مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

رژیم مناسب برای دیابتی ‌ها چیست؟

تاریخ ارسال : ۲۰ فروردین ۱۴۰۱

رژیم مناسب افراد دیابتی

در مطالب پیشین تحقیق در مورد انواع بیماری ها در مجلۀ سیب دربارۀ بیماری دیابت و تأثیر آن بر بدن و نقش اضافه وزن در شروع و پیشرفت دیابت توضیح دادیم. ازآنجاکه در اکثر بیماران مهم‌ترین عامل در کنترل میزان قند خون و وزن پیروی از یک رژیم متعادل و مناسب است؛ به همین دلیل در این مطلب می‌بینیم که اصول اولیۀ یک رژیم دیابتی چیست سپس درمورد رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلابه دیابت یا در خطر ابتلا به دیابت صحبت می‌کنیم.

اصول اولیۀ یک رژیم دیابتی چیست؟

توصیه اصلی برای افراد مبتلا به دیابت و یا در خطر ابتلا به دیابت (Pre-diabetic)، مشاوره با یک متخصص تغذیه برای رعایت یک رژیم کامل است. بااین‌حال، آگاهی از اصول اولیه یک رژیم دیابتی برای هر فرد دیابتی الزامی است. این اصول را می‌توان به شکل زیر خلاصه نمود. باید توجه داشت که باید هر سه وعده غذایی را مصرف نمایید و هیچ وعده‌ای را حذف ننمایید.

کربوهیدرات‌ها

مصرف کربوهیدرات در هر رژیمی الزامی است. به‌جای مصرف قندهای ساده مثل شکر و مواد نشاسته‌ای که به‌سرعت قند خون را بالا می‌برند، از قند میوه‌ها و کربوهیدرات‌های موجود در سبزی‌ها و غلات کامل و حبوبات استفاده نمایید.

فیبرها

از غذاهای غنی از فیبر (Fiber) مانند سبزی‌ها، آجیل، حبوبات و غلات استفاده نمایید. فیبرهای غذایی شامل تمام قسمت‌های غذاهای گیاهی هستند که سیستم گوارشی انسان توانایی هضم آن‌ها را ندارد و این مواد با کمترین تغییر از دستگاه گوارش دفع می‌گردند.

غذاهای غنی از فیبر نقش مهمی در رژیم مناسب افراد دیابتی دارند. این مواد با پرکردن معده احساس سیری به فرد می‌دهند، جلوی افزایش قند خون را می‌گیرند، باعث کنترل وزن و تسهیل حرکت مواد در دستگاه گوارش می‌گردند، و خطر ابتلا به سرطان‌های گوارشی را کاهش می‌دهند.

رژیم دیابتی چیست

گوشت‌ها

حداقل دو بار در هفته ماهی میل نمایید. ماهی‌های سالمون، ساردین، tuna، cod، halibut، mackerel و bluefish بهترین انتخاب‌ها در رژیم مناسب برای دیابتی‌ها هستند. از مصرف ماهی‌هایی که دارای مقادیر زیاد جیوه هستند مانند tilefish، swordfish و king mackerel اجتناب نمایید.

مصرف گوشت را به حداقل برسانید. از مصرف گوشت‌های پرچرب مانند گوشت خوک و بیکن، سوسیس و هات‌داگ اجتناب نموده و مصرف گوشت گوساله و گوسفند را هم به هفته‌ای یک‌بار کاهش دهید.

از مصرف غذاهای حاوی کلسترول فراوان مانند لبنیات پرچربی، گوشت‌های پرچربی، جگر، زرده تخم‌مرغ و میگو پرهیز نمایید.

چربی‌ها و املاح

از مصرف چربی‌های اشباع شده (saturated fats) و ترانس (trans fats) پرهیز نمایید. به‌جای این چربی‌های مضر در رژیم مناسب افراد دیابتی، از چربی‌های غیراشباع موجود در آووکادو، بادام، گردو و زیتون استفاده نمایید. برای پخت‌وپز به‌جای روغن جامد و کره، از روغن زیتون استفاده نمایید.

مصرف نمک را به کمتر از ۳/ ۲ گرم در روز محدود نمایید. برای رسیدن به این هدف باید مصرف فست‌فودها و غذاهای فرآوری شده را به حداقل رسانید، زیرا این غذاها منشأ اصلی نمک اضافه در رژیم غذایی هستند.

همچنین بخوانید
انواع دیابت و تفاوت آنها که باید بدانید

یک وعدۀ غذایی در رژیم مناسب افراد دیابتی باید متشکل از چه موادی باشد؟

انجمن دیابت آمریکا روش سادۀ چندمرحله‌ای زیر را برای پرکردن بشقاب به افراد دیابتی یا در خطر دیابت پیشنهاد می‌کند:

  • بشقاب ناهار خود را با یک خط به دو بخش مساوی تقسیم کرده سپس یکی از بخش‌ها را به دو قسمت مساوی دیگر تقسیم کنید؛

رژیم مناسب برای دیابتی ها

  • قسمت بزرگ‌تر (نصف بشقاب) را با مخلوطی از سبزیجات غیرنشاسته‌ای مانند کاهو، اسفناج، هویج، خیار و گوجه پر کنید (لیست کامل‌تر در جدول زیر ستون اول)؛
  • یکی از دو نیمۀ کوچک‌تر (یک چهارم) بشقاب را با مخلوطی از غلات و سبزیجات نشاسته‌ای مانند نان گندم، جو، ذرت یا سیب‌زمینی پر کنید (لیست کامل‌تر در جدول زیر ستون وسط)؛
  • نیمۀ باقیماندۀ کوچک دیگر بشقاب را با مخلوطی از پروتئین‌های گیاهی مانند حبوبات و پروتئین‌های مفید حیوانی مانند ماهی و مرغ بدون چربی و ارگانیک پر کنید (لیست کامل‌تر در جدول زیر ستون سوم)؛
  • به اندازۀ کمتر از یک چهارم بشقاب یک نوع میوه با شیرینی کم یا لبنیات کم‎چربی را اضافه کنید؛
  • برای تکمیل وعدۀ غذایی یک نوشیدنی با کالری کم ترجیحاً آب اضافه کنید. از مصرف نوشابه‌ها و آب‌میوه‌های شیرین پرهیز کنید.

باید توجه داشت که، امروزه اکثر متخصصان تغذیه و پزشکان مصرف دو میان‌وعدۀ کم کالری را در رژیم مناسب برای دیابتی ‌ها توصیه می‌کنند؛ ولی، باید میزان کل کالری دریافتی روزانه کنترل شده تا باعث افزایش وزن نشود.

چنانچه درمورد رژیم مناسب برای دیابتی‌ ها سؤالی دارید، در قسمت نظرات سؤال خود را مطرح کنید تا پزشکان سایت سیب به سؤال شما پاسخ دهند.

همچنین بخوانید
تاثیر دیابت بر اعضای بدن

پرسش‌وپاسخ

  1. افراد دیابتی در روز چند وعده باید مصرف کنند؟ افراد مبتلابه دیابت باید هر سه وعدۀ غذایی اصلی را مصرف کنند و هیچ‌کدام را نباید حذف کنند. همچنین مصرف دو میان‌وعده کم کالری نیز توصیه می‌شود.
  2. در رژیم مناسب افراد دیابتی مصرف چه موادی باید کمتر شود؟ مصرف نمک، فست‌فودها، گوشت قرمز، مواد غذایی حاوی کلسترول و چربی‌های اشباع‌شده باید محدود شود.
  3. چرا مصرف مواد چرب برای دیابتی‌ها باید محدود باشد؟ افراد دیابتی بسیار بیشتر از افراد دیگر مستعد آترواسکلروز هستند بنابراین باید تاحدامکان کلسترول و چربی خون خود را پایین نگه دارند.

 

منابع

https://www.mayoclinic.org

http://www.diabetes.org/

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر