مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

علل ریزش مو و راه کار های درمانی و اصلاح تغذیه در ریزش مو

تاریخ ارسال : ۱۰ آذر ۱۳۹۹

علل ریزش مو و راه کار های درمانی و اصلاح تغذیه در ریزش مو

برای بسیاری، از دست دادن موی سر مساوی با از بین رفتن زیبایی است. راهکار های حفظ و نگهداری سلامت مو ها، بسیار مورد توجه و اقبال عمومی قرار گرفته اند. در وهله اول باید به این موضوع توجه داشت که اساسا ریز مو یک فرایند طبیعی و وابسته به افزایش سن و پیری در انسان است، هر چند بیماری ها و دارو های خاصی نیز می‌توانند باعث این پدیده شوند. اگرچه روزانه تعدادی مو از دست می‌ رود ولی این تعداد با رویش مو های جدید جایگزین می‌شود. بنابراین ریزش مو زمانی محسوس است که ریختن موها متناسب با رشد مو های جدید نباشد.

از دلایلی که مسئول ریزش مو هستند می توان به مشکلات روحی و روانی مانند استرس و اضطراب، بعضی از بیماری ها مانند دیابت و لوپوس و بیماری های پوستی یا قارچی، مصرف داروهایی مانند عوامل ضد سرطان و نیز افزایش سن و سابقه خانوادگی اشاره کرد.

تغییرات هورمونی نقش مهمی در فرایند ریزش مو ایفا می‌کنند. به عنوان مثال تغییرات هورمونی که در حاملگی، زایمان، شیردهی و بیماری های تیروئید مانند پرکاری یا کم کاری تیروئید دیده می‌شود، می‌تواند ریزش مو را تشدید کند. کمبود ویتامین ها، سوتغذیه و کاهش شدید وزن نیز می تواند توجیه کننده ریزش مو باشد. مهمترین و شایع ترین علت آن، افزایش سن و ژنتیک است که به صورت تدریجی با الگوی بخصوصی که وابسته به هورمون آندروژن است، در هر دو جنس زن و مرد دیده می‌شود.

ریزش مو چه زمانی نیاز به بررسی بیشتر دارد ؟

درمان در مواردی توصیه می‌شود که ریزش مو به صورت ناگهانی در طی چند روز اتفاق بیفتد؛ یا اینکه تعداد بسیار بیشتری مو نسبت به حالت معمول کنده شود. در این شرایط احتمالا یک بیماری در پس زمینه ریزش موی فرد قرار دارد.
الگوی ریزش مو به صورت چند نقطه در پوست سر که با تورم، قرمزی و خراشیدگی خود را نشان دهد، یک علامت از نوعی عفونت قارچی یا کچلی است که نیاز به درمان دارد.
الگوی ریزش مو کامل به صورت گسترده و در تمام بدن اکثرا در شیمی درمانی دیده می‌شود که پس از قطع دارو مجددا رویش مو از سر گرفته می‌شود.
الگوی ریزش موی طبیعی که با افزایش سن در زن و مرد دیده می‌شود که خود را به صورت خالی شدن جلوی سر نشان می‌دهد و نیاز به بررسی ندارد.

چند راهکار برای جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو به دنبال مسائل ژنتیکی و افزایش سن معمولا قابل پیشگیری نیست. با این وجود برخی از علل ریزش مو قابل پیشگیری هستند که در زیر چند توصیه به این منظور ارائه شده است :

  • از تماس مو با اجسام داغ مانند اتوی های مو و روغن های گرم جلوگیری کنید.
  • از بستن محکم مو ها یا مدل دم اسبی و هرآنچه که باعث کشیده شدن مو ها می شود، پرهیز کنید.
  • پس از شستشوی موی سر، به آرامی مو ها را با شانه یا برسی که دندانه های فاصله دار دارد شانه کنید.
  • آب زیاد بنوشید.
  • سیگار کشیدن به شدت با ریزش مو در آقایان ارتباط دارد، لذا از فواید ترک سیگار، کمک به رویش مو ها می‌باشد.
  • در صورتی که شیمی درمانی علت ریزش موی سر باشد، استفاده از کلاه های خنک کننده (Cooling Cap) می‌تواند ریزش مو ها را کم کند.
  • اشعه ماورا بنفش یا UV نیز می تواند به موی شما آسیب بزند، در نتیجه حفاظت از موی سر در برابر آفتاب می تواند سودمند باشد.

 

اصلاح تغذیه در ریزش مو

اصلاح تغذیه در ریزش مو

تغذیه نقش بسیار مهمی در رویش مو ها دارد. شاید تجربه کرده باشید که به دنبال گرفتن رژیم های غذایی برای لاغر شدن، الگوی رشد و یا ریزش موی سر هم تغییر می کند. کاهش کالری و انرژی بدن، کاهش ریز مغذی های حیاتی برای رشد سلول ها (از جمله مو ها) مانند روی، سلنیوم و آهن، کاهش پروتئین دریافتی غذا و کمبود های ویتامینی به ویژه ویتامین های گروه B، رابطه مستقیم با ریزش مو ها دارد.

 

شاید این مطلب هم برای شما جذاب باشد : روشهای موثر در ترميم و جوانسازی موهای آسيب ديده و خشک

مصرف مواد غذایی زیر کمک شایانی به رشد مو ها می کند

  • ماهی های چرب : مانند سالمون و ماهی تون به خاطر امگا 3، امگا 6 و آنتی اکسیدان های فراوان، می‌توانند به رشد مو ها کمک کنند. همچنین، ماهی های چرب حاوی سلنیوم و ویتامین های گروه B و D3 می باشند.
  • سیب زمینی : حاوی مقادیر قابل توجهی از بتاکاروتن است. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل شده که در افزایش رشد و ضخیم شدن مو ها نقش دارد.
  • اسفناج : به عنوان یک منبع غنی از ویتامین A، ویتامین B9 یا اسید فولیک و آهن شناخته شده است. آهن در سلول های خونی به حمل اکسیژن کمک می کند و رشد مو ها را تقویت خواهد کرد.
  • تخم ها و دانه ها : این دسته از مواد غذایی منابع خوبی برای پروتئین ها، ویتامین های گروه B و کالری می باشند. مصرف روزانه حداقل یک عدد تخم مرغ، سلامت مو های شما را تضمین خواهد کرد.

همانگونه که اشاره شد، حفظ و بهبود سلامت مو و نگهداری از آن نیازمند توجه به عوامل، تغذیه‌ای، محیطی و ژنتیکی گوناگونی است که می‌تواند بر رشد و یا ریزش مو ها تاثیر بگذارد. علاوه بر تغذیه، استرس و فشار های روزمره در زندگی به طور قابل ملاحظه ای مرتبط با ریزش مو است. همچنین نباید فراموش کرد هر انسان به لحاظ ژنتیکی و خصوصیات فیزیکی با دیگری متفاوت می‌باشد؛ نتیجه آنکه، سودمندی راهکارهای ارائه شده در زمینه درمان ریزش مو، بستگی زیادی به ژنتیک و نژاد فرد دارد.

Retrived from: Mayoclinic, Hair Loss [Internet. Available from: https://www.mayoclinic.org/ diseases-conditions/hair-loss/ symptoms-causes/syc-20372926

ارسال نظر