مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

ارزیابی دانش شما در مورد انتخاب کفش مناسب

تاریخ ارسال : ۲۱ آذر ۱۳۹۷

فهرست مطالب

استفاده از کفش مناسب برای حفظ سلامت پا و ستون فقرات الزامی است. برای اینکه بدانید آیا اطلاعات کافی در مورد انتخاب کفش مناسب دارید، ابتدا به پرسش های زیر پاسخ دهید و جواب ها را علامت بزنید و سپس پاسخ سوالات را در پایین مقاله چک نمایید.

۱) آیا همیشه یک سایز مشخص و ثابت کفش را می خرید؟

بلی

خیر

۲) بهترین زمان روز برای امتحان کردن و خرید کفش نو کدام است؟

صبح

ظهر

غروب

۳) آیا ضروری است که هر دو جفت کفش را در هنگام خرید کفش نو امتحانکنید؟

بلی

خیر

۴) آیا زمانی که نشسته اید می توانید به درستی قضاوت کنید که اندازه کفش، مناسب پای شماست؟

بلی

خیر

۵) چه میزان فاصله باید بین نوک شست پا و جلوی کفش وجود داشته باشد؟

یک اینچ (۵/۲سانتی متر)

نیم اینچ (۲۵/۱ سانتی متر)

یک چهارم اینچ (۷۵/۰ سانتی متر)

۶) آیا خوب است که قسمتی از کفش که زیر پاشنه پا قرار می گیرد با پاشنه پا فاصله داشته باشد تا به آن فشار وارد نکند؟

بلی

خیر

۷) آیا کفش های نوک تیز واقعا آنقدر برای سلامت پا مضر هستند؟

همیشه

گاهی

هرگز

۸) آیا می توان کفش پاشنه بلند پوشید؟

همیشه می توان

بهتر است فقط گاهی بپوشیم

نباید هرگز پوشید

۹) آیا تاکنون کفش تنگی را خریده اید به این امید که در آینده جا باز می کند و اندازه می شود؟

بلی

خیر

۱۰) بهترین راه برای قضاوت در مورد راحتی و مناسب بودن یک کفش کدام است؟

از روی نرمی کفش

از جنس آن

از نوع کفی داخل آن

از روی پاشنه آن

با راه رفتن

پاسخ ها:

۱) سایز همه کفش ها یکی نیست و برندها و مدل های مختلف کفش سایزهای متفاوتی دارند. پس خود را مقید نکنید که همواره یک سایز مشخص را برای همه مدل ها و برندها بخرید. از سوی دیگر حتی سایز پای بزرگسالان نیز با افزایش سن تغییر می کند. از این رو همواره کفشی را بخرید که اندازه اش مناسب پای شماست.

۲) بهترین زمان روز برای امتحان کردن و خرید کفش،غروب است. علت این است که پای ما در هنگام ایستادن و راه رفتن کمی ورم می کند، از این رو اندازه پا در هنگام غروب از صبح بیشتر است. پس بهتر است در هنگامی از روز که اندازه پا بزرگتر است، کفش نو را امتحان کنید.

۳) باید حتما هر دو جفت کفش را در هنگام خرید کفش نو امتحان کنید، زیرا اندازه هر دو پا یکسان نیست. همواره کفشی را که مناسب پای بزرگتر است، انتخاب نمایید.

۴) بسیار مهم است که کفش را در حالت ایستاده امتحان کنید و اطمینان حاصل کنید که فاصله کافی بین نوک انگشت شست پا و جلوی کفش وجود دارد.

۵) بهتر است که در حالت ایستاده حدود نیم اینچ (۲۵/۱ سانتی متر) فاصله بین نوک شست پا و جلوی کفش وجود داشته باشد. این اندازه تقریبا برابر عرض انگشت اشاره است که می توانید از روی کفش هم اندازه گیری کنید.

۶) قسمتی از کفش که زیر پاشنه پا قرار می گیرد، باید فاصله کمی با پاشنه پا داشته باشد و احساس راحتی به ما بدهد و در ضمن نباید پاشنه پا روی این قسمت لغزیده و سر بخورد.

۷) کفش های نوک تیزشست پا را به دیواره کفش و سایر انگشتان فشار داده و باعث تغییر شکل شست پا و ایجاد درد در انگشتان پا می گردند. از این رو بهتر است فقط گهگاه و آن هم برای مدت کوتاه از این نوع کفش ها استفاده کنید. کفش هایی که جلوی آنها گرد است، بهترین انتخاب هستند.

۸) کفش های پاشنه بلند برای سلامت پا و ستون فقرات مضر می باشند. این کفش ها کل وزن بدن را به قسمت جلوی پا و انگشتان منتقل می کنند که باعث آسیب دیدن این بخش از پا می گردد.

۹) کفش تنگی را که از آن خوشتان آمده است، به این امید که در آینده جا باز می کند نخرید. کفش باید در هنگام خرید در پای شما راحت باشد.

۱۰) بهترین راه برای قضاوت در مورد راحتی و مناسب بودن یک کفش راه رفتن با آن است. با راه رفتن می توانید در مورد راحتی کفش در تمام نقاط پا شامل نوک انگشتان، کف پا و پاشنه پا اطمینان حاصل نمایید.

منبع: American Orthopaedic Foot & Ankle Society

http://www.aofas.org/footcaremd/how-to/footwear/Pages/Shoe-Fit-Quiz.aspx

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر