مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

هر آنچه که درباره علائم امیکرون باید بدانید

تاریخ ارسال : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱

امیکرون چیست

با گذشت ‌زمان نسبتاً طولانی از شیوع ویروس کرونا در جهان، کماکان سویه‌های جدیدی از این ویروس شناسایی شده است که هرکدام باعث نگرانی‌هایی می‌شوند. در این مطلب از سری مقالات پزشکی جدید مجلۀ سیب به بررسی سویه جدید ویروس کرونا به‌نام امیکرون می‌پردازیم و سؤالاتی را پیرامون این ویروس پاسخ خواهیم داد. می‌توانید با مطالعۀ مطالب درمان خانگی امیکرون، پیشگیری از امیکرون و زیرسویه جدید کرونا اطلاعات خود را برای محافظت خود در برابر این ویروس تکمیل کنید.

امیکرون چیست؟

امیکرون کوویدـ19 (omicron covid-19) نام زیر سویه جدید کرونا است که اخیراً شناسایی شده است. در 2۴ نوامبر 2021، آفریقای جنوبی شناسایی یک نوع جدیدSARS-CoV-2 ، B.1.1.529 را به سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش کرد .B.1.1.529 اولین بار نمونه‌های جمع‌آوری شده در 11 نوامبر 2021 در بوتسوانا و در 1۴ نوامبر 2021 در آفریقای جنوبی شناسایی شد.

نوع امیکرون با سفر در چندین کشور اروپایی و همچنین استرالیا، برزیل، کانادا، هنگ کنگ، اسرائیل، ژاپن، نیجریه، نروژ، سوئد و بریتانیا شناسایی شده است. چند کشور ازجمله ایالات‌متحده مواردی را در افراد بدون سابقۀ سفر به جنوب آفریقا گزارش کرده‌اند.

ویروس‌ها موجوداتی نه کاملاً مرده و نه کاملاً زنده هستند و بعد از ورود به بدن میزبان، با تزریق محتوای ژنتیکی خود به سلول‌های میزبان و تکثیر خود به میزبان آسیب می‌زنند. در بین این تقسیمات و انتقال از میزبان‌های مختلف ممکن است، در ضمن تکثیر ویروس، اشکالاتی پیدا شود که به آن جهش می‌گویند.

این جهش‌ها باعث تغییر در بخش کوچک یا عمده‌ای از ویروس می‌شوند و می‌توانند باعث کاهش آسیب‌رسانی و انتشار آن یا باعث فرار از دست سیستم ایمنی میزبان شوند. ویروس‌های حاصل از این جهش‌ها به‌عنوان سویه‌های مختلف نام‌گذاری می‌شوند که برای پاسخ به سؤال امیکرون چیست؟ باید بگوییم کرونا امیکرون نیز یک سویه جدید از ویروس کوویدـ19 است.

اومیکرون با چه سرعتی در حال انتشار است؟

امیکرون به‌سرعت در آفریقای جنوبی گسترش یافته و باعث نگرانی محققان در سراسر جهان شده است. در اول دسامبر، این کشور 8۵۶1 مورد را ثبت کرد؛ درحالی‌که، در 2۶ نوامبر 3۴02 مورد گزارش شده بود. در اواسط نوامبر، تنها چند صد مورد ذکر شد. موسسۀ ملی بیماری‌های واگیر آفریقای جنوبی (NICD) در ژوهانسبورگ تأیید کرد که امیکرون به‌سرعت در حال گسترش است.

تام ونسلیرز، زیست‌شناس تکاملی در دانشگاه کاتولیک لوون در بلژیک، تخمین می‌زند که امیکرون می‌تواند سه تا شش برابر کرونا دلتا افراد را در یک دورۀ زمانی آلوده کند. او به مجلۀ Nature گفت: «این یک مزیت بزرگ برای ویروس است اما نه برای ما.»

زمانی که نوع دلتا به‌سرعت در بریتانیا منتشر شد تعداد موارد تقریباً هر پنج روز دو برابر می‌شد. اکنون دانشمندان به‌دقت موارد امیکرون را زیر نظر دارند تا مشخص کنند که این نوع با چه سرعتی بر جمعیت بریتانیا تأثیر می‌گذارد.

همچنین بخوانید
داروهای موثر در درمان ویروس کرونا

امیکرون چگونه از سیستم ایمنی میزبان فرار می‌کند؟

سیستم ایمنی بدن ما، به‌وسیلۀ سلول‌ها و پروتئین‌های مختلفی، از ما در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند. یکی از این موارد پادتن‌ها یا آنتی‌بادی‌ها هستند. این مولکول‌ها مانند یک گیرنده به مولکول‌های سطحی عوامل بیگانه متصل می‌شوند و انهدام آن‌ها را توسط سیستم ایمنی تسهیل می‌بخشند.

در کرونا امیکرون، توسط جهش‌هایی که ایجاد شده است، تغییراتی در مولکول‌های سطحی آن رخ داده است که باعث شده است برای سیستم ایمنی قابل شناسایی نباشند؛ حتی در افرادی که قبلاً واکسن زده‌اند یا به سویه‌های دیگر کرونا مبتلا شده‌اند.

ابتلا به امیکرون چقدر احتمال بستری‌شدن را افزایش را می‌دهد؟

کاملاً نمی‌توان به این سؤال پاسخ داد؛ زیرا، ویژگی‌ها و رفتار سویه امیکرون هنوز کاملاً شناخته نشده است. بااین‌حال، شواهد اولیه دلایلی برای خوش‌بینی ارائه می‌دهد. به نظر تعداد موارد امیکرون در این مرحله به اندازۀ موارد مشابه آلفا یا انواع دیگر نیست.

کرونا-امیکرون-چه-علائمی-دارد

امیکرون چند روز طول میکشد؟

اینکه امیکرون چند روز طول میکشد بستگی به سیستم ایمنی میزبان دارد. در بعضی افراد این ویروس اصلاً باعث ایجاد بیماری نمی‌شود. اما درکل می‌توان گفت که علائم اصلی امیکرون 3 تا 5 روز طول می‌کشد و تا 10 روز ادامه می‌یابد. در افرادی ممکن است این زمان طولانی‌تر یا کوتاه‌تر نیز بشود. این زمان علاوه بر ویژگی های هر بدن به نوع درمان بخصوص درمان خانگی امیکرون نیز وابسته است.

علائم امیکرون چیست؟

اگر بخواهیم به این سؤال که علائم امیکرون چیست پاسخ بدهیم، باید بگوییم خستگی، بدن ‌درد، سردرد، خارش گلو، آب‌ریزش بینی و عطسه مهم‌ترین علائم امیکرون در بزرگسالان هستند. علائم امیکرون کرونا به شرح زیرند:

خستگی

این علامت با سویه‌های قبلی همراه بود، که در اکثر موارد، در حدود پنج‌ تا هشت روز با انواع دیگر ادامه داشت. بااین‌حال، برخی از افراد همچنان می‌توانند تا چند هفته پس از عفونت احساس خستگی کنند. خستگی یکی از اصلی ترین علائم امیکرون در بزرگسالان است و تقریباً در تمام افرادی که به این سویه از کرونا مبتلا می‌شوند وجود دارد.

همچنین بخوانید
احتمال ابتلا به کرونا و آنفولانزا به طور هم‌زمان

بدن ‌درد یکی دیگر از علائم امیکرون کرونا است

مانند سویه اصلی کرونا ویروس، بیماران مبتلابه امیکرون گزارش کرده‌اند که بدن ‌درد و درد عمومی را تجربه کرده‌اند. این علامت معمولاً چند روز با انواع دیگر ادامه داشته است.

سردرد

در افراد آلوده به ویروس امیکرون کرونا، که معمولاً با سایر گونه‌های ویروس مرتبط است، سردرد یکی از علائم امیکرون بوده است. محققان قبلاً دریافته بودند که افراد مبتلابه ویروس کرونا سردردهای متوسط تا شدید یا احساس دردهای ضربان‌دار یا کوبنده دارند.

خارش گلو

دکترAngelique Coetze ، متخصص بهداشت آفریقای جنوبی، که برای اولین بار درمورد امیکرون زنگ خطر را به صدا درآورد، گفت: «بیماران گزارش داده‌اند که احساس خارش گلو دارند؛ اما، درصورت آلوده‌شدن به این نوع سرفه ندارند. این علامت کمی با سویه‌های قبلی متفاوت است. مصرف پاراستامول و نوشیدن مایعات فراوان به کاهش درد کمک می‌کند.»

آب‌ریزش بینی

باوجوداینکه آب‌ریزش بینی یکی از علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا است با عفونت امیکرون نیز مرتبط است. عفونت ویروسی باعث می‌شود که بینی مخاط بیشتری تولید کند تا ذرات ویروسی را به دام انداخته و بشوید.

عطسه

عطسه نیز یکی دیگر از علائم او میکرون کرونا است که این علامت می‌تواند به‌راحتی با نشانۀ سرماخوردگی یا آنفولانزا اشتباه گرفته شود؛ اما، در برخی موارد می‌تواند نشانه‌ای از عفونت امیکرون باشد. اگر مرتباً عطسه می‌کنید و نگران هستید که نشانۀ ابتلا به ویروس کرونا باشد بهتر است برای اطمینان یک آزمایش انجام دهید.

کرونا-امیکرون-در-ایران

کرونا امیکرون در ایران

در حال حاضر کشور از نظر وضعیت ابتلا مجدداً در روند صعودی قرار گرفته و اکثر شهرها در وضعیت زرد و نارنجی به سر می‌برند. کماکان پیشگیری از امیکرون تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر است.

 

سوالات متداول در مورد امیکرون

امیکرون چیست؟

امیکرون نام سویه جدید ویروس کرونا است که اولین مورد آن در آفریقای جنوبی یافت شده است و به‌سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است.

آیا کرونا امیکرون در ایران وجود دارد؟

تاکنون گزارشی مبنی بر وجود سویه کرونا امیکرون در ایران گزارش نشده است؛ اما، این سویه تا کشورهای همسایه رسیده است و احتمالاً به‌زودی وارد ایران نیز خواهد شد.

کرونا امیکرون چه علائمی دارد؟

مهم‌ترین علائم امیکرون کرونا بدن‌درد، سردرد، عطسه، آبریزش بینی، خارش گلو و خستگی است.

منابع

https://www.dailyrecord.co.uk

https://www.theguardian.com

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر

  • 000چ گفت:

    سلام در تاریخ 25 /9 /1400 مم مریض شدم. ابتدا بدن درد و تب شدیدد. حالت تهوع خیلی کم. بیشتر بدن درد داشتم. خارش گلو. مقداری با سرفه های خشک. و سردد و سر گیجه فراوان. دکتر گفت سرما خوردگیه سادس. ولی 2 نفر اط همکارام سریعا طی 24 ساعت علائم شون شروع شد و تا شب به تب شدید من رسیدن.

    • admin گفت:

      حتی اگر علائم سرماخوردگی دارید لازمه به کرونا شک کنید و قرنطینه رو رعایت کنید

  • ی.ه گفت:

    سلام وقتتون بخیر طول درمان کرونا امیکرون چند روزه؟ ینی تا چند روز قابلیت انتقال به دیگران رو داری

    • admin گفت:

      سلام شواهد و گزارش ها نشون میده اومیکرون مثل یک سرماخوردگی معمولی هست و از کرونا به مراتب خفیف تر هستش
      قابلیت انتقال ولی بیشتر از کووید هست و شما از ۲ روز قبل از علامت دار شدن الی ۵ روز بعدش میتونید انتقال بدید

  • رشتیان گفت:

    سلام .استفراغ و اسهال دارد علائم امیکرون

    • admin گفت:

      سلام، بله می تونه داشته باشه، مهمه علائم بالینی توسط پزشک بررسی بشه

  • احمدی گفت:

    من و شوهرم و دختر دوسالم و دختر ۸سالم ۳روزه این علائم داریم.گلو درد بسیاااار زیاد و سردرد.بدن درد و کوفتگی .فقط هم عطسه مکرر و زیاااااد
    ازهمه بدتر بی اشتهایی مطلق و حالت تهوع
    اننننقدر بی اشتها که از معده درد میمیریم اما نمیتونیم حتی آب بخوریم😭
    من نمیدونستم علائم امیکرونه
    چیکار کنیم؟؟ 😭😭😭😭😭

    • admin گفت:

      سلام دوست عزیز، می تونه علائم مربوط به کرونا باشه، حتما به پزشک مراجعه کنید

  • مهر پویا گفت:

    سلام من چندوقت خارش گلو داشتم و هیچگونه دردی نداشتم و این خارش باعث سرفه من میشد و بعد از دو روز خارش گلوهام خوب شده بااستفاده از داروهای ضد حساسیت ولی همچنان سرفه دارم ولی کم
    و بااینکه اوایل بیماری ابریزش نداشتم الان دچار ابریزش بینی شدم این حالتم میتونه جز علائم امیکرون باشه؟؟

  • اسما گفت:

    سلام حالت گرفتگی بدن با خشکی گلو
    همراه با اسهال و سرگیجه وحالت تهوع اینا میتونه علائم کرونا باشه

    • admin گفت:

      سلام بله حتما برای بررسی علائم بالینی توسط پزشک اقدام کنید

  • فاطمه گفت:

    سلام
    کل خانواده من همه این علائم رو داشتند
    من بعد از گذشت دو ۹ روز هنوز ابریزش بینی و‌بدن درد و احساس خستگی شدید دارم
    چون تست نمیگیرن میگن تو ایران نیومده ولی من هفته پیش که دکتر رفتم جا برای سوزن انداختن نبود دکتر میگفت اکثرا این عوارض رو همه افراد اونجا داشتن

    • admin گفت:

      بله متاسفانه کیت های تشخیصی در دسترس نیست، فقط می تونم توصیه کنند بیشتر از پیش رعایت کنید

  • نداابوالفضلی گفت:

    سلام من چند روزه علایم خستگی و سرماخوردگی مثل. ابریزش بینی و عطسه دارم و چون سابقه سینوزیت دارم سینوسام خیلی متورم شده و قفسه سینم یه مقدار درد داره و تنگی نفس دارم وقتی از دهان نفس میکشم هوای سرد گلومو اذیت میکنه و بینیم کیپ شده و نفس کشیدن برام سخت شده ایا فقط به علت سرماخوردگی سینوسام عفونت کرده یا اومیکرونه و دارم قرص اموکسی سیلین ۵۰۰ میخورم با قرص سرماخوردگی به نظر شما چه کاری انجام بدم

    • admin گفت:

      به نظرم سرخود دارو مصرف نکنید و برای بررسی علائم بالینی توسط پزشک اقدام کنید

  • امیر گفت:

    من از روز پنجشنبه با بدن درد شدید و بیحالی و بدون علائم دیگه مواجه شدم.که همون روز به پزشک مراجعه کردم.و ایشون گفتن در خوشبینانه ترین حالت سرماخوردگی هستش.ولی ۵ روز صبر کن اگر بدتر شدی تست بده.پنجشنبه وجمعه حالم بد بود.همراه با تعریق شبانه.طوری که کل لباسام خیس میشد.فقط جمعه شب تب و لزر۳۸ درجه داشتم.اونم به مدت یکساعت.ولی از دیروز شرایطم بهتر شده.خواستم بپرسم طول بیماری اومیکرون چند روز هست؟ضمن اینکه این چند روز کلا در منزل قرنطینه بودم.

    • admin گفت:

      سلام ریفلاکس بیماری مزمنی هست و خیلی بستگی به این داره که شما تا حد درمان درست انجام میدید و سبک زندگی تون به چه صورته،
      عادت هایی که توصیه میشه اعم از بعد از غذا دراز نکشید، آب مصرف نکنید، چای و قهوه کمتر بنوشید، چاقی و یبوست را درمان کنید و… خیلی نقش مهمی دارن
      در نهایت قسمتی از مخاط مری و معده شما به دلیل بالازدن اسید تغییر کرده و شما ممکنه این علائم را تا آخر داشته باشید، ولی با رعایت و ادامه دادن این توصیه ها در همون سطح حداقل خودش باقی میمونه

  • حبیب جمشیدی گفت:

    سلام ازدوهفتته پیش عطسه خارشرش گلو دسرها خشک داشتم یک هفته پیش پزشک رفتم شربت وقرص انتی هیستامین دادن بعد ازچندروز گلوپ خلط داشت که دوروزه آموکسی سیلین میخورن .دراین مدت بدن دردوتب وسردردنداشتم

    • admin گفت:

      اموکسی سیلین پزشک تجویز کردن؟ در حال حاضر چه علائمی دارید؟ اگر احساس می کنید علائم شدید تر شدن و یا علائم جدیدی اضافه شده لازمه کلیه علائم بالینی توسط پزشک رصد بشه

  • خسرو حسین پور گفت:

    سلام ما هم همه مبتلا شدیم گلو درد تبریزش بینی تب خفیف

  • مهرداد مشایخی گفت:

    سلام
    دو روزه فقط گلو درد دارم ولی علاعم دیگه ای ندارم، اول با خارش گلو شروع شد.ایا این از علاعم اومیکرون میتونه باشه؟

    • admin گفت:

      بله خارش گلو و گلو درد می تونه از علائم باشه، لازمه اگر بیشتر شد توسط پزشک علائم بالینی بررسی شود

  • محمد گفت:

    ما هفته پیش از ترکیه اومدیم…اولش فقط من لرز داشتم تو ترکیه…بعد شد گلو درد..بعد کمر درد تو ناحیه دنبالچه…بعد تب و لرز شدید..اومدم تهران رفتم دکتر گفت آنفولانزاست…رفتم تست دادم گرونا بود…یکی یکی خانواده دارن همون علائم رو میگیرن….کاشکی اینجا یکی بنویسه حالا اونی که کرونا داره چی بخوره..چه داروی گیاهی خوبه…چند روز باید قرنطینه باشه…چطور فضای خونه رو ضد عفونی باید کرد؟…فقط میگن مراجعه به پزشک و قرنطینه….پزشکه خودشم نمیدونه فرق آنفولانزا و کرونا رو

    • admin گفت:

      سلام دوست عزیز، من کامنت شما را پذیرفتم که دوستان اگر تجربه ابتلا داشتن بتونند زیر کامنت شما منتقل کنند، ولی بدونید بهترین کار مراجعه به پزشک و بررسی علائم بالینی شما توسط پزشکه، سلامت باشید

  • اریب گفت:

    سلام من فقط ابریزش بینی دارم ممکنه امیکرون باشه؟

  • زاهدی گفت:

    سلام پسرمن دوروز آبریزش بینی شدیدی داره وگلو درد هم داره فقط همین نه تب ونه چیزی دیگه گهگاهی سرفه اونم خیلی کم آموکسی سیلین۵۰۰میخوره وقرص سرماخوردگی واسپری سدیم کلریدآیاپسرم امیکرون گرفته لازمه که ببرمش دکتر متخصص ؟؟

  • اسد گفت:

    سلام و عرض ادب،من و خانمم از چهارشنبه پیش با احساس سرماخوردگی،سردرد،سرفه موردی و خارش گلو شروع شد.از اون موقع تا شنبه که جواب تست اومد صرفا” قرص سرماخوردگی و مسکن مصرف کردیم.بعد جواب را بردم پیش دکتر.قرص فاموتد،شربت دیفن هیدرامین و قرص ویتامین دی برامون تجویز کرد.جسارتا این داروها مناسب درمان اومیکرون هستند.هر چند که نشانه های ما خفیفه.

    • admin گفت:

      اگر علائم خفیفه و توسط پزشک بررسی شده درسته، اعتماد کنید به تجویز پزشکتون

  • سراج گفت:

    سلام من چنروز پیش مبتلا شدم و الان هشت روز شده و تقریبا خوب شدم فقط بیحالی و سردردم کامل خوب نشده. میخواسم بدونم چنروز طول میکشه

    • admin گفت:

      بستگی به سیستم بدنتون داره ممکنه یک مدت طول بکشه، سعی کنید مایعات زیاد مصرف کنید

  • سعید صفوی گفت:

    با احترام جهت جلو گیری از ویروس در حد اجتمایی رعایت اصول بهداشتی مثل روز اول کروناو به مدت بهبود قرنطینه در منزل و تا در توان هست از اب میوه فصل استفاده کررد استراحت کامل و خوردن ِغذا اهای سبک و مقوی و بخور در اطراف بیمار با مواد ضد عفونی کننده به امید بهبود کل ایرانیان و دیگر ملل

  • زهرا گفت:

    سلام، کسانی که او میکرون گرفتن تا چه مدت باید قرنطينه بشن و بعد از چند روز خوب میشن میتونن فعالیت های قبلی شون رو از سر بگیرن؟!؟

    • admin گفت:

      طبق توصیه CDC. بعد پنج روز اگر علائم از بینرفته بودن و حال عمومی بیمار خوب بود می تونند از قرنطینه خارج شوند به شرط استفاده از ماطک در تمام اماکن

  • احمدی گفت:

    باسلام، حدود ۱۰ روز پیش علایم امیکرون در من ظاهر شد و جواب تست هم مثبت بود تاکنون که ۱۰ روزه قرنطینه هستم هنوز به مقدار کمی خارش گلو و بسیار کم احساس ذکام در بینی دارم ناگفته نماند که بنده سینوزیتی هم هستم، آیا هنوز بنده مبتلا به امیکرون هستم و ناقل محسوب می شوم؟ باتشکر

    • admin گفت:

      طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی تا چهارده روز قرنطینه را رعایت کنید

  • بهرام اميني گفت:

    باسلام وعرض ادب
    من جهار روز است اب ريزش بيني و
    كمي كلودرد وخارش كلو دارم وسنم٧٦
    ضمنا دودز واكسن سينوفارم ودزسوم
    استرازنكا تزريق كرده ام ا
    خودم را دراين مدت قرنطينه كرده ام
    لطفاً راهنمايي فرماىيد جه دارو هايي
    بايد مصرف كنم ومن دراين مدت
    ويتامين c جوشان و استو منافين مصرف
    كرده ام
    باتشكر فراوان

    • admin گفت:

      بیشتر استراحت کنید و مایعات مصرف کنید اگر علائم زیاد شد حتما به پزشک مراجعه کنید

  • زهرا گفت:

    سلام. من ۴ روزه فقط سوزش و خشکی گلو دارم. علایم دیگه ندارم ممکنه امیکرون باشه؟ ممنون

  • ... گفت:

    سلام این دوره چند روز طول میکشه؟

    • admin گفت:

      اخیرا سازمان بهداشت جهانی برای امیکرون پیشنهاد داده قرنطینه چهارده روز رعایت شود

  • علی گفت:

    سلام، من یک هفته است درگیر شدم. بیماری ارام شروع میشه( خستگی، بی حالی و تپش قلب) بعد بدن درد ، تب ، خارش و درد گلو و آبریزش بینی ، معمولا دو شب و دو روز متوسط یا سخت دارید بعد فقط سرفه و گلودرد میمونه. این اومیکرونه به احتمال زیاد و مثل سرماخوردگی هست. اما در مورد درمان،
    بیماری دوره داره و باید طی شه. متخصصان عالم و کاربلد، اعتقادی به امپول و سرم و … ندارند. تا جایی که تحمل میکنید، و مشکل تنفسی ندارید. درمانهای سنتی مثل مایعات، سوپ گرم، دمنوش و … اگر درد مفاصل بالا هست ناپروکسن ۵۰۰ روزی یک عدد بخورید. حتما شربت خلط آور هم استفاده کنید مثل گایافنزین. باید استراحت کنید و گول نخورید خوب شدید، ۵ روز باید استراحت مطلق داشته باشید. با اب نمک یا سرم ، بینی و گلو رو شستشو بدید، چند مرتبه در روز. خدا همه رو شفا بده.

  • مریم گفت:

    سلام.ایا برای بیماری امیکرون قرص اموکسی سیلین استفاده میکنن؟یعنی خوردنش مشکلی نداره؟

    • admin گفت:

      عموما برای درمان کرونا از آنتی بیوتیک استفاده نمی شود، مگر با تشخیص پزشک به خاطر اضافه شدن عفونت باکتری علاوه بر کرونا

  • عباس عباسی گفت:

    سلام من هشت روزی هست که بدن درد خیلی شدید و گلو درد دارم بقیه علایم رو ندارم شاید یه تب جزئی ولی اسهال پ استفراغ و سر درد امثال اون ندارم. سه بار دکتر مراجعه کردم شیش تا امپول زدم و کلی قرصم مصرف میکنم ولی نه امپول ها اثر داره نه مسکن هام بدن درد اصلا کم نمیشه. میشه لطف کنید و یه راهنمایی کنید

  • سپیده گفت:

    سلام
    من مرداد ماه دلتا رو شدید گرفتم
    دوز اول واکس رو ۲۵مهر دوز دوم رو ۲۵ آبان
    و دوز شوم رو ۳۰ دی ماه زدم همه هم سینوفارم
    احتمال اینکه اومیکرون بگیرم بازم هست؟
    و اینکه اگه بگیرم سبک باشه و زیاد اذیت نکنه و زود خوب بشم؟

    • admin گفت:

      سلام بله ممکنه امیکرون هم بگیرید
      به طور کلی امیکرون بیماری خفیف تر از کرونا و شبیه سرماخوردگیه

  • فاطمه گلزاری گفت:

    سلام من بدن درد گلودرد شدید به حدی که انگار تیغ کشیدن گلوم رو به مدت دو روز تا سه روز داشتم،خستگی،بی حالی، آبریزش بینی،عطسه،خارش گلو و متعاقبا سرفه،بی خوابی،ضربان قلبم یهو بالا میرفت،تب،تعریق شبانه،از دست دادن حس بویایی و چشایی در روز ششم،و الانم سرگیجه و تهوع دارم هنوزم بو و مزه رو متوجه نمیشم…
    میخواستم بدونم سرگیجه چه مدت طول میکشه همینطور برگشتن حس بویایی و چشایی؟

    • admin گفت:

      احتمالا امیکرونه و سرگیجه شما به همین علته که برطرف میشه
      در مورد بویایی و چشایی زمان بیشتری میگیره تا برگرده ممکنه تا چندین ماه

  • ناهید رحمانی گفت:

    با درود بنده شب گذشته بطور ناگهانی دچار تب شدید و بدن درد شدم علامت دیگری ندارم امروز ظهر یه آمپول دگزامتازون و یه کترولاک تزریق کردم که همه علامتهام از بین رفت ممکنه مبتلا به امیکرون شده باشم؟

    • admin گفت:

      سلام نیازی به دگزا و کتورولاک نبود.
      بله احتمالا امیکرونه

  • رضاکردی گفت:

    دوروزوشب وحشتناک وگذروندم تب وهذیون مرگ اور.خدایی ملگ الموت ودیدم ولمسش کردم.این علایمی که من داشتمو هرگسی تاخدا نخواد … ولی خب روز سوم خوبه خوب شدم

  • بختیاری گفت:

    سلام خسته نباشید، حدود یک ماه پیش پدرم با اینکه سه دوز واکسن دریافت کردن از طریق یکی از همکاراشون که امیکرون داشتن و طبق توصیه پزشکا پنج روز قرنطینرو رعایت کرده بودن و بعد هم به سرکارشون برگشته بودن مبتلا به امیکرون شدن که بعد از ایشون یکی یکی ماهم مبتلا شدیم میخواستم بپرسم اگر بعد از پنج روز همچنان سرفه خفیف بدندرد جزئی و سردرد و تب سرد که عرق شبانه همراهش هست داشتیم قرنطینرو ادامه بدیم یا میشه رفت سرکار؟ ممنون از پاسخگوییتون

    • admin گفت:

      سلام دوست عزیز، خیر اگر علائم داشتید باید حداقل ده روز قرنطینه را حفظ کنید و یا حتی اگر علائم شدید تر بود چهارده روز

  • سجاد تولی گفت:

    سلام و وقت به خیر خدمت شما
    بنده دو روزی هست که علائمی مثل تب و لرز و بدن درد خیلی شدید داشتم البته شب اول خیلی بیشتر بود و اینکه قرص ناپروکسن برای کاهش درد بدن و استامینوفن ۵۰۰ برای کاهش تب استفاده کردم و هنوز این تب و لرز رو احساس میکنم آیا علائم اومیکرون هست؟
    تا چند روز این علائم هست و ناقل محسوب میشم ؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • admin گفت:

      سلام بله اینها علائم اومیکرونه و به احتمال قوی شما مبتلا هستید.
      در سویه اومیکرون معمولا از دو روز قبل تا دو روز بعد از شروع علائم ناقل خواهید بود ولی بعد از اون احتمال کم و کمتر میشه. بعضی جاها گفتند تا ۵ روز خودتون را قرنطینه کنید و اگر بعد از ۵ روز علامتی نداشتید میتونید خارج بشید از قرنطینه البته به شرط ماسک زدن ولی، بهتره شما قرنطینه تا ده روز رعایت کنید و بعد از، اون اگر علائم نداشتید از، قرنطینه با ماسک خارج بشید

  • ایلیا گفت:

    سلام، من دوروزه به سویه اومیکرون مبتلا شدم و گلودرد شدیدی دارم اما سرفه ندارم. به مرور رفع میشه یا باید دارویی مصرف کنم؟

    • admin گفت:

      سلام خودش بعد از ۳ تا ۵ روز برطرف میشه ولی میتونید از شربت دیفن هیدرامین و استامینوفن استفاده کنید
      از ترکیبات گیاهی مثل دمنوش آویشن و عسل هم استفاده کنید

  • فاطمه گفت:

    من چند ماه هست که در قرنطینه هستم . شهریور کرونا گرفتم خوب شدم. واکسن هم تا الان نزدم . از صبح حس می کنم گلوم آزرده هست و بدنم هم کمی داغ شده و خوابم میاد آیا احتمال داره آغاز اومیکرون باشه ؟ و به نظرتون کی به دکتر مراجعه کنم؟

    • admin گفت:

      بله ممکنه اومیکرون باشه…
      علائمتون را پایش کنید بیماری خودمحدود شونده ای هست اگر علائم شدید شدن به پزشک مراجعه کنید

  • محمدعلی توکلی وفا گفت:

    سلام من اولین علاعمی که داشتم اسهال بود بعد شب شد گلو درد گرفتم وبعد ابریزش بینی اومد و بعدهم سردرد و تب داشتم الانم سردرد دارم ببخشید میشه راهنمایی کنید چکار کنیم تا از این بیماری خلاص شویم ایا امکان داره امیکرون باشه ?ببخشید بعد گوشت برای بیماری امیکرون مفید است یا خیر

    • admin گفت:

      سلام بله احتمال قوی اومیکرونه.
      گوشت هم خوبه ولی بهتره در زمان بیماری غذای سبک مثل سوپ بخورید و گوشت را بذارید برای بعد😅

  • زهرا کرمی گفت:

    سلام همسرم از دیروز تب، بدن درد شدید، سردرد، حالت تهوع داره. براساس علائم گفتیم اُمیکرون هست و در اتاقی جدا هستن. اگر من هم از ایشون گرفته باشم چند روز طول میکشه تا علائم بروز کند؟نوزادی ۲ ماهه دارم موقع شیردادن باید ماسک بزنم؟ پیشونی نوزادم امروز سردتر از همیشه هست پایین بودن دما میتونه نشانه کرونا باشه؟

    • admin گفت:

      سلام علائم در اومیکرون زود بروز میکنن
      نگران نوزادتون نباشید مطالعات نشون داده این بیماری در اکثر کودکان و نوزادان بی علامت هست و کودکان مبتلا علائم شدیدی ندارند و بهبودی سریعی دارند با این حال طبق اصول بهداشتی اگر مبتلا هستید باید در هنگام شیر دادن ماسک بزنید

  • امین گفت:

    من ۱۰ روز پیش خواهرم تست امیکرون داد و مثبت بود و طبق اون همه خانواده قرنطینه کردیم خودمون رو طبق گفته پزشک هم عمل کردیم الان بعد ده روز تب و گلو درد و ابریزش بینی قطع شده .هنوز تست مجدد ندادیم ولی سوالم اینه که اگه تست منفی باشه تا چندروز ممکنه ما ناقل بیماری باشیم ؟

    • admin گفت:

      در مورد سویه امیکرون شما از ۲ روز قبل تا ۲ روز بعد از شروع علایم میتونید ناقل باشید، بعد ازون احتمالش هست ولی تر کمه، برای اطمینان باید رعایت کنید

  • مجید رضایی گفت:

    با سلام
    حدوداً پنج روزه که بدن درد سوزش گلو آبریزش بینی سردرد رو دارم
    احتمال میدم امیکرون باشه
    چون نمیخوام از قرنطینه خارج بشم لطف کنید
    بفرمایید چه داروهایی استفاده کنم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • admin گفت:

      اگر علائم خفیف است بیشتر مایعات مصرف کنید و استراحت کنید و اگی علائم شدید شد به پزشک مراجعه کنید

  • محمد گفت:

    سلام من یه هفته مریضم گاهی تب دارم بدن درد دارم سرفه و گلودرد ندارم چیزی که من دچارشم و تو هیچکدوم نظرات نبود قسمت معده و روده ام خیلی درد میکنه و خوب نشده ایا اینام جز علائم کروناست؟

    • admin گفت:

      حتما باید توسط پزشک حضوری علائم بررسی بشه، می تونه علائم امیکرون باشه ولی تب می تونه نشانه عفونت های دیگه هم باشه که لازمه تکسط پزشک بررسی بشه

  • اکبرجعفری گفت:

    ی هفتس گلو درد ابریزش و درد کمر شدید دارم به طوری که پای چپمو که زمین میزارم نفسم بند میاد اول درد از کمر شروع و تا به کف پا میرفتو بر میگشت الان انقدر درد دارم که مورفین مصرف کردم کلا رویه زندگیم مختل شده یکی میگه دکتر نمیخاد امیکرون خوب میشی یکی میگه رگ سیاتیکه یا میگن دیسک کمرته که انقدر درد داری کسی میتونه راهنمای کنه به چه دکتری مراجعه کنم ممنون

  • اسکندر پور گفت:

    سلام ببخشید من اصلا واکن کرونا نزدم والان هم پنج روزه خیلی بدن درد گلودرد سرفه نفس تنگی شدیدی بحدی که نمیتونم راه برم توروخدا بگید چیکار کنم باتشکر از شما .

    • admin گفت:

      سلام ممکنه کووید گرفته باشید
      استراحت کنید و اگر بدحال شدید به پزشک مراجعه کنید.
      بعد از بهبودی نیز برای تزریق واکسن حتما اقدام کنید

  • مینا منش گفت:

    سلام و عرض ادب
    ببخشید من ۲هفته بود سینوسام عفونت کردن و سینوزیتم شدید شده بود به دکترم مراجعه کردم یسری دارو دادن مصرف کنم خیلی آهسته آهسته داشتم خوب میشدم که این ۲روز اخیر کمر درد شدید و بدن درد گرفتم و گلوم چرکی شد و تب کردم همون روز اول با خوردن کدئین و داروهای سینوزیتم یکم بهتر شدم اما ۲روز گذشته هنوزم کمر درد دادم و قفسه سینه و پاهام هنوز یکم درد میکنن شب هم موقع خواب سینوس هام عفونت دارن تنفس برام سخت میشه وبدلیل چرک وعفونت بینی و پیشانی احساس خفگی میکنم

    درضمن چون این علائم بنده رو خانواده هم بلافاصله بعد از من گرفتن فکر میکنیم اومیکرون باشه یا سرماخوردگی
    علائم اوناهم بدن درد و همون گلو و یکم سرفه اس
    میشه راهنمایی کنید ما چیکار کنیم؟؟دکتر بریم ؛یا اینکه همون اومیکرونِ خانگی درمانش کنیم ؛منکه علائمم به مرور میره ولی اون کمر دردِ خوب نمیشه ،نمیدونم باید داروهای سینوزیت رو مصرف کنم یا برای اومیکرون مصرف کنم واقعا نمیدونم ممنون میشم لطف کنید راهنمابی کنید🌷🌷

    • admin گفت:

      سلام احتمال زیاد اومیکرون هست و باعث تشدید علایم سینوزیت شما شده
      شما لازمه حتما آنتی بیوتیک مصرف کنید ولی بقیه اعضا اگر گلودرد چرکی یا تنگی نفس و تب طول کشبده ندارن نیاز به آنتی بیوتیک نیست

  • نرگس کیمیاگر گفت:

    سلام ببخشید من میخواستم تست بدم ببینم اومیکرون گرفتم یانه امکانش هست تشخیص بدن؟یعنی تست میگیرن برای اومیکرون؟؟چون مدرسه هم میرم باید هرچه زودتر مشخص بشه که اگه اومیکرونِ یا نیست مشخص بشه..
    ممنون میشم از توجه شما🌷

    • admin گفت:

      سلام تعدادی کیت مخصوص تشخیص اومیکرون در بعضی از شهر ها هست
      ولی به طور کلی تست برای اومیکرون خیلی دقیق نیست چون در بیشتر موارد منفی میشه

  • سحر كلانى گفت:

    سلام من ٦ روز پيش آبريزش بينى و بدن درد گرفتم و بلا فاصله تست گرفتم منفى بود اما ٢ روز بعد علاعم تستم مثبت شد الان ٦ روز گذشته فقط احساس خستگي دارم تستم هم منفى شد و من ٣ دوز واكسن فايز زدم ، ميخواستم بدونم هنوز ناقلم و انتقال ميدم و تا چند روز بايد قرنطينه باشم ممنون

    • admin گفت:

      سلام در مورد سویه دلتا مدت قرنطینه ۱۴ روز هست ولی در مورد سویه امیکرون این زمان حدود ۵ روز تا ده روز هست.
      نمیشه به طور دقیق گفت چون باید تست داد و نوع ویروسی که با اون آلوده شدید مشخص بشه ولی فرض را بر ابتلا به سویه امیکرون میذاریم

  • ابوطالبی گفت:

    سلام چند روز است شبها معده درد دارم شدید نیست و گلو درد دارم آیا امیکرون است یا عفوتت

  • کیایی گفت:

    سلام دوهفته قبل کرونا گرفتم با علائم تب و درد شدید بدن و استخوان و سرفه و خستگی بعد از ۱۴ روز که قرنطینه بودم و داشتم خوب میشدم و فقط خستگی و ضعف شدید و سرفه های رگباری داشتم اما اثری از درد و تب نبود. دیشب تا صبح ایتخوان درد و تب و قلی درد و لرز داشتم و از روز اول شدیدتر بود. سوالم اینه که خوب نشدم یا دوباره مبتلا شدم؟ اصلا بیرون نرفتم فقط دیروز که بارانی بود بع از ۱۶ روز با ماشین دور زدم

    • admin گفت:

      سلام بله در مورد سویه امیکرون این جوریه که ایمنی قطعی مثل کووید نمیده و شما ممکنه بعد از ۲ هفته مجددا مبتلا بشید البته با شدت کمتر…
      همچنین ممکنه هم مبتلا نشیدپپ، نمیشه قطعی نظر داد

  • Marii گفت:

    سلام من خدود دو هفته پیش ابریزش بینی و گلو درد داشتم و سرفه ک با مصرف قرص خوب شدم یه هفته ای بعد دو هفته دوباره الان یه هفته س شب ک باد کولر خورد به سرم فرداش ابریزش بینی و کیپ شدن بینی و خارش گلو و کمی سرفه دارم و اینک اطرافیانم هیچ علائمی ندارن
    ایا میتونه اومیکرون باشه؟؟
    چکار باید کنم؟!

  • FATEMEH گفت:

    سلام من از روز شنبه کمردرد و پادرد شدیدی گرفتم ک احتمال میدم علائم اولیه اومیکرون بوده.. همه خانوادم کرونا گرفتیم ..
    الان فقط سرفه دارم ولی گلوم درد نمیکنه.. تب هم نداشتم از اونموقع. فقط شبا کمی عرق میکردم..
    الان برای سرفه هام چکار کنم؟؟
    و اینکه نیازه تو خونه ماسک بزنیم بااینکه هممون علائم داریم؟

    • admin گفت:

      سلام ماسک که لازم نیست بزنید تو خونه…
      برای سرفه هم از شربت respigen یا بروم هگزین ۵ سی سی هر ۸ ساعت میتونید استفاده کنید.

  • نادر اماملو گفت:

    سلام خسته نباشید منو همسرم و پسرم آبریزش بینی و گلو درد و سرفه داریم احتمالا اومیکرون گرفتیم میخواستم ببینم آیا سرفه خطرناکه یا برطرف میشه خلط هم داریم الان دوروز علایم ظاهر شده سردرد بهتر شده فقط آبریزش بینی و سرفه داریم گاهی هم درد عضلانی ضعیف

    • admin گفت:

      سلام نه جای نگرانی نیست علایم‌ معمولا بعد از چند روز برطرف میشه

  • سارا عقیلی گفت:

    سلام
    علائم شایع امیکرون شامل تب و لرز، آبریزش بینی، گلو درد، سرفه و … هیچکدام را ندارم . فقط خیلی ناگهانی روی دستم دونه های قرمز شبیه جوش زدم . و پشتم هم کهیر زدم. لکه های قرمز رنگ که بعضی هاشون برجسته است. متخصص عفونی بهم گفتند امیکرون خفیف گرفتم و ۵ تا آمپول کلرفنیرامین دادند. بعد از دو روز مشکلات پوستی اصلا تغییری نکرده حتی روی پاهام هم دونه های قرمز درآوردم.
    این می‌تونه امیکرون باشه؟ یا احتمالا مشکل پوستی دارم و باید برم متخصص پوست ؟
    ممنون

    • admin گفت:

      سلام ماده غذایی خاصی مصرف نکردید، به جایی مسافرت نداشتید اخیرا؟ تب نکردید؟ اخیرا داروی تزریقی دریافت نکردید؟

  • Mona گفت:

    سلام
    ۲۴روز پیش دوز اول واکسن رو زدم و نوبت دوز دومم هست ولی ۳روزه کمی سخت و سنگین راه میرم واز دیشب بیحال شدم و کمیگلو درد دارم ، امروز تب خفیف دارم… ایا اومیکرون هست،؟ و اینکه دوز دوم رو کی باید بزنم چون من خارج از کشور هستم و باید برگردم تا دوهفته دیگه و دور اول رو فایزر زدم حیفم میاد دوز دوم رو نزنم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • admin گفت:

      سلام فعلا واکسن دوز دوم را تا زمان برطرف شدن کامل علایم نزنید

  • سروش گفت:

    سلام مشکل گوارشی ریفلاکس معده سوزش ویبوست دارم
    آلرژی سینوس هم دارم
    پنجشبه گذشته بابت یبوست شیرسردخوردم
    مسموم شدم اسهال داشتم وگرمای خیلی زیاد بدن و ورم کردن اضلات ران پا ضعف بیحالی
    دکترعمومی مراجعه کردم برام سرم وآمپول ویتامینه .استامیوفن.ضداستفراغ تجویزکرد بعد تمامی سرم
    ضعف شدید داشتم رنگ بدنم از زردی به سیاه کبودی رسید ور گهای بدنم سبزکمرنگ وخط رگهام پیدا بود
    الان چهار روز میگذره اعلاءمی که دارم با آمکرون برابرهست
    اینجا وسط گیرکردم ازاعوارض ضدتهوع ست که یبوست .سردرد.اسهال.کاهش وزن .بی حالی داردیاعوارض مسمومیت روده هامه یا آمکرونه
    سه شب هست که خواب ندارم مایعات زیاد میخورم سردرد سینوسی میگیره ول میکنی هنگام خواب بدنم بکلی رها میشه نفسم میگیره توهم میزنم سرم سنگینومیشه که نمیتونم تواتاق بمونم بیرون میام راه میرم همش اضطراب ونفس نفس میزنم
    نمی دونم آمکرونه یا ویروسی که درمعده هست منو مسموم کرده ویبوست التهابی دارم

    • admin گفت:

      سلام ممکنه هر دو تا باشه یا خود اومیکرون باشه یا ویروس دیگه ای باشه که باعث اسهال و علائم گوارشی شده درمان خاصی هم نداره باید صبر کنید دوره اش تمام بشه….

      یبوست و ریفلاکس هم ارتباطی بهش نداره و اونها را باید جداگانه درمان کنید.

      اگر اسهال خونی یا تب بالا دارید حتما به متخصص عفونی مراجعه کنید

  • فریده گفت:

    من فکر کنم سویه ۵ امیکرون رو گرفتم. روز اول سر درد-بدن درد-لرز. روز دوم درد قفسه سینه- تب. روز سوم گلو درد-تب. و امروز که روز چهارمه گلو درد وحشتناک و بی سابقه. اصلا سرفه ندارم ولی بافت گلوم تخریب شده. ۲۴ ساعته غذا نخوردم هم بی اشتهام و هم توان قورت دادن ندارم. واکسن نزده بودم. حاضرم بمیرم ولی گلو دردم خوب شه. اگه دارویی می شناسید لطفا معرفی کنید.

    • admin گفت:

      لازمه عنوان کنم آننی بیوتیک مصرف نکنید و راهکارهایی برای درمان گلو درد هست انجام بدید، همه این راهکار ها در اخرین ویدئو اینستاگرام مجله به آدرس @seebmagazine کاملا گفته شده حتما از لینک زیر می تونید ببینید

      https://www.instagram.com/tv/CgKVKncAzTH/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

  • محمد همتی گفت:

    درود بر شما، حدود ۱۰ روز‌پیش علائمی نظیر، گرفتگی صدا همراه با دزد گلو و سوزش داشتم، شب اول کمی لرز و گلو درد و گرفتگی خیلی زیاد همراه بود، دیگر علائمی نداشتم، بعد از یک هفته استراحت و دوری از محل کار، برگشتم، اما گرفتگی صدا همراه با تک سرفه های خلط دار همچنان هست، آبریزش بینی هم از دیروز اضافه شده، دارو های دریافتی هم تمام شده، چه کنم و چرا داستان ادامه دارد؟

    • admin گفت:

      سلام باید فقط صبر کنید و درمان های حمایتی معمولی را انجام بدید این موارد به تدریج طی روز های آینده برطرف میشن