مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

روشهای جوان سازی پوست : قسمت دوم

تاریخ ارسال : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶

در ادامه بحث روشهای جوان سازی پوست، به توضیح دو مورد از جدیدترین و موثرترین این روشها یعنی میکرونیدلینگ و درماپن می پردازیم.
میکرونیدلینگ چیست؟ میکرونیدلینگ یک روش مکانیکی نسبتا جدید برای جوانسازی و نیز درمان مشکلات پوستی می باشد. در این روش، با استفاده از سوزن های بسیار نازک با قطر بین ۰٫۲ تا ۰٫۴ میلی متر، هزاران کانال ریز در لایه سطحی پوست (اپیدرم) و لایه اصلی پوست (درم) ایجاد می ‌گردد. ورود سوزن ها به پوست، باعث خونریزی های ظریف زیر پوستی و آسیب خفیف به پوست می شود. فرآیند ترمیم پوست باعث افزایش انتشار فاکتورهای رشد از فیبروبلاست ها و پلاکت های خونی می‌گردد. نتیجه این امر، افزایش تولید رشته های کلاژن و الاستین در پوست می باشد. از آنجا که یکی از مهم ترین دلایل ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست کاهش میزان کلاژن و الاستین می‌باشد، تحریک پوست برای تولید این مواد می تواند باعث کاهش یا رفع چین وچروک ها، کاهش میزان افتادگی پوست و ترمیم برخی ضایعات پوستی گردد. شدت روش میکرونیدلینگ با تنظیم عمق نفوذ سوزنها و تعداد سوزنهایی که در هر دقیقه به پوست نفوذ می کنند، قابل تنظیم است. روش میکرونیدلینگ در مجموع روشی کم خطر است و زمان بهبودی پوست پس از درمان بسیار کوتاه می باشد. تعداد جلسات درمانی بسته به نیاز افراد بین سه تا پنج جلسه با فواصل چند هفته ای تعیین می گردد.
تفاوت میکرونیدلینگ و درماپن چیست؟ دستگاه های ساده میکرونیدلینگ به شکل یک غلتک (Roller) با تعداد زیادی سوزن متصل به آن ساخته شده اند. فرد درمانگر با حرکت دادن این غلتک روی پوست باعث ایجاد کانالهای ریز پوستی می گردد. مزیت این روش ارزان بودن دستگاه و سادگی تکنیک آن است که امکان انجام آن را در منزل (البته با نظر پزشک و پس از آموزش کافی) نیز میسر می سازد. اما مشکل این روش این است که تعداد سوراخ ها و عمق آنها زیاد قابل تنظیم نیست که می تواند بر نتایج درمانی تاثیر مستقیم بگذارد. برای رهایی از این مشکل، دستگاه های جدیدتری معروف به درماپن (Dermapen) ابداع گردید که تعداد زیادی سوزن به صورت عمودی در داخل یک استوانه قرار گرفته اند و با سرعت زیاد در داخل این استوانه بالا و پایین می روند و البته سوزنها به طور همزمان حول یک محور افقی نیز می چرخند. سرعت حرکت سوزن ها در هر دقیقه و عمق نفوذ آنها قابل تنظیم می باشد (سرعت حرکت بالا و پایین رفتن سوزن ها بین ۶۰۰ تا ۶۰۰۰ بار در دقیقه و عمق نفوذ بین نیم تا سه میلی متر می باشد). درماپن بسته به نیاز فرد برای چند ثانیه روی محل مورد نظر قرار می گیرد و سپس به نقاط مجاور منتقل می گردد.
آیا با این روش امکان تزریق مواد به داخل پوست فراهم می گردد؟ از مزایای مهم روش میکرونیدلینگ و به خصوص استفاده از درماپن، ایجاد کانالهای بسیار ریز پوستی است که خونریزی واضحی ایجاد نمی کند، ولی وجود این کانالها به فرد درمانگر این امکان را می دهد که موادی مانند ویتامین ها، کلاژن های سبک و اسیدهای میوه را به طور همزمان به داخل پوست تزریق نماید. این امر تاثیر جوانسازی پوست با این روش را به شکل موثری افزایش می بخشد. البته باید توجه داشت که اگر دستگاه مورد نظر دارای کیفیت بالایی نباشد و میزان خونریزی زیاد باشد، مواد نمی توانند وارد پوست شوند و این امر ضرورت انجام روش درماپن با دستگاه مناسب و توسط فرد ماهر را نشان می دهد.
روش میکرونیدلینگ در چه مواردی موثر می باشد؟ میکرونیدلینگ روشی بسیار موثر و کم خطر برای جوانسازی سطحی و عمقی پوست در سنین مختلف می باشد. کاربرد دیگر این روش کاهش یا رفع چین و چروک های پوستی (به خصوص در نواحی پیشانی، لبها و دور چشم)، درمان جای جوش و آکنه و کوچک کردن منافذ باز پوست می باشد. میکرونیدلینگ همچنین نتایج خوبی را در درمان ترک های ناشی از حاملگی یا کاهش وزن (Stretch Marks) و درمان اسکار ناشی از زخم و سوختگی (در مقایسه با سایر روشهای موجود) از خود نشان داده است. همراه کردن میکرونیدلینگ با روشهای تزریقی مانند تزریق فاکتورهای پلاکتی (PRP) و یا مزوتراپی تاثیر این روشها را به صورت چشمگیری افزایش داده است. این روشها به طور توام برای درمان ریزش مو و یا آبرسانی پوست نیز مورد استفاده قرار گرفته اند.
چه افرادی نمی توانند از میکرونیدلینگ استفاده نمایند؟ افرادی که مشکلات گردش خون و یا انعقاد خون دارند و یا داروی ضدانعقاد خون مصرف می کنند، افراد مبتلا به دیابت و یا بیماری های نقص سیستم ایمنی، افرادی که دارای سرطان پوست و یا حساسیت پوستی به مواد مختلف می باشند و افراد مبتلا به صرع معمولا نمی توانند از میکرونیدلینگ استفاده نمایند و باید حتما قبل از مبادرت به انجام این عمل با پزشک مشورت نمایند.
در مجموع می توان گفت که با توجه به نتایج درمانی مناسب، کم درد بودن آن، بهبودی سریع و عوارض کم این روش در مقایسه با تکنیک های موجود، میکرونیدلینگ یکی از موثرترین روشهای جوان سازی و درمان مشکلات پوستی می باشد.
دکتر فرزاد فهیم تاش
منبع:
http://dermapen.com/micro-needlingdermal/ rolling

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر