مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

چه چیزهایی باعث افسردگی می‌شود؟

تاریخ ارسال : ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

عوامل موثر بر افسردگی

افسردگی بیماری ناتوان‌کننده‌ای است که هم جسم و هم روان فرد را درگیر می‌کند. علائم جسمی بر اشتها، خواب، وزن، میزان انرژی و میل جنسی فرد تأثیر می‌گذارند. علائم روانی بسیار متنوع هستند و طیف گسترده‌ای از مشکلات فکری و روانی را در برمی‌گیرند. فرد مبتلا ازنظر ذهنی فلج می‌شود. تصور واقعی از خود را از دست می‌دهد و از انجام‌دادن فعالیت‌های روزمره و شغلی باز می‌ماند. تحقیقات نشان داده است که، مجموعه‌ای از عوامل ارثی، زیستی، محیطی و روانی بر شروع یا پیشرفت افسردگی تأثیر می‌گذارند. در این مطلب در مجله روانشناسی سلامت در سایت سیب می‌بینیم که چه چیزهایی باعث افسردگی میشود. باتوجه‌به گستردگی این عوامل، در این مقاله تنها به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

عوامل افسردگی چیست؟

شاید نتوان به این سؤال که عوامل افسردگی چیست پاسخ کاملی داد. درحقیقت محرک‌های مختلفی ممکن است مانند یک جرقه در افراد مختلف موجب ایجاد یا تشدید افسردگی شوند. در این میان ژنتیک فرد نیز نقش بسیار مهمی در مبتلاشدن یا نشدن فرد دارد. علاوه بر ژنتیک مهم‌ترین عوامل موثر بر افسردگی عبارت‌اند از:

  • اتفاقات مهم در زندگی که تنش و استرس زیادی را به فرد منتقل می‌کنند مانند پایان رابطه زناشویی یا عشقی در اثر طلاق یا علل مشابه، مرگ فردی که به‌شدت او را دوست ‌دارید، دورشدن طولانی‌مدت از فرد یا افرادی که دوست ‌دارید؛
  • مشاجره مداوم با همسر یا فردی که با او در رابطه هستید؛
  • داشتن شریک زندگی که خود دچار افسردگی است؛
  • کارکردن تحت فشار زیاد و در محیط‌های پرتنش، بازنشستگی، از دست دادن شغل و درآمد یا شروع شغل جدید که از آن راضی نیستید؛
  • حاملگی و به دنیا آوردن فرزند یا سقط جنین؛
  • مهاجرت به شهر یا کشور جدید با فرهنگ و زبان و آداب و رسوم متفاوت؛
  • داشتن مشکلات خواب، درد مداوم در اثر سایر بیماری‌ها، بیماری اضطراب و بیش‌فعالی بزرگسالان؛
  • اطلاع‌داشتن از ابتلا به بیماری‌های مهم نظیر دیابت، سرطان، بیماری قلبی، پارکینسون و آلزایمر؛
  • اعتیاد به مواد مخدر و سوءمصرف داروها؛
  • عوارض داروهای خاصی که می‌توانند باعث ایجاد خلق افسرده شوند و افراد مستعد را به سمت بیماری سوق دهند؛
  • قرارگرفتن در انزوای اجتماعی به دلایل مختلف نظیر ابتلا به بیماری‌های خاص و دلایل اجتماعی، فرهنگی، قومی و مذهبی.

چه چیزهایی باعث افسردگی میشود

باید توجه داشت که، اولاً موارد دیگری را می‌توان به این لیست افزود، دوماً این اتفاقات در همۀ افراد باعث افسردگی نمی‌شود و پاسخ‌دهی افراد به عوامل موثر بر افسردگی می‌تواند متفاوت باشد و سوماً همراهی این عوامل باهم می‌تواند شانس ابتلا به افسردگی را بسیار بالا ببرد.

همچنین بخوانید
افسردگی واقعی و علایم آن

کمبود چه چیزی باعث افسردگی میشود؟

تغذیه در خلق‌وخوی ما بسیار نقش مهمی دارد باتوجه‌به این نکته این سؤال، که کمبود چه چیزی باعث افسردگی میشود، یک سؤال رایج است. کمبود یا تنظیم‌نبودن موارد تغذیه‌ای زیر ممکن است موجب ایجاد افسردگی شود یا وضعیت یک فرد افسرده را بدتر کند:

  • اسیدهای چرب امگا3؛
  • منیزیوم؛
  • ویتامین‌های ب و د؛
  • آهن؛
  • اسیدهای آمینه ضروری؛
  • روی و ید.

حال سؤال اینجاست که دانستن این عوامل چه اهمیتی دارد؟

ازآنجاکه افسردگی بیماری بسیار شایعی است، هیچ‌کس نمی‌تواند مطمئن باشد که این بیماری به سراغ او نمی‌آید. دانستن عوامل مؤثر بر شروع بیماری و معیارهای تشخیصی افسردگی، که در مطالب قبلی به آن‌ها اشاره شد، به ما کمک می‌کنند که درصورت شروع علائم برای خود و اطرافیان به بیماری افسردگی فکر کنیم و پیش از استقرار و تشدید بیماری به فکر درمان آن باشیم.

کمبود چه چیزی باعث افسردگی میشود

برای پیشگیری چه باید کرد؟

همان‌ طور که ذکر شد، برای پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت بیماری دانستن عوامل مؤثر بر شروع بیماری و معیارهای تشخیصی افسردگی بسیار مهم و کمک‌کننده‌ هستند. وقتی فردی با اتفاقات مهم و اساسی در زندگی نظیر سوگ عزیزان، طلاق، از دست دادن شغل یا مهاجرت مواجه می‌شود، نیاز به حمایت عاطفی و فکری بیشتری دارد و این وظیفۀ اطرافیان است که به او کمک کنند.

مثلاً افرادی که در معرض عوامل ذکرشده قرار می‌گیرند بهتر است از دیدن فیلم‌های غمگین‌کننده، معاشرت با افراد منفی‌نگر و کسانی که خود مبتلابه افسردگی هستند ولی تحت درمان قرار ندارند اجتناب کنند. افرادی هم که سابقۀ قبلی افسردگی دارند باید مراقب عود آن در اثر عوامل ذکرشده باشند و درصورت شروع علائم به فکر درمان باشند.

اگر درمورد عوامل موثر بر افسردگی سؤالی دارید، می‌توانید در قسمت نظرات سؤال خود را مطرح کنید تا پزشکان سایت سیب به سؤال شما پاسخ دهند.

همچنین بخوانید
چطور با همسر افسرده‌ام برخورد کنم؟

پرسش‌وپاسخ

  1. کمبود چه چیزی باعث افسردگی میشود؟ کمبود بعضی ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های خانوادۀ ب و بعضی مواد معدنی مانند روی و ید ممکن است موجب ایجاد افسردگی شود.
  2. عوامل افسردگی چیست؟ مهم‌ترین عامل در ابتلا به افسردگی استعداد ژنتیکی فرد است. جدای از این مورد، در افراد مختلف عوامل متفاوتی ممکن است موجب ایجاد افسردگی شوند.
  3. چه کسانی شانس بیشتری برای ابتلا به افسردگی دارند؟ کسانی که استعداد ژنتیکی ابتلا به افسردگی دارند و کسانی که هم‌زمان یا متوالی با چند مورد از عوامل افسردگی مواجه می‌شوند شانس بیشتری برای ابتلا به افسردگی دارند.

 

منابع
https://psychcentral.com
https://www.webmd.com

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر