مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

هر آنچه که درباره خواص انار که باید بدانید

تاریخ ارسال : ۱۳ تیر ۱۴۰۱

خواص انار

در بیشتر منابع، از ایران به‌عنوان خاستگاه انار نام برده‌اند و البته این میوه در کشورهای شرق ایران مانند افغانستان و پاکستان تا شمال هند و هیمالیا هم کشت می‌شده است. سابقۀ مصرف انار در شرق و خاورمیانه به دوران باستان می‌رسد؛ ولی، در اروپا و آمریکا تنها در دو قرن اخیر مصرف بیشتری داشته است. ایران پس از هند دومین تولیدکننده و صادرکنندۀ انار در جهان است. در این مطلب از مطالب پزشکی مجلۀ سیب به بیان ترکیبات، ویتامین های انار و خواص انار می‌پردازیم.

ویتامین های انار چیست؟

وقتی صحبت از ارزش غذایی یک میوه یا یک مادۀ غذایی می‌شود احتمالاً این سؤال برای شما پیش می‌آید که، آن میوه یا مادۀ غذایی حاوی چه موادی است و چه ویتامین‌هایی دارد. درمورد انار نیز سؤالی که برای اغلب افراد پیش می‌آید نیز همین مورد است که، ویتامین های انار چیست.

بیش از ۷۵ درصد وزن انار دانه‌شده را آب تشکیل می‌دهد. صد گرم انار حاوی ۸۳ کالری انرژی، ۱۹ گرم کربوهیدرات، ۷/۱ گرم پروتئین، ۳ میلی‌گرم سدیم، ۲۳۶ میلی‌گرم پتاسیم، ۴ گرم فیبر تغذیه‌ای، ۱۴ گرم قند، ۲/۱ گرم چربی کل و ۱/۰ گرم چربی اشباع‌شده است.

میزان چربی ترانس و کلسترول در انار صفر است. انار همچنین ویتامین سی و B (که ازجمله مهم‌ترین ویتامین موردنیاز بدن هستند.) و مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، فسفر و روی را دارد.

انار منبع مناسبی برای تأمین بخشی از آب، کربوهیدرات، فیبرهای تغذیه‌ای، ویتامین C، آنتی‌اکسیدان و انرژی روزانۀ موردنیاز بدن است.

خواص انار

برای انار خواص متعددی ذکر شده است و مطالعات زیادی نیز تاکنون بر روی خواص این میوه صورت گرفته است. در ادامه خلاصه‌وار به بخشی از فواید انار برای سلامتی اشاره می‌کنیم.

خواص ضدالتهاب، ضدعفونت و ضدسرطان

انار سرشار از مواد آنتی‌اکسیدان موسوم به پلی فنل‌ها (Polyphenols) و آنتوسیانین‌ها (Anthocyanins) است. آب انار تازه تقریباً بیش از هر آب‌میوۀ دیگری حاوی مواد آنتی‌اکسیدان است. میزان آنتی‌اکسیدان‌ها در آب انار تازه سه برابر بیشتر از شراب قرمز و چای سبز است.

انار تازه همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است. مواد آنتی‌اکسیدان و ویتامین های انار باعث خنثی‌شدن رادیکال‌های آزاد (Free Radicals) در بدن می‌شوند که از عوامل اصلی اکسیداسیون سلولی، ایجاد سرطان و پیری به شمار می‌آیند و این خواص انار برای کبد چرب نیز مفیدند و می‌توانند موجب بهبود این بیماری نیز بشوند.

این مواد همچنین به از بین بردن سلول‌های سرطانی، که به‌طور طبیعی و اجتناب‌ناپذیر هرروز در بدن تولید می‌شوند و باید از بین بروند، کمک می‌کنند. از سوی دیگر، وجود آنتی‌اکسیدان و ویتامین C در انار می‌تواند به کاهش واکنش‌های التهابی در بدن و کاهش خطر ابتلا به عفونت‌ها کمک کند.

همچنین بخوانید
مهم‌ترین خواص پرتقال برای سلامت بدن ما چیست؟

کمک به سلامت قلب و عروق و کاهش فشارخون

وجود ویتامین C و آنتی‌اکسیدان فراوان در انار می‌تواند جلوی فرآیند اکسیدشدن چربی‌ها ( به‌خصوص کلسترول LDL) در دیوارۀ عروق را گرفته و از آسیب‌دیدن دیوارۀ رگ‌ها، که آغازگر بیماری تصلب شرایین (Atherosclerosis)، بالارفتن فشارخون و شروع بیماری‌های قلبی‌عروقی هستند، جلوگیری کند.

از سوی دیگر، نسبت پتاسیم به سدیم در انار بسیار بالاست که باعث می‌شود سدیم از کلیه‌ها دفع شود و فشارخون کاهش یابد. رژیم‌های حاوی میوه‌ها و سبزیجات، با میزان پتاسیم فراوان، امروزه بخش مهمی از رژیم‌های مناسب برای سلامت قلب و عروق را تشکیل می‌دهند.

سیستم تنفسی و ریه‌های ما پیوستگی نزدیکی با دستگاه قلبی‌عروقی دارند. خواص انار برای ریه و دستگاه تنفس نیز جالب توجه است. این میوه با داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان به سلامت ریه نیز کمک می‌کند و با حفظ سلامت دستگاه قلبی‌عروقی به شکل غیرمستقیم در سلامت دستگاه تنفس نیز نقش دارد.

خواص انار برای لاغری

کاهش التهاب در دستگاه گوارش

مواد آنتی‌اکسیدان موجود در انار می‌توانند به کاهش واکنش‌های التهابی در روده‌ها و دفع مواد زائد از دستگاه گوارش کمک کنند. این خاصیت می‌تواند به کاهش علائم در بیماران مبتلابه بیماری‌های التهابی روده‌ نظیر بیماری کرون (Crohn’s Disease) و کولیت اولسراتیو (Ulcerative Colitis) نیز کمک کند.

برای بهره بردن از این خواص انار می‌توان آن را به شکل پخته مصرف کرد. خواص انار پخته برای معده و دستگاه گوارش نیز در منابع مختلف ذکر شده‌ است و در این حالت هضم این میوه فشار کمتری به دستگاه گوارش وارد می‌کند.

کمک به بیماران دیابتی

تحقیقات اولیه نشان داده‌اند که، نوشیدن روزانه آب انار تازه (۵/۱ میلی‌لیتر برای هر کیلوگرم وزن بدن) می‌تواند وضعیت قند را در افراد دیابتی بهبود بخشد. قندهای فروکتوز و سوربیتول موجود در آب انار با وجود اینکه شیرین‌تر از گلوکز هستند؛ ولی، باعث افزایش قند خون و ترشح انسولین در افراد دیابتی نمی‌شوند.

افرادی که مشکلات مزمن کلیوی دارند (خصوصاً بیماران دیابتی) معمولاً دچار دفع پروتئین می‌شوند. گفته می‌شود مصرف انار و دفع پروتئین در این افراد رابطۀ معکوس دارد؛ یعنی تا حدی می‌تواند موجب بهبود دفع پروتئین این افراد شود. اما باید توجه داشت که، در کنار مصرف انار و دفع پروتئین باید درمان دارویی را زیر نظر پزشک به دقت پیروی کرد.

کمک به رفع التهاب در عضلات و مفاصل

خواص ضدالتهاب انار می‌تواند، با کاهش التهاب در مفاصل، در کاهش مشکلات و علائم بیماری به مبتلایان به آرتروز (Osteoarthritis) و رماتیسم مفصلی (Rheumatoid Arthritis) کمک کند.

افرادی که تمرینات سخت ورزشی انجام می‌دهند معمولاً دچار خستگی و آسیب‌های عضلانی می‌شوند؛ برخی تحقیقات اولیه نشان داده‌اند که، مصرف روزانه آب انار می‌تواند باعث ترمیم این آسیب‌ها شود. به نظر می‌رسد خواص ضدالتهاب انار باعث اثرات فوق باشد.

خواص انار برای پوست

خواص انار برای پوست

انار برای پوست منبعی غنی از ویتامین C است که تحقیقات ثابت کرده است در درمان پوست‌های کدر و خشک مؤثر است. هنگامی ‌که به‌صورت موضعی مرتباً استفاده شود می‌تواند زبری پوست را کاهش دهد. همچنین حدود 82 درصد وزن حجمی انار را آب تشکیل می‌دهد و درنتیجه در هیدراته نگه‌داشتن پوست مؤثر است.

خواص انار برای لاغری

انار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، پلی فنول‌ها و اسید لینولنیک مزدوج است؛ همۀ این‌ها به چربی‌سوزی و افزایش متابولیسم کمک می‌کنند. آب انار همچنین به سرکوب اشتهای شما کمک می‌کند.

خواص انار برای نعوظ

انار سطح اکسید نیتریک را به‌ویژه در افرادی که دارای محتوای بالای پلاک شریانی هستند افزایش می‌دهد. هرچه آب انار بیشتری مصرف کنید، پلاک‌های شریانی در رگ‌های شما کاهش می‌یابد. انار گردش خون را سالم نگه می‌دارد که برای میل جنسی قوی و عملکرد نعوظ ضروری است.

جلوگیری از پیشرفت سرطان

مواد موجود در انار ازنظر تئوری می‌توانند باعث خنثی‌شدن و حذف رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از پیشرفت سرطان شوند. مطالعات زیادی با استفاده از قرص‌هایی که حاوی عصارۀ انار (Pomegranate Extract) هستند در درمان سرطان‌های پروستات، سینه و چند سرطان دیگر انجام گرفته‌اند و برخی از آن‌ها مدعی مؤثربودن این درمان‌ها هستند. با وجود این، برای اثبات تأثیر این درمان‌ها نیاز به تحقیقات گسترده‌تر کلینیکی است. به‌هرحال، درمورد سرطان پروستات ممکن است مصرف روزانه آب انار باعث کاهش خطر ابتلا مردان به این سرطان شود.

نکاتی درمورد انار

سعی کنید حتی‌الامکان انار دانه‌شده را به‌صورت کامل و تازه میل کنید تا از حداکثر آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در آن بهره‌مند شوید. بیشتر آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در آب انار پس از مدتی از بین می‌روند؛ پس آب انارهای موجود در بازار، برخلاف تبلیغات زیادی که درمورد آن‌ها می‌شود، منافع ذکرشده برای سلامت انسان را ندارند.

افرادی که هضم دانه و هستۀ انار برای آن‌ها مشکل ایجاد می‌کند، می‌توانند آب انار تازه میل کنند. از انار می‌توانید در درست کردن سالادهای میوه، دسرها و اسموتی‌های مختلف استفاده کنید. رب انار نیز یکی از بهترین طعم‌دهنده‌‌های طبیعی برای غذاها است.

همچنین بخوانید
از خواص شگفت انگیز آلوئه ورا چه میدانید ؟

چنانچه درمورد خواص انار سؤالی دارید، می‌توانید سؤال خود را در قسمت نظرات مطرح کنید تا پزشکان سایت سیب به پرسش شما پاسخ دهند.

 

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/

https://www.medicalnewstoday.com

https://www.webmd.com

 

سوالات متداول در مورد خصوصیات انار

ویتامین های انار چیست؟

انار حاوی مقادیر قابل‌قبولی ویتامین ب و سی است و علاوه بر آن سرشار از مواد معدنی و مغذی مفید دیگری نیز هست.

فواید انار چیست؟

انار خواص ضدالتهابی، ضدسرطانی و ضدعفونت دارد. همچنین در بهبود سلامت قلب و عروق و فشارخون نیز مؤثر است، موجب بهبود کنترل قند در بیماران دیابتی می‌شود و علاوه بر بهبود پوست موجب رفع التهاب مفاصل نیز می‌شود.

آیا انار برای لاغری مفید است؟

انار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، پلی فنول‌ها و اسید لینولنیک مزدوج است؛ همۀ این‌ها به چربی‌سوزی و افزایش متابولیسم کمک می‌کنند. آب انار همچنین به سرکوب اشتها نیز کمک می‌کند.

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر