچنین بخوانید
تشخیص و درمان سرطان معده

وزن کم کنید

اگر اضافه وزن دارید وزن کم کنید زیرا اضافه وزن می‌تواند فشار روی اسفنکتر را برای بسته بودن کاهش داده و به ریفلاکس بیشتر اسید منجر گردد.

سیگار کشیدن را ترک کنید.

اگر سیگاری هستید، به فکر ترک کردن باشید زیرا نیکوتین می‌تواند قدرت اسفنکتر را برای بسته بودن تضعیف کند.

غذاهای تحریک کننده را کنار بگذارید

اگر بالا آمدن اسید معده برای شما مشکل ایجاد کرده است و مشکل را در رژیم غذایی می‎‌بینید، نباید از خود بپرسید که “برای کاهش اسید معده چه بخوریم” بلکه باید بپرسید “برای کاهش اسید معده چه نخوریم”. اولین قدم شما برای رفع اسید معده، اجتناب از خوردن غذا و نوشیدنی هایی است که این روند را تشدید می‌کنند.

مصرف الکل، قهوه و نوشابه را محدود کنید.

سر دسته مواد غذایی که باعث تشدید رفلاکس معده خواهند شد سه گروه عمده نوشیدنی‌ها هستند که الکل، قهوه و نوشابه های گازدار را شامل می‌شوند. الکل و قهوه اثر شل کنندگی قوی روی دریچه (Sphincter) مری دارند و باعث باز شدن آن و بازگشت غذا و اسید می گردند. قهوه و نوشابه‌های گاز دار ( و البته دوغ) خاصیت اسیدی دارند که مشکل رفلاکس را تشدید خواهند کرد.

گاز درون نوشابه‌های گازدار نیز برای خروج از معده، به دریچه فشار مضاعف وارد کرده و فرآیند رفلاکس را تشدید می‌کند. بهترین نوشیدنی برای افراد مبتلا به رفلاکس فقط آب است که خاصیت اسیدی ندارد. بعضی از محققان توصیه می‌نمایند که آب با خاصیت قلیایی (Alkaline Water) نوشیده شود که در بعضی افراد می‌تواند مفید باشد.

نوشیدن حجم زیاد مایعات به همراه غذا برای افرادی که رفلاکس دارند مضر است زیرا با افزایش حجم مواد داخل معده، شانس رفلاکس را افزایش می‌دهد. قهوه نیز بهتر است ترجیحا با صبحانه میل شود و در طول روز به خصوص نزدیک به زمان خواب از آن اجتناب گردد.

رفع اسید معده

از خوردن غذاهای تند، چرب و ترش بپرهیزید.

در میان غذا‌ها، غذاهای تند (Spicy)، چرب و یا بسیار ترش می‌توانند باعث ریفلاکس گردند. غذاهای زیاد سرخ شده و چرب، دیرتر هضم و از داخل معده تخلیه شده و به همین دلیل شانس رفلاکس را افزایش می‌دهند. غذاهای تند باعث شل شدن دریچه (اسفنگتر) مری می شوند و غذاهای ترش و اسیدی با افزایش میزان اسیدیته معده این روند را تشدید می کنند.

فلفل، گوجه فرنگی، پرتقال، لیمو و توت فرنگی اگرچه دارای ویتامین C و منافع زیادی برای بدن می باشند، ولی اگر زیاد مصرف شوند رفلاکس را تشدید می کنند.اگر از اهل آب پرتغال نوشیدن هستید، بهتر است آن را به همراه غذا و به میزان کم (نصف لیوان در یک وعده) مصرف کنید. گوشت های پرچرب یا غذاهای گوشتی چرب نیز به علت تاخیر در هضم غذا در معده این روند را تشدید می کنند.

کاهش رفلاکس معده

با اینکه اصلی‌ترین روش کاهش اسید معده بالا دوری کردن از برخی غذاهایی است که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، اما خوردن برخی غذاها نیز می‌تواند به آرامش معده شما کمک کرده و راه حلی برای درمان اسید معده زیاد و ریفلاکس آن باشد.

در میان غذا‌ها، سبزیجات سبز رنگ (به جز فلفل ها) باعث کاهش و بهبود رفلاکس می شوند (کاهو، خیار و سبزی خوردن بسیار مفیدند). مصرف سالاد نیز بسیار مفید است، ولی کمترین میزان سس (dressing) و مواد ترش افزودنی باید اضافه گردند. توصیه آخر ما به خوانندگان، استراحت به میزان کافی و کاهش استرس است که باعث کاهش ترشح اسید معده و کاهش ریفلاکس و علائم ناخوشایند آن میگردد.

همچنین بخوانید
بهترین داروی اسید معده

درمان رفلاکس معده در خانه

علاوه بر راهکارهای ذکر شده، اقدامات زیر نیز می‌تواند به عنوان روشی برای درمان اسید معده زیاد مفید بوده و در کم‌ترین زمان ممکن، سوزش ناشی از آن را کاهش داده یا از بین برند.

لباس‌های خود را آزاد کنید

گاهی اوقات ممکن است که بر اثر فشار لباس تنگ به شکم شما رفلاکس معده رخ دهد. بنابراین، در صورت احساس سوزش حتما کمربند خود را شل کرده و لباس‌های تنگ را در بیاورید.

صاف بایستید

موقعیت بدن شما در بالا آمدن اسید معده تاثیر بسیار زیادی دارد. اگر نشسته یا خوابیده احساس سوزش می‌کنید سریعا بایستید و اگر از قبل ایستاده‌اید تلاش کنید که صاف‌تر بایستید.

محلول آب لیمو عسل را امتحان کنید

مخلوط آب با مقدار کمی آب لیمو بعلاوه عسل و می‌تواند سوزش معده و اثرات بالا زدن اسید را کاهش دهد.

چای زنجبیل بنوشید

خواص ضد التهابی زنجبیل می‌تواند معده شما را آرام کرده و علائم رفلاکس را کاهش دهد. بنابراین، مصرف چای یا جوشانده زنجبیل هنگام سوزش معده مفید خواهد بود.

 

درمان رفلاکس معده

زمانی که دریچه حلقوی عضلانی انتهای مری  هنگام هضم غذا یا زمانی که اسید در معده وجود دارد باز شود، محتویات اسیدی معده به درون مری و به سمت بالا باز خواهند گشت که از چنین اتفاقی تحت عنوان رفلاکس اسید معده یاد می‌شود  که با احساس سوزش سر معده  همراه خواهد بود. برای رفع اسید معده بهتر است که از خوردن برخی غذاها مثل غذاهای تند، چرب یا خیلی ترش و یا نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار، قهوه و الکل پرهیز کرده و همچنین عادات روزانه مثل دراز کشیدن بعد از غذا خوردن را کنار بگذارید.

 

 

منابع 

healthline.com

webmd.com

hopkinsmedicine.org

 

سوالات متداول در مورد تشخیص و درمان رفلاکس معده

چه چیزی باعث افزایش اسید معده می‌شود؟

نوشیدن زیاد الکل، قهوه و نوشابه گازدار، خوردن وعده‌های بزرگ و غذاهای تند و دراز کشیدن بعد از غذا خوردن.

علائم رفلاکس معده چیست؟

سوزش معده و خون سرفه کردن

آیا بالا آمدن اسید معده قابل کنترل است؟

بله با تغییر عادت و سبک زندگی

روش درمانی ریفلاکس معده در موارد حاد چیست؟

دارو درمانی و جراحی

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر

  • نیلا گفت:

    با سلام و تشکر از شما آقای دکتر دلسوز، جسارتا چرا در بیشتر مقالات پزشکی و همچنین مقاله فوق الذکر اکثر اطبا پیشنهاد خوابیدن به پهلوی چپ رو میدن؟؟ چه فرقی میکنه مثلا به راست بخوابیم؟
    خوب مثلا افرادی شبیه من که عادت داریم به پهلوی راست بخوابیم و نمیتونیم عادتمون و عوض کنیم، چی کار باید بکنیم؟

    • admin گفت:

      با سلام
      معده در سمت چپ و بالای شکم قرار گرفته است. خوابیدن به پهلوی چپ، معده را در پایین ترین سطح ممکن قرار می دهد که امکان حرکت اسید معده را به حداقل می رساند، در حالیکه خوابیدن به پهلوی راست، معده را به بالاترین سطح ممکن می برد و احتمال حرکت اسید و سرازیر شدن آن به داخل مری را افزایش می دهد. خوابیدن به پهلوی چپ با همین مکانیسم کار قلب را هم کم می کند، چون قلب هم در سمت چپ قفسه سینه قرار گرفته است. در مورد افرادی مثل شما اگر با امتحان کردن دوره های کوتاه خوابیدن به چپ نتوانستید عادت خود را تغییر دهید، اصراری بر تغییر غادت خود نداشته باشید.

  • نیلا گفت:

    با تشکر از توضيحات مناسبتون عالی بود

  • سعید گفت:

    با سلام
    حدود یک ماه هست که ناراحتی معده دارم و مرتب آروغ میزنم. چند دقیقه بعد از خوردن غذا احساس میکنم چیزی تو مریم گیر کرده و تو گلوم احساس تپش قلب می کنم. بعد از صبحانه هم (فرق نمیکنه چی بخورم) سوزش معده دارم
    لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر

  • marym گفت:

    با سلام ببخشید من به مدت حالت گرفتگی ته گلوم داشتم که به دکتر مراجعه کردم و گفت اسید معده زیاد شده یعنی این قضیه برمیگرده به ریفلاکس؟؟و اینکه دائمی هست یا ازبهبود پیدا میکنه ؟؟و دکتر بهم داردهای معده دادن میخواستم ببینم تا کی باید استفاده کنم از دارو ممنون میشم راهنماییم کنید

  • عسل گفت:

    سلام مطالب مفیدی بود من مدتی معده درد شدید دارم و بیشتر وقت ها احساس سوزش ک پزشک گفتن مال اسید معدس ولی هرچی میخورم هیچ نتیجه ای نداره کمردرد خیلی بدی هم همراه معده درد دارم نشونه چیه؟

  • کوروش جوان روح گفت:

    سلام و ممنون. در دستورات دینی هم خوابیدن به پهلوی چپ به صورت مستحب سفارش شده است.

  • زهره گفت:

    سلام خسته نباشید.من دوروز پیش اندوسکوپی کردم.دکتر گفتن دهانه معده شما گشاد شده.چه توصیه ای دارید؟

  • Sr گفت:

    سلام من سمت چپ گلوم درد میگیره و و سمت چپ‌زیر قفسه سینه و پشت کمرم‌و گاها حس میگنم‌چیزی‌تو گلومه اینا نشانه های رفلاکسه وقتی تو ازمایش خون چیزی نبوده؟

  • محمد گفت:

    سلام
    از حدود چند ماه قبل دچار بوی دهان و سرفه شدم که به تشخیص دکتر رفلکس معده بود دارو ها اثر مثبتی داشت ولی چیزی که میخوام بدونم اینه که آیا برای رفلکس معده باید همیشه مراقب بود یا بعد از مدتی با ادامه داروهای مانند امپرازول مشکل رفع میشه؟شاید لازم باشه بگم که به نظر خودم این مشکل بعد از استرس امتحانات واسم پیش اومد.

  • الهه گفت:

    سلام اقای دکتر ببخشید من واقعا نمیدونم چیکار کنم به اسید معدم حتی جوری میشم ک استفراغ میکنم حتی بعضی موقع ها هم وسط خواب اینطوری میشه میدونم خیلی برا بدن مضرره ولی خب من موز و ابمیوه انبه یا چیز های سورخ کردنی خوردنی اینطوری میشم ولی خب این چیزارم دوس دارم نمیدونم واقعا چیکار کنم اصن راه حلی نداره با دکتری دارویی چیزی این رفع بشه چون تازگیا دیگ با خوردن هرچی اسید معدم میاد بالا

  • علی گفت:

    با سلام . وباتشکر از توضیحات مفید و ارزشمند شما دکتر گرامی و دلسوز، ممنون از محبت شما، بسیارکامل و جامع و مفید بود مطالب شما دکتر عزیز

  • عسل گفت:

    باسلام هیچ درمان قطعی برای کنترل اسید معده وجود نداره ؟من داروهای بسیاری مصرف کردم و پرهیزازهرانچه ک دمقاله نوشته شده ولی بهبود پیدا نمیکنم چرا؟

  • اکبری گفت:

    سلام .من حدود دوسال رفلاکس دارم اوایل لانزو پرازول مصرف میکردم و حالم بهتر شد اما بعد از مدتی علایم بیماری دوباره برگشت. به دکتر مراجعه کردم گرفت خاصیت دارو بعد از مدتی از بین میره ‌میخواستم بپرسم اگه خاصیت دارو بعد مدتی از بین میره باید بطور مداوم استفاده کنم .باید چیکار کنم

  • علی گفت:

    درود بر شما من چند وقته که اسید معدم موقع خوابیدن میزنه بالا به طوری که با حالت ناخوشایندی از خواب بلندم می کنه افتضاحه اصلا . خودم با این اموزش هاتون می تونم درمانش کنم یا باید به پزشک مراجعه کنم؟

  • عبدالله کعبی گفت:

    سلام دکتر جان واقعن دستت درد نکند خدا طول عمر باعزت به تو دهد

  • مهرشاد گفت:

    سلام
    من ترشح زیاد اسیده معده دارم که خیلی عذاب اوره
    الان هر چی غذا میخورم. بعدش استفراغ میکتم
    صبح زود از خواب پا میشم به دلیل اسید معده که تا گلوم میاد
    همین صبح استفراغ کردم که همش اسید معده بود
    دکترم رفتم فاموتیدین داد که شب بخورم و کپسول اس امپرازول داد که صبح بخورم
    ی ازمایش خون هم برام نوشت که گفت مخصوص گوارشه
    میتونین راهنماییم کنین ی کم از شر اسید معده خلاص بشم واقعا عذاب اوره جونی برام نذاشته

  • فرشته بالویی گفت:

    سلام اقای دکتر از درد معده اینگار چیزی در گلویم گیر کرده و درد بدی پشت خودم حس میکنم
    و اینکه بچه شیر خوار دارم دکتر فامتیدن بعد ناهار و تازه شربنت الومینم تجویز کرده درد دارم چکار کنم

    • admin گفت:

      از توصیه ها و پرهیز های غذایی؛
      گلابی با پوست مصرف نشود، یعنی گلابی پوست کنده صرف شود. همین طور در مورد میوه بالنگ
      آب انگور صرف شود، یعنی انگور با پوست مصرف نشود
      نخود حتما با زیره صرف شود
      از نوشیدن آب بلافاصله بعد از آب انگور یا صرف غذا پرهیز شود
      زردآلو و آلو و انبه و انار هم دیر هضم است و بهتر است در مبتلایان به رفلاکس معده، کمتر مصرف شود

      به عنوان درمان دم نوش آویشن و دارچین و عسل در رفلاکس معده توصیه شده است

  • فرشته گفت:

    اقای دکتر چربی خون تری گلیسرید و کلسترول بالایی دارم تازه ازمایش دادم ولی بخاطر شیر دهی دکتر دارویی نداد و اینکه رژیم لیمومی استفاده کردم طی سه روز دردم تشدید شده مثلا وعده شام یه قاشق مربا خوری ارده یه قاشق شیره انگور احساس گرسنگی درد معده را تشدید نکرده ؟؟؟

    • admin گفت:

      یرای کنترل رفلاکس معده بدون دارو روش های زیر توصیه می شود؛
      _ پرهیز از نوشیدنی های گازدار
      _ پرهیز از ترشی جات
      _ پرهیز از الکل
      _پرهیز از کافئین
      _پرهیز از دخانیات
      _ پرهیز از فلفل به میزان زیاد
      _ پرهیز از چای بلفاصله بعد از غذا
      _ صرف میوه نیم ساعت قبل غذا و یا یک ساعت بعد غذا
      _ پرهیز از دراز کشیدن بلافاصله بعد غذا

  • امیر گلمکانی گفت:

    سلام ضمن تشکر مادرم چند سالی است از ریفلاکس معده شدید رنج می‌برد و مدام در حال رفت و آمد به دکتر و داروخانه هستیم درمانها فقط موقطی وکوتاه مدت است و مادرم مدام از داغ شدن معده و تنگی نفس بشدت رنج می‌برد در ضمن دریچه معده ایشان شل شده و معده دارای التهاب میباشد سن ایشان حدود 70 سال است پیشنهاد شما برای عمل های جدید و نوع آن چیست وآیا اینکه در مشهد کجا ایشان را جراحی کنیم ممنون از راهنمایی شما

    • admin گفت:

      ایشان باید بررسی آندوسکوپی بشوند. با متخصص گوارش باید درمان کند. عفونت هلیکوباکتر بررسی شود و درمان شود.
      در مورد بیمارستان هم اطلاعی نداریم.

  • امیرحسن گفت:

    سلام خسته نباشید دکترجان
    من تقریبا یکسال میشه که ترشحات معده و پشت گلو دارم که خیلی اذیتم میکنن و به ویژه صبح که بیدار میشم خیلی بد میشه و سوزش داره و اینکه بخاطر بیرون ریختن مداوم ترشحات خوردن غذا و جویدنش سخت شده و یه موضوع دیگه اینکه من هر نوشیدنی حتی آب هم بخورم زود ترشحات میان بالا البته حالت تهوع بم دست نمیده ولی خب هی میان بالا و اذیت میکنن چند دکتر هم رفتم آزمایش هم دادم ولی بی اثر بوده
    ممنون میشم اگر توصیه و کمکی بتونید کنید

    • admin گفت:

      سلام
      رفلاکس معده را باید درمان کنید. و از نظر عفونت هلیکوباکتر بررسی شوید و تحت نظر پزشک درمان شوید.
      در مورد ترشحات پشت حلق ممکن است دچار سینوزیت باشید که اون هم باید تحت نظر پزشک درمان شود.
      به یک پزشک عمومی هم مراجعه کنید که مورد تاییدتون باشند، هر دو مورد بررسی و درمان می شود.

  • شاهین گفت:

    با سلام خدمت دکتر عزیز
    مزه ترشی دهان و مشکلات تنفسی هنگام خواب به خصوص از ناحیه بینی که با یک سوزش همراه است رو چطوری باید کنترل کنیم؟ آیا به صورت خانگی میشود یا نیاز حتمی به مراجعه پزشک است؟هرچند قرص ها معمولا موقتی هستند.
    سپاس فراوان

    • admin گفت:

      احتمال زیاد دچار رفلاکس معده و عفونت هلیکوباکتر هستید.
      باید بررسی و درمان شوید.
      سایر درمان های علامتی موقتی است.

  • رضا سهرابی فر گفت:

    با سلام و خسته نباشید …من مدتی دچار عفونت هلیکوباکتر بودم…بعد از مصرف دارو توسط پزشکم مدتی خوب بودم تا اینکه مجددا قارو قور شکمو درددور ناف سراغم اومد…الانم مدتیه بشدت دچار تنگی نفس میشم و اسید معده ام خیلی اذیتم میکنه…خواستم بدونم ممکنه عفونت هلیکوباکتر هنوز داشته باشم؟و اینکه علت تنگی نفسم چی میتونه باشه؟

    • admin گفت:

      یرای کنترل رفلاکس معده بدون دارو روش های زیر توصیه می شود؛
      _ پرهیز از نوشیدنی های گازدار
      _ پرهیز از ترشی جات
      _ پرهیز از الکل
      _پرهیز از کافئین
      _پرهیز از دخانیات
      _ پرهیز از فلفل به میزان زیاد
      _ پرهیز از چای بلفاصله بعد از غذا
      _ صرف میوه نیم ساعت قبل غذا و یا یک ساعت بعد غذا
      _ پرهیز از دراز کشیدن بلافاصله بعد غذا

      از توصیه ها و پرهیز های غذایی؛
      گلابی با پوست مصرف نشود، یعنی گلابی پوست کنده صرف شود. همین طور در مورد میوه بالنگ
      آب انگور صرف شود، یعنی انگور با پوست مصرف نشود
      نخود حتما با زیره صرف شود
      از نوشیدن آب بلافاصله بعد از آب انگور یا صرف غذا پرهیز شود
      زردآلو و آلو و انبه و انار هم دیر هضم است و بهتر است در مبتلایان به رفلاکس معده، کمتر مصرف شود
      به عنوان درمان دم نوش آویشن و دارچین و عسل در رفلاکس معده توصیه شده است
      بله. ممکن است کامل درمان نشده باشد یا مجدد مبتلا شدید.

  • saeeid گفت:

    سلام اقای دکتر مادرم قبلانا غذا میخورد تا غذا میخورد تا پایین ک می رفت با سوزش بود الان بعد چند وقت الان ک غذا میخوره اصلا پایین نمیره زود بالا میاره ب همراه خلت سوزش معده توروخدا شما بگین این ریفلاکس معده هسته اگ هسته یه دارویی رو بگین ک بریم بخریم یا آندوسکپی کنیم مرسی

    • admin گفت:

      سلام، رفلاکس درمان نشده است، احتمال دیسپلازی و زخم مخاط مری مطرح است، بیماری به نام مری بارت، ولی تشخیص قطعی فقط با آندوسکوپی است.
      توصیه می شود فوری و در اسرع وقت پیگیری و درمان شود

  • Hz گفت:

    آقای دکتر من ۱۲ سالمه و بعد از اندوسکوپی معلوم شد که سر دوازده یک سری زخم کوچولو وجود داره و در معدم میکروب وجود داره

    وقتی ریفلاکس دارم باید دقیق دقیق چطوری دراز بکشم؟

    ممنون میشم جواب بدین🌹🌹

    • admin گفت:

      شما باید با زاویه ۴۵ درجه یعنی بالش بلند بخوابید. بلافاصله پس از غذا هم نخوابید.

  • فرشاد گفت:

    با سلام آقای دکتر من حدود چهار ماه بود که دچار درد سینه هستم وقتی میخوابم باید ریز سرم خیلی بالا باشد که بتونم راحت بخوابم ووقتی موقع خواب قفسه سینم درد میگیره پا میشم ونشسته میخوابم حالم خوب میشه هر غذایی میخورم هضم نمیشه وصبه تا ظهر هم از دهنم بود اسید میاد انواع قرص ها رو هم استفاده کردم ام ارای رفتم ولی درست نشده م

  • علویه طاقی گفت:

    با سلام آقای دکتر من تو معده ام هلیکوباکتر دارم حد اکثر 12 ، باید باشه مال من 223 ،من 4 ماه دکتر رفتم و داروهاشو کامل خوردن ولی خوب نشدم دکتر می گفتن پنجاه درصد خوب خواهد شد اگه آمریکا هم برای کامل خوب نمیشه میخواستم بدونم نظر شما چیه من بازم به دکتر دیگه برم یا نه؟ اسید معده و گاز معده و صدای معده خیلی اذیتم میکنه ممنون میشم از پاسختون

    • admin گفت:

      با پزشک گوارش پیگیری کنید و حتما آندوسکوپی انجام شود.
      شاید احتیاج به یک دوره مجدد درمان باشد

  • باران۲۰۱۰ گفت:

    سلام اقای دکتر
    دخترم ۱۱ سالشه، و بعد ااز غذا ، غذا به داخل دهانش بر می گردد، طوری که جویدن دوباره ی غذا رو می بینم!!!! موقع امتحانات هم مقدار استرس که بالا می رود، معده درد شدیدی می گیرد….
    آیا برگشت غذا به دهان قابل درمان هست؟ لطفا راهنمایی کنید!!!

    • admin گفت:

      رفلاکس معده است. برای درمان به پزشک داخلی مراجعه نمایید.

  • مِهدی گفت:

    سلام دکتر جان (:
    الان ساعت ۶.۱۳ دیقه صبح هست و من از ۵ معدم سوزش داره
    بعد کلی سرچ تو گوگل ب مقاله سایت شما رسیدم که همه چیز را تماما به زبان ساده در ان نوشته اید ممنون واقعا
    (این را برای دوستانی میگم ک مقاله را نمیخوانند اما میان کامنت هارا میخونند تا سطح متن نوشته شده را بفهمن؛ واقعن عالی)
    حتی من ب طرز عجیبی وقتی متن رو میخوندم و بالش گذاشتم زیر سرم، حالم خیلی خوب شد هر چقدر متن رو میخوندم انگاری بهتر میشدم(:
    خیلی خوب بود دمتون گرم دکترجان

    دکتر اینم بپرسم ازتون ک من حدود دو سال معدم سوزش داره ( احساس ترش بودن توی معدم و چیزای ک میخورم دارم، بدنم هم زود گرم میشه {ب نطر خودم، خودمو میترسونم و این خیلی بدتر میکنه، ب چیزای اشتباهی مث سرطان مری و معده فک میکنم ک میدونم اشتباهه ولی بازم میکنم، ینی تقریبا میشه گفت هر وقت هیجانی و استرسی میشم معدم از دست خودم در میره و شرو میکنه ب سوزش و درد های ک بالا ذکر کردم: نمیدونم هم چ کنم تا از این استرس دور باشم چون سبک زندگی خانوادگی من خیلی استرسی هست})
    ی سال از روش گذشت رفتم ی دکتری ک ۶ ماه ۶ ماه وقت میداد از اون ب زور وقت گرفتم اونم امپرازول تجویز کرد و گفت بعد ۳ ماه بیا تا اگر خوب نشد اندسکوپی کنیم
    گذشت ۳ ما من دیدم درد خیلی کمتر شده؛ نرفتم
    اما الان یک هفته ای میشه شرو شده
    راستش ب اون دکتره خیلی اعتماد ندارم خاستم توصیه های ک شما دارین هم بشنوم و استفاد کنم چون وقتی کارای ک گفتین رو کردم تو این چن ساعت خیلی بهتر شدم

    ۲۰ سالمه
    پسر

    ممنون که کامنتارو جواب میدین و وقت میذارین برا مردم

    واقعن ممنونم(:♡

    • admin گفت:

      سلام مهدی عزیز
      برای مورد شما آندوسکوپی لازم است، مراجعه و پیگیری شود.

    • admin گفت:

      درمان امپرازول خوب بوده، دو هفته فاموتیدین ۴۰ میلی را شبی یک عدد مصرف کنید و برای اندوسکوپی جهت اطمینان مراجعه کنید، احتمال عفونت معده توسط باکتری هلیکوباکتر مطرح است

  • نرگس گفت:

    سلام .در روز مشکلی ندارم ولی شب که میشه ومیخوابم چند ساعت بعد از خوابیدنم یه دردی وسط قفسه سینه ام احساس میکنم .امپرازول ناشتا میخورم .فاموتیدین هم بعد از غذا میخورم ولی فایده نداره .لطفا راهنمایی کنید اقای دکتر .ممنونم

  • محمدی گفت:

    سلام عزیزان
    من هم مدتی مبتلا به ریفلاکس معده بودم مصرف ریحان همراه غذا خیلی کمکم کرد اینو بگید شاید به درد کسی بخوره

  • سمیرا دهقان گفت:

    باسلام و خسته نباشید. آقای دکتر من چند سال مشکل معده درد دارم به دکتر که مراجعه کردم بعد آندوسکوپی به من گفتن که فتق معده و رفلاکس دارم. با این که پرهیز غذایی هم دارم اما نصف شب از خواب پا میشم و حالت سنگینی و بالا آوردن دارم بعضی وقت ها انقدر اذیت میشم که فشارم می افته و باید حتما سرم بزنم . لطفا راهنمایی کنید من چکار باید بکنم که خوب شم. ممنونم

    • admin گفت:

      سلام دوست عزیزم، پیشنهاد میشه حتما با جراح فتق برای جراحی مشاوره کنید

  • محمد گفت:

    با سلام و عرض ادب. ممنون از سایت خوبتون. من حدود یک سال است که بعضی و قتها توی حلق احساس ترشح میکنم و بعضی وقتا احساس سوزش توی حلق و گلو دارم و معمولا باید صدام رو با سرفه یا صدای بلند صاف کنم . ممنون از راهنماییتون.

  • Mahnaz گفت:

    سلام خسته نباشید.من یه مدت اضطراب شدید داشتم بعد از اون دچار مشکل در بلع غذا،احساس حرارت در معده،درد در قفسه سینه،آروغ زدن زیاد بعد غذا شدم ولی دائمی نیست گاها اینطور میشم میخواستم بپرسم ممکنه که اسید معدم بالا باشه؟!

    • admin گفت:

      بله، درمان گاستریت معده و بررسی عفونت هلیکوباکتر معده توصیه می شود

  • بهنام گودرزی گفت:

    مدفوع من آبکی با قدرت یا شل و بوی مدفوع وعرق زیر بغلم غیرطبیعی و بعضی وقتا موقع خوردن غذا همان بوی بد را در دهانم ااحساس میکنم.
    هیچ جای بدنم هم درد نمیکنه.

    • admin گفت:

      بررسی سندرم فیبروکیستیک و چکاپ کامل خون و مدفوع و ادرار توصیه می شود

  • بهنام گودرزی گفت:

    بعضی وقتا هم بلافاصله بعداز غذاخوردن باید بروم توالت.خون هم در مدفوع هست.باد معده ام زیاد و کاملآ بدون هیچ بویی است.

    • admin گفت:

      بررسی سندرم فیبروکیستیک و چکاپ کامل خون و مدفوع و ادرار توصیه می شود

  • پروانه عبدی گفت:

    باسلام مهرماه کروناگرفتم ازاون وقت تاحالادهانم تلخ هستش واحساس سوزش منتهی نه سوزش رفلاکس درقسمت مری دارم قرص فاموتیدین 40میخورم لطفاراهنماییم کنیدبامشکلات چیکارکنم ممنونم

    • admin گفت:

      از پنتوپرازول یک دوره یک ماه شبی یک عدد ۴۰ میلی استفاده کنید، اکر برطرف نشد، حتما توسط متخصص پزشک گوارش ویزیت شوید

  • مژگان عبدی گفت:

    باسلام من مهرماه کروناگرفتم ازاون موقع تاخالااکثرموقع هادهانم تلخ هستش واحساس خوبی درناحیه ی نای ندارم نه اینکه رفلاکس باشه نمیدونم چیه وقرص فاموتیدین 40میهورم لطفاراهنمایی کنیدچیکارکنم ممنونم 😘😘

    • admin گفت:

      از پنتوپرازول یک دوره یک ماه شبی یک عدد ۴۰ میلی استفاده کنید، اکر برطرف نشد، ویزیت تخصصی پزشک گوارش توصیه می شود

  • مریم گفت:

    سلام دکتر من نزدیک ۱ ساله که معدم میسوزه درد شدید دارم قرص لانزو ۳۰ میخورم فایده ای نداره همون سوزش و دارم و تنگ نفسم میشم بنظرتون من چی کار کنم ؟

    • admin گفت:

      آندوسکوپی و بررسی زخم معده و عفونت هلیکوباکتر توصیه می شود

  • علی اصغر گفت:

    سلام خسته نباشین.اقای دکتر شبا وقتی میخوابم حالت تهوع میگیرم و روزا کلا حس میکنم معدم سنگینی میکنی و اسید معدم بالا میاد ممنون میشم کمکم کنید

  • امید دانشمند گفت:

    سلام وقت بخیر دکتر.
    من قبلن قلیون مصرف میکردم . و قهوه میخوردم روزی یکبار.
    اما چهار ماه ک قلیون نکشیدم . تنگی نفس داشتم. وقتی نوشابه . یا قهوه ونوشیدنی های گازدارمیخورم خوبم . اما یکم بعد تشدید میشه. من رفتم وکتر تجویز کردن اس امپرازول و ریه هام رو هم تست کردن گفتن مشکلی نداره . اس امپرازول رو مصرف کردم خوب شدم. . بعد دوهفته خوب شدم. اما فک میکنم پیاز و قهوه ک خوردم مجدد تشدید شد.نظر شما رو خواستم بدونم.

    • admin گفت:

      یک سری غذا شامل بادمجان و فلفل سبز و سیر و پیاز و الکل و نوشیدنی گازدار و قهوه و نسکافه و خوردنی های شامل کاکائو و کافئین سبب عدم تحمل غذایی هستند، حتی موارد غذایی که عدم تحمل می دهد، ممکن است فردی باشد ، یعنی فقط شما به یک نوع ماده غذایی عدم تحمل داشته باشید ، و فرد دیگری پیدا نشود که به اون ماده غذایی عدم تحمل بدهد، پس در این مورد خاص، بهترین پزشک شما، خودتان هستید، و می،توانید تشخیص بدهید که چه مواد غذایی برای شما عدم تحمل می دهد‌.

  • امید دانشمند گفت:

    الانم گاهی اوقات نفسم تنگ میشه اما وقتی نفسم تنگ میشه ک قهوه یا پیاز استفاده میکنم. دوهفته ای امپرازول استفاده کردم و قهوه نخوردم کامل خوب شده بودم اما مجدد تکرار شد…
    واینکه استرس کرونا رو داشته باشی تمکان داره تشدید بشه اسید معده و تنگی نفس؟؟

  • الهام حامدی گفت:

    سلام ،ببخشید ایا شما دستگاه هایی که اب رو یونیزه می کنه و اب قلیایی میشه رو برای کم کردن اسید معده توصیه می کنید ؟

  • سیاوش قمیشی گفت:

    سلام
    جناب دکتر قبل از هر چیز از زحمات شما و پاسخگویی به سوالات و مشکلات دوستان کمال تشکر و قدردانی دارم
    بنده بیش از ۱۰ سال هست که در ناحیه گلو دچار مشکل هستم، گرفتگی صدا دارم و ترشحات اسید معده تشخیص داده شده
    متاسفانه بارها آندوسکوپی و درمان ها و داروهای مخصوص معده استفاده کردم اما جواب نگرفتم
    گرفتگی صدام روز بروز بیشتر میشه
    دارم افسرده میشم
    هر چیزی میخورم باد گلو و ورم معده دارم
    دکتر بعد از آندوسکوپی مقداری چرک خشک کن و امپرازول و … داده و خوردم و انگار هیچ
    بعضی صبح ها اصلا صدام درنمیاد😔
    خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید

    • admin گفت:

      سلامدوست عزیز، پیشنهاد می شود با مراجعه به پزشک گوش و حلق و بینی، بررسی تارهای صوتی انجام شود.

  • خسرو عباسی گفت:

    دکتر جان سلام روزتان بخیر
    یک اتفاق برام افتاده که یک ظرف اسید باطری که خالی شده بوده من حواسم نبوده و آب کردم داخلش و خوردم ، بنظرم چند قطره داخلش بوده من بعد از چند ساعت متوجه موضوع شدم الان سه روز کذشته و گاهی وقت ها احساس مبهم دردمعده دارم شاید هم درد تلقینی باشد لطفا بگید باید چکار کنم . تشکر

    • admin گفت:

      پزشک گوارش مراجعه و در صورت لزوم آندوسکوپی یا هر بررسی لازم انجام شود.

  • گمنام گفت:

    سلام بنده هم چند روزه معده و روده و اعصاب همه چیز قاطی شده غذا هم خوردنش سخت شده اما به غیر از داروهای مختلفی که هر پزشکی تجویز کرد و یه چیزی گفت به وسیله چند چیز ساده خانگی بهتر شدم اول از اینکه اسید معده باعث این به همریختگی های اعصاب و معده میشه و باید راه حلی برای اون پیدا کرد که بنده قرص فاموتیدین ۴۰خوردم نسبی بود اثرش اما مهم ترین تاثیر لیمو بود برای تهوع و برای اینکه اشتهاتون بیاد سرجاش و بتونید چیزی بخورید چون بوی غذا اذیت میکرد لیمورو نصف کنید بگیرید جلوی بینیتون و غذا رو بخورید هم نمیذاره حالت تهوع شید هم غذا به بدنتون میرسه بعد از غذا هم ۱۵ الی ۲۰دقیقه بعدش برای اینکه اسید معدتون بالا نزنه آب و چند قطره کم لیمو و عسل مخلوط کنید کم کم بخورید بی تاثیر نیست البته برای کسایی که مشکل قند ندارن باید مداوم قند بدن تامین شه تا افت فشار نشه ابمیوه مثل اب سیب بخورید و وعده های غذاییتونو کوتاه اما مرتب تکرار کنید تا بدن قوی شه بعدش اگر هم اسهال شدید یه پودری هست به اسم اُ آر اس اینو با یک لیتر اب مخلوط کنید و کم کم تو فنجون بریزید وعده های کوتاه که املاح بدنتون که بر اثر اسهال رفته برگرده و جلوی اسهالو بگیره در خصوص بنده که اینها جواب داد انواع و اقسام دکترها رو هم رفتم اما هیچکدوم دردمو دوا نکرد مگر این چند مورد که عرض کردم انشاءالله سلامت باشید البته هرشخصی سیستم بدنیش فرق داره باز هم با پزشکتون مشورت کنید اما اگر هیچکدوم جواب نداد دیگه امتحانش شاید اثر گذار بود برای بنده که جواب داد .کسایی هم که داروی اعصاب بهشون داده شده داروهای روانپزشکشیونو ادامه بدن چون بر اعصاب تاثیر میذاره معده.و اینکه غذارو هم پوره کنید بخورید که راحتتر بره پایین و اگر پوره نمیکنید چندین بار بجوید که له بشه بره پایین تا غذا یه کم از سفتی که هست در بیاد هضمش راحت شه .

    • admin گفت:

      بسیار عاای ممنون از توضیحاتتون
      جزو درمان های خانگی محسوب می،شود و درست است

  • علی خان گفت:

    حدودا سه ما میشه وقتی غذا می خورم بعد از چند دقیقه بعد مرا یکنوع تشویش مگیرد علت چست

    • admin گفت:

      شاید دچار سندرم دامپینگ باشید، با پزشک گوارش بررسی کنید

  • علی خان گفت:

    باعرض سلام
    حدودا سه ما میشه وقتی غذا می خورم بعد از چند دقیقه بعد مرا یکنوع تشویش مگیرد علت چست

    • admin گفت:

      شاید دچار سندرم دامپینگ باشید، با پزشک گوارش بررسی کنید

  • وثیق گفت:

    سلام
    داکتر صاحب محترم
    یک سال شد من به یک نوع تکلیف دچار هستم و خیلی زیاد معاینات را انجام دادم و زیاد دارو هم استفاده کردم
    ولی هیچ تغییرات نیامده
    بعد از غذا خوردن قفس سینه ناراحتی حس می‌کنم و دست و پا گرفته و بی حس میشه نفسم قید میشه وقت که مشکل زیاد میشه بخش عاجل شفاخانه ها برایم پیچکاری معده تزریق می‌کنند ( پنتومک) راحت میشم و گاهی اوقات که مشکل کم باشه توسط شربت انتی اسید (گیویسکن ادوانس ) راحت میشوم
    لطفا برایم راهنمایی کنید خیلی ممنون

    • admin گفت:

      لطفا از،نظر زخم معده یا زخم اثنی عشری با متخصص گوارش بررسی و در صورت لزوم آندوسکوپی انجام شود

  • محمد گفت:

    سلام ببخشید من رفلاکس معده دارم و حلقم قرمز است و بیشتر اوقات خلط های سفید رنگی در ته حلقم هستش ولی احساس درد و گلو درد و … ندارم با اینکه شب ها شربت ضد اسید میخورم ولی بازم هم اون خلط ها و قرمزی گلو وجود داره میخواستم منو راهنمایی کنید چه کنم که بهتر بشم

    • admin گفت:

      دوست عزیز از نظر سینوزیت بررسی و درمان شوید، عفونت هلیکوباکتر معده را بررسی کنید

  • محمود آقازاده گفت:

    با سلام و احترام خدمت شما جناب دکتر و همکارانتون. محمود هستم. 35 ساله. من از ابتدای آبان 1399 مبتلا به کرونا شدم، بدون درگیری ریه. و بعد از یکماه علایم تقریبا بهبود پیدا کرده بود به تشخیص دکتر فوق تخصص ریه به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن مبتلا به ذات ریه شدم. متاسفانه بعد از اون تنگی نفس و درد قفسه سینه در این یکساله با من ماندگار شد. این درد به صورت پریود یکماهه معمولا به سراغم میاد با علائم دلپیچه و درد در ناحیه بیشتر راست و گاهی چپ قفسه سینه. التهاب و درد گلو، در موارد خیلی کم به سختی صحبت کردن، درد در ناحیه زیر گلو گاهی، جوری که انگار کسی گلوم رو فشار میده. درد در ناحیه بالای معده و زیر قفسه سینه. درد در ناحیه پشت. موقع خواب و دراز کش دردها بیشتر میشه و خوابیدن روی پهلوی راست به شدت برام سخته. تنها روی پهلوی چپ با درد خفیف تر میخوابم. در فاصله تقریبا 8 ماهه اخیر به چندین فوق تخصص ریه مراجعه کردم و بارها عکس قفسه سینه و آزمایش خون دادم. تشخیص همه شون این بوده که در ناحیه ریه مشکلی ندارم. حتی اخیرا عکس با تزریق از ریه داشتم که اون هم خوشبختانه مشکلی نداشت. این چند روز مقالاتی در مورد ریفلاکس اسید معده خوندم که بسیار به علائمی که دارم نزدیک هست. می خوام بدونم که کرونا باعث ایجاد ریفلاکس معده میشه و آیا علائمی که من دارم ریفلاکس معده هست؟ در ضمن خستگی، گرسنگی، پیاده روی زیاد هم باعث التهاب و درد ریه هام میشه. با تشکر. اواخر تیرماه 1400.

    • admin گفت:

      بله حتما از نظر رفلاکس معده درمان شوید و بررسی قلب هم حتما تحت نظر متخصص قلب انجام شود. گاهی التهاب و صدمه عضلات قلب از عوارض کرونا است

  • فاطمه عسگری گفت:

    سلام. خسته نباشید
    دکتر ماه رمضان سال گذشته به علت دل درد به دکتر متخصص داخلی مراجعه کردم بعد از آندوسکوپی و سونوگرافی شکم گفتند هلیکو باکتر دارم و یه دوره دارو خوردم خیلی بهتر شدم. الان درد معده میپیچه بین دو کتف و گاهی هم سمت چپ بدنم. و خیل اذیت میشم. در عین حال گاز معده میاد تو گلوم و انگار میخوام خفه بشم. فاموتیدین و دمپریدون و ازنیوم 40 میخورم ولی فایده نداره. پرهیز هم میکنم. به نظرتون چکار باید بکنم تا ایت درد قفسه سینه و بین دو کتفم خوب بشه.

    • admin گفت:

      شاید درمان کامل اجرا نشده یا کامل تجویز نشده. در این موارد بهترین کار پیگیری درمان با پزشک معالج است

  • حمید خیر گفت:

    سلام
    در قسمت بالای معده احساس درد و ورم و سوزش شدیدی دارم و بعضی اوقات احساس میکنم معده داره میجوشه و صداهای بدی از خودش میده
    حتی در قسمت قفسه سینه احساس درد و سوزش شدیدی دارم که حدودا 4 بار نفس تنگی شدیدی داشتم تا جایی که حتی نفسم بند میاد و میافتم زمین
    راه های زیادی انجام دادم اما فقط اثرات را کمی کاهش میدهد و درمانی حاصل نمیشود

    • admin گفت:

      آندوسکوپی و درمان تخصصی عفونت هلیکوباکتر معده پیشنهاد می شود

  • علی گفت:

    سلام من حدود 2 هفتس درد شدید معده دارم دردش میزنه به پشتم احساس گرفتی گلو دارم مدام حالت تهوع دارم ولی نمیتونم استفراغ بکنم در ضمن تمام بدنم کوفته است

    • admin گفت:

      بررسی کامل معده آندوسکوپی و عفونت هلیکوباکتر معده و بررسی پانکراس توسط پزشک پیشنهاد می شود

  • فا گفت:

    سلام من خیلی وقته اسید معده ام خیلی بالا و با هبچی هم پایبن نمیاد خیلی هم دکتر رفتم حتی اندوسکوپی هم دادم . ولی هنوز هیچ تغییری نکردم میشه یه لطفی کنین راهنماییم کنیم چیکار کنم . واقعا خیلی اذیتم.
    ممنون میشم

    • admin گفت:

      اگر،بررسی های لازم و بررسی عفونت هلیکوباکتر معده انجام شده است، شاید به نوع یا انواعی از موارد غذایی عدم تحمل داشته باشید و نوعی آلرژی غذایی باشد که معده واکنش نشان می دهد.
      بررسی کنید که بیشتر در،چه نوع غذایی این عارضه ایجاد می شود

  • فاطمه گفت:

    سلام من ۱ ساله که اسید معدم خیلی بالا دکتر زیاد
    رفتم اندوسکوپی هم انجام دادم گفتن چیزی نیست ولی اسید معدم پایین نمیره قرص و دارو هم زیاد خوردم ولی فایده ای نداشته هیچ تغییری نکرده نمیدونم‌چیکار کنم
    میشه شما راهنماییم کنیم ممنون میشم

    • admin گفت:

      اگر،بررسی های لازم و بررسی عفونت هلیکوباکتر معده انجام شده است، شاید به نوع یا انواعی از موارد غذایی عدم تحمل داشته باشید و نوعی آلرژی غذایی باشد که معده واکنش نشان می دهد.
      بررسی کنید که بیشتر در،چه نوع غذایی این عارضه ایجاد می شود

  • مهراد گفت:

    سلام دکتر خسته نباشید
    حدود یک هفته پیش بود که غذا رو طبق معمول بخورم اولین قاشق رو که گذاشتنم دهنم تو گلوم به شکل بدی گیر کرد یه حالتی که همخ تجربه کردن ابم میخوری درد شدید میگیره تا بره پایین از اونروز تا حالا حس میکنم ته حلق فشار شدید هست که خب البته چون زیاد بهش فکر میکنم شاید یکم دقت زیاد بهش باعث این شده ولی از همون روز تا غذا میخورم سریع حس میکنم یکم کمتر از قبل غذا میره پایین میره یکم گیر میکنه و بلافاصله برمیگرده به گلو البته نه طوری که بیاد توی دهن تا همون حلق و بعدم خودش میره پایین معدم هم نه زیاد ولی نفخ کرده بود طی یکروز و مدفوع نسبتا اسیدی و نرم هست

  • مهراد گفت:

    سلام خسته نباشید من حدود 7 روز هست که غذا میخورم بعد از خوردن همون غذا تا گلوم میاد بالا و میره خودش پایین و احساس گرفتگی توی گلوم دارم و دهنم هم خیلی خشک میشه البته این گرفتگی گلو یکمم خودم مقصر هستم چون هی فکر میکنم بهش بدتر میشه به نظرم ولی خب این مشکل رو دارم و مدفوع هم رنگش زرد هست نسبتا

  • محمودعبدی گفت:

    اقای دکتر سلام من ۲۳ سالم هست
    من ۶ماه پیش معده دردگرفتم فقط احساس گشنگی زیاد داشتم دکتر امپرازول دادن جواب نداد لانزو۳۰ به همراه دمپریدون دادن خیلی عالی بود و گفتن مشکل احتمالا گاستریت یا التهاب معده هست و داشتم خوب میشدم تا اینکه فروردین کرونا گرفتم بعداز اون دچار کم اشتهایی و احساس ترش در گلو داشتم به دکتر مراجعه کردم گفتن رفلاکس معده داری و دارو پنتوپرازول و دمپریدون دادن بازم خوب نشدم دارو شربت معده و فاموتیدین دادن یک هفته مصرف کردم عالی بود اما متاسفانه دوباره علائم گشنگی ام برگشت و سوزش هم در ناحیه مری و هم سر معده دارم و آزمایش خون دادم سالم بود و هلیکو باکتری در مدفوع دادم که منفی دراومد و حتی سونوگرافی هم دادم سالم بود
    هنوز سوزش دارم و حس میکنم اسید معدم زیاده و گشنم میشه
    حضرت عالی چه دستور و تجویز میفرمایید و آیا توصیه به انجام اندوسکوپی میکنین؟ و مشکل اصلی من چی هست آقای دکتر؟

    • admin گفت:

      هلیکوباکتر معده را با تست تنفسی و یا آندوسکوپی با صلاح دید پزشک متخصص گوارش، بررسی کنید.
      در ضمن برای تست هلیکوباکتر باید یک ماه قبل از تست آنتی اسید معده مصرف نشود، زیراکه جواب کاذب و نادرست می شود

  • پریسا صبوری گفت:

    سلام اقای دکتر حدود سه ماه گلو درد یکطرفه گرفتم احساس گیر کردن چیزی در گلو.ودهنم خشک میشه و صدام ضعیفتر میشه اینا همه یه یطرف گلوم هست و سمت گلوی دیگه ام مشکلی نداره.وتا زمانی قرص پنتو پرازول مصرف میکنم مشکلی ندارم.می خواستم بببینم نظر شما چیه.

    • admin گفت:

      هم تیروئید و هم رفلاکس معده و عفونت هلیکوباکتر معده تحت نظر پزشک بررسی و درمان شود

  • فاطمه سوریجانی گفت:

    سلام من دوماهه احساس می‌کنم تو‌گلوم یه چیزی گیر کرده رفتم دکتر گفتن بخاطر اسید معدس بهم داروی امپرازول دادن خوردم بهتر شدم الان دوباره اینجوری شدم و احساس درد و انگار که یه چیزی تو گلومه دارم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • admin گفت:

      بررسی دقیق معده از،نظر عفونت هلیکوباکتر معده و پیگیری کامل درمان و در صورت تشخیص متخصص گوارش ، آندوسکوپی هم انجام شود

  • علیرضا گفت:

    سلام
    چندوقتی بود خمیازه زیادمیکشیدم بعد چندروز دچار تنگی نفس شدم و تو کشیدن نفس عمیق مشکل داشتم گفتن حدود۶ماه قبل از این موضوع وقتی بوی غذا بهم میخورد حالت تهوع میگرفتم ک دکتر داخلی بهم قرص داد بهترشدم و گفت دیگه مصرف نکن اگه خوب شدی تااینکه بعدچندماه این اتفاق افتاد و پیش متخصص گوارش رفتم رابپرازول/فاموتین۲۰/ الپرازولام ۵درصد دادن و گفتن بعد اتمام دارو برم برا اندوسکپی ولی خب چون نفس تنگی داشتم سرهمین به دکتر متخصص ریه مراجعه کردم تست ریه دادم گفت ریه هات حساس شده درصورتی ک نه دودی هستم نه حیوون داریم نه اسم داره کسی نه کسی دودی هست. ولی یدونه اسپری نوشت با قرص للوکساید و گفت بعد اتمام دارو عکس از قفسه سینه و سینوس ها بگیرم، و گفت ک قرصای دکتر معده رو مصرف نکنم وقتی چندروز مصرف نکردم قرص های دکتر معده رو مجدد دچار تنگی نفس شدم و احساس سنگینی دارم ته حلقم وقتی غذا میخورم انگار پایین نمیره بعد غذا میخورم حالت ترشی بهم دست میده مخصوصا غذاهای چرب، الان دچار سردرگمی شدم ک واقعا مشکل از ریه هامه یا از معده یا هردو ممنون میشم اگه راهنمایی کنید یا دکتری تو این زمینه معرفی کنید…

    • admin گفت:

      مشکل هردو است، به نظر من درمان معده را ادامه دهید و پیگیر آندوسکوپی باشید و در کنار درمان ریه را هم پیگیر باشید

  • رویا گفت:

    سلام خسته نباشید من۱۷سالمه یه سه سالی میشه ک معده درد دارم و سرفه های خشک و حالت تهوع هم دارم ک به پزشک مراجعه کردم با مصرف دارو بهتر شدم ولی یه مدتی میشه ک بعد از غذا حالت تهوع پیدا میکنم و کمی هم سرفه های خشک دارم و سمت چپ و راست قفسه سینم درد می‌کنه ک درد قفسه سینم زیاد نیست ولی شروع کردنی یکی دو ساعتی درد می‌کنه وبعد دردش تموم میشه و این یه مدت تقریبا هر روز درد قفسه سینرو دارم و بیشتر شباس و خیلی بی حوصله شدم .
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • admin گفت:

      بررسی آندوسکوپی معده و سونوگرافی کیسه صفرا و بررسی آنزیم پانکراس، لطفا با پزشک گوارش بررسی کنید

  • علی جمشیدی گفت:

    با سلام خدمت شما پزشک محترم .متاسفانه چندسالی سوزش معده ویبوست داشتم طوری که نفسم کاملا قطع می شد وبااسپری مجددا حالم خوب می شد .مدت ۵سال وبیشتر کاملا برطرف شده .الان مدتی است به شدت گرفتار تنگی نفس وسوزش سرمعده شدم ومدتی هم تیرویید پرکارداشتم وبعدا از۱۵ماه مصرف دارو خوب شدم و۲سالی هست که آزمایش ندادم .الان بشدت اذیت میشم ونفسم کامل قطع وبه ندرت شکمم کارمی کند .لطفا بفرمایید چیکار کنم .

    • admin گفت:

      شما باید درمان پرکاری تیروئید را پس از بهبود پیگیری کنید، نه اینکه رها کنید، و مشکل تنگی نفس تون هم احتمال آلرژی و مشکلات قلب و رفلاکس معده، هر سه مطرح است، قدم به قدم با متخصصین مربوطه پیگیری کنید

  • نیلوفر حاجی حسن گفت:

    باسلام‌من‌چند وقتی هست که سوزش معده دارم البته ۱۵ سال پیش زخم‌اثنی‌عشر داشتم‌که درمان شد الان برای درد و‌ن تهوع دکتر قرص اس امپرازول و کلیدینیوم سی و دمیترون دادن بعد از یک هفته هر چیزی که‌میخورم‌انگار یه گردو توی گلوم گیر میکنه باد گلوی زیاد دارم و‌گاهی نمیتونم به راحتی نفس عمیق بکشم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • admin گفت:

      شاید احتیاج به آندوسکوپی و درمان مجدد زخم معده باشد، لطفا با متخصص گوارش پیگیری کنید

  • مِهدی گفت:

    سلام مجدد دکتر جان
    من مِهدی ام ۱۸ مارچ ازتون نظر خاسته بودم راجب بیماریم گفته بودین اندوسکوپی لازمم
    با توجه به پیشنهادتون رفتم اندوسکوپی یه غده به اسم اثنا اعشعر دارم
    دکتر متخصص چهار قرص ( اموزل؛ تتراسایکلین؛ اموکسی سیلین و بیسامسن ) رو نوشته و گفته دو هفته مصرف کن، هفته سوم استراحت کن بعد بیا وضیعتتو ببینیم
    من بعد اینک به هوش اومدم بعد اندوسکوپی زیاد تو خودم نبودم و رفیقمم به ذهنش نیومده بپرسه ک چی بخورم نخور فقد بهش گفتن لبنیات نخورم ( الان موندم برا صبونه چ بخورم )
    ممنون میشم اگ پیشنهادی و اطلاعاتی ک دارین راجب این بیماری رو بهم بگین ♥
    چون نظرتوت برام خیلی با ارزشه

    بازم ممنون برای وقتی که برامون میذارین

    • admin گفت:

      سلام
      شما زخم معده دارید. مصرف لبنیات ممنوعیت خاصی در زخم معده نداره. فقط چون شما تتراسیکلین مصرف میکنید نباید همزمان با این دارو لبنیات، قرص آهن یا داروی ضد اسید معده استفاده کنید. بعلاوه دارو را با شکم خالی مصرف کنید

  • مریم نجفپور گفت:

    سلام خسته نباشید من چند سالیه رفلاکس معده دارم به طوری که چندین سال پیش شبا یه بشقاب غذامیخورم بعد گلاب به روتون بالامیاوردم،چند سال گذشت به خودم عادت دادم کمتر بخورم،الان دیگه شبا شام نمیخورم غروبا یه چیزی میخورم یه مدت معدم هضم میکنه ولی بعد قاطی میکنه و بالامیارم،ازبس چیزی نخوردم لاغر شدم،چیکارباید بکنم دکتر؟

    • admin گفت:

      سلام، مرسی
      با توجه به شرح حالی که میگید بهتره به متخصص گوارش مراجعه و حتما آندوسکوپی انجام بشه تا علت های ساختمانی دستگاه گوارش بررسی بشن.

  • جلال ستاوند گفت:

    سلام ببخشید من چهار ماهه که خیلی معدم دردمیکنه والان هم خیلی اسید معده دارم طوریکه شباازخواب بیدارم میکنه دخیلی عارق هم میزنم وسوزش معده دارم وسمت چپ سینم هم یه دونه هست ازداخل که وقتی اون قسمت دست میکشم حسش میکنم وخیلی دردشدیدی دارم لطفا راهنماییم کنیدباتشکر.

    • admin گفت:

      سلام، سن شما چند ساله؟
      در صورتی که بالای ۴۰ سال هستید یا زیر ۴۰ سال به همراه علائم خطر مثل درد پایدار شبانه یا تعریق یا کاهش وزن هستید یا استفراغ میکنید باید حتما اندوسکوپی انجام بدید

  • علی رضایی گفت:

    من دوماهی هست زیر قفسه سینه ام احساس سنگینی میکنم و غذا ک میخورم بعدشسوزش دارم احساس میکنم اسیده بعد اینکه نمیدونم تلقینه یان احساس سختی تنفسم دارم‌.وزنمم ۱۱۳ ایا مشکل من رفلاکس معدست یا چیه بعد اینکه همش سینمو صاف میکنم سرفه های کوتاه عادت کردم ممنون میشم مشکلم‌ بهم بگین

    • admin گفت:

      با سلام
      شرح حالی که میگید بیشتر به ریفلاکس میخوره. با این حال حتما باید از نظر قلبی عروقی معاینه بشید و یک نوار ریه یا ارزیابی از نظر بیماری آپنه انسدادی به وسیله تست پلی سومنوگرافی با تشخیص پزشک انجام بدید

  • محمدرضا اسدی گفت:

    سلام خسته نباشید.من پارسال پیش متخصص اندوسکوپی کردم.دکتر گفتن دهانه معده شما گشاد شده. بافت مری ملتهب بود مانند معده. چند زخم هم در مری و پشت معده بود.6 ماه داروی های مختلف را دوره ای تجویز کردند و مصرف کردم اما نهایتا هنوز ریفلاکس وجود دارد فقط سوزش رفع شده است. چاره کار چیست؟ جز عمل جراحی راهی برای بستن یا تگ کردن دریچه خروجی معده وجود دارد؟

    • admin گفت:

      سلام درمان ریفلاکس بیشتر رعایت سبک زندگی و دارو درمانی هستش.
      اگر سوزش سردل رفع شده نیازی به اقدام بیشتری نیست فقط باید به صورت دوره ای آندوسکوپی انجام بدید.
      اگر علائم آزاردهنده و پایدار هستند جراحی استپ آخر هست

  • حسین حسینی گفت:

    باسلام
    من ۲۹ سالمه تا حالا هیچ نوع مشکل گوارشی نداشتم تا ۴ ماه پیش که کرونا گرفتم بعد از بهبود چند روزی حالم خوب بود ولی بعدش نهار که میخورم تنگی نفس میگیرم معدم سفت میشه دراز میکشم تنگی نفس میگیرم و سرفه خفیف حس میکنم از راه مری یه چیزی میاد بالا بعضی مواقع بعد نهار احساس سنگینی سر و سرگیجه دارم انگار تو سرم گاز جمع شده صبح به صبح آبریزش بینی دارم خلت سفید رنگ بعدش اوکی میشم بعد غذا آروغ زیاد میزنم ببخشید باد معده زیاد شده انگار دچار رفلاکسم ولی درد معده یا سوزش معده ندارم لوزه هام التهاب دار با اینکه هر شب آب نمک قرقره میکنم بعضی مواقع بعد غذا کتف و دست چپم درد میگره( از نظر قلبی اکو کردم سالمم) آزمایش خون و هلیو باکتر دادم هیچ مشکلی نداشتم بعضی مواقع تو حمام یا بعد حمام انگار سرم سنگینه و منگم…

    • admin گفت:

      سلام علائمی که ذکر میکنید به ریفلاکس و سو هاضمه میخورن. در صورتی که علامت خطر و هلیکوباکتر پیلوری ندارید به مدت ۲ ماه داروی ضدریفلاکس مثل پنتوپرازول استفاده کنید. اگر علایم تکرار نشد که هیچ اگر تکرار شد توصیه به انجام آندوسکوپی میشه. بعلاوه حتما یه آزمایش ساده خون هم بدید چون این علائم به غلظت خون (پلی سیتمی) یا هموگلوبین بالا هم میخوره.

  • لیلی گفت:

    سلام ،یه مدتیه معده درد دارم ولی شدید نیست حس میکنم معده ام ورم میکنه مزه ی خیلی بدی تو دهنمه تو گلوم حس میکنم مزه ی چربی هست لطفا کمکم کنید

    • admin گفت:

      سلام سن شما؟
      کم خونی دارید یا نه؟ تهوع استفراغ؟ شروع علائم از کی؟ قبلا هم درمان کردید؟
      ؟؟

  • زینب گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    راستش مدتی بود که تنش عصبی داشتم و با فوت دختر عموم بخاطر کرونا تنشم بیشتر شد
    دقیقا همون تایم دل اشوبه داشتم که باعث میشد حس نفس تنگی داشته باشم و قفسه سینم درد بگیره
    بعد مدتی متوجه شدم درست زیر قفسه سینم که سر معدم باشه حالت سوزش و درد داره و انگار یه چیز داغ اون قسمت میجوشه
    و دوس دارم هرچی سر دلمه رو بالا بیارم

    وقتی به قسمت چپ میخوابم یکم بهتر میشه
    به نظرتون رفلاکس گرفتم؟

    • admin گفت:

      سلام خیر این علائم بیشتر، علایم روان هستند تا ریفلاکس.‌ ولی اگر علائم دیگر گوارشی پیدا کردید باید حتما به متخصص گوارش مراجعه کنید

  • کاظم بمونی زاده گفت:

    سلام و خسته نباشی دکتر.
    تقریبا پنج ماه پیش دو حرکت ورزشی شکم انجام دادم طوریکه به شکمم فشار وارد شد بعد از مدتی شکم درد البته اسپاسم شکمی پیدا کردم رفتم دکتر برام آمپول شل کننده عضلانی زد حالم خیلی بهتر شد ولی متاسفانه ریفلاکس معده منو ول نمیکنه میخواستم بدونم آیا حرکتی ورزشی شکم که انجام دادم ربطی به ریفلاکس معده داره یعنی ممکنه معدم شل شده باشه. راه حلش چیه که از ریفلاکس خلاص بشم

    • admin گفت:

      سلام اگر ریفلاکس شما از همون موقع شروع شده باشه بله ممکنه دچار فتق هیاتال شده باشید و به دنبال اون بالازدن اسید معده به مری

    • admin گفت:

      سلام اگر ریفلاکس شما از همون موقع شروع شده باشه بله ممکنه دچار فتق هیاتال شده باشید و به دنبال اون بالازدن اسید معده به مری
      اگر علائم پایدار و شدید هستن باید آندوسکوپی بشید تا در صورت لزوم شما را به جراح ارجاع بدهند

  • مریم جوانی گفت:

    سلام خسته نباشید
    من مبتلا به کرونا شدم در طی درمان حدودا ۱۷ روز داروی پردنیزولون مصرف کردم بعد از اون یه روز که پیاز همراه با غذا صرفا جهت بالابردن اشتها خوردم انگار دچار نفخ شدم و بعد سوزش معده بعد هم حالت رفلاکس پیدا کردم انگار همش یه چیزی داخل گلومه فعلا ۵ روزه امپرازول مصرف کردم و شبها فاموتدیدن. البته معدم دیگه درد نداره خییییییلی خفیف مثه گذشته و به صورت معمول شده ولی دفعم خیلی کم تر شده احساس میکنم داروهایی که میخورم فراید هضم رو طولانی میکنه و حالت رفلاکس هم ادامه داره البته نه اونجوری که اسید بزنه بالا ولی غذا همش تو گلومه
    دکتر رفتم برام پنتاپرازول و chlordiazepoxide و فاموتیدین دادن
    به نظرتون این داروها جواب میدن؟
    ضمن اینکه من در دوران کرونا استرس بسیار شدیدی برای خانوادم داشتم
    اما دقیقا زمانی این حالت رفلاکس برام پیش اومد مه از لحاظ روحی کمی خیالم راحت شده بود و دیگه استرسم پایین اومده بود

    • admin گفت:

      سلام به نظر میرسه مشکل شما بیشتر روحی باشه تا جسمی‌. احتمالا خیلی بی قراری دارید. علایم گوارشی تون هم به همین دلیل هست بنابراین دستور پزشک را انجام بدید و نگرانی کمتری داشته باشید

  • جواد گفت:

    سلام اقاي دكتر
    من چند وقت هست ترشح بزاقم زياد شده موقعي كه دراز ميكشم بيشتر اذيت ميشم سوزش سر دل ندارم وقتي اين حالت بهم دست ميده دچار تك سرفه هم ميشم خواستم بدونم ايا اين رفلاكسه اگه رفلاكسه درمانش چيه

    • admin گفت:

      سلام
      خلط صبحگاهی پشت گلو هم دارید؟
      این ترشح بزاق همیشگیه و دائمه یا زمان های مشخصی از روزه؟
      احتمالا ریفلاکس باشه.
      یه دوره ۲ ماهه تجربی پنتوپرازول ۴۰ دو بار در روز مصرف کنید اگر خوب بود بکنید یکبار در روز. و بعد اگر علائم خوب شد قطع کنید.
      اگر فرقی نکرد به متخصص ent مراجعه کنید تا از نظر سنگ بزاقی و… بررسی کنند.

  • امیررگام گفت:

    سلام،خسته نباشید،مقاله اتون خیلی خوب بود،،،بنده ۲۶سالمه الان نزدیک۱۰سالی میشه مشکل معده دارم دکترهم زیادرفتم گفتن اسیدمعده ات بالاس،بیشتراوقات معده دردم باسردردشدیدوغیرقابل تحمل شرومیشه ک همراه حالت تهوع واستفراغ هستش چندین ساعت هم طول میکشه ک حتی باخوردن قویترین مسکن هاهم اروم نمیشم فشارم کاملاافت میکنه ک مجبورمیشم سرم همراه امپول ترزیق کنن تااروم بشم معده ام ب لبنیات غذاهای تند پیازوسیرخیلی حساسه حالم بدمیشه وسردردم شروع میشه ب بوی عطر،ادکلن هم حساسه معده ام،میشه قرص امپرازول،فاموتیدین خیلی خوردم هنوزم میخورم اماجواب نمیده،میشه لطفاکمکم کنید

    • admin گفت:

      سلام با توجه به علایم، به احتمال زیاد ریفلاکس شما مقاوم به درمان دارویی هست و باید جراحی انجام بدید. خیلی وقت ها علت ریفلاکس فتق های هیاتال هستند. با یک جراح مشورت کنید

  • امیررگام گفت:

    اقای دکتر،من وقتی عصبی میشم معده ام بیشتراذیتم میکنه کلاگوارشم بهم میریزه تاچندین ساعت نمیتونم چیزی بخورم استرس اظطراب زیاددارم تپش قلب میگیرم بین دوتاکتفم همیشه دردمیکنه ی مدته ک دست راستم کلابی حسه ودردزیادی میکنه ازکتفم تاسرانگشتای دستم گردن دردشدیدهم میگیرم ک دکتررفتم گفتن دراثرارترزگردن هستش و ی دکتردیگه بهم گفت اکثرمشکلاتم بخاطرمعده واسیدبالایی ک ترشح میکنه معده ام همیشه درحال جوشش هستش میشه لطفاراهنماییم کنیدممنون میشم

    • admin گفت:

      با توجه به علائمی که میگید احتمالا شما مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر یا ibs هستید. به متخصص گوارش مراجعه کنید و درمان بگیرید و استرس کمتری در زندگی داشته باشید

  • missmahi گفت:

    سلام وقتتون بخیر من حدود دو هفته ست بعضی مواقع هر چی میخورم احساس میکنم میمونه تو گلوم و دائما احساس میکنم بادگلوم بایدخارج بشه حتی بعد از خوردن آب در صورتی که هیچ درد و سوزی و تو معدم احساس نمیکنم قرص اس امپرازول هم ناشتا مصرف میکنم تغییر خاصی ایجاد نشده ممنون میشم راهنماییم کنید

    • admin گفت:

      سلام یک سونوگرافی کبد و مجاری صفراوی انجام بدید.
      اگر زیر ۴۵ سال سن دارید تست آنتی ژن مدفوعی از نظر h. Pylori باید انجام بدید و اگر مثبت بود درمان کنید. اگر باکتری منفی بود باید ۲ ماه تجربی پنتوپرازول مصرف کنید و اگر باز این علایم را داشتید حتما حتما آندوسکوپی انجام بدید

  • mohammad گفت:

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    من دوسالی هست که دچار التهاب حنجره شدم
    به طوری که دائم یه توده ای در گلوم حس میکنم و ترشحات پشت حلق زیادی هم دارم
    آندوسکوپی کردم و متوجه شدم که دریچه اسفنگتری معدم باز هست اما با وجود خوردن داروهای گوناگون همچنان خوب نشدم
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنین🙏

    • admin گفت:

      سلام به نظر ریفلاکس شدیدی دارید. اگر با دارو کنترل نشده احتمال قوی نیاز به جراحی خواهید داشت. متاسفانه مشکل بسیار شایعی هم هست

  • missmahi گفت:

    سلام وقتتون بخیر من حدود دو هفته ست احساس میکنم چیزی تو گلومه و دائم باد گلوم باید خارج بشه گاهی وقتا پشت کتفم موقع غذا خوردن درد میگیره ممنون میشم منو راهنمایی کنید

    • admin گفت:

      سلام یک سونوگرافی کبد و مجاری صفراوی انجام بدید.
      اگر زیر ۴۵ سال سن دارید تست آنتی ژن مدفوعی از نظر h. Pylori باید انجام بدید و اگر مثبت بود درمان کنید. اگر باکتری منفی بود باید ۲ ماه تجربی پنتوپرازول مصرف کنید و اگر باز این علایم را داشتید حتما حتما آندوسکوپی انجام بدید

  • ابوالفضل گفت:

    سلام ارادتمندم خدمت آقای دکتر
    من ریفلاکس اسید معده داشتم به طوری که حنجرم ملتهب شد و بهمراه ندول حنجره
    جراحی لیزر کردم

    مجدادا احساس میکنم دارم به اون مشکل دچار میشم خواهشاً یه راه اساسی و تاثیر گذار بگید واسه کنترل رفلاکس اسید معده

  • امینی گفت:

    درود
    دکتر من از ۸ شهریور، دچار سوزش و خشکی ته گلو شدم که با آب خوردن هم رفع نشد.
    به دکتر مراجعه کردم و بهم آموکسی کلاو داد و غرغره دیفن هیدرامین و سرم نمک.
    ولی فقط دونه های سفید روی لوزه‌هام رفتن ولی ته حلقم قرمزه. مجدد رفتم بهم قرص پنتوس۴۰ دادن و سیتریزین. و دیفن و شربت مالوزل-اس.
    باز هم رفتم با اینکه گفتم من به پاییز آلرژی ندارم، بهم قرص سیتریزین و دیفن و فستوور۶۰ دادن.
    شب ها من از سوزش و خشکی ته گلوم بیدار می شم و حتما باید بخور گرم با اکالیپتوس روشن باشه.
    گاهی درد پشت قفسه سینه هم دارم، خلط گلو دارم، دو الی سه بار گوشم تیر کشید. اگر دیفن هیدرامین نخورم، به قدری سرفه می کنم که فکر کنم گلوم خون بیفته.
    مشکل من چیه و چقدر طول می کشه درمان شه؟
    نگرانم باکتری یا میکروبی توی بدنم باشه و رشد کنه.
    ممنونم

    • admin گفت:

      سلام باید معاینه دقیق گوش و حلق و بینی انجام بدید تا متوجه بشید اینجوری نمیشه گفت. ولی احتمالا با توجه به چیزی که میگید شما سنگ های راجعه لوزه یا tonsillolith دارید. مشکل نسبتا شایعیه و در افرادی ایجاد میشه که لوزه شون ساختار اسفنجی و حفره حفره داره. این موضوع خودش باعث خشکی گلو و ترشحات حلق هم میشه.
      درمان استفاده دوره ای از کورتون های استنشاقی به اضافه یک آنتی هیستامین مثل لوراتادین یا سیتریزین هست‌. در نهایت اگه جواب نداد باید لوزه هاتون را بردارید

  • مریم خلیل نژاد گفت:

    سلام خسته نباشید الان چند سال هست که سردردخیلی شدید دارن و اوراق معده و معده ام ورم میکنه با هیچ مسکنی هم آروم نمیشه چیکار باید. بکنم

    • admin گفت:

      سلام مراجعه به پزشک متخصص و بررسی اندوسکوپیک در صورت داشتن موارد خطر و پرهیز از مصرف خودسرانه مسکن

  • Hossein گفت:

    سلام بنده ۲۳سالمه از حدود دو ماه پیش شب ها بعد از خوردن شام هنگامی که میرفتم بیرون سلفه های شدید داشتم و همچنین به مقدار خیلی کمی رفلاکس معده اما سریع خوب میشدم و گهگاه این مشکل رخ میداد و از چند هفته پیش بین دو کتفم هم درد می‌کنه و بعد از خوردن چای و قهوه تلخ حالت تهوع پیدا میکردم و الان چند روزی هست که بعد از خوردن غذا زیر سینه ام احساس سنگینی می‌کنم فکر میکنم چیزی گیر کرده و همچنین احساس گرفتگی گلو هم دارم . سابقه مصرف سیگار هم دارم. متاسفانه پدر بنده به خاطر سرطان مری فوت کردند . ممکنه که بنده هم دچار سرطان شده باشم ؟میشه لطف کنید بنده رو راهنمایی کنید

    • admin گفت:

      سلام با توجه به سابقه خانوادگی و علایم خطر در همین سن باید آندوسکوپی انجام بدید

  • بابك طهماسبي گفت:

    سلام وخسته مباشيد مادر من هر چند روز يكبار موقع غذا خوردن غذا توي مري گير ميكنه وتا اون لقمه را بالا نياره نميتونه چيزي بخوره دكتر رفته واندوسكوبي هم كرده توي معده زخم بوده گفتن نمونه برداري كنن كه گفتن زخم معمولي بخاطر اسيد بالاي معده است ولي با وجود خوردن امپرازول مشكل حل نميشه واين جريان گاهي اتفاق ميفته من از ايران مزاحم ميشم ميتونيد يك راهنمايي بكنيد

    • admin گفت:

      سلام خب این علامت معمولی هست که بهش میگن دیسفاژی و یکی از علت های اون زخم مری یا محل اتصال مری به معده هست ولی این حس گیر کردن میتونه در گلو احساس بشه.
      من توصیه میکنم پیش یه متخصص گوارش دیگه برن و یک آندوسکوپی دیگه انجام بدن ممکنه غیر از زخم موارد دیگه ای مثل پرده یا وب مری و یا با توجه به اینکه خانم هستند و احتمالا مسن، در صورتی که فقر آهن دارن حتما از نظر دیورتیکول زنگر که ممکنه در آندوسکوپی به خوبی معلوم نباشه بررسی بشن

  • مجید رجبی گفت:

    با سلام خدمت جناب دکتر
    ایا سوزش سینوسها و گرفتگی بینی پس خوردن غذای غیر پرهیزی، نیز نتیجه رفلاکس است؟

    • admin گفت:

      سلام منظورتون را از غذای غیر پرهیزی نمیفهمم ولی بله میتونه به خاطر ریفلاکس هم باشه

  • Iman1994j گفت:

    هرروز یک ساعت بعد ازصرف غذا دهنم پرآب میشه و ظرف ۳ ثانیه دهنم پرآب میشه وبالا میارم .لطفا راهنمایی کنید .قرص فنوتادین و شربت آل میون جی هم مصرف کردم جواب خوبی نداد ‌

  • الهام احمدی گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید من مدتی هست که اسید معده دارم و هی بزاق دهانم بیشتر میشه وقتی استرس دارم و وقتی اسیدم بیشتر میشه حالت تهوع هم میگیرم و اصلا معده درد ندارم فقط اسید معده دارم .با غذاهایی که میخورم هم اذیت نمیشم معده درد نمیگیرم و مشکلم فقط اسید معده ام هست که اذیتم میکنه بخاطر بزاق زیاد در دهان.ممنون میشم راهنمایم کنید.

    • admin گفت:

      سلام خب باید براش دارو مصرف کنید دیگه، پنتوپرازول یا فاموتیدین
      به پزشک مراجعه کنید.

  • سارا بیات گفت:

    سلام خسته نباشین من 4ماه میشه معده دردم با سوزش معده شب ها حالت تهوع دارم با خیلی اذیتم 1ماه قرص پنتو پرازول خوردم ولی خوب نشدم

    • admin گفت:

      سلام آیا این چند وقت وزن هم کم کردید؟
      آیا شبا توی خواب عرق میکنید؟
      بی اشتهایی پیدا کردید؟
      این علائم‌ قبلا هم وجود داشته یا خیر؟ احساس گیرکردن غذا چطور؟

  • زهرافلاحی گفت:

    سلام آقای دکتر
    من اکثر اوقات معدم ترش میکنه وقرص فاموتیدین میخورم باید الان به دکتر مراجعه کنم؟

  • فاطمه عسگری گفت:

    با سلام و تشکر
    دکتر من 2 سال پیش معده درد داشتم و آندوسکوپی کردم و دکتر تشخیص هلیکو باکتر داد و یک ماه دارو خوردم و خیلی بهتر شدم. الان سوزش در نقاط مختلف معده دارم و درد شدید و سوزش بین دو کتفم میپیچه و گلویم هم میسوزه حالتی که انگار گاز توش جمع شده.ایا لازمه دوباره آندوسکوپی کنم.هنوز پیش دکتر نرفتم و پرهیز غذا دارم.

    • admin گفت:

      سلام در یک کلام که بله قطعا باید این کارا کنید…
      البته نمیدونم سن شما چقدره و علائم گوارشی شما در ابتدا چیا بودن و چجوری شروع شده.
      ولی بد نیست یه نوار قلب هم بگیرید حتما

  • علی فصیحی گفت:

    سلام دکتر خسته نباشین
    دکتر جان من همه روزه نه ولی اکثر روزا سوزش سر معده دارم جوری که انگار اب میجوشیه توی معدم بعد میزنه بالا حتی اب میاد دهنم مثل زهر خیلی اذیتم‌میکنه ابم میخورم میاد بالا حس میکنم معدم پر باده پشت سر هم عاروغ میزنم بیسکوییت میخورم شاید ابشو کم کنه یا فاموتیدین میخورم رفع نمیشه همیشه هم خوابم میاد تو طول روزچند بارم رفتم دکتر ولی متاسفانه جواب نگرفتم
    ممنون میشم جواب بدین

    • admin گفت:

      سلام به فوق گوارش باید مراجعه کنید…
      درمان سوهاضمه به شرطی که سنتون زیر ۴۰ سال باشه شناسایی h pylori هست که اگر داشتید باید درمان بشه و اگر h pylori منفی بود باید تجربی به مدت ۱ الی ۲ ماه درمان تجربی با پنتوپرازول ۴۰ دریافت کنید…
      در صورتی که بازم علامت داشتید یا اینکه کلا بالای ۴۰ یا ۴۵ بودید باید حتما حتما اندوسکوپی انجام بدید

  • مریم گفت:

    من ۴۹ سالمه و یکهفته هست که شبها نصفه شب با حالت تهوع و سوزش معده بیدار میشم ، دکترعمومی ناشتا قرص پنتو پرازول ۴۰ رو داده آیا این کافیه؟ بعد از غذا لازم نیست چیزی بخورم چون روزها هم معده سنگینی دارم

    • admin گفت:

      سلام اگر با مصرف این دارو همچنان علامت دارید به متخصص گوارش مراجعه و حتما اندوسکوپی انجام بدید

  • مجتبی سامانی نیا گفت:

    با سلام
    من حدود ۲۰ ساله که ریفلاکس دارم چند بار هم رفتم دکتر خوب نشدم مواردی که گفتید را وقتی رعایت میکنم یه کم بهتر میشه ولی به حد نرمال نمیرسه به نظرتون باید چه کاری انجام بدهم
    ممنون

    • admin گفت:

      سلام ریفلاکس بیماری مزمنی هست و خیلی بستگی به این داره که شما تا حد درمان درست انجام میدید و سبک زندگی تون به چه صورته،
      عادت هایی که توصیه میشه اعم از بعد از غذا دراز نکشید، آب مصرف نکنید، چای و قهوه کمتر بنوشید، چاقی و یبوست را درمان کنید و… خیلی نقش مهمی دارن
      در نهایت قسمتی از مخاط مری و معده شما به دلیل بالازدن اسید تغییر کرده و شما ممکنه این علائم را تا آخر داشته باشید، ولی با رعایت و ادامه دادن این توصیه ها در همون سطح حداقل خودش باقی میمونه

  • علی ج -س گفت:

    با سلام
    آقای دکتر من 46سالمه شب اسید معده داخل گلویم بالا میاد و گلوم خشک و درد داره درد معده ندارم فقط بالا آمدن اسید معده و خشکی و سوزش گلو لطفا راهنمایی بفرمائید
    با تشکر

    • admin گفت:

      سلام البته شما با توجه به سنتون باید حتما غربالگری انجام بدید که اندوسکوپی هستش
      اگر اندوسکوپی نرمال بود و فقط‌رفلاکس مطرح بود میتونید پنتوپرازول ۴۰ استفاده کنید.

  • Maryam گفت:

    سلام و عرض ادب من هر چیزی که میخورم رفلکس معده میکنم و اسید میاد دهنم و اول سوزش گلو پیدا میکنم بعدا معده درد که میزنم به پشت معدم همراه سوزش میرم سرکه سیب و با اب قاطی میکنم میخورم کمی بهتر میشه اما دوباره میرم شام‌ میخورم دوباره تکرار میشه و اینم عرض کنم که تمام نکات رو رعایت میکنم نه الکل نه سیگار نه بعد غذا می‌خوابم نه غذا های اسیدی میخورم در کل کم میخورم

    • admin گفت:

      سلام توصیه میکنم چای و قهوه و کافئین مصرف نکنید، وزنتون را حتما کم کنید، یبوست اگر دارید درمانش کنید و سرکه هم ترجیحا مصرف نکنید
      در نهایت اگر به درمان دارویی جواب نده لازمه یه سری آزمایشات خونی انجام بشه و حتی جراحی در نظر گرفته بشه.

  • Nasii گفت:

    سلام دکتر خسته نباشید میخواستم بگم ک من ۹ ساله رفلاکس معده دارم و خیلی اذیتم میکنه شب ک میخوابم و بیدار بشم آب از دهنم میاد خیلی بده و خیلی میسوزه باعث میشه هیچی نخورم ینی صبونه پنیر تخم مرغ و اینا اصلا دلم نمیکشه و اینکه نوشابه مصرف میکنم ینی همش میزنم کل گازش میره و میشه مثل شربت بعدش میخورم ترشی مصرف میکنم و اینکه قیلون هم میکشم ینی میوه ای بیشتر حالا به نظر شما من ترشی رو مصرف نکنم خوب میشم؟و اینکه یه داروی بگین من بخورم و اینارم مصرف کنم چون نمیتونم ترک کنم اینارو

    • admin گفت:

      سلام متاسفانه باید گفت شما هیچ راهی ندارید مگر اینکه همه این کارهایی که انجام میدید را همین امروز متوقف کنید. در کنارش وزن کم کنید.
      در غیر این صورت هیچ دارویی جواب نمیده و ریفلاکستون روز به روز بدتر میشه

  • یوسف جعفرپور گفت:

    سلام آقای دکترخسته نباشیدبنده میکروب معده دارم وقتی که غذاخوردم حالت تهوع میگیرم وبدنم به خارش افتادن میفته الانم ازتوماه رمضان است که نفسم کم میادمشکل بنده ازچیست باتشکرازشما

    • admin گفت:

      سلام به پزشک مراجعه کنید تا معاینه انجام بشه و آزمایش چکاپ کامل از جمله تست های کبدی براتون درخواست کنند

  • الهام ایازه گفت:

    سلام آقای دکتر من یه تعداد ریواس خوردم الان یک ماهی میشه بعداز اون معده ام وگلوم میسوزه وبعدش یه ویروس سرماخوردگی گرفتم که حالت تهوع استفراغ داشت ازاون به بعد من بدتر شدم وبدنم الان دوسه روزی میشه داغ میشه وبیحالم وگلوموومعده ام شدید میسوزه میخواستم ببینم به چه دلیلی هست؟البته دکتر رفتم فاموتیدین وشربت ضداسید هم مصرف میکنم ولی فایده ای ندارد

    • admin گفت:

      سلام اخیرا یک ماهی هست که یک عفونت ویروسی اومده و علایم اسهال و استفراغ میده
      نیاز به اقدام خاصی نداره، مایعات مصرف کنید. برای سوزش معده هم همون فاموتیدین خوبه

  • فریبا ائینی گفت:

    سلام ممنون میشم کمکم کنید من به تازگی برادرم رو از دست دادم بعد اون دچار استرس زیاد تپش قلب وتنگی نفس شدم متخصص قلب رفتم اکو تست ورزش نوار قلب انجام دادم که اوکی بودن الان یک هفتست معده درد شدید که همراهش تنگی تفس درد شدید معده انگار که چیزی توی گلوم گیر کرده ممنون میشم راهنمایی کنید ۲۷سالمه

    • admin گفت:

      سلام نگران نباشید، سعی کنید استرس و اضطراب را از خودتون دور کنید. علائم گوارشی شما به احتمال زیاد به خاطر افسردگی بعد از حادثه هست که احتمالا دچارش شدید. علاوه بر مراجعه به یک پزشک روانپزشک جهت مشاوره و درمان، یک دوره پنتوپرازول ۴۰ روزانه ناشتا مصرف کنید، ولی اگر بعد از یک تا دو ماه فرقی نکرد حتما به متخصص گوارش مراجعه کنید.

  • رامین یادگیو گفت:

    سلام دکتر خوب هسین من ۲۳ سالمه و وزنم ۵۵ هسش رفتم دکتر قلب از قلبم اکو و عکس و ازمایش گرفتن خوب بود و بعد رفتم از ریه هام عکس گرفتم گفتن ریه هات هم سالم هسش الان دکتر قرص معده امپرازول ۲۰نوشته میخورم صبح ها قبل ناشتا یکم خوب شدم به نظر شما یکم حالت تنگی نفس و ضعف بدنی دارم رو چه کار کنم و یکم شب ها اسید معده میزنه بالا ممنون میشم تو ضیحی در این باره بفر مایید

    • admin گفت:

      سلام درمان ریفلاکس بستگی به اصلاح عادات غذایی شما داره که مهمتر از مصرف داروعه
      نیاز به اقدام بیشتری نیست

  • سارا گفت:

    سلام
    چند ماهی هست که دهانم خشک و تلخ شده .موقع غذا خوردن درد در قفسه سینه داشتم که به پشت میزد و زیاد ترش میکردم.با کاهش وزن و پرهیز غذایی و قرص امپرازول و فاموتیدین درد معده رفع شد اما چند روزی است که زیاد ترش می کنم و چیزی در گلو احساس می کنم که بلع و صحبت کردن را برایم دشوار کرده.از شقیقه ها و گوش تا زیر گلو احساس التهاب و گرفتگی دارم و صدایم هم خش دار میشود که نیاز به صاف کردن گلو دارم و بعد از کمی صحبت کردن فکم خسته شده و توان صحبت ندارم. آیا به ریفلاکس مربوط میشود؟

  • امیر گفت:

    سلام من صبح ها بالا میارم و مزه ی دهانم از شب قبل تلخ میشه
    قرص لانزو و پنتوپرازول و فاموتیدین و لیبراکیم استفاده کردم اما متاسفانه تا یه مدت خوبم بعدش دوباره شروع میشه
    توضیحی دارین؟

    • admin گفت:

      سلام شما ممکنه عفونت معده یا سینوزیت داشته باشید ولی اگر علائم گوارشی دارید یا همین مورد بعد از ۲ ماه برطرف نشد باید حتما به متخصص گوارش مراجعه کنید

  • مریم محمودوند گفت:

    سلام وقتتون بخیر دخترم چندروزه حالت خفگی بعدبیدارشدن درخواب بهش دست میداد الان اوایل روز و وسط وآخرشب هم همینطوری میشه جوری که اصلا مشخص نیست چشه عین سرفه کردن شدید اما سرفه نیست
    به نظر شما اسید معدش رو مری نمیره؟؟ آیا دارویی واسه رفع این مشکل هست چون مندکتر زیاد بردم همه گفتن سالمه

    • admin گفت:

      سلام این حالت حتما نیاز به بررسی توسط متخصص کودکان یا فوق تخصص ریه داره
      ممکنه علت تنفسی مثل آپنه انسدادی خواب یا علل روانپزشکی مطرح باشه

  • فاطمه عبدی گفت:

    سلام دکتر جان من ۵۷سالمه چندروزی هستش که احساس میکنم اسید معده ام بیشترشده کمی توگلوم احساس ترشی میکنم دردندارم ولی حس بدی میده بهم لطفا راهنمایی بفرمایید البته چندروزپیش چندتا آلوبخارا خیس خورده خوردم میتونه ازاون باشه هرده یاپونزده روزی ی فنجان قهوه تلخ میخورم

    • admin گفت:

      سلام یه دوره پنتازول ۴۰ صبح ناشتا مصرف کنید اگر فایده نداشت بعد از ۲ ماه حتما به متخصص گوارش مراجعه کنید

  • پریسا گفت:

    سلام ممنون میشم کمکم کنید من یک ماهی هست ک دچار ضعف بودم و الان چند وقته احساس میکنم توی معدم و گلوم سوزش داره مزه دهانم ترش و بعد از غذا خوردن بدتر میشه خیلی ازارم میده شبها خواب ندارم و هیچ داروی اروم نمیشم به دکتر مراجعه کردم و ازمایش تشخیص دادن میکروب معده هست داروی پنتوپرازول و اموکسی سلین وقرص لووفلوکساسین به نظر شما چند مدت باید مصرف کنم و چیکار کنم بهتر بشم

    • admin گفت:

      سلام هر مدتی که پزشک بهتون گفتن مصرف کنید همون اندازه
      تا زمانی که میکروب ریشه کن بشه

  • ناصر محمدی گفت:

    سلام.
    وقت شما بخیر من چند سال است از رفلاکس معده رنج میبرم اخیرا متوجه شدم که با خوردن صبحانه رفلاکس معده بالا رفته و زیاد اذیت میشوم اگر صبحانه نخورم کاملا راحت هستم یعنی نباید صبحانه بخورم که این باعث میشه هر روز تا ظهر صبر کنم و چیزی نخورم آیا کدام راه حلی است برای این مشکل تشکر

    • admin گفت:

      سلام اگر تحمل صبحانه را ندارید اول از همه قرص پنتوپرازول یا لانزوپرازول را به صورت ناشتا بخورید بعد با دو ۳ ساعت فاصله قبل از ظهر میتونید یک میان وعده تهیه کنید و مصرف کنید…
      البته ترجیحا صبحانه را حذف نکنید ولو شده مقدارش را کمتر کنید یا در طول روز پخش کنید