مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

آیا مصرف ویتامین ها و مکمل ها به رشد مو کمک می کند؟

تاریخ ارسال : ۱۰ مهر ۱۴۰۰

اثر ویتامین ها بر ریزش مو

تاثیر ویتامین ها بر رشد مو سبب شده افراد زیادی با مصرف ویتامین و مکمل به درمان ریزش موی خود بپردازند. ویتامین‌های مختلفی به بهبود موها کمک می‌کنند. این ویتامین‌ها در رشد و تقویت مو و ناخن تاثیر زیادی دارند. در مجله پزشکی سیب به بررسی نقش ویتامین ها در ریزش مو خواهیم پرداخت.

نقش ویتامین ها در ریزش مو

ویتامین‌ها با بهبود کارکرد بدن به رشد موها کمک می‌کنند. وجود همه ویتامین‌ها برای سلامت بدن لازم است، اما برخی ویتامین‌ها تاثیر مستقیمی بر موها دارند. اثر ویتامین ای بر مو یکی از مثال های نقش ویتامین ها بر ریزش مو است. هرچند این ویتامین‌ها دسته‌های مختلفی دارند. در ادامه به بررسی ویتامین‌های مختلف و تاثیر آن‌ها بر مو خواهیم پرداخت.

ویتامین آ

ویتامین آ یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های لازم برای بدن است. ویتامین آ در مواد غذایی مثل فلفل دلمه‌ای و گوشت قرمز و ماهی وجود دارد.تنها مزیت آ تاثیر ویتامین بر موی سر نیست.  این ویتامین برای رشد تمام سلول‌ها اهمیت زیادی دارد. سلول‌های موی انسان نیز از نظر رشد سریع‌ترین سلول‌های بدن هستند و با وجود مقدار کافی ویتامین آ، موها به سرعت و در سلامت کامل رشد می‌کنند. ویتامین آ همچنین در بدن باعث تولید ماده ای به نام سیبم در بدن می‌شود که پوست را مرطوب نگه می‌دارد و کمک می‌کند شما موهای سالمی داشته باشید.

خانواده ویتامین بی

ویتامین های B گروهی از مواد محلول در آب هستند که نقش حیاتی و مهمی در فرآیند سوخت و ساز یا متابولیسم سلولی در بدن انسان ایفا می کنند، لذا کمبود این ویتامین ها می تواند باعث عوارض و بیماری های جدی گردد. تاثیر ویتامین بی3 یا نیاسین به طور مستقیم بر رشد مو است.

اهمیت ویتامین‌ها برای مو

همچنین بخوانید
علائم کمبود ویتامین ب (خانواده ویتامین B)

ویتامین B3 یا نیاسین (Niacin)

در غذاهایی مانند گوشت، ماهی ، مخمر (Yeast)، شیر، تخم مرغ، حبوبات، سریال (Cereal Grains) و سبزیجات یافت می شود. فقر غذایی و اعتیاد به الکل می توانند باعث کمبود این ویتامین در بدن گردند. مکمل های این ویتامین با دوز بالا (بیش از یک یا دو گرم در روز) برای کاهش میزان کلسترول و تری گلیسرید خون تحت نظر پزشک تجویز می گردند. مصرف مکمل های این ویتامین ممکن است به سلامتی بیماران مبتلا به تصلب شرایین، بیماران دیابتی و کسانی که قبلا یک بار دچار حمله قلبی شده اند، کمک نماید ولی بهتر است پیش از شروع درمان با پزشک یا دکتر داروساز مشورت گردد.

ویتامین B7 یا بیوتین (Biotin)

این ویتامین که به ویتامین H نیز معروف است، در بسیاری از غذاها یافت می شود. از آنچا که میزان مورد نیاز روزانه این ویتامین بسیار کم است، کمبود آن هم بسیار نادر است. با این حال این ویتامین به طور گسترده ای برای درمان ریزش مو و شکنندگی ناخن ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاثیر ویتامین ها در رشد مو مشخص است و این ویتامین به صورت ویژه‌ای بر مو و ناخن تاثیر مثبت دارد.

اثر ویتامین بی مانند اثر ویتامین ای بر مو است. خانواده ویتامین بی اهمیت بسیار زیادی بر سلامت بدن دارد. به علت بالا بودن تاثیر ویتامین ها بر رشد مو، مصرف آن‌ها به صورت غذا و مکمل دارویی توسط پزشکان توصیه می‌شود. ویتامین سی تاثیر مثبتی بر رشد پوست و مو دارد و استفاده از آن برای همه توصیه می‌شود.

فواید ویتامین برای مو

ویتامین سی

رادیکال‌های آزاد می‌توانند باعث از بین رفتن سلول‌های مو و ریزش مو شوند. ویتامین سی یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که می‌تواند تاثیر رادیکال‌های آزاد را خنثی کند. علاوه بر این ویتامین سی به تولید کلاژن کمک می‌کند که بخش مهمی از ساختار مو را تشکیل می‌دهد. ویتامین سی در دسته مکمل مو قرار می‌گیرد و به رشد و بهبود موها کمک زیادی می‌کند. این ویتامین در مرکبات و فلفل پیدا می‌شود. همچنین توت فرنگی منبع غنی ویتامین سی است.

همچنین بخوانید
اثرات کمبود ویتامین C

ویتامین دی

ویتامین دی یکی دیگر از ویتامین‌هایی است که تاثیر ویتامین ها بر ریزش مو را نشان می‌دهد. دلیل تاثیر ویتامین دی بر ریزش مو همچنان نامشخص است؛ اما می‌توان به قطع گفت این ویتامین تاثیر مستقیم بر ریزش مو دارد و استفاده از منابع غذایی مانند ماهی و قارچ منابع خوبی برای دریافت ویتامین دی هستند. اما مهمترین منبع ویتامین دی نور آفتاب است؛ زیرا بدن ما به طور طبیعی در مقابل آفتاب ویتامین دی تولید می‌کند.

ویتامین ای

ویتامین ای یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای مو است. تاثیر ویتامین ای بر مو با تحقیقات علمی ثابت شده است. ویتامین ای مثل ویتامین سی یک انتی اکسیدان قوی است و نشان دهنده تاثیر ویتامین بر موی سر است. این ویتامین به خوبی از موها محافظت می‌کند. بر اساس تحقیقات بین افرادی که از ریزش مو رنج می‌بردند، 34 درصد پس از مصرف ویتامین ای بهبود پیدا کردند. بادام، اسفناج و دانه آفتاب گردان از منایع غنی ویتامین ای هستند.

تاثیر ویتامین ها بر مو

مکمل مو

با وجود تاثیر ویتامین ها بر رشد مو  عده‌ای از افراد در رژیم غذایی خود ویتامین کافی ندارند. در صورتی که شما از منابع غذایی کافی برای دریافت ویتامین استفاده نمی‌کنید، برای افزایش میزان ویتامین‌های بدن خود از مکمل مو استفاده کنید. برای استفاده از اثر ویتامین ای بر مو شما می‌توانید قرص این ویتامین را مصرف کنید. این جایگزین بسیار مناسبی برای کسانی است که از تاثیر ویتامین ها بر ریزش مو آگاه هستند و می‌خواهند نقش ویتامین ها در ریزش مو، توسط مکمل ایفا شود.

کلام آخر

استفاده از مکمل‌ها و ویتامین‌ها می‌تواند موجب سلامتی بدن و موی شما شود. ویتامین‌ها می‌توانند ایمنی بدن شما را تضمین می‌کنند. این ویتامین‌ها نقش اصلی را در حفظ سلامت بدن شما ایفا می‌کنند. علاوه  بر این شما با خواندن این مقاله به تاثیر ویتامین بر موی سر پی بردید پس توصیه می‌شود با استفاده از این ویتامین ها سلامت موی خود را تضمین کنید.

منابع:

وبسایت healthline

وبسایت webmd.com

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر