مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

استفاده از طب سوزنی برای درمان درد های مزمن، سر درد، گردن درد و …

تاریخ ارسال : ۱۹ فروردین ۱۴۰۰

طب-سوزنی-برای-درمان-سر-درد

طب سوزنی یا اکوپانچر، یک روش درمانی قدیمی با ریشه در طب شرقی بود که سالهاست در امریکا به عنوان یک روش درمانی موثر در برخی از بیماری ها  و درمان درد های مزمن مورد پذیرش قرار گرفته و بیمه های درمانی نیز هزینه ان را پرداخت می کنند.

انجام طب سوزنی به همراه تحریک الکتریکی یا Electro-acupuncture برای کنترل دردهای مزمن ، مورد مطالعه بسیاری از پژوهشگران و دانشگاه های پزشکی قرار دارد.

موسسه ملی سلامت (NIH)، اکوپانچر را به عنوان روشی موثر در درمان دردهای مزمن و همچنین دردهای متعاقب جراحی دندان در ایالات متحده شناخته است. اکوپانچر به صورت روزافزون به عنوان روشی در طب مکمل یا طب تلفیقی کاربرد دارد.

مطالعات متعددی در قالب کارآزمایی بالینی صورت پذیرفته که اثر طب سوزنی را بر روی سندروم های درد نظیر کمردرد حاد یا مزمن، سردرد، گردن درد، استئوآرتریت زانو، دردهای میوفایشیال و فیبرومیالژیا بررسی کرده است. در این مطالعات مشاهده شده است که کمردرد و درد ناشی از استئوآرتریت زانو با انجام اکوپانچر در مقایسه با شبه اکوپانچر، کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

به تازگی دانشگاه کارولینای شمالی یکی از جدیدترین تحقیقات در این زمینه را به انجام رسانیده و در ماه اگوست سال 2020 در مجله معتبر طب خانواده امریکا (American Family Medicine) به چاپ رسانیده است. در این مقاله به اثر طب سوزنی یا اکوپانچر برای درمان استئوآرتریت زانو پرداخته شده است. در این تحقیق با استفاده از روش متا انالیز، داده های چندین کارآزمایی بالینی تصادفی یا Randomized Controlled Trials نتیجه گیری شده که این روش در درمان استئوآرتریت زانو به عنوان روشی مورد توصیه یا دارای Strength of Recommendation [SOR] می باشد.

در سال 2018 میلادی، یک متا آنالیز بر روی 16 کارآزمایی بالینی تصادفی و بر روی 2065 بیمار صورت پذیرفت که در طی آن پنج تکنیک اکوپانچر با گروه شاهد مورد مطالعه قرار گرفت. بررسی ها نشان داد که انجام طب سوزنی به همراه تحریک الکتریکی یا Electro-acupuncture منجر به بهبودی عملکرد مفصل و کاهش درد می گردد.

در یک بررسی سیستماتیک که در سال 2013 میلادی در زمینه کمردرد حاد به انجام رسید، بهبود قابل توجهی در کاهش شدت درد با انجام اکوپانچر گزارش شده است. همچنین در یک بررسی که 25 مطالعه بر روی کمردرد مزمن صورت پذیرفته ، کاهش چشمگیری در درد بیمار روی داده است.

 

اثر بخشی طب سوزنی برای بیماری های مفصلی

 

در سال 2010 میلادی ، طی یک بررسی سیستماتیک 16 کارآزمایی بالینی تصادفی که به مقایسه اثر اکوپانچر و شبه اکوپانچر در درمان استئوآرتریت مفاصل در 3498 نفر پرداخته بود، مورد مطالعه قرار گرفت. در این مطالعه مشاهده شد که اختلاف فاحشی در بهبودی عملکرد مفاصل زانو و لگن و کاهش درد در آنها روی داده است. در مطالعه بعدی، مشخص شد که انجام اکوپانچر بهبودی بالینی معناداری در بیماران دارای استئوآرتریت ایجاد کرده است. در این مطالعه مشخص شد که در کوتاه مدت نیز اثر اکوپانچر برای استئوآرتریت زانو بسیار موثر است.

هر چند هنوز موضوع اثر بخشی طب سوزنی برای بیماری های مفصلی ، مورد تایید تمام مجامع علمی امریکا قرار نگرفته ولی بررسی سیستماتیک در سال 2014 نشان داد که از 16 مرجع علمی که توصیه ها و دستورالعمل های علمی برای کنترل استئوآرتریت را ارایه می کنند، 15 مرجع به روش های درمانی مکمل و غیر دارویی توصیه دارند و 5 مرجع به طور خاص توصیه به انجام طب سوزنی در بیماران دارای استئوآرتریت نموده اند. به عنوان نمونه اکادمی جراحان ارتوپد امریکا ، اکوپانچر را توصیه نمی کنند ولی جمعیت بین المللی مطالعات استئوآرتریت ، انجام اکوپانچر را به عنوان روشی مورد توصیه یا دارای Strength of Recommendation [SOR] و دارای بالاترین شواهد علمی دانسته است.

همچنین نهاد مقابله با روماتیسم در اروپا، انجام طب سوزنی را برای استئوآرتریت زانو به عنوان روشی دارای Strength of Recommendation [SOR] و دارای بالاترین شواهد علمی در سطح A توصیه نموده است.

شرکت های بیمه سلامت متوجه اثربخشی طب سوزنی در کاهش دردهای مزمن شده اند و هر روزه بیمه های درمانی بیشتری، خدمات اکوپانچر را برای بیماران پوشش می دهند. این روند با شیوع پاندمی کرونا ویروس و نیاز به خدمات بیشتر به بیماران تسریع شده است.

هم اینک بورس های بزرگ پژوهشی از سوی موسسات ملی سلامت (NIH) برای انجام مطالعه در مورد اثر اکوپانچر بر روی دردهای مزمن اعطا شده و این پژوهش ها در حال انجام هستند.

مطالعات بالینی منتشر شده ی متعددی در این زمینه موجود است ولی متاسفانه در این مقاله کوتاه نمی توان به همه آنها اشاره کرد.

• Hansen, S. et al (Aug 2020), Acupuncture for Knee Osteoarthritis, American Family Physicians Journal, August 1, 2020
• Kelly, R. Willis, J. (2019), Acupuncture for pain, American Family Physicians Journal, July 15, 2019

دکتر عارف کرباسی – استاد بالینی بیمارستان Kaiser Permanente
دکتر فرشید نمین – معاون اموزشی دانشگاه Yo San University-Los Angeles

اشتراک گذاری :

ارسال نظر