مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

راه‌حل جایگزین در کنترل قند خون افراد چاق

تاریخ ارسال : ۲۴ فروردین ۱۴۰۱

درمان دیابت با عمل جراحی

درمان‌های مختلفی برای دیابت وجود دارد که هدف همۀ آن‌ها کنترل قند خون در محدودۀ طبیعی است. دیابت نوع دو معمولاً با چاقی در ارتباط است؛ حال می‌خواهیم در این مطلب از سری مطالب اطلاعات بیماری ها در مجلۀ سیب یک روش خاص که با جراحی انجام می‌شود را برای درمان دیابت معرفی کنیم، با ما همراه باشید.

درمان دیابت با کاهش وزن

درمان‌های زیادی مانند متفورمین و انسولین برای دیابت نوع دو وجود دارند؛ اما، از یک درمان معمولاً غفلت می‌شود و آن کاهش وزن است. بله، کاهش وزن! هیچ دارویی هم موردنیاز نیست. از دست دادن حدود 10 درصد وزن می‌تواند نتایج شگفت‌آوری بر سلامت بگذارد. کاهش وزن نیاز به مصرف دارو برای حل بسیاری از مشکلات وابسته به چاقی ازجمله دیابت را کاهش می‌دهد.

در افرادی که در مراحل ابتدایی دیابت هستند و به اصطلاح تنظیم قند خونشان مختل شده است؛ اما، هنوز به دیابت مبتلا نشده‌اند کاهش وزن می‌تواند ابتلای آن‌ها به دیابت را تا سال‌های زیادی به تعویق بیندازد یا اینکه هیچ‌گاه به دیابت مبتلا نشوند.

برای کاهش وزن روش‌های مختلفی مانند پیروی از رژیم‌های غذایی، ورزش، بعضی داروها و همچنین عمل جراحی می‌تواند به کار برده شود.

درمان دیابت با جراحی

bariatric surgery چیست؟

شاید اصطلاح جراحی bariatric به گوشتان خورده باشد و این سؤال برایتان پیش‌ آمده باشد که اصلاً bariatric surgery چیست. درمجموع می‌توان گفت جراحی‌های باریاتریک اعمال جراحی هستند که باعث کاهش وزن می‌شوند.

در افراد مبتلابه دیابت که خیلی چاق هستند یا افرادی که توانایی کاهش وزن ندارند؛ درمان دیابت با عمل جراحی می‌تواند یک گزینۀ مفید باشد.

همچنین بخوانید
رژیم مناسب برای دیابتی ‌ها چیست؟

انواع روش‌های درمان دیابت با جراحی

جراحی‌های باریاتریک به روش‌های مختلفی انجام می‌شوند و هدف همۀ آن‌ها هم کاهش وزن است. روش‌های اصلی که برای درمان چاقی با استفاده از جراحی به کار برده می‌شود عبارت‌اند از:

  • بالون معده (یک بالن در معده گذاشته می‌شود تا معده حجم خالی کمتری داشته باشد)؛
  • حلقه‌گذاری قابل تنظیم معده ( در این روش نیز حجم معده کاهش داده می‌شود)؛
  • جراحی اسلیو و روکس ان وای (در این دو روش قسمتی از معده بریده شده و معده کوچک‌تر می‌شود).

bariatric surgery چیست

روش‌های دیگری نیز برای درمان چاقی وجود دارند که این چهار مورد پراستفاده‌ترین روش‌های درمان دیابت با جراحی به شمار می‌روند. این اعمال جراحی ممکن است به شکل باز یا با استفاده از لاپاروسکوپی انجام شوند. لاپاروسکوپی روشی است که با استفاده از 3 سوراخ بازوهای دستگاه وارد بدن می‌شود و عمل جراحی انجام می‌شود و نسبت به جراحی باز خطرات و عوارض کمتری به دنبال دارد.

با استفاده از این روش‌ها سعی می‌شود وزن کاهش یابد و کاهش وزن نیز منجربه بهبود کنترل قند خون می‌شود.

به خاطر داشته باشید که، در حال حاضر چاقی یک بیماری پیشگیری‌پذیر ولی مرگبار است و کشیدن سیگار(به‌عنوان عامل اول مرگ) را کنار زده و به جایگاه نخست رسیده است.

مزایا و معایب درمان دیابت با عمل جراحی

مزایای این روش‌ها این است که با ایجاد سیری زودرس دریافت کالری محدودتر می‌شود؛ بنابراین، روند کاهش وزن با سرعت بیشتری طی خواهد شد. این روش‌ها خصوصاً در افرادی که اضافه وزن بسیار زیاد دارند (شاخص توده بدنی بالای 3۵) و از راه‌های گوناگون کاهش وزن نتیجه نگرفته‌اند سودمند است.

باید توجه داشت که، درمان دیابت با عمل جراحی یک راه‌حل جایگزین است و نه یک درمان اصلی. جراحی‌های باریاتریک به‌هرحال عمل‌های جراحی‌ای هستند که مانند هر پروسۀ تهاجمی و جراحی دیگری خطرات گوناگونی به دنبال دارند. معایب مهم دیگر این روش‌ها این است که اغلب این روش‌ها برگشت‌پذیر نیستند. همچنین ممکن است مشکلات گوارشی مختلفی ایجاد کنند.

اعمال جراحی دیگری مانند لیپوساکشن برای کاهش وزن وجود دارند؛ اما، در دستۀ جراحی‌های باریاتریک قرار نمی‌گیرند و نتایج کسب‌شده از آن‌ها اغلب به سرعت از دست خواهد رفت.

سخن پایانی

با خود مهربان باشید و وزن خود را کنترل کنید. همچنین اگر فردی را می‌شناسید که تمام عمرش با مشکل چاقی در جدال بوده است و درنتیجه به بیماری دیابت مبتلاست، یک راه برای کمک به او وجود دارد. از او بخواهید که با یک متخصص جراحی کاهش وزن مشورت کند تا دربارۀ راه‌کارهای موجود با هم صحبت کنند.

همچنین بخوانید
تاثیر دیابت بر اعضای بدن

 

سوالات متداول درباره کنترل قند خون افراد چاق

bariatric surgery چیست؟

روش‌های جراحی که هدف اصلی آن‌ها کاهش وزن است جراحی‌های باریاتریک نام دارند.

آیا درمان دیابت با عمل جراحی امکان‌پذیر است؟

مستقیماً یک عمل جراحی برای درمان دیابت وجود ندارد؛ اما، می‌توان با انجام‌دادن جراحی‌های باریاتریک در افرادی که چاق هستند کنترل قند خون بهتری داشت.

درمان دیابت با جراحی مناسب چه کسانی است؟

کسانی که شاخص تودۀ بدنی بالای 30ـ3۵ دارند و با کمک روش‌های دیگر موفق به کاهش وزن نشده‌اند جراحی‌های باریاتریک می‌تواند یک راه‌حل جایگزین باشد.

اشتراک گذاری :

ارسال نظر