مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

روش‌های موثر در ترميم و جوانسازی موهای آسيب ديده و خشک

تاریخ ارسال : ۲۶ مهر ۱۴۰۰

کلاژن برای مو

اگر با مشكل موهای خشک و شكننده، موخوره، موهای كدر و وز كرده و در مجموع موهای غير قابل كنترل مواجه هستيد، با استفاده از روش های موثر در ترميم و شاداب سازی مو همانند بوتاکس مو ، می توانيد از داشتن موهایی سالم و براق لذت ببريد. مصرف ماسک های ترميم كننده و تقويت كننده، كمک شایانی به داشتن موهاى سالم می کنند ولی اثر آنها كوتاه مدت می باشد.

با بهره گرفتن از يكی از روشهای موثر و مناسب جوانسازی مو مانند كراتينه كردن، برزيلين، بوتاكس مو، پيورا-لاكس و … می توانيد برای مدت طولانی تری از داشتن موهای زيبا وسالم لذت ببريد. اگر به دنبال این هستید که برای ترمیم موهای آسیب دیده چه کنیم با مقاله اطلاعات پزشکی همراه ما باشید.

بوتاکس روشی موثر در راستای تقویت کلاژن برای مو

بوتاكس مو يكى از روشهای موثر در بازسازی و ترميم موهاى آسيب ديده، خشک و داراى موخوره است. تركيبات بوتاكس مو با ورود به جدار داخلى هر تار مو، باعث ترميم ساختار موهاى آسيب ديده می شوند که نتيجه آن، تغییر مو به موهاى نرم و براق و سالم است و اثر آن تا ٢ ماه باقی می ماند.

بوتاكس مو از مواد زیر تشكيل شده است:

  • هیالورونیک اسيد: نوعی اسید آلی که در میوه ها یافت می شود و با توانایی نگهداری آب تا هزار برابر وزن خود، باعث آبرسانی عمیق و موثر به مو می شود.
  •  كلاژن طبيعی: باعث رسیدن آب و سایر مواد غذایی لازم به تار مو می شود. کلاژن برای مو فواید زیادی دارد. همچنين عامل موثری در ترميم، پر پشت كردن مو و سالم سازی موهای آسيب ديده است.
  • ويتامين های گروه B: این ویتامین ها باعث ترميم و نیز سرعت بخشيدن به رشد موهاى از دست رفته می شوند.
  • ویتامین E: این ویتامین باعث محافظت از مو در برابر آسيب هاى محيطى است و به ترميم موهاى آسيب ديده و جلوگيرى از ريزش مو کمک می کند.
  • اسيد سيتریک: عامل تنظيم كننده PH پوست سر می باشد.
  • كراتين: به عنوان عامل آبرسان و فلوژنتيک در نگهداری و ترميم ساختار كوتيكل مو، از فيبرهای مو در برابر آسیب عوامل شيميایی و فيزيكی حفاظت می کند.
  • روغن آرگان: باعث كوتاه شدن زمان صاف كردن مو می شود.
    انجام بوتاكس مو بسته به نوع و جنس مو، حدود ٢ ساعت زمان لازم دارد. برای حفظ بوتاكس مو، استفاده از شامپوهای بدون نمك توصيه می شود.

درمان خانگی موهای آسیب دیده

پيورا-لاكس

روشى است براى ترميم و تقويت مو، كه تركيبى از اسیدهای آمینه، عصاره روغن ها و آنتى اكسيدانهاى طبيعی برای تقویت و ترمیم مو به کار می روند. اسیدهای آمینه که واحدهای سازنده پروتئین ها هستند، وارد قشر خارجى یا کورتکس مو شده و موجب ترميم، بازسازى، صافى و نرمی آن می شوند و مولكول هاى چربى موجود در روغن ها نیز مانند يك لايه محافظ دور مو را احاطه می کنند و از آن در برابر آسيب هاى روزمره محافظت می نمایند. روش پيورا-لاكس براى تمام موها اعم از موهایی كه هيچ وقت رنگ نشده اند و موهایی كه قبلاً رنگ و مش شده اند، مناسب است.

در اين روش ابتدا مو با شامپو مخصوص شسته می شود و پس از آن با مواد پيورا-لاكس به خوبی آغشته می گردد و این مواد به كمك نور مادون قرمز وارد لایه های مو می شوند. پس از آبكشى دوباره مو، با استفاده از حرارت لایه های مو بسته می شوند و مواد پيورا-لاكس داخل مو باقى می مانند. بعد از اين مرحله مو دوباره آبكشى می شود و به مواد ديگرى كه حاوى ويتامين، آنتى اكسيدان و روغن هاى غنى (مانند روغن نارگيل، آووكادو و عناب) می باشند، آغشته می گردد و پس از چند دقيقه مو آبكشى و استايل داده می شود .

بسته به جنس، نوع مقاومت و فرمو، انجام اين روش ترميمى به ٣ تا ٤ ساعت زمان نیاز دارد و پس از آن هيچ گونه محدوديت زمانى برای شستن و رنگ كردن مو وجود ندارد. اثر این روش بين ٤ تا ٦ ماه باقى خواهد ماند و با انجام مرتب اين روش موثر ترميمى، برای هميشه از داشتن موهاى محكم، سالم، شاداب، براق، نرم، بدون وز، صاف و قابل كنترل بهره مند خواهيد شد .

مواد مورد استفاده در روش پيورا-لاكس كاملا طبيعى و فاقد سولفات و فرمالدئید می باشند.
از این رو این روش مو را نرم، سالم، بدون وز، براق و قابل كنترل می كند .

پيورا-لاكس شامل اسيدهای آمينه ای است كه باعث توليد و رسيدن كامل كراتين به مو می شوند و در نتيجه موها را در هر شرايطى بهبود می بخشند .

ترمیم موهای آسیب دیده با کراتینه طرفداران زیادی دارد. كراتين نوعى پروتين است كه در پوست، مو و ناخن وجود دارد و در فرمول مواد ترميم كننده پيورا-لاكس، كراتين فقط قسمت کوچکی از ١٨ اسيد آمينه ای است كه ساختار مو را تشكيل می دهند. يكى ديگر از موثرترين اسيدهاى آمينه موجود در پيورا-لاكس، سيستئين است كه مقاومت، براق شدن و صاف شدن مو را افزايش می دهد.

همچنین بخوانید
همه چیز درباره ویتامین E؛ از نحوه مصرف تا عوارض و مزایا

درمان خانگی موهای آسیب دیده با روغن زیتون

ترمیم موهای آسیب دیده با اولاپلکس

یکی از معجزه‌های قرن در مورد کاهش آسیب رنگ و دکلره، اولاپلکس است.  ترمیم موهای آسیب دیده با اولاپلکس باعث افزایش درخشندگی و سلامت موها می‌شود. از اولاپلکس برای کاهش عوارض رنگ و دکلره استفاده می‌کنند. ممکن است تاکنون چندین روش ترمیم موهای آسیب دیده ورنگ شده را امتحان کرده باشید اما نتیجه‌ی دلخواه‌تان را نگرفته باشید. من به شما توصیه می کنم اولاپلکس را نیز امتحان کنید و از این روش ترمیم موهای آسیب دیده ورنگ شده بهرمند گردید.

درمان خانگی موهای آسیب دیده

اگر به دنبال درمان خانگی موهای آسیب دیده و خشک هستید، بهتر است از مواد گیاهی استفاده کنید. زیرا نه تنها نتیجه خوبی می‌بینید بلکه عوارض کمتری دارند. یکی از بهترین انواع درمان خانگی موهای آسیب دیده، ماساژ مو با روغن زیتون است. در ادامه به بررسی این درمان‌های خانگی می‌پردازیم.

ترمیم با آووکادو

در اینجا نحوه ترمیم موهای آسیب دیده با یک میوه دوست داشتنی آورده شده است. یک آووکادوی رسیده را به همراه یک تخم مرغ له کنید و سپس این داروی خانگی را روی موهای خیس بمالید. بگذارید حداقل 20 دقیقه بماند، سپس موها خود را چندین بار بشویید. این درمان خانگی را هفته‌‌ای یکبار برای موهای آسیب دیده و ماهی یکبار برای موهای سالم تکرار کنید. آووکادو سرشار از ویتامین‌ها، اسیدهای چرب ضروری و مواد معدنی‌‌ای است که به درخشندگی موهای خشک کمک می‌کند.

ماساژ با کره

اگر در فکر نحوه ترمیم موهای آسیب دیده هستید، این درمان خانگی را امتحان کنید:

موهای خشک و شکننده خود را با مقدار کمی کره درمان کنید. مقداری کره را روی موهای خشک خود ماساژ داده و سپس موهای خود را به مدت نیم ساعت بپوشانید. پس از آن طبق معمول شامپو بزنید و تمام کره موجود بر روی موها را بشویید. می‌توانید این تکنیک را به روشی دیگر امتحان کنید. می‌توانید ابتدا کره را ذوب کنید، بگذارید سرد شود و چربی را از روی آن جدا کنید تا شفاف شود و سپس باقی مراحل را اجرا کنید.

درمان خشکی مو

ترمیم موهای آسیب دیده با روغن زیتون

می‌توانید با روغن زیتون، یک روغن درمانی خانگی بسازید. نصف فنجان روغن زیتون را گرم کرده(نجوشانید) و سپس آن را به موهای خود بمالید. روی سرتان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و در انتها یک حوله را دور سر خود بپیچید. اجازه دهید این درمان خانگی به مدت 45 دقیقه روی سر باقی بماند، سپس سرتان را با شامپو بشویید. ترمیم موهای آسیب دیده با روغن زیتون باعث افزایش درخشش و شادابی موهایتان می‌گردد.

آبکشی با چای

ممکن است همواره چای را به عنوان یک درمان برای گلودرد استفاده کرده باشید، اما در اینجا نحوه استفاده از آن برای ترمیم موهای آسیب دیده را به شما آموزش می‌دهیم:

از یک چهارم لیوان چای دم کرده سرد به عنوان آخرین مرحله شستشو بعد از شامپوی معمولی خود استفاده کنید. چای می‌تواند رنگ مو را تقویت کند. برای شست و شوی موهای بلوند و روشن باید از چای بابونه استفاده کنید. چای سیاه ممکن است موهایتان را تیره کند. سبزه‌ها باید از چای سیاه برای افزایش درخشندگی و غنی سازی رنگ موهایشان استفاده کنند.

با سرکه سیب درخشش موهایتان را بازیابی کنید

سرکه سیب می‌تواند جلوه خاصی به موهایتان ببخشد. سرکه pH موها را خنثی کرده و کوتیکول‌ها را می بندد. برای درمان موهایتان از طریق این روش بهتر است یک قسمت سرکه سیب را با 10 قسمت آب مخلوط کرده و هفته‌‌ای یکبار بر روی موهای تمیز و مرطوب اسپری کنید. از آنجا که این مخلوط کمی اسیدی است، نباید در مصرف آن برای ترمیم موهای آسیب دیده در خانه زیاده روی کنید.

همچنین بخوانید
آیا مصرف ویتامین ها و مکمل ها به رشد مو کمک می کند؟

ماسک تخم مرغ درست کنید

موهای شکننده خود را با ماسک تخم مرغ تقویت کنید. نصف فنجان ماست پر چرب، سه قاشق غذاخوری عسل و یک زرده تخم مرغ را با همزن بزنید و آن را روی مو و پوست سر خود بمالید. سپس سر را با یک کلاه حمام بپوشانید و بگذارید تا به مدت 15 تا 30 دقیقه قبل از شست و شو با شامپو بر روی سر باقی بماند.

موهای خود را با روغن‌های طبیعی درمان کنید

روغن زیتون، آووکادو و بادام شیرین که در فروشگاه‌های مواد غذایی موجود است، همگی ترمیم کننده‌های فوق العاده‌‌ای برای موهای آسیب دیده هستند. اگر موهای شما ضخیم و سنگین است، روغن نارگیل عملکرد خوبی دارد. مقدار کمی از روغن‌های طبیعی را تا زمانی که موهایتان کاملاً پوشش داده شود، بر روی سر بمالید. سر خود را با کلاه حمام و حوله به مدت 30 دقیقه بپوشانید، سپس موهای خود را بشویید.

روغن جوجوبا را امتحان کنید

روغن جوجوبا یکی از بهترین روش‌های ترمیم موهای آسیب دیده در خانه است. روغن جوجوبا از نظر ترکیب مشابه با چربی پوست بدن است، بنابراین افزودن چند قطره روغن جوجوبا به موها راهی طبیعی برای حالت دادن به موها است. چند قطره از جوجوبا را با روغن صندل مخلوط کنید، مخلوط را کف دستان خود بریزید، سپس آن را بر روی موهای خشک خود بمالید. این راهی برای حالت دادن به موهای موج دار و شکننده است.

درمان موهای آسیب دیده

مرطوب کننده داخلی

رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند گاما لینولنیک اسید برای مرطوب نگه داشتن موهایتان عالی است. یک راه آسان برای افزودن امگا 3 به رژیم غذایی این است که روزانه از کپسول روغن دانه کتان، روغن گل گاوزبان یا روغن گل پامچال استفاده کنید. می‌توانید کپسول 250 میلی گرمی هر یک از این روغن‌ها را یک تا سه بار در روز، مطابق مشخصات ذکر شده بر روی بسته بندی مصرف کنید. اگر می‌خواهید امگا 3 را مستقیماً از منابع غذایی دریافت کنید، باید غذاهایی مانند ماهی آزاد، ماهی تازه، صدف، ماهی‌هالیبوت، ماست، تخم مرغ و نان و پاستاهای غنی شده با امگا 3 را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

همچنین بخوانید
پیشگیری و درمان ریزش موی آندروژنیک یا ریزش مو ارثی

کلاه بپوشید

امواج ماوراء بنفش می‌توانند به پوست شما آسیب برساند. اگر موهای خشکی دارید، قرار گرفتن موها در معرض تشعشعات را تا حد امکان محدود کنید. در طول فعالیت‌های روزانه خود از کلاه استفاده کنید و از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب خودداری کنید. اگر موهای شما قبلاً در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گرفته است، مالیدن مقداری ژل آلوئه ورا خالص بر روی موها می‌تواند به ترمیم آسیب دیدگی کمک کند.

حال که متوجه شدید برای ترمیم موهای آسیب دیده چه کنیم ، روش‌های بالا را امتحان کرده و در بخش نظرات به ما بگویید که کدام یک بهترین نتیجه را برایتان به همراه داشته است.

منابع:

نوشته‌ی مرجان جزایری دارای بورد تخصصی Cosmetology از ایالت کالیفرنیا

thehealthy

tahe

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر