مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

بیماری های مقاربتی – قسمت دوم

تاریخ ارسال : ۲۸ اسفند ۱۴۰۰

انواع بیماری های مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی در سراسر جهان بسیار شایع هستند و درصورت درمان‌نشدن ممکن است عوارض مختلفی مانند نازایی و حتی مرگ به دنبال داشته باشند. در این مطلب از اطلاعات بیماری ها در سایت سیب به بررسی بیماری‌های مقاربتی باکتریایی می‌پردازیم.

بیماری مقاربتی چیست؟

بیماری‌های مقاربتی به عفونت یا بیماری‌هایی گفته می‌شود که از یک شخص به شخص دیگری در حین فعالیت جنسی انتقال می‌یابد. هرچند که برخی از آن‌ها می‌توانند از طریق تماس با مایعات بدن یک فرد آلوده منتقل شوند.

هرکسی که مبتلا به STD است باید احتیاط لازم را برای جلوگیری از گسترش بیماری به دیگران مانند استفاده از کاندوم در حین نزدیکی انجام دهد. پیش‌تر درباره بیماری‌های شایع مقاربتی ویروسی ازجمله سه بیماری ایدز، تب‌خال ‌تناسلی و زگیل‌ تناسلی سخن گفتیم. در این مطلب راجع به بیماری‌های شایع مقاربتی باکتریایی صحبت خواهیم کرد.

بیماری مقاربتی چیست

انواع بیماری‌ های مقاربتی

سالیانه بیش از بیست نوع بیماری مقاربتی میلیون‌ها مرد و زن را آلوده می‌کنند. بیماری‌های مقاربتی می‌توانند از طریق ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها ایجاد شوند. باتوجه‌به این نکته، انواع بیماری‌ های مقاربتی می‌توانند ازنظر علائم و ویژگی‌ها متفاوت باشند.

درمجموع طبق محاسبات مركز كنترل و پيشگيری امراض آمريكا هرساله 19 ميليون مورد جديد ابتلا به بیماری‌های مقاربتی گزارش می‌شود كه تقریباً نيمی از آن‌ها نوجوانان 15 تا 24 سال هستند.

کلامیدیا و سوزاک چیست؟

کلامیدیا، سوزاک و سیفلیس انواع بیماری‌ های مقاربتی هستند که از طریق باکتری منتقل می‌شوند. این سه بیماری ازنظر علائم با هم شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند که در ادامه آن‌ها را بیشتر بررسی خواهیم داد.

همچنین بخوانید
انواع بیماری مقاربتی Sexually Transmitted Diseases

کلامیدیا تراکوماتیس

کلامیدیا تروکوماتیس نام یک باکتری است که می‌تواند بیماری جنسی ایجاد کند. این بیماری شایع‌ترین بیماری مقاربتی در سرتاسر دنیا است.

اکثر کسانی که به عفونت کلامیدیا دچار می‌شوند علائمی ازجمله درد یا ناراحتی در حین رابطه جنسی، سوزش ادرار، درد در ناحیه زیر شکم و ترشحات سبز یا زرد از آلت تناسلی مردان یا واژن زنان دارند که اگر درمان نشوند، به غدۀ پرستات یا بیضه و رحم می‌رسد و در زنان ممکن است عفونت لگنی را به وجود آورد که می‌تواند عامل ناباروری یا حاملگی نابجا باشد.

به عفونت کلامیدیا به این دلیل که در بسیاری از موارد بدون علامت است «عفونت خاموش» گفته می‌شود. این عفونت می‌تواند، بدون اطلاع شرکای جنسی از عفونت یکدیگر، درصورت رعایت‌نکردن اقدامات محافظتی به شریک جنسی منتقل شود.

علائم سوزاک و کلامیدیا ممکن است مشترک باشند یا اینکه این دو عفونت هم‌زمان در یک شخص وجود داشته باشند بنابراین تشخیص اینکه شخص به سوزاک یا کلامیدیا مبتلا است گاهی دشوار می‌شود. به این منظور معمولاً در هنگام درمان کلامیدیا با آنتی‌بیوتیک، برای سوزاک نیز درمان گذاشته می‌شود.

سوزاک یا گونوره

بیماری سوزاک یا گونوره عفونت شایع دیگری است که از طریق باکتری نایسریا گنوره آ ایجاد می‌شود. علائم گونوره عبارت‌اند از: خروج چرک از واژن در زن و آلت مردانه در مرد و درد هنگام ادرارکردن است.

پنی‌سیلین و برخی از آنتی‌بیوتیک‌های قوی دیگر می‌توانند سوزاک را درمان کنند. اگر درمان‌نشده باقی بماند زنان می‌توانند عفونت لگن، ناباروری، حاملگی خارج رحمی یا نازایی را تجربه کنند. سوزاک یا کلامیدیا هردو نیز می‌تواند به عفونت لگن بینجامند و خطر حاملگی نابجا را افزایش دهند.

سوزاک یا کلامیدیا

سیفلیس

علائم و نشانه‌های سیفلیس در چهار مرحله اتفاق می‌افتد: اولیه، ثانویه، پنهان و مرحله سوم. بیماری‌ای به نام سیفلیس مادرزادی وجود دارد که از مادر باردار مبتلابه سیفلیس به جنین منتقل می‌شود. در گذشته سیفلیس از بیماری ‌های مقاربتی کشنده بود که امروزه با وجود تست‌های تشخیصی معمولاً این بیماری خیلی شدید نمی‌شود و بعد از تشخیص درمان می‌شود.

سیفلیس در هر مرحله می‌تواند سیستم عصبی را درگیر کند. سیفلیس معمولاً در مراحل اولیه تشخیص داده نمی‌شود. علائم سیفلیس عبارت‌اند از: قرمزی، خستگی، تب، سردرد، درد مفاصل، کاهش وزن و ریزش مو.

اولین علامت ظاهری معمولاً به شکل زخم‌های دایره‌ای شکل باز و بدون درد ولی بسیار عفونی بر روی آلت مردانه، اطراف یا داخل واژن، اطراف‌ دهان، اطراف مقعد است و گاهی حتی روی دست‌ها به وجود می‌آید. اگر سیفلیس بدون درمان باقی بماند می‌تواند باعث بثورات گذرا و آسیب به چشم‌ها، اعصاب، رگ‌های خونی، استخوان‌ها، مفاصل، کبد و قلب شود.

این بیماری ابتدا به‌صورت دانه‌های پوستی موقت در بدن ظاهر می‌شود و پس از آن قلب و دستگاه عصبی را آلوده می‌کند. پیشرفت بیماری آرام است و حتی ممکن است سال‌ها طول بکشد تا به درگیری قلب و دستگاه عصبی ختم شود. درمان این بیماری با آنتی‌‌بیوتیک امکان‌پذیر است.

آمار ابتلا به سيفليس در ميان مردان هم‌جنس‌باز و دوجنسيتي‌ها بيشتر است. برخلاف كلاميديا و سوزاک، که درمان‌نشدن آن‌ها جان بيماران مبتلا را تهديد نمی‌كنند، سيفليس اگر درمان نشود از بیماری‌ های مقاربتی كشنده است.

نکته اخلاقی

اگر پزشک به شما گفت که مبتلابه یک عفونت مقاربتی شده‌اید، حتماً شریک جنسی خود را مطلع کنید تا به او نیز این فرصت داده شود که مورد بررسی قرار بگیرد و درصورت نیاز درمان شود. اگر به شریک جنسی خود اطلاع ندهید، ممکن است او درصورت ابتلا در معرض بیماری خطرناک‌تری قرار گیرد و شما نیز مجدداً آلوده شوید.

در مطلب بعدی درمورد بیماری‌های مقاربتی که از طریق انگل منتقل می‌شوند سخن خواهیم گفت.

چنانچه درمورد بیماری‌های باکتریایی مقاربتی سؤالی دارید، سؤال خود را در قسمت نظرات بپرسید تا از پزشکان ما پاسخ خود را دریافت کنید.

همچنین بخوانید
HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی

پرسش‌وپاسخ

  1. کلامیدیا و سوزاک چیست؟ کلامیدیا و سوزاک دو بیماری جنسی شایع هستند که از طریق باکتری ایجاد می‌شوند و درصورت تماس جنسی بسیار شایع‌اند. این دو بیماری با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند.
  2. علائم سوزاک و کلامیدیا کدام‌اند؟ سوزاک و کلامیدیا هرکدام علائم اختصاصی خود را دارند؛ اما، در یک سری علائم مشترک هستند مانند: خروج ترشحات چرکی، سوزش، درد و تب.
  3. انواع بیماری ‌های مقاربتی کدام‌اند؟ بیماری‌های مقاربتی باتوجه‌به نوع عامل بیماری‌زا به بیماری‌های مقاربتی انگلی، باکتریایی و ویروسی تقسیم می‌شوند.

 

منبع

Sexually Transmitted Diseases, Journal of the American Sexually Transmitted Diseases Association

 

اشتراک گذاری :

ارسال نظر