مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

آیا مراجعه به دندانپزشک در دوران ویروس کرونا بی خطر است؟

تاریخ ارسال : ۲۴ دی ۱۳۹۹

بسیاری از بیماران در حال حاضر به خاطر پاندمیک ویروس کرونا نگران سلامتی خود در مراجعه به مطب های دندانپزشکی هستند. اغلب بیماران میپرسند که آیا در شرایط کنونی مراجعه به دندانپزشک خطرناک میباشد یا خیر؟
سازمان بهداشت جهانی و اداره بهداشت امریکا پروتکل های جدیدی را برای حفاظت بیماران و کادر دندانپزشکی اعلام کرده که در ادامه به شرح انها میپردازیم. همچنین اداره بهداشت کالیفرنیا توصیه های حائز اهمیتی برای دندانپزشکان و بیماران برای محافظت در مقابل ویروس کرونا کرده است. در حال حاضر اکثر مراکز درمانی پزشکی و دندانپزشکی به شرایط قبل از پاندمیک با رعایت موازین جدید بهداشتی برگشته اند. با رعایت پروتکل های بهداشتی جدید بیماران در مقابل ویروس کرونا محافظت حداکثری خواهند شد و مراجعه به دندانپزشک با حداقل ریسک و کاملا بی خطر خواهد بود.
توصیه اداره بهداشت کالیفرنیا به دندانپزشکان به شرح زیر است:
۱) از پذیرفتن بیماران علامت دار مثل تب بالای ۱۰۰ درجه فارنهایت ، سرفه ، تنگی نفس و علائم مربوط به ویروس کرونا خودداری کرده و درمان و حتی پذیرش این بیماران را تا دو هفته و بعد از گرفتن تست منفی و بی علامت شدن به تعویق بیاندازند. توصیه شده حرارت افراد در ابتدای ورود به مراکز درمان برای بیمار و همراهان اندازه گیری شود و به بیماران توصیه شود که از اوردن همراه خودداری کنند. افراد میتوانند بدون علامت تب حامل ویروس بوده و به اصطلاح بدون علامت باشند ولی تحقیقات نشان داده که این افراد بدون علامت قابلیت انتشار خیلی کم ویروس را دارند و معمولا با پوشیدن ماسک این قابلیت انتشار به پایینترین حدخود میرسد. افراد دارای بیماری و با تب بالای ۱۰۰ درجه یا به اصطلاح ناقلین علامت دار، دارای قابلیت انتشار زیاد ویروس بوده وحتی با پوشیدن ماسک امکان انتشار ان را دارند. پس چک کردن درجه حرارت بدن افراد در ورودی مراکز درمانی کمک زیادی میکند تا افراد دارای تب بالای ۱۰۰ که میتوانند ناقلین با ریسک انتشار بالای بیماری باشند غربال شوند.
۲) از بیماران تقاضا میشود که معمولا قبل از مراجعه، تلفنی فرم سوالات مخصوص را جواب داده و بعد مراجعه نمایند. این سوالات شامل، داشتن تست مثبت کرونا در گذشته، داشتن هرگونه علامت تب، سرفه ، تنگی نفس ، از دست دادن حس بویایی یا چشایی وغیره می باشد. در ضمن از بیماران پرسیده می شود که ایا در دو هفته گذشته با کسی که تست مثبت داشته یا علامت دار بوده درتماس نزدیک بوده اند یا خیر؟ در صورت جواب مثبت به انها توصیه میگردد که از مراجعه خودداری کرده و برای آنها تا زمان بی علامت شدن یا با گذشت دو هفته یا با آوردن تست منفی از درمانهای از راه دور مثل مسکن برای درد و انتی بیوتیک برای عفونت استفاده میشود. در صورت اضطراری بودن شرایط مثل خونریزی و عفونت غیر قابل کنترل این افراد به مراکز مجهز ارجاع داده میشوند.
۳) بسیاری از مراکز درمانی پزشکی و دندانپزشکی به صورت مرتب و هفتگی از پرسنل خود تست کرونا گرفته و از حضور پرسنل دارای علامت در محل کار جلوگیری می کنند.
۴) بسیاری از مراکز درمانی پزشکی و دندانپزشکی از بیماران خود قبل از مراجعه تست کرونا سریع گرفته و در صورت جواب منفی بیماران را وقت گذاری میکنند.
۵) کلیه سطوح دندانپزشکی باید با محلول ضد عفونی کننده مخصوص، قبل و بعد از هر بیمار تمیز شده تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.
۶) پرسنل درمان باید از ماسک مخصوص و شیلد صورت در همه مراحل درمان استفاده نمایند.
۷) اغلب دندانپزشکان از ساکشن های جدید خارج دهانی و از فیلترهای جدید هوا برای تصفیه و استریل هوای داخل کلینیک استفاده میکنند.
۸) دستگاه های اضافی تصفیه هوا که دارای فیلتر هپا (HEPA Filter)و اشعه یو وی (UV) است در بسیاری از مطب های دندانپزشکی استفاده میشود تاریسک انتقال ویروس به حداقل برسد.
۹) اکثر دندانپزشکان از دهان شویه مخصوص آب اکسیژنه قبل از درمان برای بیماران استفاده می کنند که باعث از بین رفتن ویروس درمحیط دهان میشود.
۱۰) کادر درمان موظف به استریل کردن همه وسایل در دستگاه مخصوص و ثبت تاریخ و مراحل استرلیزه هستند. حد الامکان توصیه می شود که دندانپزشکان از وسایل یکبار مصرف استفاده نمایند.
در صورت رعایت همه این موارد، درمان های دندانپزشکی کاملا بی خطر بوده و همه درمان های پیشگیری دندانپزشکی قابل انجام می باشد. قابل ذکر است که با توجه به طولانی شدن پاندمیک کرونا، درمان های دندانپزشکی شامل پوسیدگی دندان و تمیزکردن دندان ها و بازسازی دندان های از دست رفته در صورت به تعویق افتادن ممکن است به درمان های پیچیده تری تبدیل شده و هزینه بیشتری برای درمان را باعث شود. در برخی موارد به تعویق انداختن بیش از حد درمان های دندانپزشکی باعث غیر قابل درمان شدن دندان و حتی از دست دادن آن می شود.

دکتر امیر بلوچ

کلمات کلیدی : ,
اشتراک گذاری :

ارسال نظر