مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

خواص گلابی Pears

تاریخ ارسال : ۲۱ آذر ۱۳۹۷

فهرست مطالب

تاریخچه مصرف گلابی به حدودهزار سال پیش از میلاد در اروپا و آسیا باز می گردد. حدود سه هزارنژادمختلف گلابی در سراسر دنیا کشت می شوند که دارای تنوع زیادی در رنگ، طعم و قوام (Texture) میوه می باشند. هرساله بیش از ۲۱ میلیون تن گلابی در سراسر جهان کشت می شود. در ایالات متحده، دسامبر ماه گلابی می باشد. به همین مناسبت در این شماره به ترکیبات و خواص متعدد گلابی می پردازیم.

ترکیبات گلابی: به طور متوسط ۸۴درصد وزن گلابی را آب تشکیل می دهد.صد گرم گلابی حاوی۵۷ کالری انرژی، ۱۵گرمکربوهیدرات، ۴/۰گرم پروتئین، ۱میلیگرم سدیم،۱۱۶ میلی گرم پتاسیم، ۱/۳گرم فیبر تغذیه ای، ۱۰گرم قند و ۱/۰ گرم چربی می باشد. میزان چربی های ترانس، چربی اشباع شده و کلسترول در گلابیصفر می باشد. گلابی همچنین دارای ویتامین های  B، C، K و مواد معدنی شامل کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، فسفر و روی می باشد.

منافع گلابی برای سلامتی:گلابی منبع مناسبی برای تامین بخشی از آب، فیبرهای تغذیه ای، ویتامین C، آنتی اکسیدان و انرژی روزانه مورد نیاز بدن می باشد. در اینجا به صورت خلاصه به بخشی از منافع گلابیبرای سلامتی اشاره می کنیم:

جلوگیری از بیماری های گوارشی و یبوست: وجود آب و فیبرهای تغذیه ای در گلابی باعث تسهیل حرکت مواد در دستگاه گوارش، افزایش حجم مدفوع و جلوگیری از یبوست می گردد. این امر همچنین به کاهش التهاب در روده ها و دفع مواد زائد از دستگاه گوارش کمک می کند. خطر ابتلا به سرطان کولون و بیماری عفونی – التهابی روده بزرگ به نام دیورتیکولیت (Diverticulitis) هم به علت وجود آنتی اکسیدان های موجود در گلابی و نیز افزایش حرکت مواد در روده ها کاهش مییابد.

خواص ضد التهاب، ضد عفونت و ضد سرطان:گلابییک منبع غنی از مواد آنتی اکسیدان به نام فلاوانول ها (Flavanols) وآنتوسیانین ها (Anthocyanins) می باشد. موادآنتیاکسیدانو ویتامین Cباعثخنثیکردنرادیکالهایآزاد (Free Radicals) دربدنمیشوند،کهازعواملاصلیاکسیداسیونسلولی،ایجادسرطانوپیریبهشمارمیآیند. این موادهمچنینبهازبینبردنسلولهایسرطانی (کهبهطورطبیعیواجتنابناپذیرهرروزدربدنتولیدشدهوبایدازبینبروند) کمکمیکنند. پس وجود آنتی اکسیدان فراوان در گلابی می تواند به کاهش واکنش های التهابی در بدن،کاهش عفونت ها و پیشگیری از سرطان ها کمک نماید.

کمک به سلامت قلب و عروق و کاهش فشارخون: وجودویتامین C و آنتیاکسیدانفراوان درگلابی می تواندجلویفرآیند اکسیدشدنچربی ها ( به خصوص کلسترولLDL)در دیواره رگها را گرفته وازآسیببهدیوارهعروقوآغازبیماری تصلبشرائین (Atherosclerosis)،بالارفتنفشارخونوآغازبیماریهایقلبی – عروقیجلوگیری نماید. از سوی دیگر، پتاسیمفراوانموجود در گلابینیزباعثدفعسدیمازکلیههاوکاهشفشارخونمیگردد. امروزه رژیم های حاوی پتاسیم فراوان توسط اکثر متخصصین برایسلامتقلبو عروق توصیه می گردند. همچنین فیبرهای تغذیه ای موجود در گلابی می توانند به کلسترول موجود در غذا چسبیده و باعث دفع کلسترول از دستگاه گوارش و کاهش کلسترول خون گردند.

کمک به کاهش وزن: مصرف گلابیبه عنوان میان وعده غذایی می تواند با تامین بخشی از کالری و قند مورد نیاز بدن،جلوی گرسنگی شدید افراد پیش از شروع وعده غذایی اصلی را گرفته و از این طریق به کاهش کالری دریافتی و کاهش وزن کمک نماید. فیبر های تغذیه ای موجود در گلابی نیز به پرشدن معده و احساس سیری کمک می کنند.

کمک به بیماران دیابتی: گلابی به جز گلوکز دارای قندهای دیگری مانند فروکتوز و سوربیتول نیز می باشد. با وجودی که فروکتوز بسیار شیرین تر از گلوکز است، ولی باعث افزایش قند خون و ترشح انسولین نمی شود. از این رو مصرف گلابی توسط بیماران دیابتی می تواند نیاز آنها به قند را تامین کند، بدون آن که باعث افزایش شدید قند خون و ترشح زیاد انسولین گردد. عدم افزایش قند خون، داشتن آنتی اکسیدان ها و وجود فیبرهای تغذیه ای همگی از عواملی هستند که به بیماران دیابتی در کنترل بیماریشان کمک می نمایند.

نکاتی در مورد گلابی: سعی کنید حتی الامکان گلابی را با پوست میل کنید تا از حداکثر میزانویتامین C و فیبرهای تغذیه ای موجود در آن بهره مند شوید. می توانید از گلابی در درست کردن سالادهای میوه، دسرها و اسموتی های مختلف استفاده کنید. همچنین می توانید گلابی را پوست بکنید، آن را با شکلات داغ تزئین نموده، میل نمایید.

با توجه به منافع زیاد گلابی و فراوانیآن در کالیفرنیا، به نظر می رسد مصرف چند وعده از این میوه در هفته می تواند به سلامت عمومی بدن کمک کند و جلوی ابتلا به بسیاری از بیماریها را بگیرد.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/285430.php

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4657810/

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر