مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

4 روش جوان سازی پوست

تاریخ ارسال : ۱۶ مهر ۱۴۰۱

امروزه افراد در سنین مختلف اهمیت بیشتری به ظاهر پوست خود می دهند که این امر باعث افزایش تمایل به استفاده از روش های جوان سازی پوست در بین مردم گردیده است، ولی تنوع این روش ها باعث گردیده که بسیاری از مردم دچار تردید در تصمیم گیری برای انتخاب بین روش های موجود گردند . به همین دلیل بر آن شدیم که جوان سازی پوست و روش های رایج آن را مورد بررسی قرار دهیم.

روش‌های ترمیم و جوانسازی پوست

روش مکانیکی

در این روش سطح پوست به کمک ابزاری تراشیده می شود و پوست پس از فرایند ترمیم ظاهر بهتر و شاداب تری پیدا می نماید. روش قدیمی به درم ابریشن (Dermabrasion) معروف بود که سطح پوست به کمک ابزاری سمباده مانند تراشیده و صیقل داده می شد و منافذ بزرگ پوست هم تا حدی کاهش می یافت، ولی نیاز به مهارت زیادی داشت چون می توانست در صورت فشار بیش از حد، به پوست آسیب برساند. مدلهای جدید این دستگاه ها به میکرودرم ابریشن (Microdermabrasion) معروف اند، که پودر سمباده مانندی را با سرعت زیاد و با فشار روی پوست می پاشند و سپس وکیوم می کنند که باعث لایه برداری پوست می گردد. مزیت این روش بی خطر بودن نسبی آن است و افراد جوانتر که تنها نیاز به لایه برداری و شاداب تر شدن پوست دارند، می توانند از این روش استفاده کنند. این روش در سنین بالا برای رفع چین و چروکهای پوستی یا ترمیم جای جوش و آکنه کاربرد زیادی ندارد، زیرا قدرت لازم برای تاثیر بر این ضایعات را ندارد.

روش شیمیایی

این روش که به پیلینگ نیز معروف است، با کاربرد مواد شیمیایی که اکثرا خاصیت اسیدی دارند، باعث برداشت لایه های مرده و یا آسیب دیده پوست می شود. ملایم ترین نوع این روش ها، استفاده از کرم های لایه بردار توسط خود بیمار است که معمولا شبها قبل از خواب انجام می شود و از اسیدهای میوه مانند آلفا هیدروکسی اسید استفاده می گردد. این روش برای بعضی لک های پوستی، جای جوشهای سطحی و چین های ظریف پوستی موثر است و در کل باعث روشن تر شدن و شادابی پوست می گردد. کرم های حاوی ترکیبات ویتامین A یا Retin A دارای قدرت لایه برداری بیشتری هستند و باید با ملاحظه بیشتری مصرف گردند، چون می توانند به پوست آسیب برسانند. این کرم ها باید به دور از نور و پیش از خواب مصرف گردند و پس از مصرف آنها، بهتر است از کار با موبایل و کامپیوتر خودداری گردد. پزشکان پوست معمولا بسته به نیاز فرد ترکیبی از این مواد را تجویز می کنند. اما روش اصلی پیلینگ که توسط پزشکان و معمولا در یک جلسه انجام می گردد، کاربرد مواد قوی شیمیایی برای سوزاندن کنترل شده پوست فرد است که منجر به ایجاد پوست جدید گردد. در این روش محلول شیمیایی به روی پوست مالیده شده و پس از زمان کوتاهی در حد کمتر از یک دقیقه به سرعت شسته می شود. پوست فرد پس از مدتی دچار ریزش می شود و پوست جدید جایگزین آن می گردد. در گذشته که تکنیک های جدید لایه برداری و جوانسازی پوست مرسوم نگردیده بود، این روش طرفداران زیادی در میان پزشکان و بیماران داشت، اما با آمدن روشهای جدید و با توجه به ریسک بالای ایجاد عوارض، امروزه اقبال کلی نسبت به این روش کاهش یافته است. به هر حال در صورت تمایل به انجام پیلینگ باید مطمئن شد که این کار توسط فرد خبره و ترجیحا پزشکی که تجربه زیادی در این کار دارد، انجام گردد.

روش تزریقی

این روشها نسبتا جدیدتر می باشند و برای تصحیح چین وچروک و افتادگی پوست به کار می روند. شناخته شده ترین نوع این روشها تزریق بوتاکس است. این ماده سم ضعیف شده یک باکتری است که باعث انقباض شدید عضلات و فلج عضلانی می گردد. پس از تزریق این ماده، عضلات ظریف زیر پوست در ناحیه تزریق دچار انقباض و فلج موقتی گردیده و باعث کشیدگی پوست می گردند. این روش در چین و چروک هایی که هنوز عمقی نشده اند مانند چین پیشانی یا بین ابروها بسیار موثر است، ولی بر چین های عمقی و قدیمی تاثیر زیادی ندارد. مشکل اصلی این روش، نیاز به تکرار مجدد آن می باشد، زیرا فلج ایجاد شده در عضلات دائمی نمی باشد و معمولا طی شش ماه تا یکسال بر می گردد. البته این روش می تواند عوارضی هم داشته باشد و به همین دلیل باید توسط افراد متبحر انجام گردد. روش دیگر تزریق فیلر یا ژل می باشد. در این روش یک نوع ژل که نمی تواند به سادگی توسط بدن هضم و جذب گردد در نواحی خاصی از پوست که دچار فرورفتگی شده اند، تزریق می گردد. شایع ترین ناحیه تزریق، چین بین لب و کناره خارجی بینی می باشد که معمولا با افزایش سن و یا در اثر رژیم های لاغری شدید به وجود میاید و یا عمیق تر می گردد. ژل ناحیه خالی را پر می کند و ظاهر بهتری به صورت فرد می دهد. اشکال عمده این روش، جذب ژل طی شش ماه تا دو سال (بسته به میزان ماندگاری ژل) می باشد که نیاز به تکرار دارد. ضمنا در بعضی موارد متاسفانه ژل از ناحیه تزریق به نواحی دیگر مهاجرت می کند که ظاهر ناخوشایندی به فرد می دهد و باید با کمک جراحی تخلیه گردد. البته این اشکال معمولا در تزریق ژل در نواحی متحرک مانند لبها اتفاق میافتد. پس بهتر است کسانی که صرفا جهت زیبایی تصمیم به تزریق ژل در لبهایشان می گیرند، به این موضوع توجه داشته باشند.

مزوتراپی

یک روش جدید تزریق فیلر می باشد که مواد به صورت عمقی به داخل پوست تزریق می گردند. در این تکنیک، مواد مختلفی مانند کلاژن تزریقی، ویتامین ها و مواد هومیوپاتی به داخل پوست تزریق می شوند. اهداف و مزایای زیادی مانند آبرسانی و ویتامین رسانی به پوست، ترمیم بافت کلاژن پوست و یا آب کردن چربی های زیر پوستی در نواحی ران و اطراف زانو برای این روش ذکر شده اند، که هیچ کدام بر اساس تحقیقات معتبر علمی و دانشگاهی به اثبات نرسیده اند. به هر حال اگر این تکنیک توسط افراد متبحر انجام گردد، روش نسبتا بی خطری می باشد ولی در مورد تاثیر آن نمی توان با قاطعیت اظهار نظر کرد. در اینجا باید اشاره کرد که روشی که با استفاده از سوزن های بسیار ریز در سطح پوست حفرات کوچکی را ایجاد می کند و به میکرونیدلینگ معروف است، روشی تزریقی نیست چون ماده ای را به داخل پوست تزریق نمی کند. در شماره آینده روش میکرونیدلینگ و سایر روش های جوانسازی از جمله لیزر را بررسی خواهیم کرد.

 

منبع

https://www.plasticsurgery.org

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر