مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

درمان افسردگی به روش TMS یا تحریک مغناطیسی مغزی

تاریخ ارسال : ۰۴ تیر ۱۴۰۱

Tms مخفف چیست

در مجله پزشکی سیب (Iranian medical magazine) تاکنون در مطالب مختلفی دیدیم که افسردگی چیست و دلایل ایجاد آن چه مواردی است. در این مطلب قصد داریم به یک روش جدید درمان افسردگی که به TMS مشهور هست نگاهی بیندازیم و ببینیم که این روش چگونه در افراد افسرده مقاوم به درمان باعث بهبودی می‌شود.

Tms چیست؟

پیش از اینکه ببینیم TMS چیست، بهتر است ببینیم Tms مخفف چیست. TMS مخفف عبارت Transcranial Magnetic Stimulation یا تحریک مغناطیسی مغزی است.

تحریک مغناطیسی مغز tms یک روش درمانی ایمن و مؤثر بوده که تحریکات مغزی متعدد را به مناطق مختلف در مغز ارسال می‌کند.

روش tms برای درمان افسردگی یک روش درمانی غیر تهاجمی است و برخلاف دارودرمانی کل بدن را متأثر نمی‌کند. همچنین بیماران تحمل خوبی به این روش درمانی دارند.

در تحریک مغناطیسی مغزtms  بیماران در حالی که کاملاً هوشیار و آگاه هستند بر روی صندلی مخصوصی نشسته و تحریکات مغزی به وسیله یک آهن‌ربا، که در بالای سر بیمار قرار دارد، به مناطق مختلف مغزی فرستاده می‌شوند و درمان افسردگی با تحریک مغناطیسی مغز صورت می‌پذیرد.

میدان‌های مغناطیسی می‌توانند بدون مقاومت چندان زیادی در داخل مغز حرکت کنند بنابراین در درمان افسردگی با تحریک مغناطیسی مغز می‌توان نواحی مختلف قشر مغز را به راحتی تحریک کرد. پس از جلسه‌ی تحریک مغناطیسی مغز برای درمان افسردگی در 20-30 دقیقه‌، بیماران کاملاً هوشیار و قادر به ادامه فعالیت‌های روزانه خود هستند.

تحریک مغناطیسی مغز tms

تاریخچه روش tms برای درمان افسردگی

اگرچه روش tms برای درمان افسردگی در سال 1985 اختراع شد، اما اصول فیزیکی مربوط به TMS به سال 1881 بازمی‌گردد. در آن زمان یک فیزیکدان انگلیسی به نام مایکل فارادی متوجه شد جریان الکتریکی که از یک سیم‌پیچ عبور می‌کند قادر است یک جریان مغناطیسی تولید کند.

از طرفی با کنترل و تغییر در میدان مغناطیسی یک جریان ثانویه در یک رسانای دیگر القا می‌شود. این مشاهدات اولیه اساس و مبنای کار روش درمانی TMS است. بیش از یک قرن بعد، آنتونی بارکر و همکارانش اولین دستگاه TMS تحریک‌کننده مغزی را طراحی کردند.

تحریک مغناطیسی مغز برای درمان افسردگی

TMS و درمان افسردگی

گرچه زمان زیادی از پاسخ به سوال افسردگی چیست، گذشته بود اما اولین بار در سال 2008 این روش درمانی از سازمان FDA تأییدیه جهت درمان افسردگی اخذ کرد. از آن پس مطالعات بسیاری در زمینهٔ درمان TMS توسط محققان در سراسر جهان به انجام رسید و شمار مراکز ارائه‌دهنده این درمان در سرتاسر ایالات‌متحده افزایش چشمگیری پیدا کرد.

به همین جهت هزینه‌های درمان TMS توسط بسیاری از بیمه‌های سلامت پوشش داده می‌شود. از زمان تأییدیه FDA برای استفاده TMS در درمان افسردگی و اختلالات وسواس، مطالعات بسیاری درزمینهٔ درمان‌های روان‌شناختی به این روش به ثبت رسیده است. این نتایج نوید دهنده چشم‌انداز موفقیت‌آمیز درمان بسیاری از اختلالات اعصاب و روان هستند.

همچنین بخوانید
رابطه افسردگی و اضطراب با دردهای عصبی

مقایسه TMS و عوارض آن با سایر درمان‌ های رایج افسردگی

تا اینجای مطلب دیدیم که TMS چیست و در درمان افسردگی چه کاربردی دارد. اکنون بهتر است به مقایسه TMS و عوارض آن با سایر درمان‌ های رایج افسردگی بپردازیم.

درواقع TMS یا تحریک مغناطیسی مغزی برای درمان و کاهش اختلال افسردگی که به درمان‌های روان‌شناختی و دارویی مقاوم است، استفاده می‌شود. اگرچه عوارض تحریک مغناطیسی مغز در استفاده غیراصولی از TMS می‌تواند فرایند درمان را با شکست مواجه کند، ولی در مقایسه با سایر روش‌های ذکر شده به مراتب عارضه کمتری دارد و غیرتهاجمی‌تر است.

سردرد و درد موضعی از قسمتی از پوست سر که در تماس با ابزار تحریک‌کننده قرار داشته است از شایع‌ترین عوارض تحریک مغناطیسی مغز در TMS است. این عوارض با کم کردن فرکانس تحریک و یا استفاده از مسکن ساده به حداقل می‌رسد.

از آنجایی که TMS فقط یک قسمت محدودی از مغز را که مربوط به افسردگی است تحت تأثیر قرار می‌دهد، عوارض جانبی آن به مراتب کمتر از سایر روش‌های درمانی موجود ازجمله درمان‌های دارویی است. البته درمان دارویی با توجه به اینکه چه چیزهایی باعث افسردگی می‌شود روش‌های مختلفی دارد اما در کل عوارض جانبی TMS کمتر از سایر روش‌هاست.

همچنین بخوانید
افسردگی پس از طلاق چیست و چگونه آن را کنترل کنیم؟

اگر در مورد روش tms برای درمان افسردگی سؤالی دارید، سؤال خود را در قسمت نظرات مطرح کنید تا پزشکان سایت سیب به سؤال شما پاسخ دهند.

 

سوالات متداول در مورد درمان افسردگی با تحریک مغناطیسی مغز TMS

TMS چیست؟

روش tms برای درمان افسردگی یک روش درمانی غیر تهاجمی است که با استفاده از میدان مغناطیسی تحریکات مغزی متعدد را به مناطق مختلف در مغز ارسال می‌کند.

درمان افسردگی با دستگاه tms چطوره؟

در تحریک مغناطیسی مغزtms بیماران در حالی که کاملاً هوشیار و آگاه هستند بر روی صندلی مخصوصی نشسته و تحریکات مغزی به وسیله یک آهن‌ربا، که در بالای سر بیمار قرار دارد، به مناطق مختلف مغزی فرستاده می‌شوند و درمان افسردگی با تحریک مغناطیسی مغز صورت می‌پذیرد.

عوارض تحریک مغناطیسی مغز برای درمان افسردگی چیست؟

سردرد و درد موضعی از قسمتی از پوست سر که در تماس با ابزار تحریک‌کننده قرار داشته است از شایع‌ترین عوارض تحریک مغناطیسی مغز در TMS است.

 

منبع

https://www.mayoclinic.org

 

 

 

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر