مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

کمر درد، پادرد و سایر عوارض تنگی کانال نخاع

تاریخ ارسال : ۰۹ تیر ۱۴۰۰

علائم تنگی نخاع / spinal stenosis symptoms

یکی از بیماری‌های ستون فقرات که متاسفانه دیر تشخیص داده می‌شود، تنگی کانال استخوانی داخل ستون فقرات (Spinal Canal Stenosis) یا تنگی کانال نخاع نام دارد. این بیماری می‌تواند فرد مبتلا را از انجام فعالیت‌های روزانه خود ناتوان کرده و عوارضی همچون کمر درد و گردن درد را به همراه داشته باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم تا این بیماری را زیر ذره‌بین برده و با استناد به جدیدترین اطلاعات پزشکی،  به همه علائم و عوارض تنگی کانال نخاعی اشاره کنیم.

تنگی کانال نخاع چیست؟

ستون فقرات انسان از یک سری مهره استخوانی توخالی تشکیل شده است که در کنار یکدیگر یک کانال را می‌سازند. نخاع عصبی درون این کانال استخوانی قرار گرفته و ریشه‌های عصبی نخاع از درون این کانال به کل بدن گسترش می‌یابند. اگر این اعصاب به هر دلیلی تحت فشار قرار بگیرند، وظایف حسی و حرکتی آن‌ها مختل می‌گردند.

مهم‌ترین دلیل فشار بر این اعصاب، فشار دیسک بین مهره‌ها است که در مقاله‌ای دیگر به تفصیل مورد بحث قرار خواهد گرفت. اما یک دلیل شایع دیگر تنگ شدن کانال مربوط به مواردی مانند رسوب کلسیم اضافی در داخل کانال است. این مشکل معمولا در مهره‌های گردن و کمر که نیاز بیشتری به خم شدن دارند، اتفاق می‌افتد و نهایتا منجر به تنگ شدن کانال، فشار آمدن بر نخاع و ایجاد علائم حسی و حرکتی می‌شود.

علائم تنگی کانال نخاع چیست؟

علائم تنگی نخاع بسته به محل وقوع می‌توانند متفاوت باشند. اگر تنگی در مهره‌های گردن اتفاق بی‌افتد، می‌تواند باعث خواب رفتن، سوزن سوزن شدن، بی‌حسی و احساس ضعف در دست‌ها، مچ و آرنج گردد. درد ناحیه‌ای گردن نیز ممکن است اتفاق بیافتد. بیمارانی که دچار تنگی کانال در ناحیه مهره‌های کمر می‌شوند، علائم اندام تحتانی را بیشتر نشان می‌دهند.

این علائم شامل خواب رفتن، سوزن سوزن شدن و بی‌حسی در کف، مچ و ساق پا، ران و باسن می‌شوند. احساس ضعف و گرفتگی در اندام تحتانی و درد در یک یا هر دو پا به خصوص در هنگام ایستادن یا راه رفتن طولانی می‌تواند ایجاد گردد که با نشستن و یا خم شدن به جلو بهتر می‌شود. دلیل این تسکین این است که با خم شدن به جلو مجرای داخل کانال کمی بزرگتر می‌شود و فشار از روی نخاع برداشته می‌شود.

درد ناشی از تنگی کانال نخاعی در ناحیه پایین کمر نیز نسبتا شایع است که می‌تواند در یک طرف، هر دو طرف و یا وسط کمر احساس شود. باید توجه داشت که این بیماری یک بیماری پیشرونده است که در طی زمان نسبتا طولانی و در سنین پس از چهل سالگی ایجاد می‌شود. به همین دلیل، بسیاری از بیماران آن را به حساب مشکلات افزایش سن گذاشته و معمولا نسبت به علائم تنگی کانال نخاعی کمر بی‌اعتنایی می‌کنند.

علت-کمر-درد-و-پا-درد-چیست

عوارض تنگی کانال نخاعی

بسیاری از بیماران علائم تنگی نخاع را در هر دو محل شایع آن یعنی گردن و کمر باهم تجربه می‌کنند. در موارد پیشرفته بیماری، اعصاب عصب دهنده به مثانه و روده‌ها نیز ممکن است تحت فشار قرار گیرند و باعث علائمی نظیر احساس فوریت در دفع ادرار، بی‌اختیاری ادرار و مشکلات حرکتی در دستگاه گوارش شوند.

شدیدترین حالت این بیماری در افرادی اتفاق می‌افتد که برای مدت طولانی نسبت به تشخیص و درمان بی‌تفاوت بوده‌اند و با حالت فلج نسبی هر دو دست و پا و معمولا روی ویلچر به اورژانس‌های ارتوپدی منتقل می‌شوند. این افراد نیازمند جراحی اورژانس هستند زیرا در غیر این صورت امکان آسیب دائم به نخاع و قطع شدن رشته‌های عصبی وجود دارد که می‌تواند به بی‌حسی یا فلج دائم منجر گردد.

تشخیص تنگی کانال نخاعی

فردی که دارای علائم تنگی کانال نخاعی کمر یا گردن است، باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه نماید. اگر پزشک پس از معاینه دقیق عصبی نسبت به این بیماری مشکوک شود، معمولا درخواست MRI ستون فقرات می‌نماید که بهترین تکنیک تشخیص تنگی کانال نخاعی به حساب می‌آید.

MRI می‌تواند وجود هر ضایعه‌ای در ستون فقرات اعم از دیسک، تنگی کانال و تومور را که بر نخاع فشار می‌آورد، بدون تاباندن اشعه ایکس مشخص سازد (عدم استفاده از اشعه ایکس یکی از مزیت‌های مهم MRI نسبت به X-Ray است). در صورت وجود تنگی کانال، این تنگی معمولا بر حسب شدت آن به صورت خفیف، متوسط و شدید گزارش می‌شود که برای هر کدام درمان متفاوتی نیاز است.

دلایل ایجاد تنگی کانال و علت کمردرد و پادرد چیست؟

همانطور که عنوان شد، کمر درد و پادرد متداول‌ترین علائم تنگی کانال نخاعی به حساب می‌آیند. افزایش رشد استخوانی مهره‌ها به سمت داخل و از دست دادن حالت ارتجاعی رباط‌های محافظ نخاع می‌توانند باعث تنگی کانال نخاعی و بروز علائمی چون کمر درد و پا درد شوند.

بسیاری از بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاع، درگیری چند دیسک بین مهره‌ای (به خصوص در ناحیه مهره‌های چهارم و پنجم کمری که عصب سیاتیک را عصب دهی می‌کنند) را نیز دارند که موجب تشدید علائم بیماری آن‌ها می‌شود. علائم تنگی کانال و دیسک کمر بسیار  به هم شبیه بوده و تشخیص افتراقی آن‌ها معمولا تنها با تکنیک‌های رادیوگرافی مانند MRI امکان پذیر است.

 علت کمردرد و پادرد چیست

بیماری‌های استخوانی مثل بیماری پاژه (Paget’s disease) که باعث رشد بیش از حد استخوان‌ها می‌شوند و همچنین تومورهای داخل نخاعی یا استخوانی نیز می‌توانند باعث تنگی کانال نخاع شوند.

درمان و از بین بردن علائم ظاهری تنگی کانال نخاعی

برای از بین بردن علائم و عوارض تنگی کانال نخاعی بین موارد خفیف و پیشرفته این بیماری تفاوت وجود دارد. در موارد خفیف تا متوسط، درمان‌های حمایتی، فیزیوتراپی، تصحیح حرکات و تمرینات ورزشی می‌توانند موجب بهبودی فرد و از بین رفتن علائم ظاهری تنگی کانال نخاعی گردند.

موارد شدید معمولا نیاز به عمل جراحی برای گشاد کردن مجرای داخلی کانال دارند. در موارد شدیدتر جراحان اقدام به جایگزینی کامل یک یا چند مهره با پروتزهای مصنوعی می‌نمایند. اگر عمل توسط پزشک ماهری انجام گیرد، نتایج جراحی معمولا بسیار رضایت بخش خواهند بود اما بسیاری از متخصصان در این زمینه توصیه می‌کنند که تا حد امکان از رفتن به زیر تیغ جراحی به دلیل بالا بودن خطرات آن خودداری کنید.

کلام آخر

اگر اعصاب درون کانال ستون فقرات به هر دلیل تحت فشار قرار بگیرند، فرد به بیماری تنگی کانال کمری مبتلا شده است. خواب رفتن، احساس گزگز و بی‌حسی دست‌ها و پاها از علائم تنگی نخاع یا همان تنگی کانال نخاعی به حساب می‌آیند. در صورت عدم توجه به علائم ظاهری تنگی کانال نخاعی و عدم درمان آن، این بیماری ممکن است به از کار افتادن اعصاب حرکتی و فلج شدن فرد بی‌انجامد. در موارد خفیف تا متوسط، درمان بدون جراحی امکان‌پذیر خواهد بود اما در موارد پیشرفته، از بین بردن علائم و عوارض تنگی کانال نخاعی نیازمند جراحی است.

Sources:

mayoclinic.org

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر

  • آریزونا گفت:

    سلام،من یه سقط جنین داشتم بعدش شروع کار وجابه جایی داشتم،والان چند روز کمردرد و زانو درد مداوم دارم ودرد رهام نمیکنه حتی تو خواب تا صبح میچرخم سنی ندارم ولی کار سنگین و ورزش اشتباه زیاد انجام دادم نمیدونم از این درد باید چه کنم چاره ودرمانش چیست؟؟؟ لطفا کمکم کنید پیش چه دکتری برم؟؟

    • admin گفت:

      سلام
      در ابتدا باید به دکتر زنان برای معاینه از نظر بررسی سقط جنین انجام شود.
      و در ادامه گرافی از مهره های کمری و مراجعه به ارتوپد

  • زهره اسدي گفت:

    سلام وقت بخير ممنون از اطلاعات خوبتان من بين دوكتفم بي حس است وهنگامي كه سرما وسوز ميخورد شروع به گز گزيا سوزش ميكند در صورت گرم بودن فقط بي حس است از نظر دست وپا مشكل ندارم متولد 1351 هستم اين از زايمان دوم شروع شد در همان موقع هم بي حس شد انم ار اي چيزي نشون نداد

    • admin گفت:

      سلام ربطي به زايمان نداره

      : ميتونيد ويتامين B1 300 روزانه مصرف کنید

      : از نظر استرس و اعصاب هم بررسی کنید

  • امید مرادی گفت:

    سلام. وقت بخیر. من ۲۸ سالم. بیشتر از ده دیقه سرپا بمونم کمرم درد میگیره بیحس میشه سوزن میشه گردنم درد میاد. وقتی میشینم پاهام بیحس میشه سوزن سوزن میشه باسنم هم همینطور بیحس میشه مجبور میشم صاف بشینم یا خودم بدم جلو که کمرم فشار نیاد. ممکن هست نخاعم تنگ شده باشه.خیلی ممنون

  • نوراله نوراللهی بسطام گفت:

    با سلام
    من هم دیسک گردن و هم دیسک کمر دارم اصلاً کمرم و گردن ام هیچ دردی ندارند ولی حدود چهار ماه است که پای چپم از باسن تا نوک انگشتان پای چپم شوزش شدید
    دارد که در این چهار ماه حتی یک لحظه هم تسکین نیافته است بعضی از جراح ها می گویند از مهره های کمر است اوجا باید عمل شود یکی از دکترا هم گفته از مهره های گردن هم می تواند باشد
    ماندم چکار کنم اگر کسی تجربه ای دارد کمکم کند.

    • admin گفت:

      دیسکوپاتی کمر است. درمانش نزد متخصصین ارتوپدی مشخص است. در نهایت اگر به درمان دارویی جواب نده جراحی توصیه می شود.

  • سعيد توبره ريزي گفت:

    باعرض سلام وخسته نباشين دكتر من ده سال هست كمر درد دارم دوسه بارهم MRIگرفتم ميگن هم ديسك داري هم مهره L5فاصله پيدا كرده دوسال پيش هم تصادف كردم مهره هفتم گردنم هم اسيب جدي ديد الان يه مدت هست استخوان مچ پاي چپم انگار ميذاريش تو يخ امروز خيلي رنج كشيدم الان براي گردنم ارتل بستم كارمكنم كارمم سنگين هست ممنون ميشم كمكم بكنين

    • admin گفت:

      سلام
      درمان شما با متخصص ارتوپدی است و شاید جراحی.
      درمان دارویی فقط می توان مسکن توصیه کرد.

  • خ مومنی گفت:

    فوری
    با سلام و احترام پدرمن دو هفته عمل جراحی تعویض مفصل زانو انجام دادند حالا بی حسی دست و پا دارن ام ارای رو دکتر دیدن میگن باید جراحی گردن انجام بدن
    با توجه به اینکه بدنشون الان ضعیف و 82 سالشونه آیا میشه به تعویق انداخت یا دارو و راه دیگری داره ؟ ممنون میشم سریع جواب بدید

    • admin گفت:

      این کاملا تخصصی ارتوپدی است، فقط پزشک ارتوپد جراحشون می تواند تصمیم گیری کند.

  • مصطفی سیمین گفت:

    من ۱۵ سال است که دیسک کمر دارم دوسال پیش با روش غیر جراحی بهتر شدم و ورزش مربوط به آن را کنا گذاشتم جدیدا کمر درد من بهتر شده اما پاهام وقتی که راه میروم گز گز مکنه وداغ میشه و درد میگیره تا حدی که حتما باید چند لحظه بشینم تا بهتر بشه بفرمایید راه درمانم از طریق غیر جراحی چیست؟

    • admin گفت:

      درمان دارویی ضد التهاب با نظر پزشک و استراحت و مصرف ب ۱۲ و ب ۶

  • مهناز قاسمی گفت:

    سلام، من بعداز گرفتگی شدید عضله پشتم‌تا کمر، دراثر گرم و سردشدن، بازدن آمپول و تجویز قرص مسکن خوب شدم ، اما بعداز اون ، مدت زیادی که دریک حالت قرار بگیرم، چه نشسته و چه ایستاده عضله ساق پام و مهره ۴و ۵ کمرم میگیره، ام ، ار ای دادم، و پزشک هم داروی گابا پنتین و تیزانوور رو داده ، ولی تاثیری نداشته، لطفا راهنمایی بفرمایین

    • admin گفت:

      مدتی طول می کشه، می توانید، درمان دارویی را برای اسپاسم عضلات خوراکی ادامه بدهید و از کمپرس آب گرم یا ماساژ یا آب درمانی در صورت امکان بهره ببرید

  • ع صابری گفت:

    با سلام خدمت شما
    من در اثر خم بودن سرم مهره بالایی ستون فقراتم ضربه ای با دیوار داشت و از اون به بعد یه درد نسبتا متوسطی داشت
    رفتم دکتر ارتوپد و گفتن که همون مهره ای که برخورد داشته با دیوار دچار ترک خوردگی و خونریزی شده که باید با دارو و یکسری کارهای دیگ خوب شه.
    حالا میخواستم بپرسم من یک مقدار احساس ضعف در دست و پا دارم ممکنه نخاع آسیبی دیده باشه؟

    • admin گفت:

      نخاع خیر، ولی ممکن است اعصاب گردنی تحت فشار باشد به علت آسیب مهره

  • مهری ص گفت:

    سلام من ۵۲ سالمه و ۶ ساله به دلیل چسبندگی عصب گاباپنتین ۳۰۰ و ب ۱ میخورم اما الان چند وقته دوباره دستام تا آرنج ضعف میره درد داره و شبا که میخوابم دستام از سر شانه بی حس میشه و به زور حرکتش میدم خیلی هم عصبی شدم لطفا جواب بدید ممنونم

  • تورج گفت:

    سلام تنگی کانال شدید کمر دارم مدتی است که ورم و عفونت رویه پا گرفته ام پس از درمان مجدد پام عفونت کرده درد شدیدی هم در قسمت پا دارم لطفاً راهنمایی کنید

    • admin گفت:

      عفونت پا احتمالا سلولیت است، متخصص عفونی درمان فوری و اورژانسی، مراجعه کنید

  • رها گفت:

    سلام من از ناحیه کمر حس میکنم یک برجستگی زائده ای درقسمت چپ دارم و درد هم تا ناحیه انگشتان پاحس میکنمو موقع دراز کشیدن بیشتر اذیتم میکنه بنظرتون ممکنه تنگی کانال نخاعی باشه؟

    • admin گفت:

      سلام دوست عزیزم، به نظرم زیر نظر پزشک حتما MRI بدید تا دقیق تر بررسی شود

  • حمیده اعتمادی گفت:

    باسلام وعرض ادب واحترام بنده چند سالی هست‌ مینیکس‌پاهام‌آسیب دیده ام ار ای رفتم نشون داده‌ دیسک کمر و سیاتیک دارم ،زانو درد دارم و پاهام زود خسته میشه داغ میکنه خیلی مواقع بخصوص شبها گز گز وداغی پاهام اذیت میکنه چند بار هم دکتر رفتم وضد التهاب و مسکن دادن امپول زدن بهتر نشده جواب ام ار ای هم در حد عمل نبوده لطفا راهنمایی کنید خیلی سپاسگزارم .

    • admin گفت:

      سلام نمیشه بدون mri قضاوت دقیق کرد ولی احتمال زیاد گزگز و داع شدن پاتون ربطی به مینیسک نداره و علت عصبی داره

  • محمد عصاران گفت:

    با سلام من در سال 75 هرنی دیسکال لاکتومی داستم و عمل جراحی کردم و چند سال است وقتی زیاد ایستاده هستم در ناحیه ران دچار بی حسی و سوزن سوزن شده می شون و جدیدا این حالت در ناحیه مچ دست راست و چپ هم هست درد کمر ندارم وحالت افتادگی پا دارم و درد در ناحیه چهار بند لگن دارم و پا را باید بالا بکشم تا بتوانم حرکت کنم و دچار دیسک گردن هم هستم ایا دچار تنگی کانال نخاع هستم ضمنا دیابت هم دارم

    • admin گفت:

      سلام
      در مورد شما باید عرض کنم حتما به متخصص اعصاب مراجعه کنید و نوار عصب عضله بدید و دقیق معاینه بشید
      چون گز گز شدن مچ دست شما میتونه به خاطر دیسک گردن باشه، بخاطر سندرم تونل کارپال باشه یا بخاطر نوروپاتی دیابت باشه

      در مورد اینکه افتادگی پا پیدا کردید باید هرچه سریع تر به پزشکی که شما را جراحی کرده یا متخصص همکارش یعنی جراح اعصاب یا نوروسرجن مراجعه کنید

  • محسن گفت:

    سلام وقت بخیر من چندی همین صبح زود قبل بیدار شدن خیلی احساس خستگی وسستی داخل هر دو ساق پا دارم و هنگام کار کردن ممنون میشم راهنماییم کنید

    • admin گفت:

      سلام آیا درد و خشکی مفصلی هم دارید؟
      آیا تورم در پا یا دور چشم ها هم دارید؟