مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

ارتباط بین اختلالات خواب در زنان باردار و خطر زایمان زودرس

تاریخ ارسال : ۰۷ مهر ۱۳۹۶

بر اساس یک تحقیق جدید که توسط دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سن فرانسیسکو (UCSF) انجام گردیده است، زنان بارداری که دچار مشکلات قابل ملاحظه در خوابیدن هستند ممکن است در خطر زایمان زودرس پیش از هفته سی و چهارم حاملگی باشند. این اختلالات به طور عمده شامل بیخوابی مزمن (Insomnia) و وقفه تنفسی در خواب (Sleep Apnea)می باشند. بیخوابی مزمن حالتی است که فرد به صورت مداوم دچار مشکل به خواب رفتن می باشد و یا پس از کمی خوابیدن بیدار می شود و دیگر نمی تواند بخوابد. این افراد می توانند علائم دیگری مانند خواب آلودگی در طول روز، سردرد، تحریک پذیری و حتی افسردگی هم داشته باشند. وقفه تنفسی در خواب حالتی است که فرد در طول خواب دچار حملات دوره ای توقف تنفس و سپس شروع تنفس می گردد. این افراد حتی با وجود خواب کافی در طول شب، در طول روز بعد دچار خستگی می باشند. این افراد معمولا در هنگام خواب با صدای بلند خرخر می کنند.

این مطالعه بر روی ۲۲۶۵ خانم باردار دچار اختلالات خواب (بی خوابی یا وقفه تنفسی) انجام گردید و نشان داد که شانس یا خطر زایمان زودرس (پیش از هفته ۳۴ حاملگی) در زنان باردار دچار وقفه تنفسی بیش از دو برابر زنان نرمال، و خطر زایمان زودرس در زنان باردار دچار بی خوابی مزمن نزدیک به دو برابر زنان نرمال می باشد . تعداد زیاد افراد شرکت کننده در آزمایش و اعتبار علمی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سن فرانسیسکو به اعتبار نتایج آزمایش می افزایند. با توجه به خطرات زایمان زودرس برای جان نوزاد و عوارض احتمالی آن در آینده برای کودک، این محققان توصیه می کنند که نتایج این تحقیق جدی گرفته شود و خانم های بارداری که دچار اختلالات خواب می باشند، ابتدا توسط پرسنل بهداشتی درمانی و یا اطرافیان شناسایی شوند و سپس با افزایش آگاهی ایشان در این مورد، به مراکز درمانی مربوطه ارجاع داده شوند. این محققان توصیه می کنند که از روش های غیر دارویی که توسط روانشناسان و روانپزشکان ارائه می گردند، در درمان مشکلات خواب در زنان باردار استفاده گردد. بر این اساس افرادی که این مقاله را می خوانند نیز می توانند این اطلاعات را به خانم های باردار منتقل نمایند، زیرا آگاهی بخشی در این مورد به خانم های باردار می تواند کمک شایانی در جلوگیری از زایمان زودرس نماید.
منبع:
Kurtzman, Laura. “Sleep Disorders Linked to Preterm Birth in Large California Study”. UC San Francisco, 8Aug. 2017, www.ucsf.edu/news/2017/08/407961/ sleep-disorders-linked-preterm-. birth-large-california-study
 

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر