مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

سندروم پیش از قاعدگی – قسمت اول

تاریخ ارسال : ۱۷ بهمن ۱۳۹۸

شیوع بالای سندروم پیش از قاعدگی

شیوع بالای سندروم پیش از قاعدگی

آیا هرگز یک تا دو هفته قبل از شروع قاعدگی علائمی همچون درد سینه، نفخ شکم، احساس خستگی، میل شدید به غذاهای شور و شیرین و احساس غم و اندوه و یا حساس شدن بیش از حد را تجربه کرده اید؟ اگر چنین است احتمال دارد که شما مبتلا به یکی از شایع ترین بیماری های زنان یعنی سندروم پیش از قاعدگی باشید که خوشبختانه کاملا قابل درمان است.

در واقع شیوع بالای بیماری در زنان موجب شده است که اکثرا آن را به عنوان جزیی از زندگی روزمره ی خود بپذیرند و چون این علائم خود به خود از شروع قاعدگی بهبود می یابد متاسفانه بیماران مبتلا درصدد مراجعه به پزشک بر نمی آیند .

در حال حاضر حالات قبل از قاعدگی را به دو گروه اصلی طبقه بندی می کنند:

1-PMS یا مجموعه مشکلات قبل قاعدگی که به علائم جسمانی اشاره دارد واغلب زنان از یک تا دو هفته قبل از شروع قاعدگی آن را تجربه میکنند.

2-Premenrual dysphoric disorder) PMDD) یا مشکلات عاطفی – روانی قبل از قاعدگی که به علائم احساسی، روانی وهیجانی اشاره دارد و طیف آن از یک احساس غم و اندوه شدید تا از دست دادن کنترل و حتی احتمال خود کشی یا ارتکاب به قتل متفاوت است.

در این مقاله و مقالات آتی مجله سیب در مورد حالات جسمانی و روانی قبل از قاعدگی و نحوه شناخت و درمان این حالات صحبت خواهیم کرد.

PMS یا مشکلات پیش از قاعدگی چیست؟

 مجموعه ایی از علائم جسمانی و روانی است که برخی از زنان را در سنین باروری مبتلا می کند و PMS معمولا علائم آن از یک تا دو هفته قبل از شروع قاعدگی تظاهر می یابد. از آن جهت که علائم PMS دوره ای بوده و با سیکل قاعدگی در زنان مرتبط است، بسیاری از محققین بر این باورند که این بیماری به دنبال نوسانات دوره ای در بعضی از مواد شیمیایی بدن به خصوص نوسانات هورمون های زنانه ایجاد می شود.

گروهی دیگر معتقدند که این بیماری می تواند با کاهش قند خون، کم کاری تیروئید، کمبود کلسیم، کمبود منیزیم و ویتامین  گروه B درارتباط باشد. علاوه بر تمام موارد ذکر شده، نحوه زندگی فرد نیز نقش به سزایی در ایجاد این بیماری بازی می کند. دلایل تایید کننده این مدعا عبارتند از وجود بیماری شدیدتر در زنان سیگاری و همچنین آنهایی که زندگی پر استرس دارند، خیلی کم می خوابند یا وضعیت تغذیه نا مناسبی دارند.

برخی از محققین مشاهده کرده اند که در موارد خاص مصرف الکل، کافئین، نمک، گوشت قرمز و مواد غذایی شیرین بخصوص شکلات توانسته است  موجب ظهور علائم PMS  شود. حتی در برخی  از زنان مصرف قرص ضد بارداری می تواند باعث بروز این علائم شود.

در چند شماره ی آینده مجله سیب جزییات بیشتری را در مورد اختلالات دوران پیش از قاعدگی مطرح خواهیم کرد.

دکتر امید موسوی

متخصص پزشک خانواده – فوق تخصص طب سالمندان

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر