Home مقالات پزشکیبیماری‌ها ویروس کرونا چیست ؟

ویروس کرونا چیست ؟

by admin
ویروس کرونا چیست

آلودگی با ویروس جدید کرونا

آلودگی با ویروس کرونا چیست ؟! که امروزه به یک هشدار بهداشتی در کشور چین و همسایه های آن تبدیل شده است. این ویروس یک عضو از خانواده Coronavirus ها است که به همراه دو ویروس دیگر از این خانواده یعنی ویروس SARS و MERS از خطرناک‌ترین ویروس ها به سبب ایجاد سندرم های شدید تنفسی می‌باشند. Coronavirus ها به دلیل شکل شبیه به تاج در زیر میکروسکوپ به این نام خوانده می شوند.
سوش خاصی از این خانواده یعنی ویروس SARS، اولین بار در سال 2003 درچین دیده شد که منجر به یک اپیدمی گسترده در 26 کشور گردید. امروزه تشخیص این ویروس به سبب بررسی های آزمایشگاهی به سرعت میسر شده است. اپیدمی کنونی از سوش جدیدی از کرونا ویروس در شهر ووهان کشور چین نزدیک به 3 هفته است که افراد و مسافران را نگران کرده و علیرغم تمهیدات بسیار گسترده در کنترل اپیدمی، افرادی به این بیماری مبتلا شده و جان باخته اند. ایالات متحده نیز اولین مورد ابتلا به این ویروس را در بیمارانی که اخیرا از ووهان در چین برگشته اند گزارش کرده است.

روش های انتقال ویروس کرونا

کرونا به سرعت از طریق قطرات تنفسی از انسان به انسان یا از برخی حیوانات به انسان منتقل می‌شود. گزارش ها حاکی از آن است که ابتدا یک بازار با محصولات غذایی دریایی، مرغ و ماهی، گوشت خوک و گوسفند منشا انتقال و شروع بیماری بوده است؛ ولی مخزن و منبع قطعی برای آلودگی ویروس کرونا هنوز شناسایی نشده است. به علاوه، تجمعات انسان ها در خانه های سالمندان، مدارس و مکان های بسته به سرعت شرایط را به نفع انتقال این ویروس مساعد می‌کند. اثبات شده است که این ویروس از طریق پوست نیز منتقل می‌شود بنابراین باید از تماس با اشیای آلوده یا بیماران جلوگیری کرد. تحقیقات بیشتر برای شناسایی گروه های پر خطر که بیشترین احتمال انتقال آلودگی را دارند در جریان است.

علائم ویروس کرونا چیست ؟

علائم ویروس کرونا بسیار شبیه به سرما خوردگی و آنفولانزا است. اگرچه روند خود محدود شونده ای دارد ولی علائمی مانند تب، سردرد و بدن درد، سرفه و آبریزش بینی و علائم تنفسی مانند تنگی نفس از شکایت های شایع است. افراد با نقص سیستم ایمنی یا سالمندان می‌توانند به پنومونی یا ذات الریه نیز مبتلا شوند. کودکان کم سن و سال نیز به دلیل ضعیف بودن ایمنی بدن، بیماری را به صورت حاد تری بروز می‌دهند. علائم می‌تواند بین 3 تا 5 روز طول بکشد و در صورتی که شدید تر و پایدارتر از سرما خوردگی باشد، بیمار باید به پزشک مراجعه کند. دلیل نگرانی های حاضر از این ویروس، قابلیت گسترش سریع آن است که قابل مقایسه با همه گیری آنفولانزای اسپانیا در سال 1918 است. با این حال تا کنون پیش بینی شده است که ویروس کرونا به اندازه دو ویروس دیگر این خانواده یعنی SARS و MERS کشنده نخواهد بود.

پیشگیری از آلودگی و ابتلا به ویروس کرونا

تا کنون واکسنی برای این ویروس ساخته نشده ولی تحقیقات کماکان در حال انجام است. به همین جهت پیشگیری های متداول نظیر شستن دست ها با صابون به مدت حداقل 20 ثانیه، جلوگیری از دست زدن به چشم و بینی و دهان و دوری از افراد آلوده و مشکوک تنها توصیه پزشکان است. اگر بیمار هستید و تصور می‌کنید که ممکن است علت آن ویروس کرونا باشد باید به یک ارائه دهنده خدمات درمانی اطلاع دهید و به دنبال درمان زود هنگام باشید. هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانید و اشیاء و سطحی را که لمس می‌کنید ضد عفونی کنید و اگر به چین سفر می‌کنید، از علائم آن آگاه باشید و از رفتن به بازار حیوانات زنده خودداری کنید. همچنین در صورتی که حیوان خانگی مانند سگ و گربه نگهداری می‌کنید باید توجه داشته باشید که ویروس کرونا می‌تواند بیماری شدید و کشنده در آنها به وجود بیاورد.

درمان ویروس کرونا

مانند بسیاری از بیماری های ویروسی، کرونا درمان قطعی نداشته و به آنتی بیوتیک پاسخ نمی‌دهد و مصرف مایعات، استراحت کافی و داروی ضد تب و سرفه از جمله توصیه های پزشکان است.
همان گونه که ذکر شد، شناسایی روش های انتقال، مخازن، درمان سریع ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال در مراحل ابتدایی است. همچنین تا کنون واکسنی برای این بیماری ساخته نشده است؛ بنابراین بهترین توصیه سازمان جهانی بهداشت مراقبت و پیشگیری از ابتلا به اپیدمی ویروس کرونا است.

Related Articles

37 comments

مطی ژانویه 31, 2020 - 10:49 ب.ظ

مرده شورتونو ببرن چینی های کثیف همی چی خور …

Reply
admin فوریه 20, 2020 - 12:35 ق.ظ

درود بر شما
به هر حال باید مراقبت های لازم را انجام بدهیم.

Reply
ابولفضل فوریه 3, 2020 - 6:07 ق.ظ

سلام این بیماری به ایران هم رسیده ؟

Reply
admin فوریه 20, 2020 - 12:34 ق.ظ

درود بر شما
بله متاسفانه در حال حاضر در ایران شیوع پیدا کرده است.

Reply
سانی فوریه 19, 2020 - 7:33 ق.ظ

با داروی امام کاظم ع به راحتی درمان میشود

Reply
admin فوریه 20, 2020 - 12:33 ق.ظ

درود بر شما
با رعایت نکات بهداشتی قابل پیشگیری می باشد.

Reply
احسان فوریه 19, 2020 - 8:14 ق.ظ

خدا رحم کنه

Reply
admin فوریه 20, 2020 - 12:32 ق.ظ

درود بر شما
امیدواریم از سوی شهروندان عزیز نکات بهداشتی رعایت شود.

Reply
زهرا فوریه 23, 2020 - 5:01 ق.ظ

چقدر طول میکشه علایمش ظاهر بشه

Reply
admin فوریه 24, 2020 - 11:41 ب.ظ

درود بر شما
بستگی به شرایط ایمنی بدن هر فرد متفاوت است، در بعضی موارد تا 14 روز طول می کشد.

Reply
نگار فوریه 19, 2020 - 9:10 ب.ظ

تعسف بار

Reply
admin فوریه 20, 2020 - 12:32 ق.ظ

درود بر شما
بله متاسفانه، اما امیدواریم پیشگیری های لازم انجام شود و از سوی شهروندان عزیز نکات بهداشتی رعایت شود.

Reply
امیر فوریه 20, 2020 - 3:17 ق.ظ

سلام الان من یه سه چهار روز هست مریض شده ام سر درد ،گلو درد،ابریزش بینی و تن درد دارم این ویروس کرونا است.

Reply
ویروس فوریه 24, 2020 - 1:20 ب.ظ

آبریزش بینی داری نه, نیست.

Reply
Psh فوریه 20, 2020 - 4:05 ق.ظ

اگر درمان بشه و بیمار دووم بیاره، چقدر طول میکشه تا بهبود پیدا کنه؟

Reply
admin فوریه 25, 2020 - 7:57 ق.ظ

درود بر شما
حدود 14 روز اما بستگی به شرایط جسمانی هر فرد متغییر است.

Reply
علی فوریه 20, 2020 - 5:49 ق.ظ

برخی که رعایت نمیکنند یا ضعیف رعایت میکنند بدانند ممکن است باعث آلودگی شخص دیگری شوند که از قضا از دوستان یکی از عزیزانتان است و ممکن است این ویروس را به عزیزانتان منتقل کند …پس به خاطر عزیزانتان هم که شده دقیقا رعایت کنید و سهل انگاری نکنید …

Reply
admin فوریه 21, 2020 - 12:50 ق.ظ

درود بر شما
سپاس از نطر به جای شما

Reply
لادن فوریه 20, 2020 - 7:44 ق.ظ

آیا لازمه لباس ها بعد برگشت به خونه شسته بشن یا حتی ضدعفونی؟ گر بیمار فوت نکنه آیا بهبودی کامل میگیره؟

Reply
admin فوریه 21, 2020 - 12:49 ق.ظ

درود بر شما
تمامی افراد باید نکات بهداشت عمومی و شخصی را رعایت کنند، اگر از وسایل نقلیه عمومی و نطایر آن استفاده می کنید بهتر است بیشتر دقت نمایید.
درمان برای بهبودی و مقابله با ویروس می باشد.

Reply
میترا فوریه 20, 2020 - 8:27 ق.ظ

درمان قطعی نداره یعنی کسیکه مریض بشه خوب نمیشه هیچ وقت کامل تا راه درمانش پیدا بشه؟

Reply
admin فوریه 21, 2020 - 12:45 ق.ظ

درود بر شما
درمان کاملا قطعی تا کنون پیدا نشده است اما درمانی برای مقابله با ویروس و بهبود شرایط عمومی بیمار وجود دارد.

Reply
مهدی فوریه 21, 2020 - 2:49 ق.ظ

من گلوم خشکه و یکم تب دارم ایا ممکنه کرونا باشه؟

Reply
admin فوریه 24, 2020 - 11:36 ب.ظ

درود بر شما
علائم آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار شبیه به ویروس کرونا می باشد. پس هر تب و خشکی گلو دلیل بر ابتلا به ویروس کرونا نمی باشد.

Reply
HoseinFarsi فوریه 20, 2020 - 4:46 ب.ظ

پس این‌بهداشت چ‌ غلطی داره میکنه ک راه درمانشوپیدانمیکنه؟مگه ادعامون نمیشه یکی از کشورهای ابل قدرت ایرانیم‌ بهترین پزشکاومهندسای جهانوداریم؟پس کو؟همش‌‌کمبود هاتوپورته؟

Reply
admin فوریه 21, 2020 - 12:43 ق.ظ

درود بر شما
تیم های تحقیقاتی و آزمایشگاهی پزشکی و داروساز در سراسر جهان در تلاش هستند تا درمانی قطعی برای این ویروس پیدا کنند.
پیدایش این ویروس از کشور چین بوده و در این کشور افرادی که بهبود پیدا کرده اند از تعداد افراد کشته شده بیشتر بوده است.

Reply
محسن فوریه 20, 2020 - 7:02 ب.ظ

آیا کسانی که دچار این ویروس میشوند درمان هم میشوند و بعد از چه مدت بفهمیم که دیگر از خطر گذشته ایم

Reply
admin فوریه 21, 2020 - 12:40 ق.ظ

درود بر شما
در حال حاضر درمان کاملا قطعی برای این بیماری وجود ندارد. ولی درمان هایی برای مقابله با ویروس انجام می شود.

Reply
admin فوریه 21, 2020 - 12:47 ق.ظ

درود بر شما
درمان می شوند اما مدت زمان رفع کامل خاطر دقیقا مشخص نیست.

Reply
فاطمه فوریه 21, 2020 - 5:07 ب.ظ

من ابریزش بینی . و سردرد دارم
و گلو درد
میخوام بدونم سرما خوردگی هس
یا جدی

Reply
admin فوریه 24, 2020 - 11:38 ب.ظ

درود بر شما
آبریزش بینی از علائم سرماخوردگی می باشد.

Reply
سپید فوریه 22, 2020 - 3:55 ق.ظ

سلام..من از دیروز گرفتگی بینی و ابریزش بینی دارم ..تب و بدن درد ندارم فقط عطسه و ابریزش..چیکا کنم از کجا بفهمم کروناست یا نه

Reply
admin فوریه 24, 2020 - 11:39 ب.ظ

درود بر شما
آبریزش بینی از علائم سرماخوردگی می باشد.

Reply
امیرحسین سون فوریه 23, 2020 - 9:39 ق.ظ

سلام من نه سرفه دارم نه سردرد اما ابریزش بینی دارم عطسه ام کم میکنم از نظر تنفسی هم احساس میکنم گاهی نفس تنگی دارم به نظر شما من کرونا گرفتم یا بیخودی دارم نگران میشم

Reply
admin فوریه 24, 2020 - 11:41 ب.ظ

درود بر شما
آبریزش بینی از علائم سرماخوردگی می باشد.

Reply
علیرضا فوریه 25, 2020 - 4:56 ق.ظ

سلام از دیروز کمی دمای بدنم بالاست به شکلی که کنار موهام عرق می‌کنه. از امروز هم بی حالم و به قول معروف کسالت. اما علایم دیگه ای ندارم. متاسفانه علایم به بیماری کرونا نزدیکه . برای اطمینان به کجا باید مراجعه کنم؟

Reply
admin فوریه 25, 2020 - 7:55 ق.ظ

درود بر شما
این علائم خیلی نزدیک به بیماری ویروس کرونا نیست.
برای اطمینان به درمانگاه محل خود مراجعه نمایید.

Reply