مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

خواص آووکادو چیست و چه مضراتی دارد؟

تاریخ ارسال : ۲۹ تیر ۱۴۰۱

خواص آووکادو چیست

آووکادو یک میوۀ لذیذ و بسیار مقوی است که علاوه بر مصرف آن به‌صورت خام در دستور تهیۀ بسیاری از غذاها وجود دارد. در این مطلب از سایت سیب (Iranian Medical Magazine) به بررسی خواص و مضرات این میوه می‌پردازیم و در پایان می‌بینیم که guacamole چیست.

خواص آووکادو چیست؟

احتمالاً در دستور تهیۀ بسیاری از غذاها آووکادو را دیده‌اید و این سؤال برایتان پیش آمده است که خواص آووکادو چیست. آووکادو بیست ویتامین و ماده معدنی شامل ویتامین‌های C، E، K،B1، B2، B3، B5، B6، پتاسیم، منیزیم، منگنز، مس، آهن و فولات دارد که این ماده غذایی را به یک منبع عالی تبدیل می‌کنند.

ضمناً آووکادو حاوی ویتامین A، D و ماده معدنی کلسیم نیست؛ ولی، اگر غذاها یا مکمل‌های حاوی این مواد با آووکادو مصرف شوند، جذب آن‌ها افزایش می‌یابد. آووکادو همچنین حاوی مقادیر زیادی کاروتنوئید است. کاروتنوئیدها می‌توانند در بدن به ویتامین A تبدیل شوند.

آووکادو به‌صورت طبیعی عاری از قند، سدیم و کلسترول است؛ پس برای افراد دیابتی مضر نیست و با داشتن پتاسیم فراوان به کاهش فشارخون هم کمک می‌کند.

چربی‌های مفید (غیراشباع‌شده) موجود در آووکادو اگر جایگزین چربی‌های مضر (اشباع‌شده یا ترانس) در رژیم غذایی شوند، می‌توانند باعث کاهش کلسترول LDL و افزایش کلسترول HDL خون شوند. پس این چربی‌ها می‌توانند به سلامت سیستم قلبی‌عروقی کمک کنند.

خواص آووکادو برای اسپرم و باروری مردان نیز قابل‌توجه است. این ماده غذایی با داشتن مقادیر عالی ویتامین E و سایر ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگر یک منبع عالی برای کمک به تولید اسپرم‌های سالم است.

guacamole چیست

خواص آووکادو برای استخوان

نصف آووکادو تقریباً 18 درصد از ارزش روزانه ویتامین K را تأمین می‌کند. این ماده مغذی اغلب نادیده گرفته می‌شود؛ اما، برای سلامت استخوان ضروری است. مصرف کافی ویتامین K می‌تواند با افزایش جذب کلسیم و کاهش دفع کلسیم، از طریق ادرار، از سلامت استخوان‌ها حمایت کند.

خواص آووکادو برای رحم و تخمدان

ازجمله مهم‌ترین خواص آووکادو برای رحم و تخمدان، مقادیر بالای ویتامین E است که می‌تواند در بهبود پوشش داخلی رحم مفید باشد. آووکادو ممکن است به افزایش باروری و شانس بارداری سالم‌تر کمک کند. تغذیه یکی از اجزای اصلی برنامه‌ریزی برای بچه‌دارشدن است. همچنین خواص آووکادو قبل از بارداری، حین آن و بعد از آن قابل‌توجه است.

مقادیر زیاد مواد مغذی و ویتامین‌های آووکادو باعث شده‌اند این میوه یک منبع عالی برای سلامت تمام بدن ازجمله دستگاه تناسلی و سیستم تولیدمثل باشد.

همچنین بخوانید
ویتامین e در چه چیزهایی وجود دارد؟

انواع آووکادو

صدها نوع آووکادوی متفاوت در جهان وجود دارند. یکی از عوامل مهم مرغوبیت آووکادو درصد چربی یا اصطلاحاً روغن موجود در آن است. مثلاً آووکادویHass ، که بسیاری از کارشناسان آن را مرغوب‌ترین در کالیفرنیا می‌دانند، دارای ۱۸ تا ۲۲ درصد چربی است؛ درحالی‌که، آووکادوی Fuerte که معمولاً در درجۀ دوم مرغوبیت قرار می‌گیرد، دارای ۱۲ تا ۱۷درصد روغن است.

تأثیر آووکادو بر روی وزن

یک آووکادو با سایز متوسط پس از پوست‌کندن و درآوردن هسته در حدود 1۵۰ گرم وزن دارد. یک‌سوم یک آووکادوی متوسط؛ یعنی حدود ۵۰ گرم برای مصرف روزانه افراد بالغ مناسب است؛ زیرا، تنها ۸۰ کالری انرژی دارد و باعث افزایش وزن نمی‌شود.

آووکادو مزایای فراوان برای سلامتی دارد؛ اما، در خوردن آن نباید زیاده‌روی کرد چون باعث افزایش وزن می‌شود (هر آووکادوی متوسط حدود ۲۵۰ کالری انرژی دارد).

اگر آووکادو را در وعده ناهار مصرف کنید، زودتر احساس سیری کرده و دست از غذا می‌کشید. پس بهتر می‌توانید یک رژیم غذایی کم‌کالری را رعایت کنید و به یک عصرانه مفصل نیازی نخواهید داشت. آووکادو همچنین مقادیر زیادی فیبر و آب دارد که حرکت مواد در دستگاه گوارش را تسهیل می‌کنند.

طریقه مصرف آووکادو

طریقه مصرف آووکادو

بخش زیادی از مواد مغذی آووکادو در قسمت‌های سبزرنگ خارجی‌تر و نزدیک به پوست آن واقع شده‌اند. پس بهتر است به‌جای درآوردن مغز آووکادو با قاشق، ابتدا آووکادو را کاملاً از طول به دو نیم کنید و سپس با چرخاندن دو نیمه روی هم آن‌ها را از هم جدا کنید.

هسته را با نوک چاقو و با کمترین فشار و آسیب به میوه جدا کنید و سپس هر نیمه را مجدداً از طول به دو قسمت تقسیم کنید. حالا پوست آووکادو را به‌راحتی و به‌آرامی به کمک دست از میوه جدا کنید این روش بهترین طریقه مصرف آووکادو است. پس بریدن آووکادو از عرض و خالی‌کردن آن با قاشق یا پوست‌کندن آن باعث از دست رفتن بهترین و مغذی‌ترین بخش‌های آن می‌شود.

بهترین زمان خوردن آووکادو

بهترین زمان خوردن آووکادو وقتی است که این میوه کاملاً رسیده باشد. هرگز قسمت چوبی‌مانند و قهوه‌ایِ بالای آووکادو را برای امتحان رسیده‌بودن آن جدا نکنید. با این کار نه تنها به رسیده‌بودن یا نبودن آووکادو پی نمی‌برید بلکه باعث می‌شوید که هوا به داخل میوه وارد شود و آن را به‌سرعت اکسید و سیاه می‌کند.

اگر آووکادو را طوری فشار دهید که پوست آن فرو رود، آن قسمت از میوه که در زیر قرار دارد سیاه خواهد شد. به همین دلیل کمیسیون آووکادو کالیفرنیا از خریداران تقاضا می‌کند که از فشاردادن آووکادو و گذاشتن اثرانگشت بر آن، جهت امتحان‌کردن، خودداری کنید. توصیه آن‌ها امتحان با کف دست با فشار بسیار ملایم است.

آووکادو تا زمانی که از درخت جدا نشود، حالت نرم و رسیده پیدا نمی‌کند. اگر آووکادویی که خریداری کرده‌اید هنوز نرم نیست، آن را بیرون از یخچال در آشپزخانه نگهداری کنید تا کامل برسد.

برای تسریع در این کار می‌توانید یک سیب و موز در کنار آن قرار دهید. آووکادو رسیده را می‌توانید تا سه روز در یخچال نگه ‌دارید؛ اگرچه هرچه زودتر آن را استفاده کنید بهتر است. آووکادوی بریده‌شده به‌سرعت سیاه می‌شود.

برای نگهداری آووکادوی نیمه برای نصف روز تا حداکثر یک روز، روی آن کمی آب‌لیمو بریزید و سپس آن را با سلفون به‌خوبی بپوشانید تا هوا به آن نرسد. سعی کنید که نیمۀ بدون هسته را زودتر استفاده کنید و قسمت هسته‌دار را در یخچال بگذارید.

مضرات آووکادو

آووکادو حاوی کربوهیدرات‌ها با زنجیرۀ کوچک به‌نام پلیول است که درصورت مصرف زیاد می‌تواند اثر ملینی داشته باشد. اگر به قندهای طبیعی موجود در آووکادو حساسیت دارید، ممکن است تا ۴8 ساعت پس از خوردن آن دچار نفخ، گاز معده یا ناراحتی معده شوید.

مصرف زیاد آووکادو موجب افزایش وزن می‌شود که این نیز از مضرات آووکادو به شمار می‌رود؛ چراکه یک میوۀ لذیذ و مقوی است و اکثر افراد گمان می‌کنند مصرف زیاد این میوه مفید است.

آووکادو منبع اسیدآمینه تیروزین است که به‌طور طبیعی در بدن به تیرامین تجزیه می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که، تیرامین موجود در آووکادو با ایجاد سردردهای میگرنی مرتبط است.

سس سالاد یا guacamole چیست؟

از آووکادو به‌عنوان یک ماده غذایی سالم و خوشمزه در غذاهای کودکتان استفاده کنید. آووکادو را به‌جای کره و مارگارین روی نان بمالید و میل کنید و از آن در درست‌کردن سس سالاد یا Guacamole استفاده کنید. Guacamole ترکیبی از آووکادو، گوجه، پیاز، فلفل سبز و پودر سیر است. با در نظر گرفتن فواید فراوان آووکادو، شایسته است که این میوه در سبد غذایی خانواده گنجانده شود.

همچنین بخوانید
8 خاصیت استفاده از عسل

 

منابع
https://www.californiaavocado.com
https://www.epicurious.com
https://www.curejoy.com

 

سوالات متداول در مورد آووکادو

guacamole چیست؟

Guacamole ترکیبی از آووکادو، گوجه، پیاز، فلفل سبز و پودر سیر است و به‌عنوان یک سس لذیذ مصرف می‌شود.

بهترین زمان برای خوردن آووکادو چه موقعی است؟

هنگامی که آووکادو نرم و رسیده باشد بهترین زمان برای مصرف این میوه است.

آووکادو را تا چند روز در یخچال می‌توان نگهداری کرد؟

آووکادو رسیده را می‌توانید تا سه روز در یخچال نگه‌ دارید، اگرچه هرچه زودتر آن را استفاده کنید بهتر است. برای نگهداری آووکادو نیمه برای نصف روز تا حداکثر یک روز، روی آن کمی آب‌لیمو بریزید و سپس آن را با سلفون به‌خوبی بپوشانید تا هوا به آن نرسد.

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر