مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

غذاهای ارگانیک – قسمت دوم

تاریخ ارسال : ۲۶ بهمن ۱۳۹۷

در شماره قبلی در مورد تعریف غذاهای ارگانیک، مزایای آنها و مواد غذایی ارگانیک بدون GMO (Genetically Modified Organism) توضیح دادیم. در این مقاله به غذاهای GMO، خطرات آفت کش ها، دلایل گرانی غذاهای ارگانیک، برچسب ارگانیک و برخی نکات مفید در انتخاب مواد غذایی می پردازیم.

ایمن بودن GMOs برای مصرف: هیچ مطالعه طولانی مدت برای تأیید ایمنی استفاده از GMO انجام نشده است، در حالی که برخی مطالعات حیوانی نشان داده اند که استفاده از GMO ممکن است سبب آسیب به سیستم های داخلی بدن، آسیب به رشد مغز و تغییر عملکرد دستگاه گوارش شود. برخی تحقیقات بین مصرف GMO ها با افزایش آلرژی های غذایی و مشکلات گوارشی در انسان ارتباط نشان داده اند، در حالی که هیچ مطالعه ای تا کنون خطر افزایش ابتلا به سرطان را با مصرف این مواد تایید نکرده است.

خطرات احتمالی آفت کش ها: آفت کش ها در بدن ما انباشته می شوند و می توانند منجر به بروز مشکلاتی مانند سردرد، ضعف سیستم ایمنی و ایجاد نقایص مادرزادی در جنین شوند. برخی از مطالعات نشان داده اند که استفاده از آفت کش ها حتی در دوزهای پایین می تواند خطر ابتلا به برخی از سرطان ها مانند لوسمی، لنفوم، تومورهای مغزی، سرطان پستان و سرطان پروستات را افزایش دهد. کودکان و جنین در برابر آفت کش ها آسیب پذیرترهستند، زیرا سیستم ایمنی بدن، ارگانها و مغز آنها هنوز در حال رشد می باشند. از این رو مواجهه کودکان با آفت کش ها در سالهای اولیه رشد ممکن است باعث تاخیر در رشد، اختلالات رفتاری، اوتیسم، آسیب به سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد سیستم حرکتی شود. به علاوه، آفت کش ها از مادر به جنین در رحم و همچنین از طریق شیر مادر به کودک منتقل می شوند.

نقش شستن و پوست کندن میوه ها در زدودن آفت کش ها: میزان آفت کش ها با شستشو کاهش می یابد، اما از بین نمی رود. جدا کردن پوست در برخی موارد کمک کننده می باشد، اما مواد مغذی ارزشمند اغلب با دور ریختن پوست میوه ها از بین می رود. داشتن یک رژیم غذایی متنوع، شستشو و در صورت امکان خرید مواد غذایی ارگانیک بهترین روش برای کاهش میزان آفت کش ها است.

دلیل گران بودن غذاهای ارگانیک: کشاورزان از آفت کش ها و  کودهای شیمیایی برای تولید مواد غذایی ارگانیک استفاده نمی کنند. صدور گواهینامه ارگانیک گران است و خوراک ارگانیک برای حیوانات ممکن است تا دو برابر هزینه داشته باشد. مزارع ارگانیک کمتر از مزارع معمولی هستند، زیرا هزینه ها باید در حجم تولید کوچکتر و بدون کمک دولتی تامین شود. اگرچه غذاهای ارگانیک اغلب گران تر از سایر مواد غذایی هستند، اما با اولویت بندی محصولات غذایی می توانید بودجه غذایی خود را تنظیم کنید. لیست زیر بر اساس نتایج آزمایشات مربوط به آفت کش ها در ایالات متحده است که به شما در انتخاب مواد غذایی کمک می کند:

 

میوه و سبزی های زیر بیشترین میزان آفت کش را دارند و بهتر است نوع ارگانیک خریداری شود . میوه ها و سبزیجات زیر نیازی به خرید ارگانیک ندارند و به عنوان “پاک ” شناخته شده اند.
سیب، فلفل شیرین، خیار، کرفس، سیب زمینی، انگور، هلو، گوجه گیلاسی، کدو حلوایی، اسفناج، توت فرنگی، فلفل تند مارچوبه، آووکادو، قارچ، کلم، ذرت ، بادمجان، کیوی، انبه، پیاز، پاپایا، آناناس، نخود شیرین (منجمد)، سیب زمینی شیرین، طالبی،

گریپ فروت

 

 

 

نکات ایمنی مواد غذایی: انواع غذاها را از منابع مختلف انتخاب کنید. این موضوع به شما ترکیب بهتری از مواد مغذی را می دهد و از احتمال مواجهه زیاد با یک آفت کش می کاهد. برچسب غذا را با دقت بخوانید. فقط به این دلیل که یک محصول ادعا می کند ارگانیک و یا حاوی مواد تشکیل دهنده ارگانیک است، لزوما به این معنی نیست که یک جایگزین سالم است. بعضی از محصولات ارگانیک ممکن است دارای قند، نمک، چربی یا کالری فراوان باشند.

میوه ها و سبزیجات را در فصل  مناسب خود از بازار محلی کشاورزان خریداری کنید.

میوه های تازه و سبزیجات را به خوبی بشویید. شستشو با آب کمک می کند تا خاک، باکتری ها و اثرات مواد شیمیایی  از سطح میوه ها و سبزیجات حذف شود، هر چند همه باقیمانده های آفت کش را نمی توان با شستشو حذف کرد. دور ریختن برگهای بیرونی سبزیجات برگ سبز می توانند آلاینده ها را کاهش دهند. پوست گیری میوه ها و سبزیجات می تواند آلاینده ها را حذف کند، اما متاسفانه مواد مغذی را نیز کاهش می دهد.

برچسب ارگانیک: برچسب را بررسی کنید. هر محصول دارای برچسب ارگانیک در توضیحات محصول یا در بسته بندی باید دارای  گواهینامه USDA باشد. اگر گواهی شده باشد، تولید کننده نیز ممکن است از مهر و موم رسمی USDA استفاده کند. محصولات تایید شده ۹۵ درصد یا بیشتر ارگانیک، ممکن است این مهر و موم USDA را نشان دهند.

USDA همچنین دارای دستورالعمل هایی در مورد چگونگی مواد غذایی ارگانیک در برچسب های محصول به شرح زیرمی باشد:

صد درصد ارگانیک: در مورد میوه های ارگانیک، سبزیجات، تخم مرغ، گوشت یا سایر غذاهای تک ماده ای مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ممکن است در غذاهای چند جزیی اگر همه مواد تشکیل دهنده دارای گواهی ارگانیک (به استثنای نمک و آب) باشند، مورد استفاده قرار گیرد .

ساخته شده با ارگانیک: اگر یک محصول چند جزیی دارای حداقل ۷۰ درصد عناصر ساخته شده با ارگانیک باشد. این محصولات ممکن است مهر و موم USDA را حمل نکنند.

اگر محصولات چند جزئی حاوی کمتر از ۷۰ درصد  مواد گواهی شده ارگانیک باشند، ممکن است به عنوان ارگانیکی نشانه گذاری نشوند و یا مهر و موم USDA در آنها استفاده نگردد.

ارگانیک و طبیعی (Natural): دو عبارت ارگانیک و طبیعی هم معنی نیستند. استفاده از کلمه “طبیعی” بر روی یک محصول به این معناست که حاوی هیچ رنگ مصنوعی، طعم دهنده و یا نگهدارنده نمی باشد. این کلمه به روش یا مواد مورد استفاده برای تولید مواد غذایی اشاره نمی کند.

 

دکتر سارا تبریزی

متخصص علوم تغذیه و سلامت جامعه از کالیفرنیا

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر