مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

تعبیه بالون داخل معده ای ( Intragastric Balloon ) روشی موثر در کاهش وزن

تاریخ ارسال : ۰۶ مهر ۱۳۹۹

تعبیه بالون داخل معده ای

کاهش وزن یک آرزوی بزرگ برای بسیاری از افراد در جامعه است که با چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند. کم کردن وزن با این حال می‌تواند بسیار دشوار باشد؛ پیروی از رژیم‌های سخت تغذیه‌ای، ورزش کردن و یا مصرف دارو بعضا غیرممکن به نظر می‌رسد و شخص را از رسیدن به هدف خود یعنی وزن کمتر نا امید می‌سازد. پزشک بر اساس میزان اضافه وزن بیمار که معمولا بر اساس شاخص توده بدنی یا BMI محاسبه می‌شود، تصمیم خواهد گرفت که چه نوع درمانی برای فرد لازم است. بر اساس عدد BMI و شرایط بیمار یا مشکلات زمینه‌ای وی ممکن است درمان چاقی به روش دارویی و یا جراحی انجام گیرد. امروزه روش‌های غیر دارویی برای کاهش وزن چه از طریق جراحی لاپاروسکوپی، و چه از طریق لوله اندوسکوپ پیشرفت‌های زیادی را به خود دیده‌ است. این مقاله با هدف شرحی مختصر درباره روش‌های مختلف کاهش وزن به خوانندگان عرضه شده است. در ادامه به اختصار به توضیح چند روش از این دست و روش تعبیه بالون داخل معده می‌پردازیم.

کم کردن وزن می‌تواند هراس آور باشد با این حال گزینه های در دسترس زیادی وجود دارد که امکان کاهش وزن را بدون نیاز به جراحی برای افراد فراهم می‌کند. تعبیه بالون داخل معده ای یا IGB و همچنین بازسازی آستینی معده ( گاستروپلاستی آستینی ) از طریق اندوسکوپی یا ESG دو مورد از ایمن ترین و پرطرفدارترین این راهکارهای درمانی محسوب می شوند. هر دو مورد از گرینه های درمانی بسیار خوب و بدون نیاز به جراحی هستند. در این مقاله به توضیح روش تعبیه بالون داخل معده ای می‌پردازیم.

 

کاهش وزن

 

تعبیه بالون داخل معده ای

روشی ایمن تر و کم هزینه تر از جراحی باریاتریک 1 برای کاهش وزن می‌باشد و برخلاف آن نیازی به مصرف طولانی مدت دارو بعد از عمل جراحی نیست. در این روش یک بالون استاندارد به مدت 6 ماه در معده قرار داده می‌شود. این بالون از طریق اشغال حجم فضای داخل معده موجب کاهش ظرفیت معده می‌شود و احساس سیری کاذبی در فرد القا می‌کند. بنابراین مقدار غذای مصرفی فرد محدود شده و کاهش وزن اتفاق می‌افتد. تعبیه بالون همچنین میل به غذا خوردن و گرسنگی را کاهش می‌دهد؛ از این طریق که بیمار احساس می‌کند قبلا وعده غذایی را دریافت کرده است و بنابراین احتیاج به غذا خوردن ندارد.

البته لازم به ذکر است که میزان کاهش وزن در روش IGB کمتر از روش جراحی است. میزان کاهش وزن مورد انتظار 10% در طی 6 ماه می‌باشد ولی برای افرادی که وزن خیلی زیادی ندارند یا به هر دلیل کاندید عمل جراحی باریاتریک نمی‌باشند، IGB یک گزینه خوب برای کاهش وزن است. همچنین این روش برای افراد با BMI ( شاخص توده بدنی ) بین 30 تا 40 تایید شده است.

*جراحی باریاتریک روشی برای کاهش وزن است که در آن از طریق جراحی به روش های مختلفی انتهای مری را به ابتدای روده باریک متصل کرده و بدین طریق معده را دور می‌زنند.

دکتر سپهر لاله زاری

کلمات کلیدی : ,
اشتراک گذاری :

ارسال نظر