مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

داروهای موثر در درمان ویروس کرونا

تاریخ ارسال : ۰۵ آبان ۱۴۰۰

قرص موکوسولوین ۲۰۰ برای کرونا

آیا می‌دانید قرص favilavir چیست؟ کدام داروهای کرونا در درمان این بیماری موثر بوده‌اند؟ تلاش برای ساخت داروهای کرونا از زمان آغاز همه گیر شدن ویروس کرونا ادامه دارد. از ژانویه 2020 تلاش ها برای طراحی و ساخت داروی موثر و همچنین واکسن پیشگیری کننده به طور جدی ادامه داشته است. تحقیقات متعدد انجام شده در زمینه درمان بیماری ویروس کرونا در مبتلایان نتایج امیدوارکننده ای به همراه داشته است. در این مقاله  از اطلاعات پزشکی مجله سیب، قصد داریم به معرفی چند داروی موثر در درمان بیماری ویروس کرونا بپردازیم.

برخی از داروهایی که در حال حاضر استفاده می‌شوند، در گذشته نیز وجود داشته یا به طور کلاسیک برای بیماری های دیگری تجویز می‌شوند؛ در حالی که اخیرا چند داروی ضد ویروسی جدید نیز برای مبارزه با این بیماری ساخته شده‌است.

داروی Favilavir در درمان ویروس کرونا

قرص favilavir چیست؟ Favilavir دارویی ضد ویروسی است که اول از همه به عنوان داروی درمان ویروس کرونا در چین تایید شد. مطالعات انسانی انجام شده بر روی تعداد زیادی از بیماران مبتلا نشان داده است که Favilavir به صورت موثر با ویروس مقابله کرده و در عین حال مصرف آن حداقل عوارض را برای بیمار به همراه دارد.

اولین بار شرکت دارویی Zhejiang Hisun این دارو را معرفی و وارد بازار کرد. به گفته وزیر علم و تکنولوژی چین، Favilavir یکی از سه دارویی است که موجب بهبود و مقابله موثر با ویروس کرونا در همان مراحل ابتدایی تحقیقات بوده است.

داروهای کرونا

داروی Brilacidin موثر در درمان ویروس کرونا

یکی از جدیدترین دارو ها که احتمالا اثرات سودمندی در درمان بیماری ویروس کرونا ممکن است داشته باشد داروی Brilacidin است. طراحی و ساخت این دارو توسط شرکت های داروسازی به تازگی انجام شده است و کماکان نیازمند انجام مطالعات انسانی بیشتری است.

 داروی Brilacidin در واقع ساختاری مشابه با دیفنسین (defensins) دارد. دیفنسین ها مولکول های پروتئینی طبیعی در بدن هستند که در فعالیت های دفاعی و مبارزه با عفونت ها در بدن ایفای نقش می‌کنند. به علاوه Brilacidin به دلیل خاصیت ضد التهابی خود در درمان بیماری التهابی روده یا IBD نیز موثر است.

گفته می‌شود دلیل اصلی مرگ و میر افراد به دلیل ابتلا به ویروس کرونا، پدیده‌ای موسوم به طوفان سیتوکینی است. به این معنا که خود ویروس عامل مرگ بیماران نیست بلکه واکنش های شدید سیستم ایمنی هستند که باعث تخریب بافت ریه و بدتر شدن حال عمومی بیمار می‌شوند. لذا این دارو با مهار سیستم ایمنی احتمالا می‌تواند علائم بیماران را بهبود ببخشد.

همچنین بخوانید
از بیماری سرما خوردگی تا ویروس کرونا

داروی (Remdesivir (GS-5734

این دارو در زمان شیوع ویروس ابولا در سال 2018 توسط شرکت Gilead Sciences طراحی شد ولی نتایج قابل قبولی به همراه نداشت. همچنین این دارو برای درمان عفونت ویروسی Marburg مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکنون تحقیقات انجام شده بر روی اثربخشی این دارو بر ویروس کرونا صحه گذاشته است.

 Remdesivir به عنوان یکی از سه داروی موثر برای درمان ویروس کرونا در چین و بسیاری از نقاط جهان مورد استفاده قرار گرفته است. بر اساس گزارش مجله New England، استفاده از این دارو موجب بهبود وضعیت بالینی بیماران در ایالات متحده شده‌ است.

داروی کلروکین موثر در درمان کرونا

کلروکین تا کنون به عنوان قوی‌ترین و موثرترین داروی موجود در بازار برای مقابله با ویروس کرونا شناخته شده‌است. این شواهد از مطالعات و بررسی ‌های انجام شده در چند مرحله در افراد مبتلا به ویروس در چین بدست آمده است.

بیش از 10 بیمارستان از دو استان Guangdong  وHunan  در چین در این تحقیقات شرکت داشته اند. داروی کلروکین تاثیر درمانی قطعی و اثربخش قابل قبولی از خود نشان داده است. مصرف این دارو باعث بهبود تصاویر رادیوگرافی ریه بیماران و همچنین وضعیت بالینی آنها می‌شود.

به طور معمول، از کلروکین در درمان بیماری مالاریا به جز در موارد مقاوم به دارو استفاده می‌شود. همچنین کلروکین و مشتق آن یعنی هیدروکسی کلروکین، به دلیل خواص ضد التهابی که دارند، در درمان اختلالات روماتیسمی مثل لوپوس و روماتیسم مفصلی توسط پزشکان تجویز می‌شوند. نتایج امیدبخش دارو در پژوهش های انجام شده در چین، این دارو را به عنوان اولین دارو و خط اول درمان علیه ویروس کرونا مطرح ساخته است.

همچنین بخوانید
سویه جدید کرونا - آخرین بروزرسانی 1 مرداد

موکوسولوین 200 برای کرونا

آمپول یا قرص موکوسولوین ۲۰۰ برای کرونا در شرایطی استفاده می‌شود که ترشحات غلیظ یا مخاط زیادی در مجاری تنفسی وجود داشته باشد. موکوسولوین حاوی آمبروکسول هیدروکلراید است که با رقیق کردن مخاط در مجاری تنفسی به پاکسازی قفسه‌ی سینه کمک می‌کند. اخیرا با شیوع کووید-۱۹، تحقیقاتی روی تاثیر موکوسولوین بر روی این ویروس صورت گرفته است و ادعا می‌شود که این دارو تا حدی در درمان و تسکین علائم کووید-۱۹ موثر است.

قرص favilavir چیست

موکوسولوین 200 برای کرونا چگونه عمل می‌کند؟

ماده‌ی فعال موکوسولوین، آمبروکسول است که از پاکسازی مجاری تنفسی پشتیبانی می‌کند. این دارو خلط آور است، سرفه‌های خلط دار را تسکین می‌دهد و به غلبه بر عفونت‌ها کمک می‌کند. قرص موکوسولوین ۲۰۰ برای کرونا بلافاصله پس از مصرف، شروع به کار می‌کند تا به شما در رهایی از سرفه کمک کند.

موکوسولوین با عملکرد سه جانبه، مخاط (بلغم) موجود در نایژه‌ها که باعث سرفه می‌شود را شل می‌کند، مجاری تنفسی را پاکسازی می‌کند و از آن‌ها در برابر مخاط جدید محافظت می‌کند. موکوسولوین ریه‌ها را از سرفه رها می‌کند و به بیمار امکان تنفس آزادانه و عمیق را می‌دهد.

نکته‌ی جالب در خصوص این دارو این است که مدت کوتاهی پس از مصرف علائم تسکین دهنده‌ی آن کاملا مشهود هستند. این دارو با صلاحدید پزشک برای بهبود و درمان علائم مرتبط با سرفه در بیماران دچار کووید-۱۹ استفاده می‌شود.

آسیکلوویر برای کرونا

آسیکلوویر برای کرونا

آسیکلوویر یک داروی قدیمی با اهداف جدید است. در حال حاضر، رمدسیویر تنها داروی تایید شده توسط سازمان غذا و دارو است که به عنوان یک داروی ضد ویروس برای بهبود کووید-۱۹ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که جهش‌های ویروسی در کروناویروس جدید ایجاد شده که باعث شده اند این ویروس نسبت به ویروسی که در ابتدای پاندمی وجود داشت عفونی تر باشد. از این رو، پزشکان و محققان آزمایش‌های گوناگونی را انجام داده اند تا اثربخشی سایر داروها روی درمان کووید-۱۹ را ارزیابی کنند. یکی از این داروها آسیکلوویر است.

طبق یکی از مطالعات گسترده ای که در خصوص اثربخشی این دارو صورت گرفت، بیماران برای مقابله با HSV (ویروس‌های هرپس سیمپلکس) و مدیریت کووید-۱۹، درمان ضدویروسی ای دریافت کردند که هیچ مرگ و میر ناشی از آن گزارش نشده است. محققان نتیجه گرفتند که آسیکلوویر برای کرونا می‌تواند به عنوان یک درمان کمکی در برنامه‌ی درمانی بیماران گنجانده شود.

طبق یکی از مطالعات صورت گرفته روی اثربخشی آسیکلوویر، ۳۸ بیمار درمان با آسیکلوویر را دریافت کردند. ۴ نفر مزایای مصرف آسیکلوویر را به وضوح نشان دادند. ۳ نفر از این ۴ نفر دارای بیماری ریوی شدید بودند و ۱ نفر از اسپلنومگالی (بزرگ شدن بیش از حد طحال) رنج می‌برد.

۱ نفر از ۳ بیمار دچار بیماری ریوی، پس از بستری شدن ریه‌هایشان به طرز شدیدی درگیر ویروس شد که برای آن‌ها از رمدسیویر به همراه آسیکلوویر استفاده شد. آسیکلوویر در ۲۹ بیمار اثربخشی بسیار بالایی داشت و ایمن بود. این دارو همچنین ارزان قیمت است.

۹ بیمار همچنان تحت درمان هستند. هیچ عوارض جانبی یا مرگ ناشی از این دارو تاکنون مشاهده نشده است. علاوه بر این به مطالعات بیشتری برای مقایسه‌ی آسیکلوویر و رمدسیویر نیاز است تا مزایای آسیکلوویر در درمان عفونت SARS-CoV-2 اثبات شوند.

موکوسولوین 200 برای کرونا

دارو های بیولوژیکی نظیر آنتی بادی های متصل شونده به ویروس کرونا

طراحی دارو های بیولوژیکی نظیر آنتی بادی های متصل شونده به ویروس کرونا توسط شرکت های دارویی از اوایل ماه فوریه مورد توجه قرار گرفته‌اند. آنتی بادی یا پادتن ترشحات دفاعی از سلول های سیستم ایمنی هستند.

این مولکول‌ها به میکروب ها متصل شده و باعث مرگ یا کمک به از بین رفتن آنها توسط سلول های سیستم ایمنی می‌شود. امروزه این آنتی‌بادی ها توسط محققان و شرکت های داروسازی طراحی و روانه بازار می‌شوند. آنتی بادی های طراحی شده برای درمان ویروس کرونا، در داخل خون به گیرنده های سطح ویروس موسوم به “spike” متصل و موجب از بین رفتن ویروس می‌شوند.

همچنین بخوانید
چه دارویی با واکسن کرونا تداخل دارد؟

دارو (Galidesivir (BCX4430 در درمان بیماری ویروس کرونا

این داروی ویروسی اثر کشندگی بر طیف وسیعی از ویروس ها و سایر میکروب ها دارد. بسیاری از ویروس ها به جای DNA دو رشته ای، حاوی ژنوم از جنس RNA تک رشته ای می‌باشند. Galidesivir با غیرفعال کردن آنزیم ساخت RNA، مانع از تولید و تکثیر ویروس های جدید می‌شود.

 کاربرد این دارو در مقابله با سایر بیماری های ویروسی خطرناک مانند ابولا، تب زرد (yellow fever)، بیماری Marburg و زیکا ثابت شده است.

با شروع تحقیقات دارویی در مورد ویروس کرونا، دارو های ضد ویروس HIV (Anti-Retroviral Therapy) نیز وارد مطالعات انسانی شدند. ویروس HIV از خانواده “ریتروویروس” ها است و دارو های ART از طریق مهار آنزیم دخیل در تکثیر ویروس، سبب جلوگیری از پیشرفت بیماری ایدز می‌شود. با این حال به صورت تجربی دیده شده‌ است که داروی Lopinavir از این دسته، باعث مهار ویروس های خانواده کرونا نظیر SARS و MERS و کرونای جدید می‌شود. این دارو با نام تجاری Kaletra® در بازار ارائه شده‌است.

منابع: openaccessjournals, researchgate, mims, mucosolvan, clinicaltrialsarena.pharmaceutical-technology, /pubchem.ncbi.nlm.nih

کانال رسمی تلگرام مجله پزشکی و سلامتی سیب
کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر

  • مسعود مرادی گفت:

    سلام خسته نباشید،هم اکنون در ایران هم برای درمان بیماران کرونا این داروها در دسترس هستند

  • محمد گفت:

    آقا این داروها رو چرا تو ایران استفاده نمبکنن

  • محمد گفت:

    سلام
    این داروها چند درصد جواب داده

  • رعنا یوسف زاده گفت:

    با سلام و احترام
    مطلب عالی بود مخصوصا قسمت مربوط به درمان

    با تشکر فراوان

  • m.moradi گفت:

    با سلام خدمت شما
    آیا داروهای فوق الذکر در ایران موجود هستند و در صورتیکه موجود باشند آیا توسط اشخاص قابل تهیه هستند یا منحصرا در بیمارستانهای خاص و واحد های بحران اپیدمی و عفونی برای بیماران هدف مورد استفاده قرار میگیرد
    با سپاس از توجه و پاسخ به موقع شما دوستان عزیز و گرامی

    • admin گفت:

      درود بر شما
      متاسفانه اطلاعی از دسترسی این دارو در ایران نداریم.

  • مهر گفت:

    ممنونم از اینکه این مقاله را به اشتراک گذاشتید.

  • admin گفت:

    درود بر شما
    امیدواریم مفید بوده باشیم.

  • admin گفت:

    درود بر شما
    امیدواریم مفید بوده باشیم.

  • حسین اطمینان گفت:

    متاسفانه هیدروکسی کلروکین و آزیترومایسین و داکسی سایکلین و داروی ضد HIV موسوم به Kaletra هیچ تاثیری در بهبود بیماران مبتلا به کووید نوزده ندارد

  • زهره سماواتی گفت:

    این داروها درایران موجود هست و مورد استفاده قرارمیگیره و بیمارستانها و حلال احمر و بعضی داروخانه هاهم موجوده من خودم خریدم برای همسر و خودم فقط قیمت اولی خیلی بالاست رمدسیویرهم قیمتش بالاست من براهمسرم دونه ای نهصدمیگرفتم اره براکرونا و درمان خیلی تاثیر داره و پزشکهاواقعا زحمت میگشن من همسرم نودو هشت درصد ریه درگیر بود و سه ماه بستری فقط هزینه هابالاست