مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

از خواص شگفت انگیز آلوئه ورا چه میدانید ؟

تاریخ ارسال : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

خواص شگفت انگیز آلوئه ورا

آلوئه ورا به معنای «ماده تلخ درخشان» گیاهی از خانوادۀ سوسن و شبیه به کاکتوس است. نام گیاه آلوئه ورا بیشتر درمورد زیبایی و سلامتی پوست و مو مطرح می‌شود؛ درحالی‌که، این گیاه خواص درمانی بی‌شماری دارد. در این مقاله از مرجع اطلاعات دارویی در مجلۀ سیب، کوتاه و مختصر به چند فایده دارویی این گیاه می‌پردازیم.

خواص دارویی آلوئه ورا

قدمت استفاده آلوئه ورا به مصر باستان بازمی‌گردد. همچنین ترکیبات شیمیایی موجود در این گیاه خواص دارویی آلوئه ورا را بسیار متنوع کرده‌اند. برای مثال از ژل این گیاه برای درمان عارضه‌های پوستی مانند سوختگی، آفتاب‌سوختگی، یخ‌زدگی، پسوریازیس و تب‌خال استفاده می‌شود. از دیگر خواص دارویی آلوئه ورا می‌توان به درمان آرتروز، بیماری‌های روده، تب، خارش و التهاب نام برد. در ادامه کامل‌تر به اثرات درمانی و سلامتی این گیاه اشاره می‌کنیم.

خواص آلوئه ورا برای پوست

استفاده‌ موضعی از آلوئه ورا در بهبود عارضه‌های پوستی مانند پسوریازیس، اگزما، موکوزیت دهان، زخم پای دیابتی و درمان سوختگی‌ها بسیار مؤثر است. خواص آلوئه ورا برای پوست به اینجا ختم نمی‌شود؛ ژل این گیاه باعث محافظت پوست در مقابل تشعشعات خورشید و آفتاب‌سوختگی شده و برای سلامت پوست بسیار مفید است.

خواص آلوئه ورا برای اگزما بسیار چشمگیر است. برای استفاده از آلوئه ورا برای درمان این بیماری، ابتدا با تمیزکردن ناحیه موردنظر با آب و صابون ملایم، به جذب پوست خود تاحدامکان کمک کنید. ژل آلوئه ورا را آزادانه روی ناحیۀ آسیب‌دیده بمالید. به خاطر داشته باشید که، ژل در ابتدا می‌تواند چسبناک باشد. قبل از پوشیدن لباس، اجازه دهید خشک شود. درمان اگزما ازجمله خواص درمانی آلوورا است که از گذشته تاکنون مورد استفاده بوده است.

خواص آلوئه ورا برای چروک پوست صورت

خواص آلوئه ورا برای چروک پوست صورت

آلوئه ورا با کمک به آب‌رسانی، محافظت از پوست در برابر تشعشات خورشید و کمک به ساخت سلول‌های پوستی موجب تازگی، لطافت و درخشندگی پوست می‌شود. ژل این گیاه اگر به شکل موضعی بر روی صورت مالیده شود، با روشن‌ترکردن پوست و بهبود سلامت کلی پوست، چروک‌های صورت را کاهش می‌دهد و پوست شما جوان‌تر به نظر می‌رسد.

خواص آلوئه ورا برای پوست دور چشم و چروک‌های آن نیز چشمگیر است. ژل آلوئه ورا تیرگی‌های اطراف چشم را تا حد زیادی رفع می‌کند و با کاهش چین‌وچروک‌ها زیبایی صورت را دوچندان می‌کند.

خواص آلوئه ورا برای مو

از مهم‌ترین خواص درمانی آلوورا درمان خارش پوست سر و خشکی مو است. این گیاه با داشتن مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی به سلامت و تقویت موی سر کمک می‌کند. این گیاه به خاطر خواص ضدباکتری و ضدقارچی در کاهش شوره‌ سر نیز مؤثر است. همچنین آنزیم‌های موجود در ژل آلوئه ورا، با زدودن سلول‌های مردۀ‌ موجود در پوست سر، به رویش مجدد مو توسط فولیکول‌ها کمک می‌کند.

همچنین بخوانید
روش‌های موثر در ترميم و جوانسازی موهای آسيب ديده و خشک

خواص آلوئه ورا برای معده و دستگاه گوارش

به‌دلیل وجود ترکیبات ضدالتهابی و ضدیبوست، آلوئه ورا به گوارش و هضم غذا کمک می‌کند. مصرف آب آلوئه ورا در هضم غذا، تنظیم اسید معده، کاهش تشکیل مخمرها، تقویت باکتری‌های مفید و تنظیم حرکات روده‌ای مؤثر است.

شیره‌ی آن به‌علت وجود ترکیبات آنتراکینونی در درمان یبوست مؤثر است. این مواد با افزایش ترشح آب و موکوس در روده، حرکات روده‌ای را افزایش می‌دهند. نتیجۀ‌ این انقباضات در معده شکسته‌شدن بیشتر مواد غذایی و مخلوط‌شدن بهتر آن با اسید معده است. آلوئه ورا در معده با مهار رشد هلیکوباکترپیلوری از عفونت و زخم معده پیشگیری می‌کند.

درمان تب‌خال و تقویت دستگاه ایمنی

آلوئه ورا خاصیت ضدویروسی و ضدالتهابی دارد. مالیدن ژل آن روی تب‌خال یا سایر زخم‌های دهان روند درمان آن‌ها را تسریع می‌کند. اسیدهای آمینه، ویتامینB1،B2، B6و C موجود در این گیاه در درمان تب‌خال مؤثرند.

همچنین محققان عصارۀ این گیاه را جایگزین ایمن و مؤثری برای دهان‌شویه‌هایی که مواد شیمیایی دارند دانسته‌اند. ویتامین B6 مانند یک مسکن طبیعی عمل کرده و باعث تولید پادتن‌هایی می‌شود که به دستگاه ایمنی‌ کمک می‌کنند.

عنصر رُوی برای عملکرد مناسب دستگاه ایمنی ضروری است. مصرف آلوئه ورا می‌تواند کمبود روی را جبران کرده و دستگاه ایمنی را تقویت کند که این یکی از مهم‌ترین فواید آلوورا است. روی به بهبود بیماری‌ها، نابودی باکتری‌ها و محافظت غشای سلولی کمک می‌کند.

التهاب ریشۀ‌‌ بسیاری از بیماری‌هاست. گیاه آلوئه ورا منبع غنی از ویتامین‌های C، A و E و مواد معدنی است. این ترکیبات به کاهش التهاب و مبارزه با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. به‌علاوه مقادیر قابل‌توجهی از ویتامین‌های B12 و B9( اسیدفولیک )، که نقش مهمی در ساختن سلول‌های خون و فعالیت سیستم عصبی دارند، در این گیاه وجود دارند و فواید آلوورا را بسیار متنوع کرده‌اند.

فواید آلوورا

خوردن آلوئه ورا چه فوایدی دارد

اغلب موارد این گیاه به شکل موضعی استفاده می‌شود. اما باید بدانید که، فواید خوردن آلوئه ورا کم نیست. آب آلوئه ورا منبع غنی آنتی‌اکسیدان است که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. این باعث کاهش استرس اکسیداتیو در بدن شما می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی یا حتی سرطان را کاهش می‌دهد.

آب آلوئه ورا نیز منبع بسیار خوبی از ویتامین C،B و E است.

احتیاط‌های لازم در مصرف آلوئه ورا

لازم است به این موضوع اشاره کرد که، اگر شما به بیماری التهابی روده (بیماری کرون یا کولیت زخم‌کننده) مبتلا هستید، باید از مصرف آلوئه ورا اجتناب کنید؛ زیرا، این مسئله می‌تواند باعث گرفتگی و اسپاسم شدید شکم و اسهال حجیم شود.

این گیاه ممکن است توانایی بدن را در جذب داروها کاهش دهد؛ بنابراین، باید مصرف آن را به پزشک اطلاع داد. اگر عمل جراحی در پیش دارید مصرف را قطع کنید. افرادی که به سیر، پیاز و بوی لاله حساسیت دارند با مصرف آلوئه ورا مستعد بروز واکنش‌های پوستی مانند کهیر و آلرژی هستند.

همچنین مصرف خوراکی این گیاه در مادران باردار و کودکان زیر 12 سال ممنوع است. کسانی که مبتلابه انسداد روده، مشکلات قلبی و کلیوی، هموروئید (بواسیر) یا دیابت هستند نباید این گیاه را به‌صورت خوراکی مصرف کنند.

درصورت مصرف داروهایی مانند داروهای ادرارآور (دیورتیک‌ها)، دیگوکسین (Digoxin)، وارفارین و داروهای ضدانعقادی، داروهای دیابت و کورتون حتماً در خصوص مصرف به پزشک اطلاع دهید؛ زیرا، مصرف آلوئه ورا با تعداد زیادی از داروها تداخل دارد.

همچنین بخوانید
همه چیز درباره ویتامین E؛ از نحوه مصرف تا عوارض و مزایا

چنانچه درمورد فواید آلوورا سؤالی دارید، در قسمت نظرات سؤال خود را مطرح کنید تا پزشکان سایت سیب به پرسش شما پاسخ دهند.

 

سوالات متداول در مورد آلوئه ورا

خواص دارویی آلوئه ورا برای پوست چیست؟

ژل این گیاه برای درمان عارضه‌های پوستی مانند سوختگی، آفتاب‌سوختگی، یخ‌زدگی، پسوریازیس و تب‌خال استفاده می‌شود.

آلوئه ورا چه خواص درمانی دارد؟

آلوئه ورا در درمان آرتروز، بیماری‌های دستگاه گوارش، تب، خارش، التهاب و تقویت سیستم ایمنی نقش دارد.

خوردن آلوئه ورا چه فوایدی دارد؟

آب آلوئه ورا منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین C ،B و E است که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. این مورد باعث کاهش استرس اکسیداتیو در بدن شما می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی یا حتی سرطان را کاهش می‌دهد.

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر

  • فرشته بالویی گفت:

    پاسخ سوالاتم رو کجا دریافت کنم

    • admin گفت:

      در پایین همان مطلبی که کامنت گذاشته بودید، پاسخ داده شده است