مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا
ads

هرآنچه که درباره ویتامین C باید بدانید

تاریخ ارسال : ۱۰ فروردین ۱۴۰۱

خواص-قرص-جوشان-ویتامین-C

به جرئت می‌توان گفت که ویتامین سی شناخته‌شده‌ترین ویتامین موجود است و همۀ ما حداقل برای یک بار هم که شده قرص ویتامین c یا قرص جوشان ویتامین c را امتحان کرده‌ایم. این ویتامین مانند هر ویتامین دیگری برای سلامت و عملکرد بدن از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطلب از مجلۀ اطلاعات پزشکی سیب به خواص ویتامین c، عوارض مصرف زیاد آن، بهترین منابع و همچنین دوز و نحوۀ مصرف قرص ویتامین سی خواهیم پرداخت؛ بنابراین، اگر تمایل دارید نسبت به همۀ اطلاعات لازم درمورد این ویتامین آگاهی پیدا کنید در ادامه با ما همراه باشید.

ویتامین C چیست؟

ویتامین c یا همان اسکوربیک اسید‌، یک ویتامین محلول در آب است که در بدن انسان ساخته نمی‌شود. همین مسئله آن را به یک ریزمغذی ضروری برای انسان تبدیل می‌کند که باید آن را از طریق رژیم غذایی روزانه خود دریافت کنید.

ویتامین سی همچنین در بدن به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کرده و از سلول‌ها در برابر آسیب ناشی از مواد شیمیایی مضر موسوم به رادیکال‌های آزاد محافظت می‌‌کند.

رادیکال‌های آزاد در اثر سوخت‌وساز درون سلولی، آلودگی هوا، سیگارکشیدن و اشعۀ ماورای‌بنفش به وجود آمده است و این ویتامین می‌تواند از بدن در برابر آسیب ناشی از آن‌ها محافظت کند. ویتامین ث همچنین به عملکرد بهتر سایر آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین E و A در بدن کمک می‌کند.

انواع مکمل‌های ویتامین ث

علاوه بر منابع غذایی، مکمل‌های این ویتامین نیز به‌راحتی از طریق داروخانه‌ها در دسترس هستند که از متداول‌ترین انواع آن‌ها می‌تواند به پودر، مایع، قرص ویتامین c، کپسول ویتامین c و قرص جوشان ویتامین c اشاره کرد.

انواع سرم ویتامین سی نیز در بازار وجود دارند که به شکل موضعی برای مراقبت از پوست و مو استفاده می‌شوند. باتوجه‌به موارد مصرف، انواع سرم ویتامین سی می‌توانند مختلف باشند و کاربردهای متفاوتی داشته باشند.

انواع آمپول ویتامین سی نیز در دوزهای مختلف وجود دارند که معمولاً در بیمارستان‌ها در شرایط خاص برای بیماران به شکل تزریقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اینکه انواع آمپول ویتامین سی و دوز آن‌ها مناسب چه کسی است و چگونه باید مصرف شود توسط پزشک تعیین می‌شود.

همچنین بخوانید
عوارض مصرف بیش از حد ویتامین سی

قرص ویتامین c بهتر است یا قرص جوشان؟

دو فرم بسیار رایج ویتامین سی قرص‌های معمولی و قرص جوشان این ویتامین هستند؛ بنابراین، احتمالاً این سؤال برایتان پیش آمده است که قرص ویتامین c بهتر است یا قرص جوشان. درحقیقت، این دو فرم از ویتامین سی ازنظر ماهیت مکملی و خاصیت آن تفاوت زیادی ندارند.

قرص‌های جوشان طعم بهتری دارند و چون دارو در آب حل می‌شود جذب آن افزایش می‌یابد. از طرفی قرص‌های معمولی مصرفشان ساده‌تر است.

خواص ویتامین C

همانطور که عنوان شد، ویتامین ث نقشی اساسی در سلامت بدن ایفا می‌کند. از مهم‌ترین خواص این ویتامین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساخت کلاژن

یکی از اصلی‌ترین فواید ویتامین c نقش آن در ساخت مواد مهمی است از قبیل کلاژن، (پروتئین ساختمانی پوست، مو، استخوان و بسیاری از بافت‌های بدن) ال کارنیتین و برخی از مواد شیمیایی که نقش ناقل پیام‌های عصبی را دارند.

وجود این ویتامین برای عملکرد مناسب دستگاه ایمنی ضروری بوده و بدون وجود آن فرایند بهبود زخم‌ها، به‌دلیل ساخته‌نشدن کلاژن، اتفاق نمی‌افتد. ویتامین ث همچنین میزان جذب آهن از روده‌ها را افزایش می‌دهد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

تحقیقات علمی نشان داده‌اند که، مصرف ویتامین سی می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را به‌طور مؤثر کاهش دهد. این تأثیر احتمالاً از سه طریق اتفاق می‌افتد: کاهش تولید و تشکیل مواد سرطان‌زا (مانند Nitrosamines)، تنظیم و تقویت سیستم ایمنی در مقابل عوامل سرطان‌زا (کارسینوژن) و اثر آنتی‌اکسیدان در برابر رادیکال‌های آزاد که از عوامل اصلی ایجاد انواع سرطان به شمار می‌آیند.

انواع ویتامین c طبیعی

کاهش شانس ابتلا به سرماخوردگی

تحقیقات علمی نتوانسته‌اند این باور عمومی را به اثبات برسانند که مصرف ویتامین c فراوان، جلوی ابتلا به سرماخوردگی در مراحل اولیه را می‌گیرد.

مصرف مقادیر زیاد ویتامین سی در حد ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز، تنها در افرادی که تمرینات سخت بدنی انجام می‌دهند (مانند ورزشکاران حرفه‌ای و سربازان) توانسته میزان ابتلا به سرماخوردگی را کاهش دهد اما در افراد عادی بی‌تأثیر بوده است. بااین‌حال، مصرف مکمل‌های این ویتامین ممکن است دورۀ سرماخوردگی را کوتاه‌تر کرده یا از شدت علائم آن بکاهد.

همچنین بخوانید
اثرات کمبود ویتامین C

بهبود عملکرد مغز

از دیگر فواید ویتامین c می‌توان به نقش مهم آن در ساخت انتقال‌دهنده‌های عصبی و عملکرد شناختی اشاره کرد. انتقال‌دهنده‌های عصبی برای انتقال پیام از مغز به سایر اعضای بدن بسیار مهم هستند و به همین دلیل ویتامین سی بیشتر با عملکرد بهتر مغز در ارتباط است.

دوز مصرف ویتامین ث

میزان موردنیاز روزانۀ اسکوربیک اسید‌ باتوجه‌به سن افراد از ۴۰ تا ۱۲۰ میلی‌گرم متفاوت است و این نیاز در زمان حاملگی و شیردهی افزایش می‌یابد.

باتوجه‌به وفور ویتامین ث در بسیاری از سبزی‌ها و میوه‌ها توصیه می‌شود که، این ویتامین حتی‌الامکان از منابع طبیعی آن تهیه و به‌صورت تازه مصرف می‌شود. برای مثال مصرف یک عدد پرتقال متوسط یا نصف لیوان فلفل شیرین می‌تواند نیاز کامل روزانه به این ویتامین را تأمین کند.

سیگاری‌ها باید بیشتر ویتامین ث مصرف کنند

تحقیقات نشان داده‌اند که، سطح خونی اسکوربیک اسید‌ در بدن افراد سیگاری و کسانی که دائماً در معرض استنشاق دود سیگار هستند کمتر از افراد دیگر است.

از سوی دیگر دود سیگار حاوی مواد سمی و رادیکال‌های آزاد است که بدن برای خنثی‌کردن آن‌ها به میزان بیشتری از این ویتامین نیاز دارد. از این رو، توصیه می‌شود که هر دو گروه ذکرشده، میزان بیشتری از این ویتامین را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند. به‌طور میانگین افراد سیگاری به روزانه ۳۵ میلی‌گرم ویتامین c بیشتر از افراد معمولی نیاز دارند.

کمبود شدید ویتامین ث

اگرچه کمبود شدید اسکوربیک اسید‌ امروزه در کشورهای پیشرفته به ندرت اتفاق می‌افتد؛ اما، این کمبود ممکن است به بیماری اسکوربوت (Scurvy) منجر شود. از علائم این بیماری می‌توان به خون‌ریزی‌های زیر پوستی و مخاطی، بهبود‌نیافتن زخم‌ها، درد مفاصل، خون‌ریزی لثه‌ها و از دست دادن دندان‌ها اشاره کرد. در مراحل شدیدتر ممکن است بیمار دچار کم‌خونی شود و حتی فوت کند.

این بیماری به‌راحتی با مصرف میوه‌ها و سبزی‌های حاوی ویتامین ث درمان می‌شود؛ اما، برای افرادی که نمی‌توانند به هر دلیلی از منابع طبیعی این ویتامین را دریافت کنند مصرف قرص ویتامین c و انواع دیگر مکمل این ویتامین تجویز خواهد شد.

مصرف زیاد انواع داروی ویتامین سی

دریافت ویتامین ث از منابع طبیعی معمولاً بی‌خطر بوده و مصرف زیاد غذاهای حاوی این ویتامین مشکلی برای بدن به وجود نخواهند آورد.

اما در طرف مقابل، اگر به سراغ پودر، کپسول ویتامین c، مایع، قرص جوشان، قرص و انواع داروی ویتامین سی بروید ممکن است در طولانی‌مدت یک سری از عوارض گریبان‌گیر شما شوند. ازجمله عوارض انواع مکمل‌های این ویتامین، درصورتی‌که بیش از 2000 میلی‌گرم در روز مصرف شوند، عبارت‌اند از:

  • درد شکم؛
  • گرفتگی عضلانی؛
  • سردرد؛
  • تهوع؛
  • اختلال در خواب.

لازم به توضیح است که، مبتلایان به بیماری هموکروماتیس با اوردوز ویتامین سی نسبت به افراد عادی بیشتر در خطر قرار خواهند گرفت. در این بیماری، بدن بیش از اندازه آهن ذخیره می‌کند که این شرایط با مصرف زیاد ویتامین سی تشدید شده و درنهایت به آسیب‌های بافتی منجر خواهد شد.

قرص ویتامین سی و سایر انواع مکمل‌های این ویتامین ممکن است با برخی داروهای درمانی نیز اختلال داشته باشند. برای مثال، مکمل ویتامین ث پتانسیل ایجاد اختلال در عملکرد داروهای درمانی بیماری‌های قلبی و سرطان را دارد.

همچنین بخوانید
بهترین روش مصرف ویتامین C

بهترین زمان مصرف قرص جوشان ویتامین c

عوارض قرص جوشان ویتامین c

عوارض قرص جوشان ویتامین c که یکی از انواع قرص ویتامین c است با عوارض مصرف بیش از اندازه سایر انواع ویتامین متفاوت نیست. بااین‌حال، انواع قرص ویتامین c جوشان ممکن است در برخی افراد به شکلی نادر باعث بروز عوارض جانبی شوند. ازجمله عوارض قرص جوشان ویتامین c می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترشح بیش از اندازۀ اسید معده؛
  • تحریک معده یا روده؛
  • حالت تهوع؛
  • استفراغ؛
  • سوزش در ناحیه شکم؛
  • گرفتگی معده؛

کلام آخر

ویتامین سی یک آنتی‌اکسیدان و ریزمغذی ضروری برای بدن است. بهبود سیستم ایمنی، بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر ابتلا به سرطان از مهم‌ترین فواید ویتامین c به شمار می‌روند.

دریافت این ویتامین از طریق منابع غذایی مثل انواع سبزی‌ها و برخی میوه‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر است؛ اما، برای افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند غذاهای حاوی ویتامین سی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند امکان استفاده از قرص ویتامین c و همچنین پودر، قرص جوشان یا مکمل مایع این ویتامین وجود دارد. مصرف بیش از اندازۀ این آنتی‌اکسیدان معمولاً با عوارضی جدی همراه نخواهد بود؛ اما، در بلندمدت می‌تواند به سلامت بدن آسیب وارد کند.

چنانچه درمورد ویتامین سی سؤالی دارید، سؤال خود را در قسمت نظرات بپرسید تا از پزشکان ما پاسخ خود را دریافت کنید.

Sources:

ods.od.nih.gov

healthline.com

everydayhealth.com

webmd.com

آیا مقدار اضافی ویتامین سی در بدن ذخیره می‌شود؟

خیر از طریق ادرار دفع خواهد شد.

چه رابطه‌ای بین ویتامین ث و سرما خوردگی وجود دارد؟

می‌تواند علائم و شدت آن را کاهش دهد

بهترین راه دریافت ویتامین سی چیست؟

گروه مرکبات (پرتقال، لیمو و گریپ فروت) / انواع فلفل شیرین (قرمز، زرد و سبز) / کیوی / بروکلی / توت فرنگی / گوجه فرنگی / کلم قرمز / گل کلم / طالبی

آیا کمبود ویتامین سی خطرناک است؟

بله باعث اخلال در عملکرد بدن و آسیب بافتی می‌شود

کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

ارسال نظر

  • M.meh گفت:

    سلام.
    بهترین زمان برای مصرف قرص بلعیدنی ویتامین C به میزان ۱۰۰۰ واحد در دوران ابتلا به کرونا، چه زمانی هست؟

  • گلرخ گفت:

    در موارد مشکوک به کرونا میتوان مقدار ۱۵۰۰ میلی گرم ویتامین سی در روز مصرف کرد؟
    خانم ۳۸ ساله

  • پریسا گفت:

    سلام ببخشید اگر شخصی دچارِ عوارضِ قرصِ جوشان ویتامین یی شود، با قطعِ این جوشان، عوارض هم قطع میشود ؟؟؟ یا این عوارض همیشگیست؟؟ ممنون میشم پاسخ بدین

  • ترانه گفت:

    اگر یک قرص ویتامین سی ۲۵۰ جویدنی رو با یک عدد قرص جوشان ۱۰۰۰ در یک روز مصرف کنیم چه اتفاقی برامون میفته؟؟؟

  • R. FIROOZI گفت:

    سلام خوردن قرص جوشان در دوران کرونا تاثیری در روند بهبودی دارد؟..
    با چه قرص هایی نمی‌توان مصرف کرد؟

  • مهدی گفت:

    سلام ببخشید در دوران کرونا ۱۹ سالمه میزان ۵۰۰ واحد بهم دادن اونو چن ساعت یکبار بخورم

    • admin گفت:

      سلام ویتامین سی هیچ تاثیریدر درمان نداره ولی برای تقویت سیستم ایمنی احتمالا تجویز شده است

  • شیما گفت:

    سلام.قرص جوشان شکر داره شکر هم مانع جذب ویتامین سی میشه و ویتامین رو دفع میکنه.باید قرص ویتامین سی بدون شکر بخوریم دوز ۱۰۰۰ روزی یکبار بعد وعده غذایی مصرف کنیم.مثلا ویتامین سی پرتقال هم دفع میشه چون پرتقال شکر داره.ولی فلفل دلمه قرمز و بروکلی خیلی خوبه

    • admin گفت:

      جذب ویتامین سی از منابع طبیعی و اصلاح سبک زندگی بهترین راه است

  • صبا .ک گفت:

    سلام . آیا میشه به کودک ۶ ساله قرص جوشان ویتامین سی ۵۰۰ داد

  • کبری یوسفی گفت:

    سلام میشه به کودک 2ساله قرص ویتامین cجوشان داد500میلی گرم در روز

  • Mohamad ghaffari گفت:

    سلام مادرم ۴۷ سالشه دیابت داره ایا قرص جوشان c ضرر نداره مصرف کنه؟

  • سمیع ا... گفت:

    سلام ، خسته نباشید ، من تقریبا ۱ هفتس که ۱ روز در میان ۱ قرص جوییدنی ۵۰۰ واحد برای ورزش بدنسازیم مصرف میکنم همیشه بعد صبحانه خوردن این کار را میکنم و صبر میکنم تا نیم ساعت قبل از ناهار که ورزشم رو شروع میکنم و بعدش ناهار هم قرص اسوه مولتی ویتامین ، آیا برای من این قرص ها ضرر دارد یا خیر؟ ، تا جایی که میدونم قرص اسوه عوارضی نداشت

    • admin گفت:

      سلام قرص مولتی ویتامین اسوه مجموعه ای از ویتامین های گروه ب بهمراه A و C و Eهستش و عارضه ای نداره ولی از مولتی ویتامین های درمانی که شامل ویتامین D و A با دوز بالاتر هستند نباید به عنوان مکمل استفاده کرد

  • حامدادیبی گفت:

    سلام
    بنده صورتم بد جور جوش میزنه درحالی که 34سالمه چه ویتامینی برای کاهش جوش مصرف کنم درضمن کمی هم چربی خون دارم

  • حامدادیبی گفت:

    نحوه ومیزان مصرف ویتامین aوe
    رو میشه بگین

  • نازگل مسلمی نژاد گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    قرص جوشان 180میلی گرم برای افراد بزرگسال روزی چندتا توصیه میشه؟

  • Moradi گفت:

    سلام ببخشیدمن کارگرهستم یعنی روز۱۲ساعت کارمیکنم ومتاسفانه سیگارهم میکشم روزی یک عددقرصc جوشان ۱۰۰۰مصرف کنم یاکم وبیش لطفاراهنمایی کنیدممنون

    • admin گفت:

      همانطور که در مقاله گفته شده افراد سیگاری نیاز به ویتامین سی بیشتر دارند، سعی کنید از منابع طبیعی بیشتر دریافت کنید، برای کافی بودن و یا نبودن رژیم غذایی شما و سبک زندگی و سلامت مهم است،

  • pantea.amiri گفت:

    سلام ویتامین c بصورت مکمل باید روزی چند میلی گرم استفاده شود

    • admin گفت:

      سلام در مردان حدود 90 میلی گرم در روز، در زنان حدود 75 میلی گرم در روز

  • مسعود حکاک زرگر گفت:

    مطالب مطرح شده بسیار خلاصه و مفید بود . متشکرم

  • امید گفت:

    باسلام
    میخواستم بدونم مصرف قرص جوشان ویتامین سی بدون تجویز پزشک وبرای یه فرد عادی ازلحاظ سلامت مشکل دارد یا خیر؟

    • admin گفت:

      سلام، اگر مشکل کلیوی ندارید روزی یک قرص جوشان اشکالی ندارد

  • Erfan گفت:

    سلام میخواستم بدونم مصرف قرص جوشان ویتامین سی در روز چند میلی گرم است ؟

  • سعادت گفت:

    عرض سلام و احترام خدمت ادمین محترم
    ممنون و متشکرم از فعالیت و بذل توجه به پاسخگویی مفید شما
    بسیار عالی
    زنده باشید

  • مهسا گفت:

    برای افراد سیگاری قرص جوشان مناسب تره یا قرص و دوزش چقدر باید باشه

    • admin گفت:

      مثل افراد عادی، فقطافراد سیگاری به دوز بیشتری از ویتامین سی نیاز دارند

  • عباس گفت:

    با سلام
    پسرم 16 سالمه موهام بلنده خیلی ریزش دارن
    چه ویتامین هایی برای توقف ریزش مو مناسب هستند و چه نوع و چه اندازه در روز مصرف کنم و ایا خریدن دارو ها نیاز به تجویز پزشک دارند؟

    • admin گفت:

      سلام ببینید ترکیبات متداولی در بازار هست که برای ریزش مو مصرف میشه مثل زینک، ماینوکسیدیل یا شامپو های تقویتی، اسید فولیک ولی پاسخ موی هر کس بسته به ژنتیک متفاوته و بنابراین بهتون توصیه میکنم به متخصص پوست مراجعه کنید و تحت نظر ایشون باشید چون ریزش مو بسیار بحث تخصصیه

  • سجاد گفت:

    با سلام و خسته نباشید،،، چرا نیاز روزانه برای ویتامین سی در صفحات مختلف متفاوت نوشته شده؟؟ و اینکه آیا میشه که یه قرص جوشان با دوز بالا خورد،، و فردای آن روز رو نخورد؟؟ ذخیره میشه یا دفع میشه؟ متشکرم

    • admin گفت:

      با سلام
      نظرات مختلف به خاطر نتایج مختلف به دست آمده در مطالعات هست.
      قرص جوشان خیلی تفاوتی نداره نحوه مصرف کردنش، روزی یک قرص یا دو روز یکبار یک قرص کافیه.
      اگر بیماری کبدی دارید نباید مصرف کنید

  • Sajjad گفت:

    راهنماییتون خیلی عالیه🤩🌹

  • گل گفت:

    افرین درود بر ادمین

  • Erfan گفت:

    سلام من ويروس hpv را دارم و بعد از ليزر بعد از مدتي باز پيدا ميشن ايا ميتواند براي کمبود ويتامين c بدنم باشد ؟؟

    • admin گفت:

      کمبود ویتامین سی به تنهایی خیر، احتمالا سیستم ایمنی بدنتان ضعیف است اوصیه میشه با سبک زندگی سالم سیستم ایمنی بدنتون قوی تر کنید

  • سارا گفت:

    سلام ممنون از شما عالی بود

    فقط یه سوال
    مواد طبیعی که ویتامین ث دارن اگه خیلی بخوریم مشکلی نداره ؟

    • admin گفت:

      مشکلی نیست
      اگر به فرم خوراکی باشه البته یعنی میوه و سبزیجات
      همچنین اگر سنگ کلیه دارید باید کمتر مصرف کنید چون بسیاری از سبزیجان حاوی اگزالات هستن و شما اگر بیماری روده ای داشته باشید ریسک سنگ کلیه در شما خیلی بالا میرا

  • مهتاب گفت:

    سلام وقت بخیر من قرص ضدبارداری ال دی مصرف میکنم اگر روزانه یه قرص جوشان هم مصرف کنم تاثیر قرص ال دی کم میشه؟؟؟؟؟؟

  • tahereh,wahabi گفت:

    مطالب خیلی مفید بود خیلی ممنونم 🙏🌹

  • میثم کاظمی گفت:

    سلام و عرض ادب ممنون بابت راهنمایهاتون واقعا دستتون درد نکنه خیلی مفید بودن❤👏

  • ابوالفضل گفت:

    سلام یه سوال مهم
    طی چندروز اخیر قرص جوشان ویتامین c خوردم از همون لحظه به بعد احساس میکنم موهام ریزش پیدا کرده واقعا
    مصرف زیادش میتونه ارتباطی با ریزش مو داشته باشه؟
    ممنون میشم مفصل بگید

  • الهه گفت:

    سلام خسته نباشین. قرص جویدنی ویتامین c رو میشه در اب جوش حل کرد ایا خواصش از بین نمیره؟؟؟

  • رضاپردیس گفت:

    سلام.
    الان داشتم پاسخ های شما را از نظر می گذراندم. شما چند تا مقاله را بسیار عالی ترجمه و تلفیق کرده اید و بعدا جوابهای مراجعین را دقیق داده اید؛ واقعا استثنایی هستید. واجب دیدم از شما سپاسگزاری کنم. اگر یک عده روانپریش چوب لای چرختان بگذارند ( که در جامعه ما معمول است)، اصلا اهمیت ندهید.
    ثابت قدم باشید

  • هما گفت:

    سلام وقتتون بخیر یه سوال قرص جویدنی رو اگر نجویم و و بزاریم خود به خود توی دهان با بزاق حل بشه (نه که قورتش بدیم توی دهان بمون) مشکلی نیست ؟؟

  • رئوفه معنویت گفت:

    سلام. خسته نباشید. ببخشید چرا پیام من بدون اینکه جواب داده بشه حذف شده؟!

    • admin گفت:

      سلام دوست عزیز، پیامتون حذف نمیشه در انتظار تایید و پاسخ توسط تیم پزشکیه، تایید و پاسخ داده شد نمایش داده میشه

  • فایزه گفت:

    سلام .من حواسم نبود امروز قرص ویتامین سی جویدنی رو با اب قورت دادم آیا خطرناکه ؟

  • رویا گفت:

    با سلام پسر ۱۲ ساله ام با وزن ۵۸ کیلو ۳ عدد قرص ویتامین ث ۱۰۰۰ میلی گرمی رو به صورت یکجا خورده خیلی نگران چه کاری باید انجام بدم

  • افسانه گفت:

    وقت شما بخیر. پسرم چهل سالشه. کبدش چربه. میتونه ویتامین سی استفاده منه. ؟

  • پری کریمی گفت:

    سلام وقت بخیر
    میخاستم بدونم بهترین برند ویتامین سی کدوم هست واینکه قرص جوشان ویتامین سی بهتره استفاده کنیم یا قرص ویتامین سی؟

  • محمدامین گفت:

    سلام ، خسته نباشید ، من هفته ای یک قرص جوشان مولتی ویتامین و دوقرص جوشان زینک + ویتامین سی در سه روز متفاوت همراه ورزش مصرف میکنم ، میخاستم بدونم در صورت مداومت یعنی همین هفته ای سه بار ، برام مشکلی پیش نمیاد

  • خانم جعفریان گفت:

    واقعا تشکر از راهنمایی های شما

  • نجفی گفت:

    سلام ممنون از راهنمایی های شما من هرروز ی عدد قرص جویدنی ۵۰۰ویتامین سی رو قبل از تمرینات فیتنس میخورم و بعد از تمرین ی ساشه از پودر کلاژینو ک حاوی زینک و بیوتین هست رو میخورم خاستم ببینم مشکلی در دراز مدت برام ایجاد نمیکنه

  • کامران رویان گفت:

    درود بر شرف و انسانیت شما ادمین محترم . که با حوصله به تک تک سوالات مردم پاسخ میدید و گرهی از مشکلات را حل میکنید بر خلاف تمتام سایت ها که دنبال منفعت خودشون هستن شما نشان کامل انسانیت هستید . به راهتون ادامه بدید . و دعایه خیر ما هماره شماست . درود بر شرفت

    • admin گفت:

      ممنون از همراهیتون، امیدوارم همه هم وطنانم هرجای دنیا هستن سلامت باشند