مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

بیماری های قلبی – عروقی و سکته های قلبی و مغزی، اولین علت مرگ در دنیا

تاریخ ارسال : ۰۹ فروردین ۱۳۹۷

بیماری های قلبی – عروقی و سکته های قلبی و مغزی: اولین علت مرگ در دنیا
قسمت چهارم: حمله قلبی
هر ۳۴ ثانیه، یک نفر در آمریکا بر اثر بیماری های قلبی – عروقی فوت می کند و این بیماری ها کماکان اولین قاتل آمریکائیان می باشند. از آنجا که بسیاری از این افراد (بالغ بر ۳۷۵۰۰۰ نفر در سال) در اثر حمله قلبی و بیماری های شریان های کرونری(Coronary Arteries)  فوت می کنند، در این مقاله به بحث در این زمینه می پردازیم.
حمله قلبی (Heart Attack) چگونه اتفاق می افتد؟ عضله قلب انسان تا سن پنجاه سالگی حدود ۱.۸ تا ۲ میلیارد بار می تپد، پس به یک سیستم کارآمد برای خونرسانی نیاز دارد. شریان های کرونری این وظیفه مهم را انجام می دهند. گاهی به دلایلی نظیر بالا بودن فشار خون و کلسترول خون، دیواره این رگها دچار سختی و تنگی گردیده، و پلاک های خاصی به نام آتروم در دیواره این رگها تشکیل می گردد. اگر تنگی این رگها افزایش یابد و یک لخته مسیر ناحیه تنگ شده را ببندد، به بخشی از عضله قلب خون نخواهد رسید و عضله قلب در آن ناحیه دچار مرگ سلولی یا انفارکتوس (Infarctus) می گردد. در این حالت حمله قلبی اتفاق می افتد.
علائم حمله قلبی چه می باشند؟ علائم حمله قلبی بر اساس شدت و وسعت آن و حتی جنسیت بیمار می تواند متفاوت باشد، اما علائم مشترک آن که می توانند زنگ خطری برای حمله قلبی باشند، به شرح زیر است:
  • احساس درد، فشار، پر شدن و سنگینی در قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول می کشد و از بین نمی رود و یا کاهش یافته و دوباره باز می گردد.
  • احساس درد یا ناراحتی در یک یا هر دو شانه، پشت، گردن و چانه. درد شانه ممکن است به دستها تیر بکشد. درد شانه چپ شایع تر و مهم تر است.
  • احساس تنگی نفس.
  • عرق سرد، حالت تهوع و احساس سبک شدن سر.
در هنگام شک به حمله قلبی چه باید کرد؟ اگر فرد هنوز هوشیار است و دچار حالت غش و از دست دادن هوشیاری نشده، از او درخواست نمایید که سریعا در حالت خوابیده قرار گیرد تا فعالیت بدنی او به حداقل ممکن کاهش یابد، زیرا بهترین کمک به قلب در این زمان، کم کردن نیاز عضلات و اندام ها به خون می باشد. تمامی عوامل استرس زا را از فرد دور کنید و در سریع ترین زمان ممکن با اورژانس (911) تماس حاصل نمایید. سعی کنید سوالات اپراتور اورژانس را به دقت پاسخ دهید و در مواردی که نیاز است از فردی که دچار حمله شده سوال نمایید. از فردی که دچار حمله قلبی شده نخواهید که روی پای خود بایستد و یا راه برود. سعی نکنید او را با اتومبیل شخصی به اورژانس برسانید، مگر این که هیچ چاره دیگری نباشد. تا رسیدن کمک پزشکی بیمار را تنها نگذارید و همواره منتظر یک سناریوی بدتر یعنی ایست قلبی باشید. اگر قبلا برای عملیات احیاء قلبی – ریوی (CPR) آموزش ندیده اید، سعی کنید از افرادی که در دسترس هستند و CPR می دانند بخواهید که تا زمان رسیدن کمک پزشکی در کنار بیمار حضور داشته باشند. اگر حمله قلبی در بخش وسیعی از عضلات قلب اتفاق افتاده باشد، خطر ایست قلبی بسیار بالاست. پس باید هوشیار باشید.
چگونه می توان خطر حمله قلبی را کاهش داد؟
همه افراد حتی آنها که بیماری قلبی دارند هم می توانند با رعایت دستورات زیر خطر حمله قلبی را کاهش دهند:
  • سیگار نکشید و از استنشاق دود سیگار پرهیز کنید.
  • فشار خون بالا را جدی بگیرید و در صدد کنترل آن برآیید. داروهای فشار خون را سر ساعت مصرف نمایید.
  • از یک رژیم غذایی سالم با کمترین میزان چربی های ترانس و اشباع شده، کلسترول و سدیم پیروی کنید. ماهی، سبزیجات و آجیل را در رژیم خود بگنجانید.
  • با رعایت رژیم مناسب به وزن ایده آل خود برسید. وزن زیاد کار قلب را افزایش می دهد.
  • حداقل هفته ای دو ساعت و نیم، یک فعالیت ورزشی متوسط از نظر شدت را انجام دهید تا ضربان قلب شما به ۱۲۰برسد (این عدد ممکن است در افراد مختلف و بیماران قلبی متفاوت باشد). تا می توانید پیاده روی نمایید.
  • اگر دیابت دارید، در کنترل قند خون خود کوتاهی نکنید. بسیاری از بیماران دیابتی با مشکلات قلبی فوت می نمایند.
  • چکاپ سالیانه را فراموش ننمایید. اگر برای مشکلات قلبی یا ریوی برای شما دارویی تجویز شده، آن را مرتب مصرف کنید.
  • اگر در انجام فعالیتی که قبلا به خوبی انجام می دادید، دچار تنگی نفس و خستگی می شوید، حتما با پزشک خانوادگی خود مشورت نمایید. دردهای قفسه سینه را پیگیری نمایید و تا زمانی که مطمئن نشده اید که منشا غیر قلبی دارند، بی تفاوت از کنار آنها نگذرید.
دکتر فرزاد فهیم تاش
منبع:
http://www.heart.org/idc/groups/heart-public/@wcm/@hcm/documents/downloadable/ucm_300314.pdf
کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر