مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

روغن پالم برای بدن مفید است یا مضر

تاریخ ارسال : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰

روغن پالم از کدام درخت بدست می اید

نام روغن پالم را احتمالاً بارها شنیده‌اید. در این مطلب از مجلۀ پزشکی فارسی سیب (Persian Medical Magazine) به بررسی سؤالاتی از قبیل اینکه روغن پالم از چیست؟ چه ضرر و چه فوایدی دارد خواهیم پرداخت.

روغن پالم از چیست؟

روغن پالم یک روغن گیاهی خوراکی است که مصارف غیرخوراکی نیز دارد. روغن پالم در دمای 35 درجۀ سانتیگراد ذوب می‌شود بنابراین در دمای اتاق نیمه جامد است. گاهی روغن پالم با روغن هستۀ خرما اشتباه گرفته می‌شود اما این دو تفاوت دارند.

این روغن در دمای 232 درجۀ سانتیگراد اکسید می‌شود؛ بنابراین، می‌توان گفت که نقطۀ دود بالایی دارد و یک گزینۀ مناسب برای پخت‌وپز در دمای بالا است. گاهی از روغن پالم در محصولات فراوری‌شده مانند کرۀ بادام‌زمینی نیز استفاده می‌شود.

روغن پالم در محصولات غیرخوراکی مثل خمیردندان، صابون و لوازم آرایشی نیز استفاده می‌شود. کاربرد دیگر این روغن به‌عنوان سوخت گیاهی در بیودیزل‌هاست.

روغن پالم، به‌دلیل اینکه در برابر اکسیداسیون مقاوم است، می‌تواند به محصولات ماندگاری طولانی‌تری بدهد. همچنین به دلیل بی‌بو و بی‌رنگ بودن تقریباً در ترکیبات نیمی از محصولاتِ سوپرمارکت‌ها وجود دارد.

روغن پالم از کدام درخت به دست می آید؟

پاسخ این سؤال، که روغن پالم از کدام درخت به دست می آید، درخت نخل روغنی است. روغن پالم از یک درخت به‌نام elaeis guineensis به دست می آید که این درخت بومی آفریقاست.

در سال‌های اخیر این درخت در کشورهای اندونزی و مالزی به‎صورت تجاری کشت می‌شود و حدود 80 درصد روغن پالم جهان را این دو کشور تولید می‌کنند.

همچنین بخوانید
فواید و مضرات روغن سویا برای بدن

روغن پالم اولئین چیست؟

روغن پالم و پالم اولئین هر دو از یک گیاه به دست می‌آیند؛ اما، در مراحل تولید و فراوری با هم تفاوت دارند. روغن پالم در دمای اتاق نیمه جامد است و پس از تصفیه‌شدن به روغن مایع پالم اولئین فراوری می‌شود.

این دو روغن کاربردهای متفاوتی دارند. روغن پالم بیشتر به‌عنوان چربی در پخت‌وپز استفاده می‌شود درحالی‌که روغن پالم اولئین پرکاربردترین روغن سرخ‌کردنی در دنیاست.

روغن پالم برای بدن مفید است یا مضر؟

اینکه روغن پالم برای بدن مفید است و آیا روغن پالم ضرر دارد، به ویژگی‌های این روغن و میزان مصرف آن بستگی دارد. مانند هر مادۀ غذایی دیگری، روغن پالم در کنار فوایدی که برای بدن دارد، دارای مضراتی نیز هست خصوصاً اگر بیش از اندازه مصرف شود. در ادامه به بررسی خواص و عوارض روغن پالم می‌پردازیم.

خواص روغن پالم برای بدن

یک قاشق غذاخوری از روغن پالم (حدود 14 گرم) حاوی 120 کالری و 14 گرم لیپید است. این 14 گرم چربی متشکل از 7 گرم چربی اشباع‌شده، 5 گرم چربی تک اشباع ‎نشده و 2 گرم چربی با چندین کربن اشباع‌نشده است. روغن پالم یک منبع خوب از ویتامین E و A نیز هست.

از دیگر خواص روغن پالم برای بدن میزان بالای آنتی‌اکسیدان‌هاست. این آنتی‌اکسیدان‌ها به سلامت سیستم ایمنی و سلول‌های بدن کمک می‌کنند و از آسیب‌های سلولی جلوگیری می‌کنند. این روغن به افزایش جذب ویتامین A و سایر ویتامین‌های محلول در چربی کمک می‌کند.

شواهد نشان می‌دهند که، افزودن روغن پالم به رژیم غذایی زنان باردار و کودکان در کشورهای درحال‎توسعه ممکن است خطر ابتلا به کمبود ویتامین A را کاهش دهد.

خواص روغن پالم برای بدن

فواید روغن پالم برای پوست

روغن پالم فراوری‎نشده، که قرمز رنگ است، حاوی کاروتنوئیدهاست که یکی از بهترین مواد برای محافظت از پوست در برابر اشعۀ ماورای‌بنفش خورشید است.

مصرف روغن پالم برای پوست می‌تواند مفید باشد چراکه این روغن حاوی کو آنزیم CoQ10 است که یک آنتی‎اکسیدان مرتبط با جوان‌ماندن سلول‌های بدن است و به جوان‌ماندن سلول‌ها کمک می‌کند. همچنین این کو آنزیم با محافظت از پوست میزان کلاژن و الاستین پوست را افزایش می‌دهد که این موجب بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و بهبود وضعیت آن می‌شود.

روغن پالم در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی وجود دارد. درصورت تمایل می‌توانید یک قاشق از روغن پالم قرمز را روی صورت خود ماساژ دهید و سپس بشویید.

فواید روغن پالم برای مغز

یک شکل از ویتامین E به‌نام توکوترینول در روغن پالم وجود دارد که نسبت به سایر آنتی‎ اکسیدان‌ها اثر محافظتی بیشتری را برای مغز در مقابل رادیکال‌های آزاد دارد.

روغن پالم به‌عنوان یک محافظت‌کننده در برابر بعضی از بیماری‌های قلبی شناخته شده است چراکه به نظر می‌رسد باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می‌شود. مفیدبودن روغن پالم برای سلامت قلب در طی چند مطالعه اثبات شده است.

آیا روغن پالم ضرر دارد؟

مطالعات مختلفی برای بررسی فواید و عوارض روغن پالم انجام شده است؛ درحالی‌که تعداد زیادی از مطالعات نشان داده‌اند که، این روغن بر سلامت قلب و عروق اثر محافظت‌کننده دارد. مطالعات دیگری نتایج متفاوتی را ارائه دادند.

برای مثال در یک مطالعه مشاهده شد که، در گروهی که روغن پالم مصرف می‌کردند کلسترول بد (LDL) افزایش یافت. احتمالاً این موارد به‌علت تفاوت‌های فردی و تفاوت در وضعیت سلامتی افراد است. بنابراین، نمی‌توان قطعاً درمورد مفید یا مضربودن روغن پالم برای قلب نظر داد.

روغن پالم تازه و روغن‌های کهنه سطوح مختلفی از توکوترینول را دارند. همچنین درصورتی‌که، روغن پالم دوباره گرم شود فواید بسیار کمتری خواهد داشت و علاوه بر آن خطر ابتلابه بیماری‌های قلبی مثل تَصَلُّب شرایین را افزایش می‌دهد.

در مقایسه با بسیاری از روغن‌های مایع دیگر، روغن پالم چربی‌های اشباع‌شدۀ بالایی دارد (حدود 34 درصد) که افزایش مصرف چربی‌های اشباع‌شده با افزایش خطر بیماری‌های قلبی مرتبط هستند. همچنین به‌دلیل کالری بالا، مصرف زیاد این روغن موجب افزایش وزن نیز خواهد شد.

عوارض روغن پالم

آیا روغن پالم اولئین ضرر دارد؟

در ابتدای مطلب دیدیم که، پالم اولئین و پالم معمولی منشأ یکسانی دارند. روغن پالم اولئین حاوی چربی‌های اشباع‌شدۀ کمتری نسبت به پالم معمولی است؛ بنابراین، برای سلامت قلب و عروق ضرر کمتری دارد. اما باید توجه داشت که، اغلب خواص و مضرات این دو روغن مشابه است.

آیا روغن حیوانی پالم دارد؟

همان ‌طور که گفتیم، روغن پالم از درخت نخل روغنی به دست می آید بنابراین یک روغن گیاهی است. روغن حیوانی از کرۀ حاصل از شیر دام به دست می آید؛ درنتیجه، روغن حیوانی خالص حاوی پالم نیست.

باید توجه داشت که ممکن است افرادی سودجو، به‌دلیل ارزان‌تربودن روغن پالم، به محصول روغن حیوانی خود آن را اضافه کنند. بنابراین، روغن حیوانی را حتماً به شکل پاستوریزه یا از کارگاه‌های مجاز و معتبر تهیه کنید.

تبلیغات ضد روغن پالم به چه علت است؟

احتمالاً در رسانه‌ها و تلویزیون خبرهای زیادی را ضد روغن پالم شنیده‌اید. اغلب این موارد به‌دلیل اثرات تولید روغن پالم بر محیط‌زیست، حیات‌وحش و اکوسیستم است.

به‌دلیل سهولت تولید روغن پالم نسبت به روغن‌ها‌ی دیگر و هزینۀ کمتر آن، تقاضا برای این روغن در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته است که موجب کشت بی‌رویه این درخت در مناطق گرم و مرطوب شده است و این باعث از بین رفتن جنگل‌های استوایی، افزایش خطر انقراض گونه‌های جانوری و تأثیر منفی بر دمای کرۀ زمین شده است.

از سوی دیگر دستمزد کم کارگران و نابودی اراضی مالکان محلی موجب ایجاد مشکلات اجتماعی زیادی درمورد روغن پالم شده است.

همچنین بخوانید
مضررات و خواص دارویی روغن پنبه دانه

سوالات متداول درباره روغن پالم

روغن پالم از چیست؟

روغن پالم یک روغن گیاهی است که از یک درخت نخل روغنی به نام elaeis guineensis به دست می آید و کاربردهای مختلف و متنوعی دارد.

روغن پالم برای بدن مفید است یا مضر؟

روغن پالم در کنار فوایدی که برای سلامت بدن دارد، ضررهایی نیز دارد خصوصاً اگر در مقادیر زیاد مصرف شود.

روغن پالم اولئین چیست؟

روغن پالم معمولی در دمای اتاق نیمه جامد است؛ اما، پالم اولئین که یک مدل فراوری‌شده از روغن پالم است در دمای اتاق مایع است. این دو روغن در اغلب خواص و ضررها مشابه هستند؛ اما، به‌علت تفاوت در نقطۀ ذوب کاربردهای متفاوتی دارند.

 

منابع

https://www.leaf.tv/

https://www.webmd.com

https://www.asianagri.com

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر