مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

خرید مواد غذایی دوران ویروس کرونا

تاریخ ارسال : ۱۰ فروردین ۱۳۹۹

خرید مواد غذایی و رژیم غذایی در دوران ویروس کرونا

با شیوع ویروس کرونا سوالات بسیار زیادی در خصوص چگونگی سرایت بیماری از فردی به فرد دیگر و اهمیت دانستن آن برای مردم مطرح می‌شود. یکی از مقوله هایی که هر روز با آن سر و کار داریم خرید مواد غذایی در دوران ویروس کرونا خارج از منزل است. در این مقاله ابتدا به توصیه های مربوط به خرید سالم اجناس و مواد غذایی از فروشگاه ها پرداخته و در آخر به معرفی رژیم غذایی سالم برای تقویت سیستم ایمنی به منظور مقابله با ویروس کرونا اشاره ای مختصر خواهیم داشت.

اصول بهداشتی خرید مواد غذایی دوران ویروس کرونا در خارج از منزل

طبق آخرین براورد های صورت گرفته در کشور های مختلف فروشگاه های مواد غذایی یکی از آلوده ترین مکان ها برای انتقال ویروس است. در ابتدا بهتر است توجه داشته باشید که برای خرید به سوپر مارکت های شلوغ نرفته و سعی کنید از پیک استفاده کنید.
بهتر است به فروشگاه های معتبر و بزرگ که در مبادی آنها دمای بدن افراد سنجیده می‌شود مراجعه کرده و در هنگام خرید از دستکش و ماسک استفاده کنید. برای پرداخت از وجه نقدی استفاده نکنید و به جای آن کارت بکشید. در هنگام کارت کشیدن بهتر است خودتان این کار را انجام دهید و به جای انگشت زدن بر روی دستگاه از گوشه کارت برای این منظور استفاده کنید.
همچنین بازار های محلی و هفتگی به سبب تراکم جمعیتی نسبتا زیاد مکان های مناسبی برای انتقال ویروس کرونا به حساب می‌آیند بنابراین تا مدتی به این اماکن نروید و خرید های خود را از فروشگاه های معتبر انجام دهید.

اصول بهداشتی در مورد مواد غذایی خریداری شده

به چند توصیه زیر توجه کنید:

  • پس از اتمام خرید و مراجعه به منزل، پلاستیک یا زنبیل خرید را بر روی پارچه ای که از قبل در خارج از محیط اصلی خانه (مثلا در حیاط یا در پارکینگ) پهن شده است، قرار دهید و با همان دستکشی که در دست دارید اقلام مختلف مواد خوراکی یا غیر خوراکی را جداسازی کنید. پس از انتقال اجناس به داخل منزل سپس پارچه را شسته و در آفتاب خشک کنیم.
  • همچنین کیسه، زنبیل و کیف پول خود را پس از خرید به دقت ضد عفونی یا در صورت امکان بشویید.
  • پلاستیک های خرید را دور بیندازید.
  • کابینت یا میز و صندلی که کیسه های خرید بر روی آنها قرار دارد را به دقت ضد عفونی کنید. در این مورد نیز بهتر است از یک پارچه برای قرار دادن اجناس بر روی آن استفاده کنید.
  • سینک های ظرفشویی به خصوص اگر از جنس استیل باشند بسیار مستعد آلوده شدن و نگهداشتن ویروس برای مدت طولانی هستند بنابراین ضدعفونی آنها بسیار اهمیت دارد.
  • اقلامی مانند میوه و سبزی را قبل از اینکه در یخچال بگذارید با محلول گندزدای میوه و سبزیجات (بنزآلکانیوم کلرید) ضد عفونی کنید.
  • برای شستشو و ضدعفونی میوه ها از همان دستکشی که برای خرید کردن آنرا پوشیده اید استفاده نکنید؛ به این منظور دستکش خرید را از دست خارج کرده و با دستکش ظرفشویی یا یک دستکش دیگر اقلام خریداری شده را شستشو یا ضد عفونی کرده و سپس در یخچال قرار دهید.
  • اجناس خریداری شده در فروشگاه را قبل از ضد عفونی کردن در یخچال کنار بقیه مواد خوراکی نگذارید.
  • اقلام خریداری شده که به شکل قوطی هستند مثل کنسرو ها، بطری آب یا شامپو بهتر است با آب و صابون شستشو شوند.

رعایت بهداشت در مورد غذاهای آماده خریداری شده در دوران ویروس کرونا

در مورد غذاهای آماده خریداری شده در رستوران چنانچه مواد غذایی مانند گوشت به دقت طبخ شده و اصول بهداشتی رعایت شده باشند جای نگرانی نیست. برای اطمینان بیشتر می‌توان ظرف غذا را با کمی آب و صابون ضدعفونی کرده و غذا را به ظروف آشپزخانه خودمان منتقل و میل کنیم. اگر پیک غذا را آورده بهتر است از او درخواست کنیم که غذا را پشت در گذاشته و خودمان آنرا برداریم. پس ازباز کردن بسته یا ظرف غذا، قبل از میل کردن آن باید دست ها با آب و صابون شسته شوند. در هنگام غذا خوردن بهتر است هر نفر جداگانه و حتی المقدور بر سر میز جداگانه ای غذای خود را میل کند.
بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت موادی مانند گوشت ها از جمله گوشت گاو یا مرغ و ماهی و تخم مرغ باید کاملا پخته و هنگام کار با مواد خام و پخته از تخته ها و چاقو های جداگانه استفاده شود.

منابع غذایی آلوده و پرهیز از آنها

از تماس با مواد غذایی گوشتی خام مثل لاشه گوشت ها یا حیوانات وحشی جلوگیری کنید. همچنین از تماس با فاضلاب، زباله ها و حیوانات ولگرد پرهیز کرده و در غیر این صورت فورا دست های خود را با آب و صابون بشویید. برای خرید اقلامی مانند گوشت حیوانات باید دقت داشت که این مواد از فروشگاه های معتبر خریداری شود. از مصرف گوشت های فاسد یا مشکوک به آلودگی پرهیز کنید.

چند توصیه تغذیه‌ای برای تقویت سیستم ایمنی در مبارزه با ویروس کرونا

به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری ویروس کرونا رژیم غذایی خاصی وجود ندارد ولی آنچه می‌توان به قطعیت گفت این است که پیروی از رژیم غذایی مناسب شامل گروه های متنوع غذایی به دلیل تقویت سیستم ایمنی می‌تواند از ابتلا به بیماری های ویروسی از جمله کرونا و نیز بسیاری از عفونت های دیگر جلوگیری کند.
یکی از اصلی ترین توصیه های این روز ها مصرف مقدار فراوان مایعات و آب است. علاوه بر آن یک رژیم غذایی دربرگیرنده پروتئین‌ها و اسید های آمینه که در مواد غذایی مانند گوشت مرغ و ماهی یا گوشت‌های قرمز و حبوبات وجود دارد به دلیل مقادیر زیاد اسیدآمینه آرژنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. امگا ۳ نیز یکی دیگر از ترکیباتی است که به گروهی از سلول های سیستم ایمنی به نام ماکروفاژ کمک می‌کند که بتواند به طور موثرتری با عوامل بیگانه برخورد کند‌. روغن ماهی و روغن کانولا دو منبع اصلی امگا ۳ به حساب می‌آیند.

مصرف ویتامین، دمنوش ها یا نوشیدن الکل؟

منابع ویتامینی نیز به خصوص اگر از طریق غذا خوردن بدست آمده باشند به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. مهمترین ویتامین از میان ویتامین های مختلف برای تقویت سیستم ایمنی در مقابل ویروس کرونا ویتامین C می‌باشد که از طریق مرکبات نظیر پرتقال و لیمو، گل کلم و سبزیجات به بدن می‌رسد. بسیاری از مردم به مصرف مقادیر زیادی از ویتامین های مختلف در قالب قرص ها یا شربت های مولتی ویتامین مبادرت می‌کنند. لازم است به این نکته توجه داشت که مصرف بیش از اندازه ویتامین های محلول در چربی (ویتامین های K، E، D و A)  منجر به مسمومیت شده و این امر خود باعث تضعیف سیستم ایمنی و استعداد ابتلا به ویروس می‌شود. همچنین مصرف دمنوش ها و مواردی مانند بخور سرکه راه پیشگیری از ویروس کرونا نیستند.
به علاوه، مصرف خوراکی اتانول به عنوان مشروبات الکلی نیز برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا توصیه نمی شود. در واقع مصرف الکل به طور معناداری منجر به تضعیف سیستم ایمنی شده و فرد را مستعد ابتلا به بیماری های ویروسی می‌کند.

1.World Health Organization. Coronavirus 2019 disease. 2020

کانال رسمی تلگرام مجله پزشکی و سلامتی سیب

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر