مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

چهارم فوریه روز جهانی سرطان

تاریخ ارسال : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶

به مناسبت چهارم فوریه روز جهانی سرطان، بر آن شدیم که ده نوع سرطان شایع در دنیا و راههای پیشگیری از آنها را مورد بررسی قرار دهیم. هدف از نام گذاری یک روز خاص به نام سرطان، افزایش آگاهی جهانیان نسبت به اهمیت تشخیص زودرس سرطان در نجات جان انسانها و متحد شدن جهان در مبارزه علیه این بیماری فراگیر می باشد. امید است خواندن این مقاله کوتاه باعث افزایش آگاهی جامعه ایرانی نسبت به سرطان و پیشگیری از این بیماری مهلک گردد.
۱) سرطان پستان: شایع ترین نوع سرطان در دنیا سرطان پستان می باشد که متاسفانه دومین علت مرگ ومیر در میان زنان است. اگرچه این سرطان بسیار شایع تر از سایر سرطان ها می باشد، اما تشخیص اولیه آن نسبتا ساده می باشد. طبق گزارش جامعه سرطان آمریکا (American Cancer Society)، وجود توده سرطانی در یک یا هر دو پستان متداول ترین نشانه اولیه این سرطان است. باید توجه داشت که سایر علائم نظیر ضخیم شدن، التهاب، تغییر رنگ و تحریک پذیری پوست پستان و همچنین خارج شدن مایع از نوک یک سینه یا هر دوی آنها می تواند نشانگر شروع سرطان سینه باشد.
۲) سرطان پروستات: بعد از سرطان پوست، این سرطان شایع ترین نوع سرطان در مردان به حساب می آید. متاسفانه سرطان پروستات سومین دلیل مرگ و میر در مردان مبتلا به سرطان در دنیا می باشد. این سرطان در مراحل اولیه شروع، علائم خاصی را در بدن نشان نمی دهد. اما با پیشرفت بیماری، فرد بیمار علائم زیر را تجربه می کند: کاهش و ضعیف شدن جریان ادرار، تکرر ادرار، عدم کنترل شروع و پایان ادرار و وجود درد و سوزش به هنگام دفع ادرار. در مراحل پیشرفته، این سرطان می تواند به استخوان گسترش یابد (متاستاز استخوانی)، و ایجاد درد در ناحیه لگن، ستون فقرات، دنده ها و سایر استخوانها نماید.
۳) سرطان ریه: سرطان ریه از لحاظ شیوع، دارای رتبه دوم در میان تمامی انواع سرطان در هر دو جنس می باشد. متاسفانه این سرطان دارای بالاترین آمار مرگ در میان کل بیماران سرطانی می باشد. هشتاد درصد مبتلایان به این بیماری در آمریکا سابقه کشیدن سیگار را دارند. این سرطان نیز در مراحل اولیه دارای علائم خاصی نمی باشد، ولی در مراحل پیشرفته به صورت سرفه مداوم، خلط خونی، درد قفسه سینه، تغییر صدا و الگوی تنفس و در نهایت برونشیت یا ذات الریه بروز می کند.
۴) سرطان روده: سرطان روده بیماری شایع دیگری است که سالانه جان افراد بسیاری را می گیرد، زیرا همانند سرطانهای ریه و پروستات در مراحل اولیه به سادگی قابل شناسایی توسط فرد بیمار نمی باشد. شاید دلیل اصلی بالا بودن مرگ و میر در افراد مبتلا به سرطان روده نیز همین باشد. از نشانه های شایع این سرطان می توان به دفع خون روشن از مقعد، درد مزمن در ناحیه زیر شکم، کاهش اشتها و وزن اشاره کرد.
۵) سرطان رحم: یکی دیگر از سرطان های شایع در میان زنان، سرطان رحم است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی انجمن ملی سرطان آمریکا (National Center Institute) تعداد مبتلایان به این نوع سرطان در حال افزایش می باشد. از دلایل عمده این افزایش می توان به چاقی، دیابت و مصرف داروهای هورمونی پس از یائسگی اشاره کرد (به خصوص اگر داروهای هورمونی فقط حاوی استروژن بوده و در زنانی که رحم خود را برنداشته اند، استفاده گردد ). یکی از متداول ترین علائم ابتلا به سرطان رحم، خونریزی های غیر طبیعی به خصوص در دوران یائسگی می باشد که باید جدی گرفته شود.
۶) سرطان مثانه: بر طبق آمار جامعه سرطان آمریکا (American Cancer Society)، مردان چهار برابر بیشتر از زنان به سرطان مثانه مبتلا می شوند. شایع ترین علامت ابتلا به سرطان مثانه، مشاهده خون در ادرار می باشد. تکرر ادرار، احساس فوریت در دفع ادرار و احساس سوزش و درد در هنگام دفع ادرار از سایر علائم این نوع سرطان می باشند.
۷) سرطان پوست: این بیماری شایع ترین نوع سرطان در میان زنان و مردان ساکن آمریکا می باشد. راه اصلی مبارزه با این سرطان، تشخیص به موقع و درمان فوری آن می باشد. با توجه به شیوع بالای این سرطان، شایسته است که تمامی افراد پوست صورت و بدن خود را دائما تحت معاینه و کنترل قرار داده و هر گونه تغییر رنگ، سایز و فرم خالهای پوستی قدیمی و یا پدید آمدن ضایعات جدید پوستی را به پزشک خود گزارش دهند.
۸) سرطان تیروئید: بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی جامعه سرطان آمریکا، سرطان تیروئید در میان زنان شایع تر از مردان است. اولین علامت وجود این نوع سرطان، به وجود آمدن یک توده سلولی در ناحیه گردن است. سایر علائم به شرح زیر است: احساس تنگی و فشردگی در منطقه گردن، سخت شدن تنفس و عمل بلع، تغییر صدا و التهاب غدد لنفاوی گردن یا گلو به همراه درد که با گذشت زمان التیام نمی یابد.
۹) سرطان کلیه: این سرطان نیز در مراحل ابتدایی قابل تشخیص نمی باشد. در مراحل پیشرفته تر، علائمی همچون وجود خون در ادرار، احساس درد یا وجود توده در قسمت پایین شکم، خستگی و نداشتن انرژی، کاهش وزن، تب و تورم پاها (به خصوص در منطقه مچ پا) می توانند نشانگر پیشرفت این سرطان در بدن باشند.
۱۰) سرطان یا لنفوم غیر هوچکین (Non-Hodgkin’s Lymphoma): از علائم رایج این سرطان می توان به وجود توده زیر پوستی، درد قفسه سینه، تنگی نفس، احساس پر بودن شکم، بی اشتهایی، خارش، تعریق شبانه، خستگی، کاهش وزن و تب اشاره کرد.

باید توجه داشت که علائم ذکر شده در این مقاله می توانند به دلایل دیگری به غیر از سرطان ایجاد گردند. پس شایسته است در صورت مشاهده و جهت اطمینان با پزشک در زمینه این علائم مشورت نمایید.
دکتر زهرا آزادبادی
منبع:
http://www.sheknows.com/health-andwellness%20articles/823419/10-most-commoncancers-/in-the-us

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر