مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

تغذیه مناسبِ کیست تخمدان

تاریخ ارسال : ۰۹ اسفند ۱۴۰۱

غذاهای مضر برای کیست تخمدان

کیست تخمدان در زنان یکی از شایع‌ترین مسائل پزشکی است که می‌تواند نگرانی زیادی به وجود آورد. رژیم غذایی عامل تعیین کننده‌ای در احتمال ایجاد کیست تخمدان در زنان است. برخی مواد غذایی موجب کوچک شدن یا پیشگیری از کیست‌های تخمدان می‌شوند در حالی که غذاهای مضر برای کیست می‌توانند به رشد و گسترش آن‌‌ها کمک کنند.

در ادامه این مطلب از مجله پزشکی سلامتی سیب با ما همراه باشید تا بر طبق جدیدترین اطلاعات پزشکی بررسی کنیم که خوردن چه چیزی باعث کیست تخمدان می شود و چه غذاهایی می‌توانند از پیشروی آن جلوگیری کنند.

 

کیست تخمدان چیست؟

کیست‌های تخمدان کیسه‌هایی پر شده از مایع در قسمت خارجی آستر رحم هستند که اغلب آن‌ها معمولاً بی‌خطر بوده و درد یا علائمی ندارند. با این وجود، برخی از کیست‌های تخمدان می‌توانند با علائم دردناکی همراه باشند که ممکن است در زندگی عادی فرد اختلال ایجاد کنند. به همین دلیل، در صورت مشاهده علائم کیست تخمدان بهتر است هرچه سریعتر به پزشک مراجعه شود.

عموماً در اغلب موارد به منظور کاهش علائم، راهکارهای تغذیه‌ای یا دارویی توصیه می‌شود. تنها در موارد وخیم و هنگام رشد سریع کیست‌ها ممکن است روش‌های جراحی و مصرف قرص‌های ضدبارداری توجیه پذیر باشند.

 

غذاهای مضر برای کیست تخمدان

 

سبک زندگی و رژیم غذایی نقش مهمی در شدت بروز علائم کیست تخمدان دارند. آگاهی به آنکه چه غذاهایی برای کیست خوب نیست و اینکه خوردن چه چیزی باعث کیست تخمدان می شود، برای مقابله با این بیماری لازم است. سپس می‌توان با حذف غذاهای مضر برای کیست تخمدان از رژیم غذایی، علائم بیماری را کاهش داد. از طرف دیگر، برخی مواد غذایی می‌توانند با جلوگیری از به وجود آمدن کیست یا کوچک کردن کیست‌های قبلی در درمان کیست‌های تخمدان بسیار موثر باشند.

کیست تخمدان در زنان بسیار متداول است و تعدادی کیست به طور طبیعی در هر سیکل ماهانه ایجاد می‌شوند که ممکن است با کمی درد در ناحیه شکم یا لگن همراه باشند. کیست‌های تخمدان به طور معمول پس از مدتی خود به خود از بین می‌روند و می‌توان با راهکارهایی علائم آن‌ها را در طول این مدت تضعیف کرد. تغییر رژیم غذایی یکی از موثرترین راهکارها برای کنترل و مهار علائم بیماری کیست تخمدان است.

 

چه غذاهایی برای کیست خوب نیست؟

برخی از انواع رژیم غذایی احتمال ابتلا به کیست تخمدان را افزایش می‌دهند و همچنین می‌توانند عامل تشدید کننده علائم آن باشند. با وجود اینکه تحقیقات بیشتری نیاز است تا رابطه مواد غذایی را با بیماری کیست‌ تخمدان بررسی کنند، برخی غذاهای مضر برای کیست شناخته شده هستند. اولین قدم برای تغییر رژیم غذایی اطلاع از این مسئله است که چه غذاهایی برای کیست خوب نیست و خوردن چه چیزی باعث کیست تخمدان می شود.

 

همچنین بخوانید
سرطان تخمدان OVARIAN CANCER

 

مواد غذایی حاوی چربی‌های ترانس

تحقیقات انجام گرفته حاکی از آن است که مصرف بالای چربی‌های ترانس ارتباط مستقیمی با تشکیل کیست‌های تخمدانی دارد. چربی‌های ترانس به مقدار زیادی در غذاهای حاضری، سرخ شده و فرآوری شده وجود دارند. این موارد جزء غذاهای مضر برای کیست تخمدان محسوب می‌شوند و قطع یا کاهش مصرف آن‌ها برای درمان این بیماری توصیه می‌شود. بنابراین، تا حدی که امکان دارد غذاهایی مانند سیب‌زمینی سرخ کرده، مارگارین و گوشت قرمز یا فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

 

مواد غذایی دارای گلوتن

یکی دیگر از مواد غذایی مضر برای کیست تخمدان گلوتن است که در گونه‌های سردسیری غلات مانند گندم و جو وجود دارد. تحقیقات انجام گرفته حاکی از آن است که حذف گلوتن از رژیم غذایی می‌تواند موجب کاهش درد در زنان مبتلا به کیست تخمدان شود. آرد گندم که حاوی گلوتن است، در تهیه انواع رشته، نان و شیرینی کاربرد دارد. برای مثال، رشته فرنگی و ماکارونی که از آرد گندم ساخته شده‌اند، بهتر است از رژیم غذایی حذف شوند. در عوض، می‌توان این مواد غذایی را با پاستای تهیه شده از آرد لوبیا یا عدس جایگزین کرد.

 

مواد غذایی دارای فودمپ‌ها

فودمپ‌ها یا همان FODMAPs به گروهی از کربوهیدرات‌ها گفته می‌شود که در بسیاری از مواد غذایی از جمله برخی غلات، حبوبات، سبزیجات، میوه‌ها و فرآورده‌های لبنی یافت می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهند که کاهش مصرف فودمپ‌ها در رفع علائم سندروم روده تحریک پذیر و بیماری کیست تخمدان تاثیر بسزایی دارد.

 

مواد غذایی محرک و التهاب زا

برخی از مواد غذایی که در تنظیم هورمون‌های بدن به ویژه استروژن اثرگذار هستند، می‌توانند شرایط را برای زنان مبتلا به کیست تخمدان دشوارتر کنند. علاوه بر این، برخی مواد خوراکی، التهاب‌زا هستند و منجر به پیشروی بیماری و دردناک‌تر شدن علائم آن می‌شوند. الکل، کافئین، گلوتن، گوشت قرمز و چربی‌های اشباع از جمله مواد خوراکی محرک و التهاب‌زا هستند. همچنین، بهتر است از مصرف زیاد کربوهیدرات‌های تصفیه شده که التهاب و مقاومت به انسولین را در بدن تشدید می‌کنند، اجتناب کرد. نان سفید، کلوچه، دسرهای شیرین و هر فرآورده‌ای که با آرد سفید تهیه شود، جزء این دسته از کربوهیدرات‌های تصفیه شده هستند.

 

قرص ویتامین ای برای درمان کیست تخمدان

 

مواد قندی نیز با افزایش مقاومت به انسولین در بیماری کیست تخمدان اثر تشدید کننده‌ای دارند و جزء غذاهای مضر برای کیست تخمدان هستند. شکر از جمله کربوهیدرات‌های فرآوری شده و مضر است و توصیه می‌شود در حد امکان از مصرف آن خودداری گردد.

مواد قندی در غذاهای مختلفی از جمله کربوهیدرات‌هایی مانند نان و پاستا و نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه و آب میوه‌های صنعتی وجود دارند. فروکتوز و دکستروز در مقایسه با شکر منابع سالم‌تری برای مصرف کربوهیدرات شیرین هستند.

 

برای کیست تخمدان چی خوبه بخوریم؟

پس از بررسی اینکه چه غذاهایی برای کیست تخمدان مضر است، نوبت به شناخت غذاهای جایگزین و مفید می‌رسد. غذاهای مفید برای کیست تخمدان به تنظیم سطح هورمون‌ها کمک می‌کنند و از این طریق علائم بیماری را تضعیف می‌سازند.

 

مواد غذایی فیبردار

اصلی‌ترین علت تشکیل کیست تخمدان، هورمون استروژن است که نقش اصلی را در تقسیم و تکثیر سلول‌های جدار رحم و سلول‌های تخمدانی برعهده دارد. رژیم غذایی پر فیبر، میزان جذب مجدد استروژن را در بدن کاهش می‌دهد و به تنظیم سطح هورمون‌ها کمک می‌کند. میوه‌ها و سبزیجات بهترین منبع فیبر برای این منظور هستند.

علاوه بر این، مصرف دانه‌های غنی از فیبر مانند کتان به همراه سالاد و سوپ رژیم مفیدی است. غذاهای پر فیبر همچنین از راه کم کردن مقاومت به هورمون انسولین و کاهش قند خون می‌توانند برای زنان مبتلا به کیست تخمدان مفید باشند.

 

غذاهای پروتئین دار بدون چربی

غذاهای پروتئین دار بدون چربی بسیار مغذی هستند و به حفظ تعادل وزن بدن و تنظیم سطح هورمون‌ها کمک می‌کنند. با وجود اینکه منابع پروتئین بدون چربی مانند مرغ و ماهی فیبر لازم را تأمین نمی کنند اما گزینه غذایی سالمی برای زنان دارای کیست تخمدان هستند.

 

چه غذاهایی برای کیست خوب نیست

 

مواد غذایی حاوی امگا ۳

امگا 3به کنترل اختلالات هورمونی در بیماری کیست تخمدان کمک می‌کند. ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین گزینه مناسبی برای جذب حداکثری اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.  دانه‌های کتان نیز که حاوی امگا ۳ هستند، می‌توانند در کاهش سطح هورمون‌ آندروژن موثر باشند.

 

مواد غذایی ضد التهاب

مواد غذایی ضد التهاب در کاهش درد ناشی از کیست تخمدان تاثیر مثبتی دارند. برخی از غذاها و ادویه‌های ضد التهابی شامل گوجه‌ فرنگی، زردچوبه، کلم پیچ، روغن زیتون و بادام می‌شوند. علاوه بر این‌ها، چای بابونه خواص آرامبخش و تسکین دهنده دارد و در کاهش دردها و علائم کیست تخمدان موثر است.

 

همچنین بخوانید
سرطان رحم چیست، از تشخیص تا درمان

 

انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی

انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی که اغلب در سبزیجات و مکمل‌های غذایی وجود دارند، از اهمیت بالایی برای درمان کیست‌ تخمدان و کاهش علائم آن برخوردار هستند. مصرف ویتامین‌های A و E که خواص آنتی اکسیدانی دارند، برای پیشگیری یا درمان کیست تخمدان به بیماران توصیه می‌شود. ویتامین A به طور طبیعی در بسیاری از غذاها همچون نخود فرنگی، اسفناج، هویج، کلم پیچ، کلم بروکلی، تخم‌ مرغ و سیب زمینی شیرین وجود دارد.

علاوه بر این‌ها، مصرف قرص ویتامین ای برای درمان کیست تخمدان تاثیر مثبتی دارد. قرص ویتامین ای برای درمان کیست تخمدان از بدن در برابر صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. علاوه بر قرص ویتامین ای برای درمان کیست تخمدان از مواد غذایی سرشار از منیزیم مانند موز و بادام و مواد مغذی حاوی سلنیوم مانند انواع آجیل و جو دوسر نیز استفاده می‌شود.

 

کلام آخر

در این مطلب به این موضوع پرداخته شد که کیست تخمدان چیست و مصرف چه غذاهایی برای کیست خوب نیست. پس از شناخت آنکه چه غذاهایی برای کیست تخمدان مضر است، بایستی مواد غذایی سالم را جایگزین آن‌ها کرد. با انتخاب رژیم غذایی مناسب می‌توان علائم کیست تخمدان را کاهش داد و از پیشروی بیماری جلوگیری کرد. تغییر رژیم غذایی و پیروی از راهکارهای توصیه شده تحت نظارت پزشک معالج، نقش اصلی را در کنترل بیماری کیست تخمدان دارند.

 

منابع

medicalnewstoday.com

lybrate.com

healthline.com1

healthline.com2

timesofindia.indiatimes.com

 

سوالات متداول در مورد موادغذایی مفید برای کیست تخمدان

آیا کیست‌های تخمدان سرطان زا هستند؟

خیر، اغلب کیست‌های تخمدان سرطان زا نیستند.

متداول‌ترین انواع کیست‌های تخمدان چه هستند؟

متداول‌ترین آن‌ها کیست جسم زرد و کیست فولیکولی هستند.

آیا استفاده از گیاهان دارویی برای درمان کیست تخمدان عوارض دارد؟

بله، مصرف گیاهان دارویی برای برخی افراد عوارض دارد.

آیا ورزش منظم در درمان علائم کیست تخمدان تاثیر دارد؟

بله، ورزش منظم در کاهش علائم تاثیر مثبتی دارد.

 

 

کلمات کلیدی : ,
اشتراک گذاری :

ارسال نظر