مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

کاربردها و عوارض انواع لیزرهای پوست

تاریخ ارسال : ۰۴ دی ۱۴۰۰

لیزر پوست

لیزر دستگاهی است که می‌تواند طول موج خاصی از امواج نورانی را تقویت و متمرکز کند. این امر باعث افزایش انرژی و قدرت نفوذپذیری امواج نورانی می‌شود. در این مطلب از سری مطالب پوست و زیبایی در مجلۀ سیب قصد داریم تا درمورد انواع لیزر پوست صحبت کنیم و ببینیم که استفاده از لیزر چگونه باعث بهبود وضعیت پوست شما می‌شود.

انواع لیزر پوست

لیزرهای پوست انواع مختلفی دارند که هم برای زیبایی و هم برای درمان در مشکلات و بیماری‌های پوستی استفاده می‌شوند. این لیزرها هرکدام با استفاده از تکنولوژی خاص خود به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که کاربردهای آن‌ها را متنوع کرده است. انواع لیزر زیبایی پوست عبارت‌اند از:

  • Ablative (ساینده): در این روش، لیزر لایۀ بیرونی پوست را از بین می‌برد و در لایه‌های زیرین پوست نیز مقداری آسیب ایجاد می‌کند که این باعث فعال‌شدن مکانیسم‌های ترمیمی می‌شود. درنتیجۀ این عمل، با ساخت کلاژن و الاستین فراوان ساختار پوست صاف‌تر و سفت‌تر می‌شود.
  • NonAblative (غیرساینده): در این روش، دیگر به لایۀ سطحی پوست آسیب نمی‌رسد، بلکه با افزایش دمای لایه‌های عمقی پوست ساخت کلاژن و الاستین تحریک می‌شود.

همان‌ طور که دیدیم، مکانیسم هر دو روش تقریباً مشابه است. در واقع در بین انواع لیزر زیبایی پوست، روش ساینده با اینکه مدت زمان ریکاوری آن طولانی‌تر است؛ اما، نیاز به جلسات درمانی کمتری دارد.

روش غیرساینده به‌دلیل اینکه ملایم‌تر عمل می‌کند زمان بهبودی آن سریع‌تر است؛ اما برای رسیدن به نتایج بهتر، به جلسات درمانی بیشتری نیاز دارد.

لیزرها انواع دیگری نیز دارند که برای مقاصد دیگری مانند از بین ‌بردن موهای زائد (لیزر الکساندرایت) و رفع عروق واریسی (لیزر ان دی یاگ) استفاده می‌شوند.

انواع-لیزر-پوست-برای-جای-جوش

انواع لیزر پوست برای جای جوش

افراد زیادی درگیر آکنه و جوش‌ هستند و ممکن است بعد از بهبودی ردپای آن‌ها باقی بماند. امروزه انواع لیزر پوست برای جای جوش وجود دارد و تا حد زیادی می‌توانند باعث بهبودی شوند. لیزرهای ساینده و غیرساینده نیز نوعی لیزر فرکشنال (Fractional) هستند که در این حالت کاربرد دارند.

هدف لیزر فرکشنال تحریک بافت زیر جای جوش و زخم است تا رنگ‌دانه‌های تیره‌تر آن‌ها از بین بروند. همچنین با تحریک بافت زیرین و با تولید کلاژن و الاستین بیشتر موجب بهبود جای جوش می‌شود.

باید توجه داشت که، همۀ جوش‌ها اسکار (جای زخم) مشابه بر جای نمی‌گذارند و هرکدام از این‌ها به نوع خاصی از درمان پاسخ می‌دهند. در واقع باید توجه داشته باشید که، انواع لیزر پوست برای جای جوش باوجوداینکه کمک زیادی به بهبود وضعیت پوست شما می‌کنند نباید از آن‌ها انتظار معجزه داشته باشید.

همچنین بخوانید
طب سوزنی برای جوانسازی صورت؛ یک روش درمانی کم عارضه و اثربخش

انواع لیزر پوست چه کاربردهایی دارند

دستگاه‌های لیزر پوست از افزایش انرژی امواج نورانی برای هدف‌های مختلفی استفاده می‌کنند که می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • رفع چین‌وچروک، جوان‌سازی، لایه‌برداری سطحی و عمقی و لیفتینگ پوست صورت؛
  • رفع موهای زائد صورت و بدن؛
  • رفع لک‌های پوستی، کک‌ومک و برخی لک‌های ناشی از حاملگی؛
  • رفع جای آکنه، جوش و جای زخم (اسکار) و پاک‌کردن تاتو؛
  • رفع ترک‌های پوستی ناشی از حاملگی و کاهش و افزایش وزن(Stretch Marks) ؛
  • درمان جای ضایعات عروقی، ماه‌گرفتگی، واریس و برداشتن خال.

نکاتی که در استفاده از لیزر برای پوست اهمیت دارند

اگر سه اصل زیر رعایت شوند، لیزر یکی از بهترین درمان‌ها برای مشکلات پوستی است.

اول: فرد درمانگر (ترجیحاً پزشک) دانش و تجربۀ کافی برای درمان به کمک لیزر را داشته باشد.

دوم: پزشک باید روش لیزر مناسبی را برای درمان مشکل پوستی انتخاب کند.

سوم: پزشک از تکنولوژی و دستگاه مناسب استفاده کند.

یکی از مهم‌ترین دلایل شکست درمان با لیزر و عوارض آن، استفاده از تکنولوژی نامناسب است. دستگاه‌های مختلف لیزر انرژی، قدرت نفوذ و طول موج متفاوتی دارند و براین‌اساس هر لیزر کاربرد خاص خود را دارد.

درضمن رنگ پوست افراد هم عامل مهمی در انتخاب نوع لیزر است. اگر رنگ پوست فرد با طول موج دستگاه لیزر متناسب باشد، امواج لیزر بهتر جذب پوست می‌شوند و بهترین نتیجۀ درمانی را دارد.

استفاده از لیزر پوست برای چه افرادی مناسب نیست

افراد جوانی که هنوز در مرحلۀ جوش دوران بلوغ (آکنه) هستند، افرادی که پوست بسیار تیره دارند (به علت داشتن رنگ‌دانه‌های فراوان پوستی و خطر تغییر رنگ پوست پس از لیزر) و افرادی که بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و لوپوس دارند و با تحریک پوستشان ممکن است بیماری‌شان عود کند افراد مناسبی برای استفاده از لیزر پوست نیستند.عوارض-ناشی-از-لیزر-پوست-صورت

عوارض ناشی از لیزر پوست صورت

عوارض ناشی از لیزر پوست صورت می‌تواند شامل سوزش، خارش، قرمزی، تورم و درد ناحیۀ عمل لیزر باشد.

اگر پس از انجام‌دادن لیزر، مراقبت‌های لازم شامل قراردادن بستۀ یخ (Ice Pack) و به کار بردن کرم‌های ضدالتهاب (البته در مواردی که لازم است) انجام شود این عوارض کاهش می‌یابند.

عوارض شدیدتر مانند عفونت محل عمل، تورم غدد لنفاوی و ایجاد اسکار (جای زخم) معمولاً ناشی از مهارت‌نداشتن درمانگر و یا به کار بردن دستگاه نامناسب هست.

عوارض لیزر پوست برای چشم

در انجام‌دادن لیزر پوست، چشم یک عضو آسیب‌پذیر است که درصورت رعایت‌نکردن نکات لازم، معمولاً آسیب می‌بیند. خصوصاً اگر نیاز به استفاده از لیزر در اطراف چشم باشد.

درهنگام استفاده از لیزر صورت، باید برای چشم از وسایل محافظ استاندارد استفاده شود که از ورود امواج به چشم جلوگیری کند. عوارض لیزر پوست برای چشم شامل موارد زیر است:

  • خارش چشم؛
  • قرمزی؛
  • سوزش؛
  • ریزش اشک؛
  • تاری دید.

درصورت استفاده‌نکردن از محافظ در زمان استفاده از لیزر ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به چشم وارد شود.

لیزر روشی مؤثر و پرکاربرد در درمان و برطرف‌کردن مشکلات پوستی است؛ اما، باید با درمانگر ماهر و استفاده از تکنولوژی مناسب انجام شود تا نتایج رضایت‌بخشی داشته باشد.

همچنین بخوانید
خواص تخم شربتی برای سلامتی، پوست، مو و لاغری

 

پرسش‌و‌پاسخ

  1. انواع لیزر زیبایی پوست کدم‌اند؟ لیزرهای پوست انواع زیادی دارند؛ اما، باتوجه‌به نوع عمل به دو دستۀ اصلی ساینده و غیرساینده تقسیم می‌شوند.
  2. آیا عوارض لیزر پوست برای چشم می‌توانند خطرناک باشند؟ درصورت استفاده‌نکردن از محافظ چشم‌ها در زمان انجام‌دادن لیزر ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به چشم وارد شود.
  3. کدام‌یک از انواع لیزر پوست برای جای جوش بهتر است؟ جای جوش‌های مختلف با هم تفاوت دارند و هرکدام نیاز به استفاده از نوع خاصی از لیزر دارند تا بهترین نتیجه به دست آید.

 

 

منابع

https://www.healthline.com

https://www.asds.net

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر