مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

نکات مهم درباره نگهداری برنج خام و پخته در یخچال یا فریزر

تاریخ ارسال : ۲۴ آبان ۱۴۰۰

نگهداری برنج در فریزر

نگهداری از برنج خام یا پخته شده، معضلی است که با توجه به افزایش روز افزون قیمت برنج، تقریباً تمام افراد با آن گریبان‌گیر هستند. افرادی که برنج خام را در ابتدای فصل با قیمت مناسب‌تر خریداری می‌کنند یا افرادی که یک مرتبه برنج را پخته و چندین مرتبه آن را استفاده می‌کنند، به همین دلیل در این مطلب از سری مطالب پزشکی مرتبط با سلامتی، در ادامه به شما روش‌هایی را برای نگهداری بهتر و طولانی‌ مدت‌تر برنج بیان می‌کنیم.

3 روش‌ کلیدی نگهداری از برنج خام

  1. برنج خام را در کیسه پلاستیکی مثل زیپ‌کیپ‌ها قرار دهید و قبل از اینکه کاملاً آن را ببندید، تا جایی که می‌توانید هوا را خارج کنید به این ترتیب برنج را تا 2 سال در انبار یا تا 10 سال در یخچال می‌توانید سالم نگهداری کنید، نگهداری برنج خام در فریزر با این روش بیش از 10 سال خواهد بود. اگرچه با این روش برنج ماندگاری طولانی دارد اما بهتر است برنج را زودتر از این زمان مصرف کنید. این روش نگهداری برای برنج قهوه‌ای نیز مفید است، اما فقط 6 ماه در انبار و 1 سال در یخچال یا فریزر تازه و سالم می‌ماند. اگر کیسه‌های ذخیره‌سازی پلاستیکی را می‌شویید و مجدداً استفاده می‌کنید، قبل از گذاشتن برنج، مطمئن شوید که کیسه کاملاً خشک شده است، هرگونه رطوبت می‌تواند باعث رشد کپک روی دانه‌های برنج شود.
  2. برنج نپخته را در سطل‌های پلاستیکی دربسته بریزید تا به راحتی دسترسی داشته باشید. سطل‌های پلاستیکی محکم با درب‌های مناسب انتخاب کنید تا مطمئن شوید، برنج در کمترین وضعیت ممکن در معرض هوا قرار می‌گیرد. اطمینان حاصل کنید که سطل‌ها از قبل شسته و خشک شده باشند و سوراخ یا شکافی نداشته باشند که آفت‌ها بتوانند به داخل آن نفوذ کنند. اگر اغلب برنج را طبخ می‌کنید، این گزینه عالی است، زیرا می‌توانید مقدار برنجی را که نیاز دارید، بردارید و به راحتی ظرف را دوباره ببندید. ماندگاری برنج قهوه‌ای به این صورت 6 ماه و برنج سفید تا 10 سال است. با این حال، همیشه باید قبل از پختن آن را از نظر علائم فساد (تغییر رنگ، بوی عجیب، سرخرطومی) بررسی کنید.
  3. استفاده از کیسه‌های وکیوم، راه دیگری برای نگهداری از برنج است. به کمک کیسه‌های وکیوم شده نگهداری برنج خام در فریزر، حدود 30 سال، افزایش پیدا می‌کند، اما این راه خوبی برای نگهداری برنج قهوه‌ای نیست، زیرا روغن‌های طبیعی در برنج قهوه‌ای باعث خراب‌شدن آن می‌شوند. درب فریزر شما گرم‌ترین نقطه است و تغییرات دمایی بیشتری را تجربه می‌کند، بنابراین برنج را در آنجا قرار ندهید.
همچنین بخوانید
سالم ترین و بهترین روش پخت برنج

اگر می‌خواهید برنج خام و نپخته را از دسترس حشرات در امان نگه دارید، بهتر است، برنج را در ظرفی در بسته قرار دهید، البته که داخل ظرف باید کاملاً خشک باشد و در محیطی که مرطوب نیست قرار داده شود.

کیسه‌ها و ظروف بدون هوا را در یک منطقه خنک و خشک با تهویه خوب قرار دهید، برای مثال محیط انباری یا کمد محل مناسبی برای نگهداری برنج خام است. در واقع هر جایی که دور از گرما یا نور باشد مکان خوبی است. اطمینان حاصل کنید که اتاق دارای تهویه مطبوع یا حداقل دارای یک فن است تا جریان هوا مناسب باشد. هوای کهنه یا راکد می‌تواند رطوبت اتاق را افزایش دهد و باعث خراب‌شدن سریع برنج شود.

اگر در یک منطقه گرم و مرطوب زندگی می‌کنید، حتماً از رطوبت‌گیر استفاده کنید، به خصوص اگر برنج را در گاراژ یا انبارِ جداگانه‌ و مجزایی خارج از خانه خود نگهداری می‌کنید. ظروف یا کیسه‌های برنج را به جای زمین، روی قفسه قرار دهید چرا که بهترین محل برای نگهداری برنج، هر نقطه‌ای از زمین است که دسترسی آفات به آن سخت‌تر باشد. ذخیره‌کردن اشیا به صورت عمودی علاوه بر اینکه باعث صرفه‌جویی در فضا می‌شود دسترسی برای آفات را نیز دشوارتر می‌کند. بهتر است که برنج را در کشو نگهداری نکنید، زیرا هوای داخل کشو، مقداری رطوبت را در خود نگه می‌دارند که می‌تواند باعث فاسدشدن سریع برنج شود.

به طور کلی برنج پخته یا خام نباید در مجاورت محیطی گرم یا مرطوب قرار داده شود. به حداقل رساندن اکسیژن اطراف برنج، در مدت زمانی که برنج سالم می‌ماند، تاثیر بسزایی دارد. برنج سفید خام، اگر به درستی نگهداری شود تا چندین ماه، سالم می‌ماند اما برنج قهوه‌ای به دلیل داشتن روغن‌های طبیعی زیادی که دارد، طولانی‌مدت سالم نمی‌ماند.

ماندگاری برنج چند سال است

برنج پخته شده چند ساعت بیرون یخچال می‌ماند؟

برنج می‌تواند حاوی هاگ‌های باسیلوس سرئوس باشد که در دمای جوش لازم برای پختن برنج زنده می‌مانند. اگر برنج پس از پخت خیلی آهسته خنک شود یا برای مدت طولانی در دمای اتاق بماند، باکتری‌ها می‌توانند از هاگ‌ها رشد کنند و سمومی را آزاد کنند که باعث مسمومیت غذایی شوند. این سموم با گرم کردن مجدد از بین نمی‌روند. بنابراین نکته کلیدی این است که باقی‌مانده برنج را در اسرع وقت خنک و در یخچال بگذارید. بهترین روض برای سریع خنک‌کردن برنج این است که برنج را در یک لایه نازک روی سینی پهن کنید تا به سرعت خنک شود. سپس وقتی سرد شد در ظرفی ریخته و در یخچال قرار دهید.

همچنین بخوانید
برنج و آرسنیک

مدت زمان نگهداری برنج پخته در یخچال

  1. برنج پخته شده را در یخچال نگهداری کنید.  اگر قصد دارید باقی مانده برنج را در مدت زمان یک یا دو روز بخورید، آن را حتماً در یخچال نگهداری کنید. مدت زمان نگهداری برنج پخته در یخچال بیش از یکی دو روز نیست، البته اگر موارد زیر را رعایت کنید در غیر این صورت که کمتر از این بازه زمانی می‌توانید برنج پخته را در یخچال نگهداری کنید.برای نگهداری در یخچال، برنج پخته شده باید به سرعت خنک شود و بیش از دو ساعت در دمای اتاق قرار نگیرد. چرا که برنج پخته شده بسیار مرطوب بوده و اگر بیش از دو ساعت در دمای اتاق بماند، می‌تواند محل رشد باکتری‌ها باشد.
  2. برای قراردادن برنج در یخچال، برنج را در ظرف دربسته بگذارید. ظروف مقوایی ممکن است، زیبا باشند، اما هوا را نیز وارد می‌کنند و باقی‌مانده برنج را سفت می‌کنند. برنج  پخته‌شده و خنک‌شده را در یک ظرف نگهدارنده دربسته یا یک کیسه پلاستیکی زیپ‌دار قرار دهید، سپس در یخچال نگهداری کنید.
  3. برنج را دوباره با کمی آب گرم کنید.  هنگامی که برنج را دوباره گرم می‌کنید، یک قاشق چای ‌خوری آب روی آن بپاشید تا دانه‌های گیر کرده و خشک شده را از بین ببرید. در مایکروویو با قدرت متوسط ​​گرم کنید و هر 30 ثانیه یکبار هم بزنید تا برنج داغ شود. یا برنج را در قابلمه‌ای روی حرارت متوسط ​​روی اجاق گاز گرم کنید. مرتب هم بزنید، تا دانه‌ها حرکت کنند اما مراقب باشید که له نشوند.

برنج پخته شده چند روز در یخچال میماند

همچنین بخوانید
برنج گل کلم جایگزین برنج سفید

نحوه گرم‌کردن مجدد

  • روی اجاق گاز

برنج را با مقداری آب در قابلمه بریزید و کلوخه‌های آن را جدا کنید. در صورت نیاز چند قطره روغن یا یک قاشق کره اضافه کنید. درب آن را بپوشانید و روی حرارت ملایم قرار دهید و هر از گاهی هم بزنید تا داغ شود.

  • در فر

برنج را در یک ظرف نسوز بریزید، کلوخه‌های آن را بشکنید و کمی آب به همراه چند قطره روغن یا یک قاشق کره اضافه کنید. با فویل بپوشانید و در دمای 150 درجه سانتیگراد به مدت 15 تا 20 دقیقه قرار دهید تا کاملاً داغ شود.

  • در مایکروویو

برنج را در یک ظرف مخصوص مایکروویو بریزید، کمی آب بپاشید و کمی روغن یا کره به آن اضافه کنید. روی آن را بپوشانید و به مدت 1 تا 2 دقیقه در مایکروویو قرار دهید. با چنگال هم بزنید، سپس 1 تا 2 دقیقه دیگر در مایکروویو قرار دهید تا داغ شود.

نگهداری برنج در فریزر

زمان نگهداری برنج در فریزر، 3 ماه است. در واقع برنج پخته شده را می‌توان تا سه ماه منجمد کرد. به یاد داشته باشید که دانه‌های یخ‌زده برنج را می‌توانید مستقیماً به غذاهای گرم مانند سوپ، آش یا خورشت‌ها اضافه کنید. اما اگر قصد دارید برنج را به تنهایی مصرف کنید، دستورالعمل‌های بالا را برای گرم‌کردن برنج رعایت کنید.

سوالات متداول درباره نگهداری برنج خام و پخته

برنج خام تا چه مدت قابل نگهداری در خانه است؟

اگر در شرایط صحیح نگهداری شود تا 30 سال امکان نگهداری از برنج خام وجود دارد، اما این کار توصیه نمی‌شود.

برنج پخته را می‌توان فریز کرد؟

بله، با فریزکردن برنج پخته شما می‌توانید تا 3 ماه برنج را سالم نگه دارید.

برنج یخ زده قابل استفاده است؟

برای استفاده در غذاهایی مثل آَش یا سوپ بله، اما برای استفاده برنج به تنهایی باید صبر کنین تا از حالت یخ‌زدگی خارج شود.

 

منابع

https://www.wikihow.com

https://www.deliciousmagazine.co.uk/

https://www.southernliving.com

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر

  • Sohrab nik گفت:

    سلام ،مطالب در مورد برنج پخته شده بسیار آموزنده بود ،من در این مورد خصوصآ بخش فریز کردن آن اطلاع نداشتم ،ممنون از شما .