مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

غذاهای ارگانیک – قسمت اول

تاریخ ارسال : ۲۱ آذر ۱۳۹۷

فهرست مطالب

مواد غذایی ارگانیک در سالهای اخیر  بسیار محبوب شده اند، اما تصمیم به مصرف آنها، مزایا و ادعاهایموجود روی برچسب آنها می توانند گیج کننده باشند. آیا غذای ارگانیک واقعا برای سلامت جسمی و روحی شما بهتر است؟ آیاGMOs و آفت کش ها باعث سرطان و سایربیماری ها می شوند؟ این مقاله در دو شماره پیاپی به شما در انتخاب گزینه های مناسب تر در خرید مواد غذایی ارگانیک کمک خواهد کرد.

اصطلاح ارگانیک(Organic) اشاره به شیوه تولید و فرآوری محصولات کشاورزی دارد. در حالی که مقررات در کشورها متفاوت است، در ایالات متحده آمریکا، اغلب محصولات کشاورزی بدون استفاده از آفت کش های مصنوعی، محصولات فراریخته (GMO)، کود های نفتی و کود های حیوانیکشت نمی شوند (ارگانیک نیستند).

مزایای غذای ارگانیک: این که مواد غذایی مصرفی شما چگونه رشد می کنند، می تواند تاثیرزیادی بر سلامت روانی و روحی شما و همچنین محیط زیست داشته باشد. نسبت مواد مغذی مفید مانند آنتی اکسیدان ها در غذاهای ارگانیکمعمولا بیشتر از نمونه های مشابه است. همچنین افرادی که آلرژی به مواد غذایی، مواد شیمیایی یا مواد نگهدارنده دارند، اغلب علائم آلرژیککمتری را با مصرف مواد غذایی ارگانیکنشان می دهند.محصولات ارگانیک همچنین حاوی آفت کش  کمتری هستند و اغلب تازه تر می باشند، زیرابه طور طبیعی حاوی مواد نگهدارنده ایهستند که طول عمر آنها را بیشتر می کنند. محصولات ارگانیک اغلب (اما نه همیشه) در مزارع کوچکتر در نزدیکی محل فروش تولید می شوند.

کشاورزی ارگانیک برای محیط زیست بهتر است. شیوه های کشاورزی ارگانیک باعث کاهش آلودگی، حفظ آب، کاهش فرسایش خاک، افزایش باروری خاک و بهره وری بیشتر از انرژی می شوند. کشاورزی بدون آفت کش ها همچنین برای پرندگان و حیوانات و افرادی که در نزدیکی مزارع زندگی میکنند بهتر است.

دام و طیور رشد یافته به صورت ارگانیک، بدون آنتی بیوتیک و هورمون های رشد پرورش مییابند. لازم به ذکر است که استفاده از آنتی بیوتیک می تواند باعث ایجاد گونه های  مقاوم تر باکتریها در برابر آنتی بیوتیک ها شود. حیوانات پرورش یافته به صورت ارگانیک فعال تر و سالم تر هستند.

گوشت و شیر ارگانیک مواد مغذی غنی تری دارند. نتایجیک تحقیق اروپایی در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مواد مغذی خاص، از جمله اسید های چرب امگا ۳، در گوشت و شیر ارگانیک بیش از پنجاه درصد بالاتر از نمونه های معمول است.

مواد غذایی ارگانیک بدون GMO (Genetically Modified Organism) است. غذاهای ژنتیکی (GMOs) یا غذاهای مهندسی ژنتیکی (Genetic Engineering) غذاهای گیاهی هستند که ماده ژنتیکی (DNA) آنها به گونه ای دستکاری شده است تا مقاومت بیشتری در برابر آفت کش ها و یا حشره کش ها داشته باشند.GMO ها نیز معمولا در محصولات ایالات متحده مانند سویا،یونجه، کدو حلوایی، کدو، پاپایا و کلزا یافت می شوند و همچنین در بسیاری از غلات صبحانه و غذاهای فرآوری شده نیز وجود دارند. در شماره آینده به غذاهای GMO، خطرات آفت کش ها، دلایل گرانی غذاهای ارگانیک، برچسب ارگانیک و برخی نکات مفید در انتخاب مواد غذایی می پردازیم.

دکتر سارا تبریزی

متخصص علوم تغذیه و سلامت جامعه از کالیفرنیا

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر