مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

انواع بیماری مقاربتی Sexually Transmitted Diseases

تاریخ ارسال : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰

stds چیست

بیماری‌های منتقله از راه جنسی در سراسر دنیا بسیار شایع هستند و عوامل مختلفی ازجمله باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها می‌توانند باعث ایجاد این بیماری‌ها شوند. در این مطلب از آرشیو اطلاعات بیماری‌ها در سایت سیب قصد داریم تا درمورد بیماری‌های شایع منتقله از راه جنسی، که عامل آن‌ها ویروسی است، صحبت کنیم.

stds چیست؟

ابتدا بهتر است ببینیم که اصلاً stds چیست و بیماری مقاربتی چیست. بیماری‌های مقاربتی یا Sexually Transmitted Diseases) STDs) کهSexually Transmitted Infection) STI ) نیز نامیده می‌شوند به عفونت یا بیماری‌هایی گفته می‌شوند که از فردی به فرد دیگر طی فعالیت جنسی انتقال می‌یابند اگرچه برخی از آن‌ها ممکن است از طریق تماس با مایعات بدن یک فرد آلوده نیز منتقل شوند.

سالیانه بیش از بیست نوعSTDs  میلیون‌ها مرد و زن را آلوده می‌کنند. این بیماری‌ها می‌توانند از طریق ویروس‌ها، باکتری‌ها یا انگل‌ها ایجاد شوند.

تمام افراد مبتلابه STI باید احتیاط لازم را برای جلوگیری از انتقال عفونت خود به دیگران (مانند استفاده از کاندوم در حین نزدیکی) انجام دهند و حتماً شریک جنسی خود را از وجود بیماری آگاه کنند تا او نیز مورد بررسی قرار گیرد.

علائم سوزاک و کلامیدیا

علائم بیماری مقاربتی چگونه است؟

بیماری‌های مقاربتی گوناگونی در دنیا وجود دارد که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. اینکه علائم بیماری‌ مقاربتی چگونه است کاملاً بستگی به آن عامل بیماری‌زایی دارد که باعث آلودگی شده است.

شخص مبتلا ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد و در این حین شریک جنسی خود را آلوده کند این مورد خصوصاً در بیماری‌های مقاربتی‌ای که بیشتر بانوان را بیمار می‌کنند صادق است؛ چراکه مردان ناقل اغلب علامت ندارند. از طرف دیگر علائم بیماری می‌توانند خفیف یا بسیار آزاردهنده باشند یا اینکه منجر به ایجاد سرطان شوند.

ایدز

ایدز یکی از بیماری ‌های جنسی خطرناک است که از طریق ویروس HIV (ویروس نقص ایمنی بدن انسان) ایجاد می‌شود. این ویروس به گلبول‌های سفید خون حمله می‌کند، توان دفاعی بدن را در مقابل عفونت‌ها تخریب می‌کند و بدن را مستعد ابتلا به سایر عفونت‌ها می‌کند که درنهایت منجر به ایدز می‌شود.

در ابتدای آلوده‌شدن به ویروس، فرد ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. برخی افراد به‌مدت دو تا شش هفته پس از آلوده‌شدن دچار بیماری‌ای شبیه آنفولانزا می‌شوند. علائم و نشانه‌های اولیۀ آلوده‌شدن به ویروس عبارت‌اند از :

  • تب؛
  • سردرد؛
  • گلودرد؛
  • خستگی؛
  • ضایعات پوستی؛
  • تورم غدد لنفاوی.

این علائم و نشانه‌ها ظرف یک هفته تا یک ماه از بین می‌روند و متأسفانه با عفونت‌های ویروسی دیگر اشتباه گرفته می‌شوند. همچنان که ویروس تکثیر می‌شود و سلول‌های ایمنی را تخریب می‌کند؛ عفونت‌های خفیف یا مزمنی با علائم تورم غدد لنفاوی، کاهش وزن، اسهال، تب، سرفه و تنگی نفس ایجاد می‌شود.

علائم و نشانه‌های مرحلۀ آخر شامل خستگی مداوم، لرز شدید یا تب بالای ۳۸ درجه به‌مدت چند هفته، تعرق شدید شبانه، تورم غدد لنفاوی، سردرد مداوم، اسهال مزمن و ابتلا به عفونت‌های غیرعادی و فرصت طلب است.

امروزه داروهایی وجود دارند که می‌توانند تا حدودی بیماری را کنترل کنند یا پیشرفت آن را به تعویق بیندازند.

همچنین بخوانید
بیماری های مقاربتی - قسمت دوم

تب‌خال تناسلی

تب‌خال تناسلی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ های جنسی است که از طریق ویروس هرپس سیمپلکس ۲ (HSV2) ایجاد می‌شود که از روزنه کوچکی روی پوست، وارد بدن یا غشای مخاطی می‌شود و بسیار مسری است.

علائم و نشانه‌های تب‌خال تناسلی شامل برآمدگی‌های کوچک، قرمز و آبدار، تاول یا زخم‌های باز است. در خانم‌ها زخم‌ها می‌توانند در ناحیۀ تناسلی خارجی، داخل واژن، باسن، مقعد یا دهانه رحم ایجاد شوند.

در مردان این زخم‌ها روی آلت تناسلی، کیسه بیضه، باسن، مقعد و ران‌ها یا داخل مجرای ادراری ایجاد می‌شوند. این زخم‌ها دفع ادرار را با درد همراه می‌کنند.

در طول مرحلۀ اول ممکن است علائم و نشانه‌هایی شبیه آنفولانزا مانند سردرد، دردهای عضلانی و تب به همراه تورم غدد لنفاوی در ناحیۀ کشاله ران ایجاد شود. در برخی موارد ممکن است حتی وقتی زخمی وجود ندارد نیز عفونت فعال و مسری باشد.

این ویروس‌ها سلول‌های عصبی را آلوده می‌کنند و ممکن است پنهانی در انتهای سلول‌های عصبی به حالت خفته درآیند و گاهی بر اثر تحریکاتی مانند فشارهای عصبی و استرس ویروس پیدا می‌شود.

سپس، ویروس از طریق بدنه بلند سلول‌های عصبی به پوست برمی‌گردد و در آنجا تکثیر می‌شود و ایجاد تب‌خال می‌کند. هیچ درمانی برای تب‌خال وجود ندارد فقط با برخی داروها می‌توان آن را کنترل کرد. بنابراین، بیمار در طول زندگی خود به‌طور دوره‌ای از شیوع این زخم‌ها رنج خواهد برد.

بیماری مقاربتی اچ پی وی

بیماری مقاربتی اچ پی وی یا زگیل تناسلی

زگیل تناسلی(Genital Wart) از طریق ویروسی به نام پاپیلوما ویروس (HPV) منتقل می‌شود و علاوه از انتقال جنسی یکی از بیماری‌ های مقاربتی از راه دهان نیز هست. بیماری مقاربتی اچ پی وی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی است. ویروس از طریق یک شخص به دیگری از طریق رابطۀ جنسی یا پوست منتقل می‌شود.

زگیل‌های تناسلی ابتدا کوچک، سفت و بدون درد هستند و ممکن است در ناحیه واژن یا آلت مرد یا در اطراف مقعد به وجود آیند. اگر در مراحل اولیه درمان نشوند، ممکن است بزرگ شوند و ظاهری شبیه گل‌کلم و گوشتی داشته باشند.

همان ‌طور که گفتیم HPV یکی از بیماری ‌های مقاربتی از راه دهان و از راه رابطۀ جنسی است. بنابراین، برخی عفونت‌های HPV ممکن است منجر به سرطان‌هایی ازجمله سرطان دهان، سرطان گردن رحم، سرطان آلت تناسلی مردان و سرطان مقعد شوند.

این ضایعات ممکن است با یک پماد، که روی ضایعه مالیده می‌شود، درمان شوند. سایر درمان‌ها ازجمله فریزکردن را پزشک انجام می‌دهد. برای برداشتن زگیل‌های بزرگ گاهی نیاز به جراحی است.

همچنین بخوانید
HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی

چنانچه درمورد بیماری‌های منتقله از راه جنسی سؤالی دارید، می‌توانید در قسمت نظرات سؤال خود را بپرسید تا پزشکان سایت سیب پاسخ‌گوی سؤال شما باشند.

 

دکتر پرستو چمن رخ

فوق تخصص میکروب‌شناسی پزشکی از دانشگاه مریلند آمریکا

عضو انجمن میکروب‌شناسی آمریکا

محقق در دپارتمان سرطان‌شناسی UCLA-Health

کوچ سلامت

 

پرسش‌وپاسخ

  1. بیماری مقاربتی چیست؟ بیماری مقاربتی یا stds بیماری‌هایی هستند که از طریق تماس جنسی یا تماس با مایعات جنسی آلوده منتقل می‌شوند.
  2. علائم بیماری‌های مقاربتی چگونه است؟ باتوجه‌به اینکه چه عاملی باعث ایجاد بیماری مقاربتی شده است، شخص ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد یا اینکه حتی به سرطان ناشی از آن بیماری مقاربتی مبتلا شود.
  3. راه پیشگیری از بیماری‌ های جنسی چگونه است؟ در وهلۀ اول مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی رابطۀ جنسی مطمئن است و در وهلۀ بعدی استفاده از روش‌های محافظت‌کننده مانند کاندوم.

 

منبع

Sexually Transmitted Diseases, Journal of the American Sexually Transmitted Diseases Association

 

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر

  • مهرداد توسلی گفت:

    من دندونام خیلی سریع طی 1 سال ا زبین رفت روحیه درست کردنشون ندارم لطفا راهنمایی م کنی

    • admin گفت:

      بر اثر چی از بین رفتند؟ چند سالتون هست؟ سابقه چه بیماری هایی دارید؟

  • رضا موسوی گفت:

    سلام
    من تو مدرسه دستم زخمی شد
    بعدش یکی از دوستام بعد دست دادن با همه دستشو به زخمم زر
    آیا امکان داره ایدز بگیرم؟