مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

چای سبز چه خاصیتی دارد و موارد منع مصرف آن چیست

تاریخ ارسال : ۲۰ دی ۱۴۰۰

چای سبز چه موقع باید مصرف شود

چای سبز یکی از نوشیدنی‌های سالم و پرطرفدار در سراسر جهان است که به‌علت فواید سلامتی‌بخش آن، وجود انواع ترکیبات فلاونوئیدی که بسیاری از آن‌ها آنتی‌اکسیدان هستند و به جهت اثراتی که در کاهش وزن دارد مصرف آن درحال‌افزایش است. در این مطلب از مقالات پزشکی مجلۀ سیب می‌بینیم که چای سبز چه خاصیتی دارد.

چای سبز حاوی چه موادی است!

همانند هر مادۀ غذایی دیگری، چای سبز نیز از یک سری مواد تشکیل‌ شده است. چای سبز حاوی کافئین، تئوفیلین، تانن و ترکیبات آنتی‌اکسیدان است.

تحقیقات زیادی برای تشخیص اینکه چای سبز حاوی چه موادی است انجام گرفته است تا با شناسایی مواد مؤثر در آن خواص آن اثبات شود. فلاونوئیدها گروهی از ترکیبات پلی فنون هستند که در چای سبز وجود دارند و از مهم‌ترین مواد آنتی‌اکسیدان به شمار می‌روند. وجود این پلی فنون‌ها است که باعث گس‌شدن طعم چای می‌شود.

چای سبز ایرانی بهتره یا خارجی؟

شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد که چای سبز ایرانی بهتره یا خارجی. باید بگوییم که این کاملاً بستگی به نحوۀ کاشت، برداشت و فراوری چای دارد.

گیاه چای سبز چند نوع دارد که در کشورهای مختلف کاشته می‌شوند. محصولات وارداتی معمولاً به‌دلیل افزودنی‌ها و مواد نگهدارنده می‌توانند باعث بروز حساسیت شوند یا عوارض جانبی داشته باشند.

شما می‌توانید بهترین چای سبز را، که محصول مزارع چای ایران است بدون هیچ افزودنی و نگهدارنده‌ای، از بازار تهیه کنید که اغلب ارزان‌تر است.

چای سبز برای مو

چای سبز چه خاصیتی دارد؟

از گذشته‌های دور مردم چین و هند برای کنترل خونریزی، بهبود زخم‌ها، کمک به هضم غذا، بهبود سلامت قلب و روان و تنظیم دمای بدن از چای سبز استفاده می‌کردند.

در طب سنتی، طبع چای سبز سرد و خشک است و با افرادی سازگارتر است که طبع گرم و تر یا خشک دارند. باید توجه کنید که، چای سبز برای افراد سرد مزاج در درازمدت ممکن است باعث افزایش سردی بدن آن‌ها شود. بنابراین، باید در میزان مصرف چای سبز دقت کنند.

تاکنون تحقیقات زیادی درمورد اینکه چای سبز چه خواصی دارد انجام شده است و خواص زیادی برای آن اثبات‌ شده است. مهم‌ترین خواص چای سبز عبارت‌اند از:

پیشگیری از ابتلا به سرطان

در کشورهایی که مصرف چای سبز زیاد است موارد ابتلا به برخی از سرطان‌ها کمتر گزارش ‌شده است؛ اما تاکنون، مطالعۀ دقیقی برای اینکه چای سبز مستقیماً از چه سرطانی جلوگیری می‌کند انجام نشده است.

با وجود این، استفاده از عصارۀ پلی فنول در چای سبز برای محافظت از پوست در برابر اشعۀ ماورای بنفش نقش دارد که این خود از سرطان‌های مختلفی مانند کارسینوم سلول بازال جلوگیری می‌کند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز باعث کاهش آزار سلولی و کاهش ریسک ایجاد سلول‌های سرطانی می‌شود.

چای سبز برای لاغری

کاتچین‌های موجود در چای سبز و کافئین متابولیسم را افزایش می‌دهند و این موجب چربی‌سوزی بیشتر و کاهش وزن می‌شود. برطبق مطالعۀ انجام‌شده، مصرف هم‌زمان کاتچین‌های موجود در چای سبز و کافئین اثرات بهتری در کاهش وزن نسبت به مصرف کافئین به‌تنهایی دارند.

همچنین بخوانید
خواص تخم شربتی برای سلامتی، پوست، مو و لاغری

فواید چای سبز برای فشار خون و قلب

مطالعات نشان می‌دهند که، چای سبز، با کاهش کلسترول تام و LDL، عواملی که باعث ایجاد فشارخون و بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌شوند را کاهش می‌دهد.

ازطرفی با افزایش ظرفیت آنتی‌اکسیدانی خون، چای سبز از اکسیداسیون LDL و رسوب پلاک‌های آترواسکلروز در عروق جلوگیری می‌کند که این موجب کاهش بروز بیماری‌هایی مانند سکتۀ قلبی می‌شود.

فواید چای سبز برای سلامت کبد

چای سبز، در کنار ورزش، می‌تواند منجر به چربی‌سوزی بیشتر شود؛ ازاین‌رو ریسک کبد چرب در چاقی را کاهش می‌دهد. با بهبود وضعیت تغذیه‌ای و بهداشتی، بروز کبد چرب در افرادی که فعالیت زیادی ندارند افزایش ‌یافته است.

کبد چرب می‌تواند درنهایت باعث از بین رفتن سلول‌های کبدی و ایجاد سیروز کبدی شود. مصرف چای سبز برای کبد چرب می‌تواند سودمند باشد. البته اگر در کنار آن ورزش منظم انجام شود.

فواید چای سبز برای مو پوست

چای سبز و عصارۀ آن، در کنار سایر فوایدی که دارد، برای سلامت پوست و مو نیز بسیار مفید است. ترکیبات آنتی‌اکسیدان در چای سبز موجب بهبود وضعیت مو و پوست می‌شود. فواید چای سبز و فراورده‌های آرایشی بهداشتی حاوی آن برای پوست و مو عبارت‌اند از:

  • کاهش شورۀ سر؛
  • جلوگیری از پیرشدن پوست؛
  • کاهش چربی پوست‌های چرب؛
  • بازکردن منافذ مسدودشدۀ پوست؛
  • لایه‌برداری پوست؛
  • کاهش پف و قرمزی صورت؛
  • محافظت از پوست در برابر اشعه‌های یونیزان خورشید.

چگونه چای سبز را دم‌ کنیم؟

یکی از نکات مهم، استفاده‌نکردن از آب جوش برای دم‌کردن چای سبز است؛ زیرا، بسیاری از ترکیبات حساس به حرارت در چای سبز را از بین می‌برد. پس بهتر است، پس از به جوش آمدن آب دو تا سه دقیقه صبر کنید تا کمی خنک شود. قراردادن قوری چای سبز روی سماور یا ریختن آب جوش روی چای سبزِ دم‌کشیده جزء از بین بردن ترکیبات حساس به حرارت آن فایدۀ دیگری ندارد.

برای دم‌کردن چای سبز ترجیحاً از قوری یا لیوان‌های سرامیکی استفاده کنید؛ زیرا، جنس قوری و فنجان روی رنگ آن اثر دارد.

بهتر است به‌جای چای کیسه‌ای از برگ‌های طبیعی چای سبز استفاده کنید. بهترین نسبت چای به آب ۳ گرم (یک قاشق چای‌خوری) به ازای هر فنجان است.

چای سبز تا چند ساعت قابل استفاده است؟

یک تا سه دقیقه زمان برای دم‌کشیدن چای سبز کافی است. با افزایش زمان ممکن است طعم نوشیدنی شما تلخ شود. اگر چای شما طعم ملایمی دارد، می‌توانید کمی بیشتر برای دم‌کشیدن زمان دهید. پس از دم‌کشیدن چند بار آن را به داخل لیوان بریزید و برگردانید تا ترکیبات آن درکل دمنوش به یک اندازه پخش شوند.

برای پاسخ به این سؤال که چای سبز تا چند ساعت قابل استفاده است باید گفت، از مصرف چای سبز کهنه و مانده در قوری که چند بار دم کشیده است اجتناب کنید؛ زیرا، علاوه بر از بین رفتن مواد آنتی‌اکسیدان، امکان رشد باکتری‌ها در آن وجود دارد.

بهتر است، چای سبز را به اندازۀ نیاز دم‌ کرده و میل کنید و سعی کنید دمنوش آماده را در یخچال نگهداری نکنید.

چای سبز چه خاصیتی دارد

چای سبز چه موقع باید مصرف شود؟

قبل از پاسخ به این سؤال که چای سبز چه موقع باید مصرف شود بهتر است پاسخ این سؤال که روزانه چقدر می‌توان چای سبز مصرف کرد را بدهیم. بیش از دو تا سه فنجان چای سبز در روز مصرف نکنید؛ زیرا، می‌تواند سبب بی‌خوابی، اضطراب، تحریک‌پذیری عصبی و کمبود آهن در بدن شود.

بهترین زمان برای مصرف چای سبز نیم ساعت قبل از وعده‌های غذایی اصلی است. توصیه می‌شود که در شرایط زیر چای سبز مصرف نکنید:

  • دوران حاملگی؛
  • با شکم خالی به‌خاطر افزایش اسید معده یا بلافاصله پس از وعدۀ غذایی به‌دلیل اختلال در هضم و جذب‌نکردن بعضی از مواد مغذی؛
  • بلافاصله پس از مصرف داروها؛
  • قبل از خواب به‌دلیل تأثیر روی مغز و اختلال در خواب.

چای سبز چه ضرری دارد؟

درکل عوارض مصرف چای سبز در بزرگسالان شایع نیست و درصورت مصرف در مقادیر نرمال معمولاً عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند؛ اما، برای پاسخ به این سؤال که چای سبز چه ضرری دارد توجه به نکات زیر ضروری است:

برخی افراد ممکن است به کافئین حساسیت داشته باشند و با مصرف چای سبز دچار ناراحتی‌های گوارشی، اضطراب، تحریک‌پذیری و بی‌خوابی شوند.

مصرف چای سبز در کنار محرک‌های دیگر می‌تواند موجب بالارفتن ضربان قلب شود. همچنین تحقیقات اندکی نشان می‌دهند که، مصرف مقدار زیاد عصارۀ چای سبز موجب آسیب کبدی می‌شود اما هنوز این مورد کاملاً اثبات نشده است.

همچنین بخوانید
فواید چای و قهوه برای سلامتی؛ کدام یک بهتر است؟

پرسش‌وپاسخ درباره فواید استفاده از چای سبز

چای سبز چه خاصیتی دارد؟

چای سبز با خواص آنتی‌اکسیدانی که دارد می‌تواند در پیشگیری از بعضی سرطان‌ها، بهبود وضعیت پوست و مو مؤثر باشد. همچنین به‌دلیل ترکیباتی که دارد می‌تواند به بهبود چربی‌سوزی نیز کمک کند.

چای سبز چه ضرری دارد؟

ممکن است بعضی از افراد به ترکیبات چای سبز یا افزودنی‌های آن حساسیت داشته باشند. همچنین مصرف چای سبز با داروهای محرک ممکن است باعث بالارفتن ضربان قلب شود.

چای سبز چه موقع باید مصرف شود؟

بهتر است نیم ساعت قبل از وعده‌های غذایی اصلی مصرف شود.

منبع

https://www.medicalnewstoday.com

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر